FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem
Skrivet av lerb:

Clubrallyn påverkas inte av din singleplayer progress alls utan det är lika för alla

Ok! Det var ju bra synd ^^

Medlem
Skrivet av rosski:

Rapport efter sträcka 3/6. Min plan var att ta det lugnt och försiktigt då jag inte alls behärskar grupp B än. Blir ändå lite övermodig mot slutet på sträcka 2, klipper ett staket i hög fart med punktering som följd och heavy damage på hjulupphängningen samt att jag bara får på hälften av extraljusen på sträcka 3. Så där blev det verkligen försiktig körning.

Kort paus för min del nu och sen blir det att köra klart i eftermiddag/kväll

https://www.bildtagg.se/file/imbr64c546sganswqfnd2zy

Jag och min största fiende i Australien.

Gick inte mycket bättre på del 2. Helt okej etapp 4 men tappar koncentrationen för en sekund i sektor 5 på etapp 5. Punktering är ett faktum och motorn börjar gnälla med ett märkligt knattrande, har iaf med reservdäck till sista etappen men blir att åka extremt försiktig för att ens ta sig imål.

brrap brrap pew pew

Hej folket, jag gör lite skamlös reklam här för jag tror det kanske kan vara av intresse för någon. Jag säljer en uppsättning ihopfällbar simracingstol + ratt med pedaler för en relativt liten peng, se den här forumtråden.

Slut på skamlös reklam!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Hej folket, jag gör lite skamlös reklam här för jag tror det kanske kan vara av intresse för någon. Jag säljer en uppsättning ihopfällbar simracingstol + ratt med pedaler för en relativt liten peng, se den här forumtråden.

Slut på skamlös reklam!

Får man vara lite nyfiken och fråga vad du uppgraderat till?

brrap brrap pew pew
Skrivet av Nito:

Får man vara lite nyfiken och fråga vad du uppgraderat till?

Jag har skaffat en ny stol i form av Next Level Racing F-GT Lite, och en ny ratt i form av Thrustmaster T300RS ihop med deras TM Open Wheel Add-On och även deras loadcell pedaler, Thrustmaster T-LCM.

Jag kör alltså inte rally med dessa utan det här är min utrustning för GT-racing i Assetto Corsa Competizione Rally kör jag helt enkelt med handkontroll, en Stadia-kontroll för att vara mer exakt.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Jag har skaffat en ny stol i form av Next Level Racing F-GT Lite, och en ny ratt i form av Thrustmaster T300RS ihop med deras TM Open Wheel Add-On och även deras loadcell pedaler, Thrustmaster T-LCM.

Jag kör alltså inte rally med dessa utan det här är min utrustning för GT-racing i Assetto Corsa Competizione Rally kör jag helt enkelt med handkontroll, en Stadia-kontroll för att vara mer exakt.

Intressant. Hur kommer det sig att du kör rally med kontroller när du har en setup? Är det helt enkelt att du är snabbare med handkontroll?

brrap brrap pew pew
Skrivet av Nito:

Intressant. Hur kommer det sig att du kör rally med kontroller när du har en setup? Är det helt enkelt att du är snabbare med handkontroll?

Skulle säkert kunna köra med ratt om jag bara satte mig ner och gjorde det (och köpte en annan ratt och en handbroms) men det är inget jag vill eller orkar just nu. Jag har kul på handkontrollen och jag är relativt snabb med den också, så det får bli så tillsvidare helt enkelt


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Håller på att tränar inför Australien. Dessa självmordsmaskinerna är inte att leka med.

Målsättningen är i vanlig ordning att ta sig i mål så jag hoppas på det.


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Är det big no no att köra med assists?

Testade i ren frustration att slå på 1 på stability control och traction control och helt plötsligt blev det roligt att köra Lancian då det gick att hålla kvar henne (hyfsat iaf) på vägen och i rätt åkriktning.

brrap brrap pew pew
Skrivet av aquafalcon:

Är det big no no att köra med assists?

Testade i ren frustration att slå på 1 på stability control och traction control och helt plötsligt blev det roligt att köra Lancian då det gick att hålla kvar henne (hyfsat iaf) på vägen och i rätt åkriktning.

Nej, det är helt ok och var och en kör med den mängd assists de vill


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Määäh. Hittade en rätt OK setup för deltan till slut, men slaskade bort mig själv på ren klantighet. En halvspinn med motorstopp på SS2 eller 3, och på SS4 lyckades jag få bilen att halka till i sidled precis i början, gled ut med baken och stannade på ett träd. Inte så hårt, men lära backa ut, så säkert 20 sekunder borta bara där.

