Medlem

Jag är inte så påläst om nft. skumläst lite denna tråd.
Men tänker typ MMORPG. Hittar man något i spelet som har unika patterns/skins och man har äganderätt på den unika designen, och kan sälja det vidare för riktiga pengar. Tror jag hade gillat, så länge det kommer till skins. Inte power.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

phi
Medlem

NFTs är här för att stanna vare sig vi vill det eller ej.

Medlem

Ja och nej, centraliserat system där utvecklarna ändå har kontrollen så ser jag inte poängen, annat än att de försöka tjäna mer pengar, marknadsföra sig själva det "senaste" och sen få folk att investera, skillnaden är marginell från när du köper lootboxes och skit från utvecklaren, de har ändå den totala kontrollen över kedjan.

Decentraliserat, ja kanske, om det standardiseras utifrån perspektivet kunden, där ingame items osv verifieras av en blockchain bestående av personer / företag världen över. Då äger inte ett enda företag servrarna som verifierar blockchainen, och även om företaget lägger ner så finns ägande kvar och andra kan använda blockchainen.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tänker mer att det blir som Star Citizen redan är. Att spelarna kan köpa skepp för pengar som sedan är unika för dem i spelet. Skillnaden med NTF är väl då att dessa skepp går att sälja vidare i spelet och köpen och äganderätten skyddas av blockchains?

Behövs väl ingen NTF dock? Om du köper ett skepp så kopplas det till ditt konto. Och mm du vill säljer den vidare så hamnar det på den andras konto 🤔 devsen behöver bara lägga in en sälj funktion. Behövs verkligen ett ägarbevis utöver att skeppet är kopplat till ditt konto?

Lite som csgo skins, fungerat fint utan blockchain teknik

Denna tråd/kommentar på reddit tyckte jag förklarade det hela bra. Dock gick det inte att kopiera in texten med mobilen utan att den började bråka.

https://www.reddit.com/r/OutOfTheLoop/comments/rho91b/comment...

Medlem

Jag röstade nej innan någon förklarade varför jag skulle rösta nej.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om man skulle kunna få NFT föremålet ut från spelet hade det varit en okay sak att ha. För om föremålet bara finns i spelet vad är syftet?

Medlem
Skrivet av phi:

NFTs är här för att stanna vare sig vi vill det eller ej.

Bara att alla pratar om detta hela tiden nu får mig att tro det med. Kanske inte just nu, men det är väl som med 3d, det snackades massa, men sedan kom det för att stanna.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Om man skulle kunna få NFT föremålet ut från spelet hade det varit en okay sak att ha. För om föremålet bara finns i spelet vad är syftet?

Det kan du eftersom det är din wallet som äger NFT:en, vilken du kan sälja fritt utan spelutvecklarnas inblandning. Andra spelutvecklare kan sen implementera samma protokoll och låta dig använda samma item. Det fina med blockkedjan är att det är ett öppet API. Du kan ha ett spel där du offrar föremål från andra spel utan att skaparna av sagda föremål har något att säga om saken. Eller ett spel där du har två vapen från olika spel för att låsa upp ett supervapen.

Det går att göra centraliserat men då behöver du tillgång till spelets API. Nu behöver du bara koppla upp dig mot blockkedjan utan något tillstånd.

Medlem

Så sjukt trött på krypto. Aldrig att jag skulle stödja något sådant.

FM-guru
F.d. Sisyr
Medlem

Jag tror att all form av underhållning gör sig bättre utan NFT.

Medlem

Det är rent skit, hör inte hemma i spel
Inget som sägs kan få mig att ändra min åsikt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Behövs inte fler sätt för företag att mjölka sina kunder.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

eld
Medlem
Skrivet av Kixo:

Jag tycker CryptoKitties och HyperDragons är ett intressant exempel på hur NFTs kan användas i framtiden. I CryptoKitties föder du upp katter. Sen kom en helt separat utvecklare och skapade HyperDragons där du matade dina drakar med CryptoKitties, helt utan de ens behövde prata med utvecklarna av CryptoKitties och än mindre ha deras tillstånd.

Eftersom katterna lever på blockkedjan så är det ingen som kontrollerar dem och ingen som kan hindra dig från att börja använda dem i ditt egna spel, inte ens om det som i HyperDragons fall handlade om att faktiskt förstöra NFT:n (ja, den slutade då funka i CryptoKitties eftersom den brändes på blockkedjan när en drake åt upp den). Det är som att dina skins i CS lever utanför Valve och kan användas fritt av andra spelutvecklare.

Så NFTs är för mig intressanta ur aspekten med "composability" och "interoperability", där applikationer byggs upp av decentraliserade föremål. Du köper ett svärd och kan använda det i alla spel som stödjer just det NFT-protokollet.

