Elden Ring - Recension del 1

Skribent
Skrivet av bronie:

Med en så pass öppen värld hur pass enkelt är det att förstå vart man ska? Tänker framförallt kopplat till storyn och svårighetsgraden. DS och Sekiro gav valmöjligheter kring vart man skulle gå näst, men det var ändå ganska linjärt och det blev ganska snabbt tydligt vilken den "enklaste"/rätta vägen var. Min oro med Elden Ring är att man kommer rida till ett ställe, dö snabbt, prova nytt ställe, dö brutalt igen, osv, osv, utan att egentligen känna att man är på rätt väg.

Spelet visar dig vägen lite, särskilt i början, genom ett ljussken från bonfires - jag menar sites of grave - som pekar åt ett visst håll. Det syns även på kartan. Följer du dem så leds du från punkt till punkt och förr eller senare till de tilltänkta första större bossarna. Men det är ofta vettigt att avvika och utforska själv också. Annars är risken stor att du känner dig ganska klen när du väl möter någon av spelets huvudbossar. Så spelet visar på ett ungefär vart du ska gå, men samtidigt är det definitivt meningen att du också ska utforska längs vägen. Ibland lär du ju springa in i fiender du inte vill möta än, men då har du ju pållen till hands så du kan ofta fly undan och leta upp en mildare plats att utforska istället.

Medlem

Vad är det för längd på detta spel?
Tänk fromsoft nybörjare.
Är det 20, 50, 100 timmar?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Dex:

Grymt bra poäng än så länge, men finns 5 spel över 97 poäng och går det ner på 96 så når det inte upp till topp 25 ens.

Källa

Nu ska man inte hänga upp sig så mycket på betyget ändå, men är väldigt imponerande att ha så högt betyg för ett spel som ändå är ganska unikt och många som verkligen inte gillar denna typen av spel.
Ska bli riktigt kul och testa själv!

Absolut, men man kan nog vända lite på det också. De flesta ger sig nog inte på att recensera ett From Software-spel om de inte gillar konceptet. Det låter som en mardröm. Så man kan nog anta att de flesta som recenserar Elden Ring är införstådda med vad det är för spel och gillar den sortens utmaning.

Med det sagt ÄR det imponerande att From Software når en så stor publik med ett koncept som många utgivare förr nog hade skyggat för och trott baras skulle tilltala en väldigt liten publik.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag har väldigt spoilerkänslig och detta var inte alls farligt

Skrivet av Joakim Bennet:

Lovar att det är 0 (noll) relevanta spoilers i den här den första delen! Ska kolla med Kilman om han tänker spoila järnet i del två

Hehe, jag tror er(nästan), men jag avvaktar tills vidare! Tvekar inte på att det är en trevlig text.

Fråga, vilket format körs det på? Om PC, användes/används day1-patchen och hur kändes optimeringen?


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Dex
Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Absolut, men man kan nog vända lite på det också. De flesta ger sig nog inte på att recensera ett From Software-spel om de inte gillar konceptet. Det låter som en mardröm. Så man kan nog anta att de flesta som recenserar Elden Ring är införstådda med vad det är för spel och gillar den sortens utmaning.

Med det sagt ÄR det imponerande att From Software når en så stor publik med ett koncept som många utgivare förr nog hade skyggat för och trott baras skulle tilltala en väldigt liten publik.

Jo det är också väldigt sant. Hade varit väldigt konstigt av en sida att sätta en recensent som inte alls gillar deras tidigare spel. Bra poäng

Men grymt imponerad än så länge. Sociala medier är nu fyllt av större profiler som tokhyllar spelet överallt. Verkar som From Soft verkligen lyckats att göra något lite nytt nu med bland annat öppen värld istället för att bara köra vidare på det gamla och beprövade.

Riktigt kul!

Medlem

Sjukt överhyped spel. Jag vill verkligen gilla dessa men det går inte. Köpt alla dark souls men det klickar inte. Tycker världen är sjukt ologisk och gameplay likaså. Sekiro gillade jag skarpt dock.

Hoppas massor från Lost Ark hoppar över till detta spel iaf, så köerna blir kortare.

Medlem

Fightingcowboy på youtube, stor souls spelare ger det 9/10, pågrund av stora pc problem så kunde han inte ge 10/10.

Verkar flyta på bättre på konsol.

Han klagade också över magin.

Så pc spelare som vill gå magi kanske ska vänta med förhandsbokning och se vad day one patch fixar.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Neverwild:

Fightingcowboy på youtube, stor souls spelare ger det 9/10 pågrund av stora pc problem

Fattar inte, gillade han att han hade stora PC-problem? Eller menar han att det är en petitess och därmed ger det 9/10 i alla fall?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Fattar inte, gillade han att han hade stora PC-problem? Eller menar han att det är en petitess och därmed ger det 9/10 i alla fall?

Han anser att spelet är bra men kan inte ge 10 pågrund av problemen på pc.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Han anser att spelet är bra men kan inte ge 10 pågrund av problemen på pc.

