Bioware frestar oss med en bild från det nya Mass Effect-spelet

Robot
Bioware frestar oss med en bild från det nya Mass Effect-spelet

Och internet hårdanalyserar den i jakt på ledtrådar.

#Bioware, #Mass-effect


Medlem

Blir svårt att göra ett nytt Mass Effect i samma tidslinje som den gamla. De uttömde vintergatans lore pretty much som de avslutade trillogin. Blir det ett nytt så blir det betydligt mindre mystik och kanske bara ett dussin FPS.

Andromeda hade rätt ide. Helt ny plattform för berättande. Tråkigt på genomförandet.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Blir svårt att göra ett nytt Mass Effect i samma tidslinje som den gamla. De uttömde vintergatans lore pretty much som de avslutade trillogin. Blir det ett nytt så blir det betydligt mindre mystik och kanske bara ett dussin FPS.

Andromeda hade rätt ide. Helt ny plattform för berättande. Tråkigt på genomförandet.

Kanske det The Protheons gör comeback? Hade gillat om vi fortsätter i vintergatan!

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Blir svårt att göra ett nytt Mass Effect i samma tidslinje som den gamla. De uttömde vintergatans lore pretty much som de avslutade trillogin. Blir det ett nytt så blir det betydligt mindre mystik och kanske bara ett dussin FPS.

Andromeda hade rätt ide. Helt ny plattform för berättande. Tråkigt på genomförandet.

De kan göra prequels.


signatur

I drank what?

Medlem

Kanske något djupt och episk som avhandlar kontaktkriget med Turians?
Beroende på vilket av sluten som är canon i trean så kanske man kan göra något nytt som fortsätter
efter händelserna där med en ny huvudkaraktär och en ny hemlig skurkaktig organisation.

Medlem
Skrivet av Mirage:

De kan göra prequels.

Skrivet av s3ng:

Kanske något djupt och episk som avhandlar kontaktkriget med Turians?
Beroende på vilket av sluten som är canon i trean så kanske man kan göra något nytt som fortsätter
efter händelserna där med en ny huvudkaraktär och en ny hemlig skurkaktig organisation.

Teasern från förra året bekräftade att det är en fortsättning

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Kanske det The Protheons gör comeback? Hade gillat om vi fortsätter i vintergatan!

Affishen får mig att tänka på ett större Geth hot. Kanske att de "samarbetar" med någon Reaper som blev kvar.
Men nja. Blir ändå samma hot som förr.

Medlem
Skrivet av Mirage:

De kan göra prequels.

Prequels ger inte ny mystik. Det är ju då ett spel inom samma lore som redan avyttrats i trillogin. Blir säkert ett kompetent FPS lir men inte mer.

Nu blir det ju en fortsättning vilket är bekräftat och det är svårt att skriva sig ur ett extragalaxialt hot som format i princip alla kulturer i galaxen Jag hoppas de lyckas för jag suktar efter ett nytt mass effect. Då menar jag storytelling och exploration. FPS finns det många av så den delen är sekundär för min del.

Medlem

Bilden från förra året ur annan vinkel?

Medlem

Jag hade gärna sett ett Mass Effect med mer "personlig" story, mer småskaliga grejer. Svårt att skapa ett nytt "stort hot! (TM)" när det senaste hotet var reapers som skulle skörda allt civiliserat liv i hela galaxen. Skulle väl vara nåt hot som ska utplåna ALLT liv i galaxen/universum men det blir ju bara löjligt. Kanske något om att försöka bygga upp allt igen efter reaper-kriget och alla svårigheter det för med sig etc. (men då måste man kanske välja ett av sluten att bygga vidare på vilket blir lite knepigt såklart)

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Prequels ger inte ny mystik. Det är ju då ett spel inom samma lore som redan avyttrats i trillogin. Blir säkert ett kompetent FPS lir men inte mer.

Nu blir det ju en fortsättning vilket är bekräftat och det är svårt att skriva sig ur ett extragalaxialt hot som format i princip alla kulturer i galaxen Jag hoppas de lyckas för jag suktar efter ett nytt mass effect. Då menar jag storytelling och exploration. FPS finns det många av så den delen är sekundär för min del.

Har jag missat något? Är planen att nästa Mass Effect ska vara ett FPS?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Hoppas att det finns "googly eyes" läge!

Medlem

Eftersom det är Mass Effect-serien känns det som om vintergatan kommer att ställas inför ett nytt hot av apokalyptisk skala. Något mindre och mer personligt (som ME1 kändes till en början) känns tyvärr osannolikt med BioWare av dags dato, särskilt med EA som brunstig parhäst.

