Söker ett spel. Spel från 90talet på TV4 Nyhetsmorgon. [LÖST]

Grafikfejs
Paradox Interactive

(Tror dock det hette något annat här i Sverige, minns inte vad dock)

Haha, Joe Ragg var det ju, som Bluebird påpekade.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

Du kan ju alltid hör av dig till TV4?


signatur

IDKFA

Medlem

Kan det vara spelet ”Joe and Mac”?


signatur

PC | Asus Rog Ally | PS5 | Switch

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av Albrion:

Kan det vara spelet ”Joe and Mac”?

Skrivet av MaxC:

Ganska säker att det är Joe Razz.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

Medlem

Efter detta ger jag upp...
https://chromedino.com/


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Backloggens befriare
Skrivet av Schmoo:

Hehe, eller hur! Och nej, har har inte hittat info på andra språk. Dela gärna länkar om du fortfarande har tillgång.

YES! Kommer du ihåg några andra detaljer eller kanske stryka eller styrka några av mina?

Nej, tyvärr inte, men när jag läste det där om stt springa genom ett fält med dinosaurier så kubde jag se det framför mig


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Magnus och myggan kanske?


signatur

Äta bör man annars dör man, Äta gör man ändå dör man //Obelix

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

Du kan ju alltid hör av dig till TV4?

Precis och säg då att du vet att det INTE var Rummel & Rabarder eller Hugo (vilket de kommer att gissa på först).

Medlem

Jag jobbar på TV4. Vet inte riktigt vem som skulle kunna sitta på den här informationen, men jag kan alltid höra mig för.
Själv minns jag Hugo väldigt väl, men skulle säkert känna igen spelet ni pratar om, om jag såg det.

Medlem

Man kan väll fråga soff i propp. sofia vis.. nånting
Hon höll väll i de programmen.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

Medlem
Skrivet av MaxC:

Det var definitivt vad reddit tråden jag länkade frågade efter. Men det känns inte rätt för mig.

Medlem
Skrivet av Magnus-A:

Jag jobbar på TV4. Vet inte riktigt vem som skulle kunna sitta på den här informationen, men jag kan alltid höra mig för.
Själv minns jag Hugo väldigt väl, men skulle säkert känna igen spelet ni pratar om, om jag såg det.

Har dom inte en arkivist? Såna brukar vara informationsälskande och blir inte sura när man frågar.

Medlem
Skrivet av waeress:

Har dom inte en arkivist? Såna brukar vara informationsälskande och blir inte sura när man frågar.

Allt måste arkiveras men jag är osäker på om det är en person som jobbar med detta på TV4 idag. Tror det mer eller mindre är ett automatiskt flöde till Kungliga biblioteket nu. Förr var det fysiska band, Idag är det filer.

Frågan är om det var TV4 och inte någon annan kanal bara? Hade aldrig TV3 eller Kanal 5 något liknande? Någon som minns?

Medlem

Har också varit på jakt efter spelet och minns det exakt som trådskaparen skriver. Man ska ta sig mellan benen på olika typer av dinosaurier, har för mig att det även var stora långhalsar samt att man springer i djungeln och fångar insekter i burk. Det måste vara Joe Razz men med andra banor än dem som visas i videoklippet tidigare i tråden, kanske en nyare version?

Medlem

Har inget minne av spelet för egen del, men jag blev nyfiken och en googling ger följande:

"Total Control Media has provided interactive programming for 20 countries and their most popular character is named Joe Razz.

Originally launched in Sweden on TV4, Joe Razz is now known around the world. The character is a life-like boy with dreadlocks who travels through time to take on various adventures.

There are currently 12 Joe Razz games, which include a hike through the Amazon Jungle, a trip to the Inca temples, and a treacherous swim through the lost city of Atlantis.

Unlike Hugo, Joe Razz games are usually inserted into other television programs, including children's magazine shows. In Italy, Joe Razz games are played on RAI Uno during a one-hour children's program called Solletico. In Greece, Blue Sky airs Joe Razz games on an all-interactive game show. Fox Kids in the UK airs Joe Razz games as filler between their programming and commercials."

https://www.awn.com/animationworld/interactive-television-are...

Medlem
Skrivet av Schmoo:

Tjenis!

Som många är varse om körde TV4 tv-spel på morgonen där personer kunde ringa in och spela via sin knapptelefon.

Spel jag kommer ihåg att de körde var Sonic, Castle of Illusion, och Hugo.

Men, jag är tvärsäker på att de även körde ett annat spel.

Här är några detaljer jag tror mig komma ihåg.

  • TV4(?)

  • 90 talet

  • Dinosaurietema

  • Förstapersonsperspektiv

  • Minispel / enskärms-spel

  • Samla myggor(?!) i en burk

  • Springa genom en dino-hord

  • Flat shaded 3D-vector-grafik

  • Jag tror inte man ser karaktären fören du har gjort ett val i spelet. Då körs en animation där karaktären visar sig eller gör något. Sen återgår spelet till en loopande bakgrund och inväntar nästa val.

Snälla hjälp mig sova om natten!

Följande spel är det inte:

https://youtu.be/K0PuZJDR2CE?t=4

Haha fifan.. Minns dom där och dom typ 5 sekunder responstid det var emellan knapptryck och action

DVS 5000 MS


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Det var nått med en flygande matta som vejjade höger och vänster

Typ infinite runner stajl


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Har tyvärr bara vaga minnen ifrån 90 talet, mycket festande på den tiden...sorry

Medlem

Känner igen det där med att samla myggor och dinosaurier, men kan inte se framför mig att det är Joe Razz som det blivit tipsat om flera gånger.

https://www.youtube.com/watch?v=UQDaB438KeQ&list=PLohd5UVV10l...

Du får sitta och titta igenom alla 33 avsnitt så kanske det finns med där. Såg att de körde Joe Razz och något annat spel.
Där har du 33 timmar underhållning att se fram emot..

Medlem
Skrivet av MaxC:
Skrivet av bluebird:

Nu hann @MaxC precis före mig, men min gissning är också Joe Razz. Minns fortfarande hur jingeln lät.

Spelets namn är för övrigt en rolig blinkning till Jurassic Park, men jag har för mig att programledarna i Nyhetsmorgon totalt missade den och trodde han hette "Joe Ragg" (mest troligt pga logotypen).

Skrivet av MaxC:

(Tror dock det hette något annat här i Sverige, minns inte vad dock)

Haha, Joe Ragg var det ju, som Bluebird påpekade.

Det var helt klart Joe Razz!
Hooo! Fyfasen vilken känsla att äntligen få svar på vilket spel det var!

Skrivet av mrFluffy:

Du kan ju alltid hör av dig till TV4?

Gjorde det. Fick ett väldigt torrt; "Vi vet ej." som svar.

Skrivet av Invictus:

Har också varit på jakt efter spelet och minns det exakt som trådskaparen skriver. Man ska ta sig mellan benen på olika typer av dinosaurier, har för mig att det även var stora långhalsar samt att man springer i djungeln och fångar insekter i burk. Det måste vara Joe Razz men med andra banor än dem som visas i videoklippet tidigare i tråden, kanske en nyare version?

Ja, hundra procent!


signatur

//Schmoo

12
Skriv svar