ÖVerlag annars kändes det OK, om än inte kontrollerat. Men när fan känns det kontrollerat i Grupp B?

Medlem

Snurrade på ss1 och skrota på ss2, suck!

Medlem

Man kan säga som så att rallyt tog slut för mig efter den här incidenten.

Kör med standardsetup o det råkade bli så att bilen bottnade

Medlem

Då har man dammat av Australien

Körde riktigt fegt men han ändå med 3 piruetter varav den sista slutade i världens hårdaste boskapsstängsel med en punktering som följd, vilket sabba SS6 totalt.

Första gången jag körde Australien, de måste även ha världens hårdaste vägmarkeringspinnar...

Medlem

Om någon är på jakt efter ratt så är min kompanjon nu till salu

https://www.fz.se/forum/trad/447857-saljes-thrustmaster-t500r...

brrap brrap pew pew
IMORGON ÄR DET FREEEEEDAG!

Hej folket Vill bara påminna om att imorgon är det fredag och således sista dagen att avklara den här veckans rally! På lördag beger vi oss till medelhavet och sladdar omkring i de grekiska bergen!


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av lerb:

Hej folket Vill bara påminna om att imorgon är det fredag och således sista dagen att avklara den här veckans rally! På lördag beger vi oss till medelhavet och sladdar omkring i de grekiska bergen!

https://youtu.be/qcYTzV4HCyk

Gött! Ser fram emot nästa etapp! De bilar jag har testat kändes ju lite mer behagliga Och De banor jag testat var roliga de med. Inga sådana där Australienska dödsstolpar från staketen överallt heller. Skönt! Istället kör vi med dödsstup på ena sidan hela tiden.

Jag ser att jag saknar några höjdarnamn på veckans resultatlista fortfarande. Är det taktik att kolla var alla andra hamnar först? Tidsbrist? Eller helt enkelt bara att spara det goda till slutet av veckan?

Medlem
Skrivet av lerb:

Hej folket Vill bara påminna om att imorgon är det fredag och således sista dagen att avklara den här veckans rally! På lördag beger vi oss till medelhavet och sladdar omkring i de grekiska bergen!

https://youtu.be/qcYTzV4HCyk

Tack för påminnelsen. Glömde att det var nytt upplägg. Kom på att jag inte hinner köra imorgon så slängde mig in nyss. Kunde lika gärna ha struntat i det. Tippade över första stäckan samt punka stäcka 2 efter att ja kört över en utstickande fåra i bergväggen. Blev tilted och gav upp. Tydligen var inte uppvärmning genom att köra R5-klass förra söndagen en smidig övergång till grupp B...

Räknar kallt att Argentina RWD kommer vara en likande historia så får hålla mig på vägen övriga veckor.

Medlem

Fattar inte att jag lyckades ta mig i mål den här gången, lyckades få punktering och motorn gick åt helvete vilket ledde till en toppfart på ca 90km/h de två sista sträckorna. Fast när jag tänker efter så kanske det var det som gjorde att jag tog mig i mål eftersom det inte gick att köra fort 😄


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem

Det är tufft med GrpB 4WD ! Jag tyckte jag feg körde hela rallyt, lite gas och mycket broms hela tiden, vart helt paff när jag var före cOMBATsANTA på ss1 när dessutom spelet laggade som f-n, från 2:45 till c:a 3.05 in i filmen.

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Det är tufft med GrpB 4WD ! Jag tyckte jag feg körde hela rallyt, lite gas och mycket broms hela tiden, vart helt paff när jag var före cOMBATsANTA på ss1 när dessutom spelet laggade som f-n, från 2:45 till c:a 3.05 in i filmen.

Då lyckades du fegköra snabbare än mig iaf Jag körde så harigt att jag nästan skämdes men jag ogillar verkligen denna bil/bana kombination. Tycker den här bilen är kul att köra i Skottland t.ex. men Australien var en mardröm. Ska försöka ta mig imål imorgon. Inga aspirationer att vinna.

Medlem

Satsade på att vinna Power Stage iaf men var en halv sekund för sen. Här är min SS06....men först lite Greatest Hits från SS04 och SS05

brrap brrap pew pew
FRZDZ 2022, Säsong 1, Rally 2 avslutat!

