Rösta fram tidernas bästa rollspel!

Robot
Rösta fram tidernas bästa rollspel!

Var med och utse vinnaren.

#rollspel


Medlem

Disco Elysium!

Medlem

Inget Zelda, men Assassins Creed?

Medlem

Morrowind, men hade svårt att välja mellan det och Fallout 2. Det hade varit intressant att se en omröstning där man röstar utifrån sin ålder också, många forumiter var kanske inte ens födda när t.ex. Fallout kom ut och har aldrig testat det.

Medlem

Ruskigt svårt att bara välja ett alternativ, fick faktiskt fundera och att beroende på dagsformen hade jag svarat annorlunda imorgon.

Medlem

Okej var fanken är alla Zelda spel


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Kingdom Come: Deliverance får min röst. Vilket jävla spel!

Redaktör
Skrivet av Maysay:

Inget Zelda, men Assassins Creed?

Jag såg bara de två första Zelda nominerade, och de brukar väl klassas som actionäventyr snarare än rollspel. och AC Origins/Odyssey brukar anges som actionrollspel. Det varierar beroende på man frågar förstås.


signatur
Redaktör
Skrivet av danskung:

Okej var fanken är alla Zelda spel

De nämdes inte i diskussionen alla kandidater hämtas från.


signatur
One
Medlem
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag såg bara de två första Zelda nominerade, och de brukar väl klassas som actionäventyr snarare än rollspel. och AC Origins/Odyssey brukar anges som actionrollspel. Det varierar beroende på man frågar förstås.

Det är mycket man kan ta bort från listan då.

T.ex Fallout.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

De nämdes inte i diskussionen alla kandidater hämtas från.

Håller med dig, Zelda är i regel inte rollspel utan actionäventyr.

OnT: Elden Ring lär få mycket för att det är nytt. Absolut ett svinbra spel men kanske inte bästa rollspelet om man lägger vikt vid rollspelande, om ni förstår vad jag menar. Beror helt på hur man tolkar frågan.

Medlem

Disco Elysium är så nära ett perfekt spel man kan komma.

Inaktiv
Skrivet av Maysay:

Det är mycket man kan ta bort från listan då.

T.ex Fallout.

Va? Varför ska Fallout bort?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

De nämdes inte i diskussionen alla kandidater hämtas från.

Shit att jag alltid missar dessa diskussioner men hittar alltid omröstningsinläggen. Jag hade nominerat Twilight princess


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Avstängd

Balders balle 2 eller Dark Souls men BG2 är mer av ett rollspel så fick bli det.

Angående Zelda är väl det egentligen inte ett rollspel då man inte rollspelar, man bygger varken upp sin karaktär som man vill eller får göra val som påverkar världen på något sätt.

Redaktör
Skrivet av Maysay:

Det är mycket man kan ta bort från listan då.

T.ex Fallout.

Det var inte riktigt tanken med omröstningen. Jag kan lägga in Zelda om du vill - vilket?

Edit: Zelda 1 och 2 (som nämndes i diskussionen) inlagda.


signatur
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Va? Varför ska Fallout bort?

Därför om man anser att Assassins Creed är ett rollspel men inte Zelda. Då kan man lika bra ta bort Fallout och t.ex Secret of Mana också. S.O.M är väl också ett actionrollspel.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det var inte riktigt tanken med omröstningen. Jag kan lägga in Zelda om du vill - vilket?

Är inte säker på om jag själv röstar på Zelda. Men tror Ocarina, Lttp och BOTW. Hör till de mest omtyckta. Så något av dessa kanske?

Redaktör
Skrivet av Maysay:

Är inte säker på om jag själv röstar på Zelda. Men tror Ocarina, Lttp och BOTW. Hör till de mest omtyckta. Så något av dessa kanske?

Jag tänkte av de spel som redan nämnts i den pågående diskussionstråden.


signatur
Ambassadör
Xbox

Assassin's Creed är rollspel?

Mmkay.


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av Maysay:

Därför om man anser att Assassins Creed är ett rollspel men inte Zelda. Då kan man lika bra ta bort Fallout och t.ex Secret of Mana också. S.O.M är väl också ett actionrollspel.

Vet inte mycket om AC eller SoM men är det något som är ett rollspel är det väl ändå Falloutspelen? Vet du ens vad ett rollspel är?

NuZ
Testpilot

Få spel klår de relativt nya Disco och Elden Ring.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Vet inte mycket om AC eller SoM men är det något som är ett rollspel är det väl ändå Falloutspelen? Vet du ens vad ett rollspel är?

Snark...

Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tänkte av de spel som redan nämnts i den pågående diskussionstråden.

Vet inte vilka som har nämnts men Zelda 2 som du la till blir nog bra.

Medlem

Svårt att välja en. Många favoriter i listan, men fick ändå bli Dark Souls 1 (verkar som jag för övrigt lyckades lägga två röster, för var först inte inloggad, men kunde ändå rösta :/)

Medlem

La min röst på Pillars of Eternity men måste fan spela Disco Elysium alltså. Första Mass Effect kommer hur som helst på en andra plats för mig.

Undra btw hur många av de (för närvarande) 26% som röstat på Witcher 3 som knappt kört andra rollspel (exklusivt Assassin's Creed och Zelda som enligt mig kanske inte är rollspel riktigt, även om det ju kan diskuteras såklart). Med det sagt så älskar jag Witcher 3. Det är topp 5 rollspel av mina spelade.

Vore btw kul att veta vem den andra personen utöver mig här som la sin röst på Pillars

Medlem

Blev FF9 för min del efter min Zelda-aktivism. Fick med spelet på listan i alla fall. Har alltid tyckt att det har funnits någon form av rollspel-elitism gentemot Zelda. Att de är för mainstream och inte värdiga nog.

Medlem

Min röst föll på Vampire: Bloodlines. Jag har spelat bättre spel (vissa av dem med bland kandidaterna på listan). Men i kategorin rollspel håller jag det nog högst. Förbaskat bra!

Witcher 3, Mass Effect (1) och Morrowind låg annars bra till. Men det förra känns lika delar action som rollspel och ME/Morrowind föll på att ... det vet jag faktiskt inte. På att det inte gick att rösta flera gånger.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd
Skrivet av Maysay:

Blev FF9 för min del efter min Zelda-aktivism. Fick med spelet på listan i alla fall. Har alltid tyckt att det har funnits någon form av rollspel-elitism gentemot Zelda. Att de är för mainstream och inte värdiga nog.

Alltså Zelda 2 har ju rollspelselement har jag för mig. Man får väl xp och kan levla upp saker.
Men inget annat av de andra Zeldaspelen har väl några rollspelselement överhuvudtaget.

I listan nu skulle jag säga att Zelda 1 inte platsar då det inte har några rollspelselement. Sekiro tycker jag inte heller kan kallas för ett rollspel då det har för få rollspelselement och är mer av ett actionspel.
Inte för att det spelar någon roll när det kommer till denna omröstning, bara intressant vad man klassar som rollspel.

Medlem

Jag känner till ett spel som heter Black Crypt. Jag har aldrig hört talas om något spel som heter Back Crypt. Har jag missat något eller är det en felskrivning?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skriv svar