Finns ett fundamentalt problem här: de olika företagen äger de olika rättigheterna till de olika spelen och det gäller då att de båda ska lyckas samarbeta, och de vill då båda ha en del av kakan.

Båda spelen kan tex banna dina nfts om de tycker att du inte gör rätt för dig, och gör dessa värdelösa för all framtid.

Visst är ett tokensystem på plats, men bristen på NFTs är tex inte vad som hindrat folk från att använda sin wow-karaktär i final fantasy 14, det finns större problem än så.

Det största problemet är som sagt att alla företagen ska respektera att en nft är ett svärd, och att spelet där nftn mintades ska låta alla andra spelen använda sig av rättigheterna så de kan representera svärdet i sina spel.

Så jo, tillstånd behövs.

Medlem

NFTs i spel introducerar otroligt många problem, och löser egentligen inga.
Det måste i såna fall vara helt decentraliserat, dvs. hela spelet måste vara open source. Det finns ingen anledning att ha halva biten decentraliserad. Om spelföretagen ändå kan banna dig och dina NFTs så äger du ju ingenting.

Om ni vill spela ett spel ENBART för att tjäna pengar, då är det en bra idé. Behövs NFTs för det? Nej, inte alls. Försöker lösa problem som inte finns.

Medlem
Skrivet av lerb:

NFT är med andra ord ett ägandebevis på digitala produkter som helt saknar värde eller mening att existera, för ditt ägandebevis innebär ingenting.

Och som sagt, det förvånar mig dock inte att folk köper dessa NFT. Det är så världen fungerar.

Känns lite som att du är emotionellt investerad i det här och lutar åt ett specifikt håll, stenhårt. Så jag tar det du säger med ett badkar salt och läser vidare i tråden.

Medlem

Omoralisk design som skapar en kultur som är dåligt för psyket, är det drf vi spelar?

Slänger in det här klippet för det touchar på effekterna av omoralisk design:

Medlem

NFTs är lite i det där stadiet som internet var på tidigt 90-tal. Dom flesta fatta inte poängen med det då tekniken var ny och outvecklad. Däremot med takten att vi skiftar över till web 3.0 så kommer NFTs ha de förutsättningarna som den behöver för att kunna vara användbar. När internet blir mer decentraliserat så kommer det finnas ett värde att kunna ha äganderätt till virtuella föremål som man flyttar runt mellan decentraliserade plattformar.

Medlem

Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden mellan NFT och vanliga, (o)hederliga mikrotransaktioner är. Förutom ägandebevis, vad skiljer dem åt och på vilket sätt förstör NFT för ett spel mer än att köpa skins eller sin liknelse som NPC på vanligt sätt?

Medlem

Man kan ju fortfarande kopiera bilden det enda du får är ju ett kvitto på ditt ägande över bilden. Tycker det är skumt att folk faktiskt köper sånt strunt.

Medlem

Såg den här på Reddit Ghost Recon subben. : )

"Ubisoft Quartz has made less than 400 bucks from 15 sales and likely lost Ubi thousands in minting fees"
https://www.reddit.com/r/GhostRecon/comments/rkpzzh/ubisoft_q...

Källa
https://twitter.com/lizaledwards/status/1472778732578299912

Medlem
Skrivet av Fulci:

Såg den här på Reddit Ghost Recon subben. : )

"Ubisoft Quartz has made less than 400 bucks from 15 sales and likely lost Ubi thousands in minting fees"
https://www.reddit.com/r/GhostRecon/comments/rkpzzh/ubisoft_q...

Källa
https://twitter.com/lizaledwards/status/1472778732578299912

Den uppmärksamme noterar länken i huvudposten.

Med det sagt, vad kostar det egentligen Ubisoft att "mynta" NFT:er?


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Den uppmärksamme noterar länken i huvudposten.

Med det sagt, vad kostar det egentligen Ubisoft att "mynta" NFT:er?

Ajdå, missade att det var med där. : )

Såg att personen bakom tweeten är "Senior Character Artist on Apex Legends". Undra vad hon säger när EA lägger på NFT i Apex Legends. Kanske hoppas på bättre resultat än Ubisoft.

Medlem

Ring Antipiratbyrån, det här kommer bli rörigt!

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden mellan NFT och vanliga, (o)hederliga mikrotransaktioner är. Förutom ägandebevis, vad skiljer dem åt och på vilket sätt förstör NFT för ett spel mer än att köpa skins eller sin liknelse som NPC på vanligt sätt?

Att man kan sälja sitt ägandebevis, det är begränsad vara så kmr antagligen finnas tonvis med scalpers och annan ohyra.
Funkar det som det ska så kmr det vara ett pyramid system som gör rika som kan köpa upp alla nfts rikare.
Tänk dig alla problem som csgo haft med barngambling och skit skruvat upp till 11 helt utan att det kan regleras plus miljontals andra problem typ.