Hej hopp!

Då har vi stökat av de bökiga Group B (4WD)-bilarna i Australien. Bra jobbat allihopa som tog sig i mål, det är ingen snäll kombination!
Ny vecka och därför nytt rally, vi beger oss nu till Grekland där vi ska försöka undvika stup med fritt val av bil i klassen Group A! Mycket nöje!

Här kommer lite resultat från Australien!

Rally Australien

Powerstage Australien

Säsongstabell


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Lite övermodig på ss1, kylare gillar tydligen inte träd. Så på ss2 tänds motorlampan och på slutet på ss3 är det knappt jag kommer framåt, motorstopp efter nästan varje hårnål uppför. Lyckades ändå fixa motor och kylare på servicen så förhoppningsvis ska jag väl kunna lunka runt iaf.

Medlem

Hoppas det är ok att jag ställer en fråga ang ratt till Dirt här. Jag skaffade precis en Logitech G923. Spelen (Bl a Dirt 2) blir ju väldigt mycket roligare.
Men...
Jag upplever att det blev också väldigt mycket svårare. Det känns som att det i många fall handlar om fullt rattutslag i rallyspel, och trots att jag jag nu satt på "fusk" (traction control, abs mm) så får jag mycket sämre tider än tidigare. Är det någon som har något tips?

Medlem
Skrivet av Question No7:

Hoppas det är ok att jag ställer en fråga ang ratt till Dirt här. Jag skaffade precis en Logitech G923. Spelen (Bl a Dirt 2) blir ju väldigt mycket roligare.
Men...
Jag upplever att det blev också väldigt mycket svårare. Det känns som att det i många fall handlar om fullt rattutslag i rallyspel, och trots att jag jag nu satt på "fusk" (traction control, abs mm) så får jag mycket sämre tider än tidigare. Är det någon som har något tips?

Jag har G29. Jag hade liknande problem och man får pilla en hel del med rattens och spelets inställningar innan man hittar rätt känsla. Googla Dirt 2 inställningar för din ratt.

Mycket handlar om att minska rattens ff så det inte blir så mycket motstånd i ratten när du svänger. Då får du mer kontroll.

Sen ska du också minska rattens rotationsgrader till någonstans mellan 360 och 520 grader. Annars får man inte runt bilen i hårnålarna.

Medlem
Skrivet av Question No7:

Hoppas det är ok att jag ställer en fråga ang ratt till Dirt här. Jag skaffade precis en Logitech G923. Spelen (Bl a Dirt 2) blir ju väldigt mycket roligare.
Men...
Jag upplever att det blev också väldigt mycket svårare. Det känns som att det i många fall handlar om fullt rattutslag i rallyspel, och trots att jag jag nu satt på "fusk" (traction control, abs mm) så får jag mycket sämre tider än tidigare. Är det någon som har något tips?

@aquafalcon fick med det mesta, om jag skulle lägga till något är det att få mer timmar bakom ratten. Det är ju rätt så stor skillnad att gå ifrån tangentbord/handkontroll till ratt. Kör hårt! 🙂

Medlem

Var extra taggad nu efter att ha sett på Rallye Monte-Carlo på SVT 😊. Tänkte träna lite i heavy rain och möter det här...

Det är helt omöjligt att se något 🙈. Någon som har något tips på vad man kan göra, eller är det så här för alla??

Medlem
Skrivet av aquafalcon:

Jag har G29. Jag hade liknande problem och man får pilla en hel del med rattens och spelets inställningar innan man hittar rätt känsla. Googla Dirt 2 inställningar för din ratt.

Mycket handlar om att minska rattens ff så det inte blir så mycket motstånd i ratten när du svänger. Då får du mer kontroll.

Sen ska du också minska rattens rotationsgrader till någonstans mellan 360 och 520 grader. Annars får man inte runt bilen i hårnålarna.

Tack! Jag kollar.

Medlem
Skrivet av MrZteevee:

Var extra taggad nu efter att ha sett på Rallye Monte-Carlo på SVT 😊. Tänkte träna lite i heavy rain och möter det här...

https://youtu.be/mab47NgNkvY

Det är helt omöjligt att se något 🙈. Någon som har något tips på vad man kan göra, eller är det så här för alla??

Efter lite googlande... Tydligen en slumpmässig bugg som har hängt med spelet rätt så länge. Bara hoppas att den inte är där när man ska köra skarpt.

Skriv svar