Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Medlem

Detta är verkligen inte bra nyheter för industrin! Färre och färre aktörer på marknaden är aldrig bra...

phi
Medlem

Grattis Microsoft, ni vann konsolkriget.

NuZ
Testpilot

Finns ju en massa IP som kan komma till Game pass nu. Sierra bla. har väl en hel del roliga IP och alla bolag under Avtivision osv osv. Oändliga möjligheter till nygamla spel och kunskap


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

detta kan inte sluta bra.

Jag tror BARA att det kan sluta bättre än hur det ser ut idag.

Medlem

Kanske är läge att sälja av aktien? Har nästan dubblat mina pengar. Hur tänker ni/någon här? 😊


signatur

XBL: facingdeath88 - Gears of War 3 & Battlefield 3

Medlem

Singularity till Gamepass, annars kan de lika gärna skita i det

Medlem

Är väl knappast positivt med dessa kolosser som köper varandra, fattas bara att MS köper Sony eller vice versa så är vi klara med Monopolet.

Sedan känner jag att det är ganska sunkigt mot etablerade IP:n , tex MS köper ID Software och vipps så kommer inte Doom osv att dyka upp på Playstation längre, och vipps om detta går igenom får alla som väntat på Diablo 4 för Playstation kanske inte se röken av det. Ganska stor skillnad mot att göra exklusiva nya IPN tbh.

Gamepass (FÖR MIN DEL) är överskattat, det är en skvalptjänst som alla andra där jag glömmer att avsluta prenumerationen så de tjänar lite på en från och till. Betydligt mer värde att köpa spel jag verkligen vill ha oavsett vad de kostar än att få ett bibliotek med 98% jag aldrig rör eller har tid med, men så lirar jag inte så mycket indie heller så de som gör det har säkert mer ut av det.

Medlem

Exceptionellt bra timing man kan undra om Microsoft betalt för smutskastning av Activision/Blizzard? Troligen inte utan dom passade väl på. Vad blir nästa stor affär. Nintendo köper Sega. Sony köper Ubisoft?

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Verkar som att Microsoft med denna move vill tvinga Sony att acceptera Gamepass på sin plattform eller gå under/bli en indieutvecklare lol.

Alltid föredragit Microsoft framför Sony men denna deal är en gamechanger, och blir lite oroad att det börjar leda till monopolliknande situation för Microsoft.

Aja nu får vi sitta och vänta på att Apple köper Sony och slutstriden mellan megakonglomeraten börjar.

Det hoppas jag verkligen så jag slipper köpa en Xbox när Starfield kommer eller Diablo 4 blir gamepass exklusivt! Hade ju varit guld att kunna lira både PS5 och Xbox spel på mitt PS5😍

Skrivet av phi:

Grattis Microsoft, ni vann konsolkriget.

Haha, sluta nu. Om Microsoft köper EA eller Rockstar och Ubisoft. Då kan vi säga att de vunnit konsolkriget. Skärpning nu. Sony äger ju hela Asien.

Medlem

Kul med lite stora uppköp men har man 68 miljarder $ över så varför inte. Bra för gamepass att få större bibliotek och nu kanske MS kan få ut Diablo 4 före 2030.

Bara EA, Take 2, Nintendo och Sony kvar nu...... men fem dagar kvar på veckan. 😉

Hade varit kul om det leder till något smidigt konsolformat för Blizzards rts-serier! Diablo på konsol var kanon och jag ser gärna en rampjus-renässans för starcraft och warcraft.
I övrigt tråkigt med sämre konkurrens.

Medlem
Skrivet av noreason:

Mycket möjligt tills din kommentar dök upp!

Det va inte väldigt intelligent av dig unga man.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Ribcage:

Sedär, så det här draget blir väl egentligen tvärtom minskad konkurrens och tvärtom "monopol" som vissa pratar om. Det jämnar ut snarare.

Det är väl ett sätt att se på det, men nu pratar vi som sagt bara om företagens omsättning i spelbranschen. Kollar man istället på företagens totala börsvärde blir det väldigt tydligt att Microsoft (och Tencent) spelar i en helt annan liga än Sony, och är ensamma om att kunna göra den här typen av uppköp utan att det svider alltför mycket i plånboken.

(Skall sägas att jag bara är en glad amatör inom området, så ta mina branschanalyser med en skopa salt.)


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av heady89:

Gamepass (FÖR MIN DEL) är överskattat, det är en skvalptjänst som alla andra där jag glömmer att avsluta prenumerationen så de tjänar lite på en från och till. Betydligt mer värde att köpa spel jag verkligen vill ha oavsett vad de kostar än att få ett bibliotek med 98% jag aldrig rör eller har tid med, men så lirar jag inte så mycket indie heller så de som gör det har säkert mer ut av det.

