Läsarnas årets spel 2021 - dags att rösta!

Medlem
Medlem

Spännande! Heja It Takes Two!

Medlem

Missade att man kunde nominera.

Inget av spelen som är med på listan lockar mig speciellt alls, hälften av dom har jag inte ens hört talas om! (konsolexklusiva kanske?)
Men hade jag sett att man kunde nominera så hade jag nominerat det helt underbara Factory Town, det bästa management/byggar-spelet jag stött på sedan Roller Coaster Tycoon 1. Jag fastnade totalt i det spelet, 400 timmar hittills!

Men i stort sett så har det varit ett ganska dött år vad det gäller nya släpp för mig, de enda spel jag köpt som släppts i år är; Factory Town, Gloomhaven (PC-porten), Old World, Surviving the Aftermath, Axiom Verge 2 och Subnautica Below Zero. (Jag räknar släppdatumet när spelet släpps i 1.0, datumet för early access-släpp tycker jag inte ska räknas till årens släpp).
Hade man kunnat nominera en expansion med så hade Rimworld-expansionen som kom i år fått vara med också, den var riktigt bra!

Medlem

Har bara spelat Road 96 och det var igår
Får min röst då...

Inte mycket som lockar nuförtiden.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är (väl?) mer än expansion än ett nytt spel, därför kom det inte med.

Vad menar du? AoE 4 är ju fullversion, nytt spel, däremot har det kommit nya "civilisationer" till remastern av AoE3 under året.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hell let loose!

Medlem

Shin megami tensei 5. Men har en del spel kvar att spela som kanske skulle ta platsen (life is strange tex)


signatur

Ultrazine

Medlem

Ett riktigt trött år överlag. Fenomenala Returnal faller på sin mediokra story och It Takes Two får min röst.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Redaktör
Skrivet av conthox:

Vad menar du? AoE 4 är ju fullversion, nytt spel, däremot har det kommit nya "civilisationer" till remastern av AoE3 under året.

Jag citerade fel inlägg! Skulle svarat Sisyr om Trudograd.

AoE4 kom inte med för att ingen nominerade det.


signatur
Frilansare
Skrivet av Acherryify:

Finns inte far cry 6 med på listan? Det släpptes Oktober 2021. Spelet i sig tillför inte så mycket nytänk i spelväg, är väll samma gamla spelmekanik i ny snyggare kostym som vanligt, men ändå saknade det när jag gick igenom listan.

Nope, ingen i communityt nominerade det!

Medlem

Far Cry 6 är nog det spel jag har haft mest kul att spela i år och det singleplayer spel som jag spelat mest men jag skulle inte absolut inte anse att det är årets spel då det finns gott om brister och det är ett av dom buggigaste spel jag någonsin spelat, ja betydligt värre än Cyberpunk.

Medlem

Haha vilket jävla spel år. Tydligen var det bara 1 spel jag spelat på den listan och det var it takes two

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Haha vilket jävla spel år. Tydligen var det bara 1 spel jag spelat på den listan och det var it takes two

Menar du att det varit ett dåligt spelår baserat på kandidaterna? Det kan du väl isåfall inte veta om du bara spelat ett av spelen?

Moderator | Testpilot

It Takes Two! Galet fint spel rent gameplay-mässigt Hade otroligt kul att spela det med en vän som inte är van spel alls och hade trevligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Menar du att det varit ett dåligt spelår baserat på kandidaterna? Det kan du väl isåfall inte veta om du bara spelat ett av spelen?

Vad frågar du egentligen?

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Vad frågar du egentligen?

Att om du spelat ett av spelen så kan du ju omöjligt veta om det vart ett dåligt spelår.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Att om du spelat ett av spelen så kan du ju omöjligt veta om det vart ett dåligt spelår.

Vet inte varför du ens bryr dig, oavsett om jag spelat alla spelen eller bara 1 så får jag väl ha min åsikt? Glömde bort vi var i ett mindhive här på FZ

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Vet inte varför du ens bryr dig, oavsett om jag spelat alla spelen eller bara 1 så får jag väl ha min åsikt? Glömde bort vi var i ett mindhive här på FZ

Såklart du får ha din åsikt, att den baseras på att ha spelat ett spel på listan är ju som det är, det blir märkligt bara. Ingen anledning att bli otrevlig. God Jul!