Enda problemen andra har påtalat är ju microstutters när delar av världen laddar in. Men ja, alla dessa spelar utan day-1 patch som förhoppningsvis fixar sånt.

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Bennet:

Jo han har ju en poäng, om man jagar instant gratification. Geeks, som äger FZ, har ett uttalat mål att communityts bästa kommer först. Sen ska vi såklart tjäna pengar också. Förstår att det låter som corpo-snack men det är det vi jobbar efter dagligen. Svårt, men görbart!

Ja, det är väl en balansgång mellan att göra det man moraliskt sett vill och tycker är bäst, kontra att dra så mycket trafik till sajt och artiklar. Det ska ju fungera i någon sorts ohelig allians


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Dex:

Grymt bra poäng än så länge, men finns 5 spel över 97 poäng och går det ner på 96 så når det inte upp till topp 25 ens.

Källa

Nu ska man inte hänga upp sig så mycket på betyget ändå, men är väldigt imponerande att ha så högt betyg för ett spel som ändå är ganska unikt och många som verkligen inte gillar denna typen av spel.
Ska bli riktigt kul och testa själv!

97 i snitt på 97 recensioner på open critic. Ja, jag är böjd att hålla med men i det här fallet tror jag faktiskt man kan dra slutsatsen att vi har belönats med årets GOTY. Enda som talar emot egentligen är att det släpps redan i februari och har en risk att bli lite förbisett om det släpps ett riktigt pangspel i slutet på året.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skrivet av trickeh2k:

97 i snitt på 97 recensioner på open critic. Ja, jag är böjd att hålla med men i det här fallet tror jag faktiskt man kan dra slutsatsen att vi har belönats med årets GOTY. Enda som talar emot egentligen är att det släpps redan i februari och har en risk att bli lite förbisett om det släpps ett riktigt pangspel i slutet på året.

Jesus.

Även 97 på Metacritic av 44 recensioner.

Dex
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

97 i snitt på 97 recensioner på open critic. Ja, jag är böjd att hålla med men i det här fallet tror jag faktiskt man kan dra slutsatsen att vi har belönats med årets GOTY. Enda som talar emot egentligen är att det släpps redan i februari och har en risk att bli lite förbisett om det släpps ett riktigt pangspel i slutet på året.

Ja har svårt och se att något spel kommer slå det på Metacritic i år. Vad jag kan tänka mig så är det endast God of War: Ragnarock som kan tänkas komma upp i liknande poäng då det förra ligger nu på 94 så gör dom det ännu bättre så kan det "slå" Elden Ring, men i vilket fall som helst så är det grymt imponerande av From Soft!

har varit en nästan löjlig månad när man kollar på Metacritic med Elden Ring, Horizon, Sifu, Warhammer osv. Väldigt många stor säljare med väldigt höga poäng! Det är kul att vara gamer

Medlem

Jag har personligen svårt för Dark souls även om jag i regel älskar svåra spel och att dö mycket. Tror det beror främst på att det blir mycket grind, snarare än brant utvecklingskurva när man spelar. Dör man på en boss tar det 30 sek till 3 min att springa till bossen igen. Älskar i övrigt vissa legendariska bossfighter och härliga miljöerna. Jag är nyfiken på om Elden ring, som ett mer open world, kan minska mina issues med tråkig grind. helt enkelt genom att det finns mycket variation i miljöer och dungeons så att man kan få roliga levlingsmöjligheter så man slipper dö så mycket på bossarna. Levla i Demon's och dark souls var dötrist. Springa sträckan till bossarna (ja med genvägar) var trist. Var som att välja mellan pest eller kolera. Jag antar att bonfires fortfarande är placerade på kilometeravstånd från bossarna.

Medlem

Finns backstab kvar? Man var en mästare i det, använde det ofta i pvp.

Medlem

Måste erkänna att spelet verkar väldigt intressant.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Ingen kommer bry sig i din recension imorgon. Alla kommer läsa nån annan recension och förboka. Dåligt val att dela upp den enligt mig. Jag kanske låter taskig men inom journalismen så handlar det om att vara först.

Talar du för alla läsare ?
Du utgår att alla skall förboka ?


signatur

Banksy

Skribent
Skrivet av Zerdus:

Finns backstab kvar? Man var en mästare i det, använde det ofta i pvp.

Ja då. Du kan hugga fiender i ryggen. Faktum är att det är lättare att göra det numera, till och med, i alla fall mot vanliga fiender, i och med att det nu finns ett rudimentärt smygsystem.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av trickeh2k:

97 i snitt på 97 recensioner på open critic. Ja, jag är böjd att hålla med men i det här fallet tror jag faktiskt man kan dra slutsatsen att vi har belönats med årets GOTY. Enda som talar emot egentligen är att det släpps redan i februari och har en risk att bli lite förbisett om det släpps ett riktigt pangspel i slutet på året.

Om du med "årets GOTY" menar vilket spel som får flest GOTY-utmärkelser och dylikt så verkar det väldigt sannolikt. Ja, om det mot förmodan inte skulle dyka upp en titel senare som får lika mycket ros då. Vad nu det skulle vara för titel. Starfield? Men det lär väl vara en styltig buggfest som vanligt när Bethesda är i farten.