Eftersom "vi" redan har besegrat reapers verkar det högst osannolikt att de skulle vara hotet den här gången. Fjolårets teaser inkluderade emellertid reaper-ljud. Det får mig att undra om de kanske kommer att vara våra allierade den här gången? Mot någonting annat, som vi biologiska inte klarar av att hantera på egen hand.

Eftersom Andromeda lämnade otaliga frågetecken (i varje fall för mig som bara orkat traggla mig genom spelet en gång) undrar jag om hotet kanske kan komma därifrån? Vad orsakade de märkliga "molnen" i Andromeda? Kan de vara på väg till vintergatan? Kanske i händerna på den där fienden som det hintades om i slutet av spelet (har jag för mig?)?

Det är mina teorier ...


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Propy:

Har jag missat något? Är planen att nästa Mass Effect ska vara ett FPS?

Skrivet av anon_326114:

Var har du fått FPS från?

FPS kanske är ett dåligt ord då det är Third person. Men likväl är det ett ganska arkadigt shooter spel med begränsad character progression. Dvs RPG elementen är ganska limiterade. Jag kommer ihåg när första Mass Effect släptes och RPG puristerna gick apeshit över att det var pretty much ett skjuta spel med RPG element. Kritiken tystnade dock ganska fort när story och världsbygge satt som en smäck. Men första Mass effect var ju ganska långt ifrån vad som skulle komma sedan i Mass Effect 2 och Mass Effect 3 där peka skjuta gameplay med cover gjorts än mer strömlinjeformat.

Medlem

Dom nya författarna på Bioware håller samma kaliber som dom gamla, så det här är inte så spännande, tyvärr.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem

Spelar igenom legendary ed sedan förra veckan. Jädrans vad bra de gamla spelen fortfarande är. Tyvärr tror jag dock ME tid är förbi. Det ska mycket till innan jag köper ett nytt spel från dom!

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Jag hade gärna sett ett Mass Effect med mer "personlig" story, mer småskaliga grejer. Svårt att skapa ett nytt "stort hot! (TM)" när det senaste hotet var reapers som skulle skörda allt civiliserat liv i hela galaxen. Skulle väl vara nåt hot som ska utplåna ALLT liv i galaxen/universum men det blir ju bara löjligt. Kanske något om att försöka bygga upp allt igen efter reaper-kriget och alla svårigheter det för med sig etc. (men då måste man kanske välja ett av sluten att bygga vidare på vilket blir lite knepigt såklart)

Hot i nivå med reapers behöver de ju inte vara direkt. Nästan alla botade väl Krogans sjukdom? Dom hintade hela tiden om att de kommer spåra ur igen om man botar dom. Där man tex börja, eller geth som ngn nämnde. På vägen kanske man hittar mer info om reapers om hur de egentligen tänkte och varför de kom fram till de som gjorde (dom var ju inte helt ärliga hela tiden).
De dom (reapers) faktiskt försökte förhindra kanske händer ändå. Finns hur som helst man kan göra om man har talang för de (storytelling, worldbuilding etc).

Medlem

Jag är en av de som gillade Andromeda, speciellt efter alla patchar. Inte i närheten lika bra som original serien men tyckte ändå det var kul.

Ska bli väldigt intressant att se hur de gör detta. Har inte jättestort förtroende för BioWare längre. När utspelar sig spelet? Liara verkar ju spela en roll men hon kan ju lika gärna vara 200+ år gammal.

Kommer Andromeda och vad som hände där spela in i detta? Man kanske lyckas hitta någon bro mellan Vintergatan och Andromeda och så blir det fetkrig med Kett nissarna.

Ska bli intressant att se vad de kokar upp. Nya Dragon Age släpps väl först så man lär ju kunna få en idé av vilken nivå ME kommer ligga på baserat på det.

Medlem

Med risk för spoiler man mötte något i me3 dlc:t leviathan. Har inte kommit tillräckligt långt än för att se vad som händer med dem i slutet men de kan ju verkligen vara ett nytt hot…

Blir väl någon typ av, "inbördeskrig i rymden" när hela raser plötsligt är mer eller mindre isolerade och slåss inbördes om makten. En själv har det första prototypskeppet som kan resa långt på egen hand så man får i uppdrag av "the new council", som är baserat runt Jorden då det var där majoriteten av alla militärer var, att ordna fred och samla ihop folk att möta det ny-gamla hotet av överlevande Geth som är lite arga då man valde att köra "Destroy" som canon-slutet.

Medlem

snälla...mitt ansikte är trött -.-

1
Skriv svar