Diskutera - Vilket är tidernas bästa rollspel?

Medlem
Skrivet av Keima:

Antingen Xenogears eller Mass Effect 2 men det förstnämnda är rätt utdaterat och behöver en konstant guide idag.

Varför behöver man guide till Xenogears?

Medlem

När en kompis introducerade mig för Eye of the Beholder II till amigan. Den känslan var oslagbar.

Medlem

Witcher 3. Dragon age Origins. Och faktiskt Wasteland 3


signatur

Allätare

Medlem

Finns en hel del och ju äldre man blir desto svårare blir det att välja en enda titel som man tycker platsar högst upp på prispallen, så här kommer några personliga favoriter utan inbördes ordning:

- Elder Scrolls-spelen, speciellt Morrowind och Oblivion.
- Vampire: The Masquerade – Bloodlines
- Witcher 3
- Samtliga FromSoft-spel sedan Demon's Souls vilket även inkluderar Elden Ring
- Chrono Cross
- Final Fantasy VIII
- Breath of Fire IV
- Diablo 2

Medlem

Fallout 1 & 2!

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Alla i den här tråden har fel. Deus Ex är det enda rätta svaret. Jag har talat.

Ja, spelade för nått år sen och är fortfarande ett av dom bästa spelen nånsin! För mig kvalificerar det sig inte som renodlat rollspel, utan mer "action/stealth immersive sim med starka rollspelsinslag".

Medlem

New Vegas 👨🏼‍🔧


signatur

Banksy

Medlem

The Witcher 3! Det första rpgt jag gav mig an. Och jag som inte trodde att rollspel var nåt för mig^^.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Mass Effect-trilogin.

Fantastiskt episk spelserie med underbar musik och art direction. Fantastiska karaktärer som man lär känna genom de många olika uppdragen och samtalen. Slutet på trean kanske inte var det bästa, men det utesluter inte att resan dit var den bästa spelupplevelsen jag någonsin haft.

Jag hade personligen inget emot slutet, själva slutet i sig var det inget fel på imo utan det var mer framförandet. Men efter extended cut blev det mycket bättre. Från story perspektiv är det ganska stor skillnad på sluten, och valen man har är logiska om man hängt med temat i serien. Iaf vad jag tycker

Älskar serien har nog lirar igenom alla 3 spel minst ett 10-tal gånger.

Medlem

Kingdom Come: Deliverance

Inget kommer ens nära när det kommer till immersion.

Medlem

Finns inget som kan slå Final Fantasy VII

Medlem
Skrivet av Pickadoll:

Varför behöver man guide till Xenogears?

För att man är van idag med quest markeringar hit och dit och man kommer lätt vilse i spelet

Medlem

Witcher 3, hands down.

Sedan..
Mass Effect
Divinity Original Sin 1&2

Medlem

The Witcher 3. Makalöst bra spel.

Det finns många RPG-spel som är riktigt bra men om jag bara får välja ett så blir det The Witcher 3. 400 timmar av ren njutning blev det.

Ska kanske spela igenom det igen med ännu fler mods innan 4an släpps 😊

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det finns att välja på - vilket väljer du?

#diskutera, #rollspel


Vad är det för spel längst till höger i bilden?

Medlem
Skrivet av Lovan:

Vad är det för spel längst till höger i bilden?

Det är art till World of Warcraft. Blood elf demon hunter.

Bästa RPG är Baldur's Gate II: Shadows of Amn utan tvekan. Det spelet har verkligen allt. handling, gameplay och musiken är gudomlig. Introt/main theme får man fortfarande rysningar av.

Medlem

Det jag har spelat om flest gånger är Final Fantasy X. Gillar det skarpt, främst tack vare stridssystemet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Faktiskt så tror jag att jag sitter och spelar det just nu: Elden Ring.
Har nog aldrig tidigare haft så kul i ett rollspel. Är ganska besatt. Gameplay, story och världsnyheter; allt är så bra!

