Trådlös handkontroll till PC

Medlem
Trådlös handkontroll till PC

Hej!
Söker tips på en bra handkontrollösning till PC.
Ska vara trådlöst, kosta 500-600kr och vara plug-n-play.

Tack på förhand

Medlem

Låter som en helt vanlig Xbox-kontroll är vad du behöver! Funkar garanterat med alla spel som stöder handkontroll.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Låter som en helt vanlig Xbox-kontroll är vad du behöver! Funkar garanterat med alla spel som stöder handkontroll.

Gillar Xbox-kontrollen så kanske får köpa en sån då Fattar jag rätt att jag behöver en Xbox wireless USB-dongle?
https://www.maxgaming.se/sv/ovriga-tillbehor-till-xbox-one/xb...

Medlem
Skrivet av P2daO:

Gillar Xbox-kontrollen så kanske får köpa en sån då Fattar jag rätt att jag behöver en Xbox wireless USB-dongle?
https://www.maxgaming.se/sv/ovriga-tillbehor-till-xbox-one/xb...

Så länge datorn har inbyggt bluetooth funkar det att para direkt dit, men upplevelsen verkar variera mycket beroende på märke och modell. Har du möjlighet att låna en kontroll av en vän och testa innan du köper?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Så länge datorn har inbyggt bluetooth funkar det att para direkt dit, men upplevelsen verkar variera mycket beroende på märke och modell. Har du möjlighet att låna en kontroll av en vän och testa innan du köper?

Ska undersöka saken

Medlem

Kör med elit series 2 och den funkar skit på BT, kan inte tänka mig att den vanliga funkar bättre. Kör med USB om jag använder den ^^ Med USB donglen verkar ingen ha problem dock.

Chefredaktör

Här är en tråd för dig @Wakkaah!

Geeks Gaming
Skrivet av deezel:

Kör med elit series 2 och den funkar skit på BT, kan inte tänka mig att den vanliga funkar bättre. Kör med USB om jag använder den ^^ Med USB donglen verkar ingen ha problem dock.

Japp, hela grejen med ”funkar på BT” är ju förutsatt att man har en bra BT på datorn tyvärr, vilket inte är någon garanti.

Man kan testa men vill man vara säker är Microsofts egna BT ett säkert kort

Medlem

Går ju alltid att köra med sladd också. Rekommenderar den nya Xbox kontrollen (Series X/S).

Vill du ha extra kul och göra något personligt så in och kika här: https://www.microsoft.com/sv-se/store/configure/xbox-design-l...

Medlem
Skrivet av P2daO:

Hej!
Söker tips på en bra handkontrollösning till PC.
Ska vara trådlöst, kosta 500-600kr och vara plug-n-play.

Tack på förhand

Xbox One handkontroll med Microsoft Wireless Adapter (eller vad dom nu kallar den)! Går att köpa som en bundle. Fungerar riktigt bra, märker ingen fördröjning och det är bara att slå igång handkontrollen och köra Av de jag känner som använder samma handkontroll men med bluetooth så verkar det mest vara problem. Så om jag vore du skulle jag stretcha lite på din budget och köpa med adaptern När jag köpte min bundle så gick den på 699 tror jag, på elgiganten.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Japp, hela grejen med ”funkar på BT” är ju förutsatt att man har en bra BT på datorn tyvärr, vilket inte är någon garanti.

Man kan testa men vill man vara säker är Microsofts egna BT ett säkert kort

Mja, det är ju just det, har bra bt, med antenn osv, det är bara m$ kontroller som funkar skit. Inte haft problem med någon annan utrustning som använder den Lång räckvidd har den också, men köra mot kontrollen på mindre än en meter fri sikt klarar den inte utan lagg och stutter.

Inte pallat joxat med den på BT på två år, men folk verkar fortfarande ha samma problem. Skrev ner möget jag testade när det begav sig på reddit Elite Controller Series 2 Bluetooth issue

Medlem
Skrivet av deezel:

Kör med elit series 2 och den funkar skit på BT, kan inte tänka mig att den vanliga funkar bättre. Kör med USB om jag använder den ^^ Med USB donglen verkar ingen ha problem dock.

har elite series 2 + usb donglen och sitter ute i vardagsrummet och spelar på TVn, med datorn och donglen 7-8 meter bort i ett annat rum med en fet betongvägg emellan. funkar hur bra som helst, så skulle klart rekommendera den.

Medlem

Som många andra skriver så ska du satsa på xbox series s/x eller dyrare elite + usb dongle.
Med usb-dongle kan du köra med upp till 8st kontroller på samma dator

Jag har nyligen börjat byta ut från xbox 360 (också med usb dongle) till xbox series controllers då 360 kontrollerna börjar vara slitna och nya finns inte köpa längre.
Under hela xbox one gemerationen kunde man köpa 360 kontrollers.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

ZF
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Japp, hela grejen med ”funkar på BT” är ju förutsatt att man har en bra BT på datorn tyvärr, vilket inte är någon garanti.

Man kan testa men vill man vara säker är Microsofts egna BT ett säkert kort

Om det är XB adaptern som menas, så tror jag inte den är blåtand alls.

Men det kan ju förklara varför kontroller som inte pratar bra med blåtand funkar med just den.

Den BT kontrollerna har var nog mest en eftertanke, så därav bristande kvalitet kanske.

Medlem
Skrivet av quadratis:

har elite series 2 + usb donglen och sitter ute i vardagsrummet och spelar på TVn, med datorn och donglen 7-8 meter bort i ett annat rum med en fet betongvägg emellan. funkar hur bra som helst, så skulle klart rekommendera den.

