Återvänder efter 10 år utan spel.

Medlem

Hitta en bra TV kan man göra nu så varför köpa en skärm först?

Och varför så små?

Medlem
Skrivet av Headshrinker:

Hitta en bra TV kan man göra nu så varför köpa en skärm först?

Och varför så små?

Hemma har vi inga större anspråk när det kommer till tv-tittande (Har haft samma 27” i evigheter).

Men tänkte köpa en skärm så man kan ha ps5 på ett eget ställe i huset där barn och deras kompisar inte uppehåller sig lika mycket. Så då blir en mindre skärm perfekt! Bor dessutom i ett hus från 1700-talet, har inga väggar som tillåter särskilt stora skärmar utan att det ser konstigt ut.

Så även om jag skulle köpa en tv, ser jag gärna att den är ca 32”. Tycker det är en perfekt storlek som går att placera på många ställen i huset. 43’ verkar vara minsta storleken om man vill ha en någorlunda bra tv. Det är lite för stort.

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Hej igen!

Vad tror du om denna? Den har ju 4K men bara 60hz. Sen verkar den bara ha ”hdmi” och inte hdmi 2.1 som dyker upp i olika diskussioner kring ps5. Men för en casual gamer kanske detta är en start? Tills man hittat en bra tv.

https://www.dustinhome.se/product/5011258997/u28e590dsl-28-4k...

Jag skulle undvikt allt som har med TN att göra (panelteknologin). Tror inte du hittar en 4k panel för under 5k tyvärr som har någorlunda färger.

Hade jag varit dig hade jag skapat ett inlägg på Sweclockers.Com och frågat om laxpuddings hjälp (den mest kunniga medlemmen gällande skärmar.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem
Skrivet av danskung:

Jag skulle undvikt allt som har med TN att göra (panelteknologin). Tror inte du hittar en 4k panel för under 5k tyvärr som har någorlunda färger.

Hade jag varit dig hade jag skapat ett inlägg på Sweclockers.Com och frågat om laxpuddings hjälp (den mest kunniga medlemmen gällande skärmar.

Tack för input! 👍 Har börjat läsa lite på sweclockers, får bli ett konto där!

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Tack för input! 👍 Har börjat läsa lite på sweclockers, får bli ett konto där!

Laxpudding profil


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Jag skulle inte klara att ta en lång paus från spel. Då skulle jag bara ha ett half-life.

Spelen du ska spela nu är:

Cyberpunk 2077
Uncharted Legacy of Thieves
Resident Evil 2
Resident Evil Village
Spider-Man
Control
Death Stranding
It Takes Two
Final Fantasy 7

Medlem

Välkommen tillbaka!

Jag började själv spela igen i slutet av 2020, då efter ett uppehåll på 9 år. Det sista jag lirade var Skyrim precis när det släpptes i november 2011. Innan dess växte jag upp med SNES och hade senare PS1, PS2 och Xbox 360.
Köpte ett PS4 hösten 2020 och på den vägen är det ett köp till viss del kopplat till pandemin men som jag absolut inte ångrar.

En av fördelarna under den här tiden har varit att många av de allra bästa spelen går att få i fina utgåvor till en billig peng. Man spelar dem dessutom lite opåverkad av all hype som annars kan omge ett nytt och bra spel. Det har varit kul att välja och vraka bland de bästa titlarna, även om man i de flesta fall varit late to the party

Det första spelet jag lirade efter min comeback var The Last of Us, som fortfarande väger tungt som spelupplevelse. Rekommenderas!

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag skulle inte klara att ta en lång paus från spel. Då skulle jag bara ha ett half-life.

Spelen du ska spela nu är:

Cyberpunk 2077
Uncharted Legacy of Thieves
Resident Evil 2
Resident Evil Village
Spider-Man
Control
Death Stranding
It Takes Two
Final Fantasy 7

Goa titlar du nämner! Vissa har man hört mycket bra om!

Vann precis dying light 2 på tradera! Det verkar också lovande!