Finns så otroligt många att välja mellan men för nostalgins skull blir det Might and magic serien för mig. Det var dom som fick mig att verkligen älska spel

Medlem

Jag har hunnit spela i några decennier och i minnet blir vissa spel bättre än vad de kanske skulle anses vara om man spelade om dem idag. Men det finns några titlar som sitter kvar i minnet som särskilt fantastiska.

Ultima VI - Jag vill minnas att det var bra story, upptäckarglädje och ett för tiden fantastiskt spel.
Eye of the beholder - det gjorde dungeon crawling roligt.
Baldur's gate 2 - som någon annan skrev, spelet har allt när det kommer till isometriska rpg.
Final Fantasy VII - jag förstår att man gör en remake.
Fallout 1 och 2 - De förtjänar allt gott som folk skriver om dem.
Dragon Age: Origins - det var ett av de första spelen där man fick samla ihop sin grupp och lära känna den på ett djupare sätt.
Mass Effect - framförallt första och andra delen. Sättet de fick mig att leva mig in i storyn var suveränt gjord, även om jag i tvåan ville haft ett lite annat recept för sidostoryn än att rekrytera och utveckla min grupp som använts sedan DA:O ovan.
The Witcher 2 - Ja, vilken story! Vilken grafik! Två helt olika vägar under mellanakten. Klart underskattat.
Divinity: Original Sin - En underbar utveckling av det isometriska rollspelandet med stor valfrihet och utan att guida spelaren för mycket.
The Witcher 3 - Allt blev ännu bättre än 2:an även om det också blev mer open-world grinding. Men har man spelat igenom det 3 gånger går det inte att kröna det till best of all time!

Medlem

Witcher 3 sen Skyrim

Medlem

Baldur's Gate 2 med Throne of Bhaal expansionen

Tidernas bästa !

Tidernas bästa rollspel är den du delar med din partner !

Medlem
Skrivet av dTexN:

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Jag antar att ens första exponering till ett nytt koncept gör det extra magiskt, vilket Oblivion var för mig, som mitt första openworld rpg-spel.
Installerade det en sommarlovskväll. Helt plötsligt är klockan 8 på morgonen :')

Håller med här. Inte om spelet, men om att nytt koncept gör det extra magiskt när man provar det första gången. Så blev det för mig med Dark Souls 3, vilket var det första Souls-spelet jag spelade. Dark Souls 3 och känslan det gav mig skulle jag säga är mitt favorit-RPG. Men Elden Ring är egentligen bättre, men kom ut efter att man spelat igenom alla Soulsbournesekiro-spel.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Fallout: New Vegas första gången jag lirade igenom det (blev typ 400h med ett gäng expansioner). Samma magi infann sig tyvärr inte andra gången jag lirade det.

Medlem

Fan vad många som hostar ur sig spel som knappt har ett rollspelselement.

Skulle nog säga skyrim, baldurs gate 2 och divinity original sin 2.

Hedersomnämnanden:
Dragon age origin
Fallout 1 och 2
Baldurs gate 1
Elder scrolls 1-4
Divinity original sin 1 och 2
Neverwinter nights
Planscape torment
Pillars of eternity
M.fl.

Medlem

WoW, utan tvekan. Inget annat kommer i närheten.

Medlem
Skrivet av culliford:

Ja, spelade för nått år sen och är fortfarande ett av dom bästa spelen nånsin! För mig kvalificerar det sig inte som renodlat rollspel, utan mer "action/stealth immersive sim med starka rollspelsinslag".


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Jag förlovade mig med min nuvarande fru mitt i ett uppdrag i det första Dungeon Siege år 2003. Så det är mitt absoluta förstahandsval och otroligt svårslaget oavsett hur bra än The Witcher 3 och Anachronox än må vara!


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Väldigt svårt att välja och tänkte först Witcher 3. Men sen kom jag på det. Star Wars: The old Republic! Må hända att de saknade endgame. Men story, valmöjligheter och världsbygget var/är bland det bästa jag spelat.

Skriv svar