I vanliga fall köper man skinet sen har man det knutet till sitt konto och spelar och är glad

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Ring Antipiratbyrån, det här kommer bli rörigt!

De är nedlagda sen 10 år. Finns en lobbygrupp fast det har varit väldigt tyst om dem.

Medlem
Skrivet av Kago1316:

Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden mellan NFT och vanliga, (o)hederliga mikrotransaktioner är. Förutom ägandebevis, vad skiljer dem åt och på vilket sätt förstör NFT för ett spel mer än att köpa skins eller sin liknelse som NPC på vanligt sätt?

Du kan köpa/sälja NFTs av andra på en fri marknad. Mikrotransaktioner köper du alltid av spelföretaget och kan i stort sett aldrig sälja vidare. Det är väl i stora drag det.

Det kommer inte nödvändigtvis bli sämre spel. Men, går det att tjäna riktiga pengar kommer antalet fuskare/hackare att öka något enormt.

Medlem

Skulle inte det där fungera på typ saker som klaner kan vinna i turneringar, typ "signerade" AK-47s i tex CS GO eller så?

Det känns ju lite som att CS marketplacfe är som embryot till detta.

Hur hemskt det egentligen är, EA kan ju få från loot boxes till det här och börja med hockey\fotbolls kort igen fast den är gången så är dom digitala o "värdet " skapas ur intet.

Ack Sovjet du är saknad.

Medlem

Jag är inte extremt insatt i NFT:s och krypto men argumentet att "det går att kopiera ändå" gällande exempelvis bilder, filmer etc. är ju exakt desamma som att jag kan printa (eller 3d-printa om man vill vara riktigt, riktigt noga) ut en bild av Mona Lisa och hänga upp den på väggen. Men jag kan ju aldrig (utan att ljuga) säga att jag äger originalet, trots att bilden ser exakt lika dan ut ner på minsta lilla detalj och skråma.

Precis som allt annat handlar ju NFT:s om vad vi vill lägga värde i. Om da Vinci, hypotetiskt sett, hade lanserat en liten textfil som NFT där det stod att "du äger den här NFT:n som bara är en liten notis om att det är den första NFT:n jag lanserat där jag också skrivit med namnet Mona Lisa" skulle den ju rent tekniskt vara värd precis lika lite som färgerna och pappret i den riktiga Mona Lisa-tavlan är. Mona Lisa är ju i grund och botten bara någon som ritat en teckning.

Men i och med att Mona Lisa (av många olika anledningar) blivit (gissar jag) världens mest kända målning tillskriver vi den ett värde. Precis som da Vincis hypotetiska NFT ur denna synpunkt troligen skulle vara värd ofantliga summor idag. Just av fallet att den faktiskt är unik. Och även om han lanserade tusen NFT:er efteråt skulle den först lanserade alltid vara den först lanserade, med ett värde därefter. Så länge da Vinci nu också blev så känd som han blev.

- - - - -

Ovanstående kräver givetvis att blockkedja-systemet också verkligen fungerar och inte går att manipulera. Och inte minst (!) att denna typ av digitalt ägande blir accepterat och vedertaget. Precis på samma sätt som samhället (blivit tvunget?) att acceptera att ettorna och nollorna på ens bankkonto faktiskt har ett värde ute i den verkliga världen. Eller som att vi fortsätter att betala samma pris för en etta i centrala Stockholm som man kan få ett nybyggt hus för ute i skogen. Värdet finns ju där vi (medvetet eller omedvetet) bestämmer att det ska vara.

Och tillbaka on topic För spelens del, ja varför inte? Som någon skrev. Kan man släppa unika skins till CS som sedan säljs för hur mycket som helst spelar det väl ingen roll huruvida skinet lagras på Valves servrar eller i Etherium-blockkedjan. Så länge någon vill ha något och är villig att betala pengar för det lär det bli anammat för eller senare.

Men även det skulle jag vilja säga har mest med konsensus att göra. Hatar alla som spelar spel NFT:er och ingen strävar efter att ha/få/köpa/vinna dem kanske de aldrig får fäste i spelvärlden då det i sådant fall helt enkelt inte finns något värde i det.

Bara mina tankar så här på måndagskvällen

Medlem
Skrivet av neocon:

Kunskapen om och förståelsen för blockkedjor, kryptovalutor och NFT är verkligen bristfällig. Det märker man när man läser inläggen. Ungefär "jag förstår inte vad det skulle vara bra för, därför är det värdelöst".

Blir lätt så när nästan allt inom kryptovalutor är antingen ekonomisk spekulation eller rena bedrägerier.

123
Skriv svar