Medlem

Det vore kanske en bra idé att skaffa en månad PS Plus och prova några av spelen som ingår där? Sedan kan välja om du vill fortsätta abonnemanget eller köpa några av de spel som verkar intressanta (om du inte spelat färdigt).

Ett alternativ till detta kan vara en månad PS Now där det ingår betydligt fler spel.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det vore kanske en bra idé att skaffa en månad PS Plus och prova några av spelen som ingår där? Sedan kan välja om du vill fortsätta abonnemanget eller köpa några av de spel som verkar intressanta (om du inte spelat färdigt).

Ett alternativ till detta kan vara en månad PS Now där det ingår betydligt fler spel.

Bra idé! Som jag har förstått det måste man väl vara medlem nuförtiden för att kunna nyttja online?

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Bra idé! Som jag har förstått det måste man väl vara medlem nuförtiden för att kunna nyttja online?

Ja, för att spela online krävs PS Plus (gäller ej gratisspel eller de spel som ingår med PS Now om man har det).

I PS Plus ingår också några av de 10 senaste årens mest hyllade spel som God of War, Bloodborne och Last of Us med flera.

Medlem

Har en del rabatter via facket, funderar nu på någon av dessa då priserna med rabatt är bra:

3500kr
https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/samsung-ue43au7105kxx...

2500kr
https://www.webhallen.com/se/product/335998-Samsung-Odyssey-G...

Någon som äger någon av dem som är nöjd?

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Har en del rabatter via facket, funderar nu på någon av dessa då priserna med rabatt är bra:

3500kr
https://www.netonnet.se/art/tv/22-45tum/samsung-ue43au7105kxx...

2500kr
https://www.webhallen.com/se/product/335998-Samsung-Odyssey-G...

Någon som äger någon av dem som är nöjd?

PS5 stödjer ännu inte 2560x1440 så odysseyn där blir inget bra köp. Kan du inte få plats med 55” eller uppåt? Lättare att hitta vettiga modeller och det är inte särskilt stort med dagens mått mätt.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

PS5 stödjer ännu inte 2560x1440 så odysseyn där blir inget bra köp. Kan du inte få plats med 55” eller uppåt? Lättare att hitta vettiga modeller och det är inte särskilt stort med dagens mått mätt.

Tack! Bra att veta med monitorn

Man kan köpa just denna tvn i olika tum: (tror du modellen är ok?)
50: 4500kr
55: 4800kr
65: 6500kr

Det känns spontant som bra priser. Men modellen är kanske är ”budget” i samsung djungeln?

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Tack! Bra att veta med monitorn

Man kan köpa just denna tvn i olika tum: (tror du modellen är ok?)
50: 4500kr
55: 4800kr
65: 6500kr

Det känns spontant som bra priser. Men modellen är kanske är ”budget” i samsung djungeln?

Det vågar jag inte svara på. Många aspekter i det hela, varav det kanske viktigaste (för mig iaf) är en låg responstid, om det ska gejmas på den. Även om det är en budget-tv med 60hz osv så är det viktigt. En bra sida att kolla olika TVs egenskaper är denna: https://www.rtings.com/.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

Det vågar jag inte svara på. Många aspekter i det hela, varav det kanske viktigaste (för mig iaf) är en låg responstid, om det ska gejmas på den. Även om det är en budget-tv med 60hz osv så är det viktigt. En bra sida att kolla olika TVs egenskaper är denna: https://www.rtings.com/.

👍 Tack! Ska spana in den sidan!

Medlem

Vad har du gjort med all tid utan spel?

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Är det så illa?

Nej, han är alltid så negativ och "BACK IN MY DAY, WHEN GAMES WERE FUN" om allt som är nytt, typ.

Hoppas du tycker om B4B. Det är ju helt okay! Även om versus-mode, som enligt mig var hela grejen med L4D/2 inte är i spelet.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Vad har du gjort med all tid utan spel?

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Nej, han är alltid så negativ och "BACK IN MY DAY, WHEN GAMES WERE FUN" om allt som är nytt, typ.

Hoppas du tycker om B4B. Det är ju helt okay! Även om versus-mode, som enligt mig var hela grejen med L4D/2 inte är i spelet.