Ta och läs tråden igen

Medlem

Jag rekommenderar verkligen Elite xboxkontrollen som @Molotov nämner. Kostar en hel del men har massor av inställningsmöjligheter t ex tyngder att lägga i handtagen m.m. Det blir liksom ens egen handkontroll kan man säga, inställd efter dina behov. Känns väldigt lyxig och robust.

Edit: Där sprack ju din budget rejält, tänkte inte på kostnadsangivelsen. Men kvalite' i vilket fall.😎

Medlem

En dålig del med elit 2 är just kvalitén. På baksidan kan man ställa in hur mycket man kan trycka in triggers. De inställningarna har en gummi grej på sig. Det skyddet har en tendens att lossna, även fast man inte använder inställningen mer än en gång. Hänt på de två jag har haft (fick ny på garantin, samma sak hände på den nya). Det som är illa är att det inte går att sätta tillbaka utan lim, men kanske sämre är att den är ganska spetsig, inte så man sticker hål på huden, men ganska obekvämt,

En av alla klagomål om det, min lossnade på samma sida. Det och att man skall behöva en separat dongle till den är väl det jag inte gillar på en kontroller som ändå är jäkligt dyr.

Moderator
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Här är en tråd för dig @Wakkaah!

HAHA

Medlem

Tack för alla svar! Får nog bli en Xbox-kontroll med USB-dongle. Blev sjukt sugen på att spela lite Shredders på PC:n

Medlem
Skrivet av deezel:

En dålig del med elit 2 är just kvalitén. På baksidan kan man ställa in hur mycket man kan trycka in triggers. De inställningarna har en gummi grej på sig. Det skyddet har en tendens att lossna, även fast man inte använder inställningen mer än en gång. Hänt på de två jag har haft (fick ny på garantin, samma sak hände på den nya). Det som är illa är att det inte går att sätta tillbaka utan lim, men kanske sämre är att den är ganska spetsig, inte så man sticker hål på huden, men ganska obekvämt,

En av alla klagomål om det, min lossnade på samma sida. Det och att man skall behöva en separat dongle till den är väl det jag inte gillar på en kontroller som ändå är jäkligt dyr.
https://preview.redd.it/flu2riyvm5z41.jpg?width=960&crop=smar...

Jaha 🤔. Som jag ser på bilden verkar det vara nytt för series 2. Elite series 1 tyckte jag var en mycket bra handkontroll.

Gnällkuk
Skrivet av Aesoprock:

Xbox One handkontroll med Microsoft Wireless Adapter (eller vad dom nu kallar den)! Går att köpa som en bundle. Fungerar riktigt bra, märker ingen fördröjning och det är bara att slå igång handkontrollen och köra Av de jag känner som använder samma handkontroll men med bluetooth så verkar det mest vara problem. Så om jag vore du skulle jag stretcha lite på din budget och köpa med adaptern När jag köpte min bundle så gick den på 699 tror jag, på elgiganten.

This! Köpte mig en sådan och har varit supernöjd med denna lösning Eftersom det är Microsoft-produkter är det så sömnlöst integrerat att du enbart behöver slå på kontrollen för Windows att direkt vilja parkoppla via en push-notis.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

This! Köpte mig en sådan och har varit supernöjd med denna lösning Eftersom det är Microsoft-produkter är det så sömnlöst integrerat att du enbart behöver slå på kontrollen för Windows att direkt vilja parkoppla via en push-notis.

Sjukt smidigt! Jag får ingen pushnotis dock, men om lampan på handkontrollen lyser och inte blinkar så är det bara att tuta och köra!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Gnällkuk
Skrivet av Aesoprock:

Sjukt smidigt! Jag får ingen pushnotis dock, men om lampan på handkontrollen lyser och inte blinkar så är det bara att tuta och köra!

Ah, kanske är Win 11 som är den sista magin?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ah, kanske är Win 11 som är den sista magin?

Har också 11


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Beställde en Xbox handkontroll och USB-adaptern nu
1026kr med frakt så nästan inom budget, haha! Men känns som en stabil och kvalitativ lösning

Medlem

Jag tar med mig min ps5 dualsense till datorn bara, finns ingen bättre kontroll.
Man laddar hem en programvara, syncar ihop dosan med valfri blåtandsdångel/inbyggt bt sen äre bara att köra.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Jag tar med mig min ps5 dualsense till datorn bara, finns ingen bättre kontroll.
Man laddar hem en programvara, syncar ihop dosan med valfri blåtandsdångel/inbyggt bt sen äre bara att köra.

Jag har alltid föredragit Xbox's placering av vänstra thumbsticken. Annars hade jag gärna köpt en dualsense som helt klart känns mer next gen

Gen
Medlem
Skrivet av P2daO:

Beställde en Xbox handkontroll och USB-adaptern nu
1026kr med frakt så nästan inom budget, haha! Men känns som en stabil och kvalitativ lösning

Jävlar vad dyrt, kostar 799 i de flesta vanliga affärer jag kikade på. Dock verkar paketet vara slut överallt

Medlem
Skrivet av Gen:

Jävlar vad dyrt, kostar 799 i de flesta vanliga affärer jag kikade på. Dock verkar paketet vara slut överallt

Ja 699 för dosan och 239 för adaptern + frakt på båda. Som du säger, alla paket är slut överallt

Gen
Medlem
Skrivet av P2daO:

Ja 699 för dosan och 239 för adaptern + frakt på båda. Som du säger, alla paket är slut överallt

Jag köpte det uppladdningsbara batteriet också sist jag köpte Xbox kontroll Kostar 239 pix.

12
Skriv svar