Väldigt glädjande recensioner för övrigt. Av någon anledning var jag skeptisk på förhand och trodde inte att Elden Ring skulle leva upp till förväntningarna, men det verkar som jag var fel ute.

Inaktiv

Var hype. Kollade på ACG's videoreview, suckade djupt och insåg att om jag köper spelet kommer det garanterat bli att jag kör 2-3h sen ger upp efter ha dött vid första bossen 5ggr på raken.
Inte värt. Bara att gå vidare för min del.
Gillar verkligen inte souls-spel, trots att jag väldigt gärna vill.
Det är intressant lore och extremt snygg monsterdesign, men jag kommer inte orka med den "dö -> spring -> försök igen" repetitionen.
Aja, skönt att man insåg det innan köpet åtminstone!

Ha så kul med Elden Ring ni andra.

Medlem

Så den stora frågan, ultrawide support? 😅 vågade inte läsa nått så ställer frågan!

Dex
Medlem

Något jag reagerade på när jag kollade på Metacritic är att 44 recensioner är på PS5, 35 är på PC, men bara 8 på Series X.

Har det promotats så mycket mer på PS5 eller något? Dom tidigare spelen har väl också kommit på Xbox? Eller minns jag fel?
Verkar bara konstigt att så få recensenter har kört det på Xbox.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad är det för längd på detta spel?
Tänk fromsoft nybörjare.
Är det 20, 50, 100 timmar?

87 timmar enligt https://howlongtobeat.com/game?id=68151.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Skrivet av Dex:

Något jag reagerade på när jag kollade på Metacritic är att 44 recensioner är på PS5, 35 är på PC, men bara 8 på Series X.

Har det promotats så mycket mer på PS5 eller något? Dom tidigare spelen har väl också kommit på Xbox? Eller minns jag fel?
Verkar bara konstigt att så få recensenter har kört det på Xbox.

Brukar väl oftast vara så när det kommer till multiplatformstitlar att Playstation-versionen är den med flest recensioner. Vad det beror på har jag ingen aning.

Witcher 3 har tex 32 recensioner på PC, 13 recensioner på Xbox och 79 stycken på Playstation och kan inte tänka mig att det var mer promotat på PS än dom andra platformarna. Då var också Witcher 3 det första Witcher spelet som släpptes på Playstation medans Xbox 360 även hade Witcher 2.

Medlem

Alltså hypen!!

Från recensionen i the Guardian

“Video games can be all kinds of different things, representing all manner of artistic ambitions. Most, however, share a common goal: to conjure a compelling fictional reality, filled with beckoning mysteries, enchanting secrets, and enriching opportunities to compete and collaborate. They aim to provide a liminal space in which a determined player can fix that which is broken, order that which is chaotic.

By this definition, at least, Elden Ring is the finest video game yet made.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jäklar va stelt det ser ut. Nä det är ingenting för mig.

Tack för recension! Ha så roligt att ni som skaffar det.

Medlem

Kommer nog bli köp om något år. Tror spelet kan vara riktigt bra med jag är väldigt skeptisk till recensioner efter att Cyberpunk lyckades kamma hem ~90/100 (5/5 här på FZ). Tror hypen hjälper betyget en aning och därav tror jag detta faller lite i samma fack.

Fö. verkar det vara ordentliga framedrops på alla plattformar.

Medlem
Skrivet av Smerof:

Så den stora frågan, ultrawide support? 😅 vågade inte läsa nått så ställer frågan!

Inget ultrawide stöd, FromSoftware är kvar i en gammal era, men det har kommit användarfixar till deras övriga spel så kommer troligen här också.

Tack för en trevlig text! Ser fram emot att läsa Del 2!

Nästan oroväckande mycket hets om Metacritic och "bästa spelet någonsin". Idag är det väl redan Souls-frälsta som recenserar FromSoftwares alster och det skapar enorm betygsinflation. Önskar att även jag kunde trollbindas men för mig (och många andra) är Souls-spelen ett glorifierat pussel-memory-spel i att memorera attackmönster och en orgie i oändlig frustration och tidsslöseri (corpse-walk) men det finns onekligen ett stort intresse.

Men att vi är på Ocarina of Time och Half-Life nivå när det enligt recensenten är hög igenkänningsfaktor från tidigare Souls-spel och inte alltför stort nyskapande. Då låter det inte som "bästa spelet någonsin".

Medlem
Skrivet av Dex:

Något jag reagerade på när jag kollade på Metacritic är att 44 recensioner är på PS5, 35 är på PC, men bara 8 på Series X.

Har det promotats så mycket mer på PS5 eller något? Dom tidigare spelen har väl också kommit på Xbox? Eller minns jag fel?
Verkar bara konstigt att så få recensenter har kört det på Xbox.

Förmodligen pga demons souls och bloodborne, souls-spelen associeras med playstation? Min take iaf


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skriv svar