Just det versus kunde man vara zombie i va? Och dessutom en som var ”regissör” och släppte ut fiender? Eller har jag drömt ihop det?

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Just det versus kunde man vara zombie i va? Och dessutom en som var ”regissör” och släppte ut fiender? Eller har jag drömt ihop det?

Jo, precis. 4 vs 4, zombies vs humans. Och så bytte man. Det var dock ingen regissör dock! Mer att man försökte sätta upp combos för att kunna ta alla samtidigt.

Versus var sjukt kul. Hade hoppats på det i B4B också, menmen. Det är fortfarande ett bra spel, har flera vänner som spelar det aktivt.

Medlem

Dra igenom elden ring först, sedan elden ring igen. Känner du dig sugen på att spela mer efter två rundor? Kör elden ring igen.

Game of the all time garanterat.


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem
Skrivet av Enartz:

Dra igenom elden ring först, sedan elden ring igen. Känner du dig sugen på att spela mer efter två rundor? Kör elden ring igen.

Game of the all time garanterat.


Kan tänka mig att det är bra! Får dock avvakta med den titeln! Den skulle sluka mig

Medlem
Skrivet av majsalle:

Det vågar jag inte svara på. Många aspekter i det hela, varav det kanske viktigaste (för mig iaf) är en låg responstid, om det ska gejmas på den. Även om det är en budget-tv med 60hz osv så är det viktigt. En bra sida att kolla olika TVs egenskaper är denna: https://www.rtings.com/.

Kan köpa dessa två tv:s via jobbet till samma pris, 6990kr 55tum . Q70A verkar ju vara bäst och klara det mesta för ps5.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q60-q60a-qled...

Vad säger du om responstiden på Q70A?

Medlem
Skrivet av Sailcat:

Kan köpa dessa två tv:s via jobbet till samma pris, 6990kr 55tum . Q70A verkar ju vara bäst och klara det mesta för ps5.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/samsung-q60-q60a-qled...

Vad säger du om responstiden på Q70A?

Såg ju ut att vara ett bra pris på Q70 och enligt RTINGS hade den ju både lågt input lag och låg responstid. Den verkar tappa lite om man inte sitter rakt framför den men det gör väl de flesta VA-paneler om jag förstått det rätt. Har själv en VA och föredrar det framför IPS, (på en TV iaf).

Vet inte vad resten av folket här säger men tycker Q70 verkar fin sett till priset.


signatur

Det blir bara mer och mer data...

Medlem
Skrivet av majsalle:

Såg ju ut att vara ett bra pris på Q70 och enligt RTINGS hade den ju både lågt input lag och låg responstid. Den verkar tappa lite om man inte sitter rakt framför den men det gör väl de flesta VA-paneler om jag förstått det rätt. Har själv en VA och föredrar det framför IPS, (på en TV iaf).

Vet inte vad resten av folket här säger men tycker Q70 verkar fin sett till priset.

Grymt! Mätte dock upp tvn på väggen. vi har ju så små rum här. Men får lösa det!

Fick precis samtal från media markt! Bränner till Gbg om 30 minuter. Lätt värt 4h i bil för att säkra helgen!

Medlem

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80-q80a-qled

Blev denna tillsist. 55”.

Den hade bättre vinklar än q70a men sämre svärta. Svårt.. samma pris, samma storlek, olika paneler och ungefär samma betyg. Det viktiga är att den klarar av ps5:an på ett värdigt sätt. Min gamla 27” från 2003 gör att ps5 ser ut som ps3.

Medlem

Hoppas du har en good time med alla nya inköp osv~

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Hoppas du har en good time med alla nya inköp osv~

Tack!

Astro-spelet var 10/10 att spela med barnen.

Dying light 2 känns också 10/10. Riktigt kul multiplayer. Enda stora nackdelen är 1h tutorial man var tvungen att göra i solospel först. 🥶

Har faktiskt knappt spelat B4b ännu. Men det kommer!

Medlem

WTF gone i 10 år? Satt du inne eller vad? xD


signatur

Vi Veri Veriversum Vivus Vici!

123
Skriv svar