Låter som att de måste köpa mer då för att locka över dig dit. Hoppas någon tipsar Phil.

Moderator | Testpilot

"Microsoft plans to keep making some of Activision’s games for PlayStation consoles but will also keep some content exclusive to Xbox, said a person familiar with the company’s thinking." - https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-01-18/microsoft-...


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

galet. disney köpte marvel för $4b. $68b är ju en helt sjuk summa.

Medlem

Jag äger ju en ansenlig summa Activision-aktier. Kommer de tvångsinlösas? Eller vad händer nu?

edit: aktien steg precis 18%

Medlem

Tänk om WoW hade ingått i Game Pass? Lol

Hade kunnat bli riktigt bra faktiskt. Microsoft gör bra grejer numera.

Medlem

Tungt köp isåfall. Inte ett enda av deras spel som intresserar mig dock men hoppas det slutar där med stora köp, ser verkligen inget gott i sånt här på lång sikt.

Medlem

Oj, $60 miljarder till Kotic och resten till aktieägarna...kul. Å andra sidan, så länge Kotic försvinner från företaget så ser jag inget negativt i en sådan affär.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Det är väl ett sätt att se på det, men nu pratar vi som sagt bara om företagens omsättning i spelbranschen. Kollar man istället på företagens totala börsvärde

Ja det är intressant det där när man väljer att se på det totala börsvärdet och när man väljer att inte göra det. De har inte samma ekonomiska förutsättningar i ryggen nej men Xbox-divisionen får knappast ut hur stor budget de vill av Microsoft även om det ser ut så nu.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Ribcage:

Ja det är intressant det där när man väljer att se på det totala börsvärdet och när man väljer att inte göra det. De har inte samma ekonomiska förutsättningar i ryggen nej men Xbox-divisionen får knappast ut hur stor budget de vill av Microsoft även om det ser ut så nu.

Självklart, jag tror min lösa poäng var att "cash finns", så att säga.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av magma:

Bara inte MS får monopol på marknaden och får storhetsvansinne....

Och ps5 säljer ju betydligt mer än XSX och XSS tillsammans?

Ni måste verkligen släppa det här med enskilda produkter. Det här uppköpet är en del i en betydligt större strategi än bara XSX och XSS. Du spenderar inte 68 miljarder för att förändra nuläget, du spenderar 68 miljarder för att ändra framtiden.

Medlem

Fruktansvärt bra nyheter.
Activision behöver nytt blod och nya riktlinjer.
Under Satyas ledning går Microsoft från klarhet till klarhet.

Medlem

Har för mig att för typ 2 år sedan så sa Phil (eller nån annan på MS) att deras konkurrenter är Google och Amazon. Dvs inte Sony.

Skulle inte förvåna mig om att Google snart tar en del av dagskassan och köper upp Sony.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Låter som att de måste köpa mer då för att locka över dig dit. Hoppas någon tipsar Phil.

Ja de köpte ju ID Software, även om jag primärt lirar deras spel på PC körde jag faktiskt både 2016 och Eternal även på PS4/5. Så visst, köper dem världen hittar kanske även jag nytta i GP.

Medlem

Halleluja. Bobby Kotick kommer att stanna kvar på Activision Blizzard efter Xbox Acquisition
"Tillsammans kommer Bobby och Phil att arbeta tillsammans för att säkerställa övergången till detta spännande nya kombinerade företag."

NuZ
Testpilot

Tror det är ett sett att begränsa Tencent och kinesiskt inflytande i amerikanska företag än mer så taktiskt köp men kul att Banjo, Crash, Spyro, Prototype osv osv är under Xbox när affären går igenom


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Frilansare

Spännande och intressant start på året! Det här kommer att ge svallvågor långt framöver.

Ambassadör
Xbox

Hoppsan!

Det här kommer att innebära en väldig massa postiva saker:

  • Activision/Blizzard kommer att rensas ut då MS har en helt annan syn på arbetsklimat och inkludering etc. Kotick har sin exit-strategi ordnad.

  • En jäkla massa spel kommer till Game Pass!

  • Många studios kommer att kunna sätta igång med riktiga projekt istället för att vara supportstudios på Call of Duty.

  • Blizzard kan fokusera på att göra riktiga spel

.

Ska bli fantastiskt spännande att följa det här nu!


signatur

Jump in.

Skriv svar