Medlem

Deathloop gillade jag skarpt. Men Ås? kommer inte på nått. Kanske det nya pathfinder men det har jag inte spelat ut.


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Deathloop gillade jag skarpt. Men Ås? kommer inte på nått. Kanske det nya pathfinder men det har jag inte spelat ut.

Deathlopp var bra helt klart. Själv tycker jag Metroid Dread, Monster Hunter Rise, Halo och FH 5 var bättre. Även Phychonauts håller jag högre.

Medlem
Skrivet av culliford:

Glömde nominera årets bästa spel - Streets of Rage 4

Ja, det borde gjorts. Men det var väl bara dlc:et som kom i år?

Medlem

Deathloop var nog tillsammans med returnal det spel jag hade roligast i gällande singleplayer men It takes two var helt ohotat överlag. Total skrattglädje med dottern många gånger

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Deathloop var nog tillsammans med returnal det spel jag hade roligast i gällande singleplayer men It takes two var helt ohotat överlag. Total skrattglädje med dottern många gånger

Håller med, min dotter och jag hade väldigt kul med det.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Såklart du får ha din åsikt, att den baseras på att ha spelat ett spel på listan är ju som det är, det blir märkligt bara. Ingen anledning att bli otrevlig. God Jul!

Varför antar du att du vet vad jag baserar min åsikt på? Jösses

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Varför antar du att du vet vad jag baserar min åsikt på? Jösses

Ok, du vill inte förstå. Du skrev själv att du spelat ett spel på listan, därav min fråga, that’s it! Detta är ett forum, man får fråga vettu. Min fråga är glasklar, det är ingen kritik mot dig. Min fråga handlade om kandidaterna såklart, för att vara övertydlig.

Medlem

Lite B att jag bara spelat Tales of Arise men det känns inte helt fel att lägga en röst på det spelet. Mycket spelglädje.

Medlem

Synd bara att man inte fick rösta på 2 spel, då det finns 2 spel på listan som jag känner är utav GOTY-kvalité.

It Takes Two, bästa co-op spelet jag har spelet på flera år. Har spelat igenom det två gånger nu med två olika polare, och båda gångerna så har man haft det otroligt roligt i spelet. Däremot så tycker jag spelet var lite kort, och när man hade spelat klart så hade man den där känslan att man ville att äventyret skulle ha fortsatt. Samt så fanns det element i storyn som jag inte riktigt kände höll riktigt måttet.

Forza Horizon 5 var det jag till slut röstade på som GOTY. Har lagt ner över 60 timmar på spelet (detta bara i driving, vet inte hur många timmar jag har spelat om man skulle lägga ihop alla loading-tider, eller lagt ner på photomode etc), och känner fortfarande körglädjen när jag startar upp spelet. Finns så mycket att utforska, finns väldigt många olika tävlingar att åka. Världen tycker jag har relativt bra design, gott om olika bilar, gott om variationer på olika races. Storyn är rätt kass, men om man bortser från storyn så tycker jag det är ett riktigt bra spel.

Det kan vara så att Halo Infinite hade fått min röst i år, men då de inte har implementerat co-op i spelet än så kommer jag avvakta med att spela spelet tills de har lagt till det.

Medlem

Attans, jag måste ha missat nomineringstråden! Tänkte nog inte så mycket på det efter redaktionen hade presenterat sin lista och det gnälldes lite om att Age of Empires 4 inte var med, så tänkte nog i min enfald att det skulle komma med här. Måste ha med åldern att göra, det går för snabbt här. Hinner inte med att nominera mellan varven. Med andra ord, min röst läggs oavsett på Age of Empires 4. Så, då har den 1 röst iaf! Någon mer som är på?


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem

Death's Door blir årets spel för mig.
Inte för att det är speciellt stort eller ambitiöst, inte heller tillför det direkt något nytt i datorspelsvärlden. Nej för mig blir det årets spel helt enkelt för att det var ett bra spel, roligt att spela, skön humor och härlig spelvärld.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Tomas Helenius:

EDIT: svarade fel person, skulle svarat Sisyr om Trudograd.

Det är (väl?) mer än expansion än ett nytt spel, därför kom det inte med.

Boo! Självständig expansion med mer innehåll och längre speltid än de flesta "vanliga" titlar.

Men nomineringen är av akademisk betydelse förstås med tanke på att jag förmodligen är den enda som hade röstat på spelet. Får lägga min röst på Pathfinder istället.

Skriv svar