Diskutera – Vilket open world-spel är bäst?

Medlem

Breath of the Wild är nog bästa spelet rent allmänt. Den rena glädjen i att för skojs skulle klättra upp på en brant kulle för att se om något kul finns har jag aldrig känt annars.

Witcher 3 hade bäst story, men inte bäst gameplay. Ens med moddar.

Jag spelade när det var v 1.0 men älskade ändå stora delar av Cyberpunk. Just den öppna världen var... jag är kluven. En sel kallar det kuliss. Jag håller inte med. Älskade staden och stämningen. Det var mer de generiska utropstecken questsen (döda gängmedlemmar oftast) som inte funkade. Och det gav sällan så mycket att klättra. Även om jag vid nått tillfälle i mainquesten bara cybertek-ben skuttade mig förbi en en massa bekymmer.

Skyrim har nog näst bäst atmosfär. Kände nästa kylan i på skinnet när jag sprang omkring i norr.

Bäst combat skulle jag nog ge MGS 5. Kul att kunna variera med sniper, smyga, mörda loss, köra närstrid. Ahhhh. Det varit riktigt härligt.

Inte kört RDD2.

Medlem

Red Dead Redemption 2. Bättre än så blir det inte.

Annars gillar jag GTA V, Skyrim, Kingdom Come: Deliverence och The Witcher 3 men RDR2 är den absoluta favoriten.

Medlem
Medlem

RDR 2 utan tvekan. Jag blev som ett barn igen av den världen och allt man kunde göra och prova och se.

Medlem

Openworld survivor så är det Icarus, bästa jag kört hittils!

Medlem

Kul att så många nämner RDR 2 i tråden, har det i backloggen och ska påbörja det snart. Känns lovande!

För mig personligen så kan jag nog inte riktigt välja något specifikt egentligen då många skiljer så mycket åt. Witcher 3 måste nämnas dock, det var första gången som jag i ett spel tycker att Utvecklaren verkligen lyckades med att få världen att se så levande, naturen kändes verklighetstrogen. Ubisofts Paris i Unity är också det en personlig favorit, jösses vilket dunderjobb Ubisoft gjorde där ändå och för den tiden. Du kunde riktigt känna lukten när du sprang genom gränderna....Sist men inte minst, Oblivion! Där och då var det mina drömmars fantasivärld med lummiga skogar, ruiner och kullar och dalar. När du steg in där försvann verkligen tid och rum.

Medlem

Freelancer.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Skyrim gav en otroligt upptäckarlusta, och The Witcher 3.

Medlem

Det första spelet som jag upplevde var open world var Elder scrolls arena men bästa? Skyrim för rpg och Sleeping dogs för action kanske? Det bästa rockstarspelet är förmodligen LA Noire…

Medlem

Klistrar in mitt svar från GTA tråden:
_____________________________________________
GTA 4 från 2008. Ett stycke MÄSTERVERK.

Personligen älskar jag mästerverket och open-world spelet GTA 4 från 2008 som jag nämnt 1 milion gånger tidigare här på forumet. Den tyngre körkänslan är helt magisk att leka runt med. Även den mörkare storyn om Niko Bellic är mästerlig skriven. GTA 5 blev för slappt och humoristiskt tycker jag. Även bilkänslan sabbades där för att kunna tillfredsställa barn som är fans av serien och lyckas spela detta trots 18 års gräns.
_________________________________________________________________
Inför GTA 6 så önskar jag en mörkare story igen utan för mycket komedi. Sedan vill jag ha likt Mafia serien har: 2 val för bilkörning. "Arcade" (GTA 5) eller "Simulation" (GTA 4) så att många fler kan njuta av att köra runt i fordonen. Känns hemskt att R* slaktade perfektionen de fick till i GTA 4 för den betydligt simplare fysiken i 5an. Tragiskt.. Glömmer aldrig hur mäktig upplevelsen var att styra Roman Bellics bil från hamnen där i början av spelet för första gången. Fysikmotorn var något totalt banbrytande i spelvärldar. O sedan alla detaljer på krockskadade fordon var mäktigt att se även.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Fallout: New Vegas. Bethesda har då gjort de fem bästa open world-spelen iaf.

Medlem

Gillade Total Overdose och The Saboteur när dom släpptes, vet inte om dom åldrats så bra dock.
Infamous 1&2 och postal 2 förtjänas att nämnas med

Medlem

Lätt cyberpunk 2077. På pc iallafall.

Medlem

Elite (Amiga)
Frontier: Elite II (Amiga/PC)
Elite Dangerous (PC)


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Tveklöst Breath of the Wild.

Medlem

Även om det är min favorit genre så har jag inte spelat allt, men Fallout 4 / Skyrim ligger mig varmt i hjärtat rent generellt, utforska världen, bygga upp civilisationen igen (FO4).

GTA 3 San Andreas för världen, customiseringen av karaktären och bilar, samt att åka runt och poppa musik och tok äta friterad kyckling utan att få hjärtinfarkt.

Test Drive Unlimited, 200 km/h genom Hawaii. Vansinnigt kul open world bilspel.

RDR 2 är kul men har inte fastnat för det (< 100 timmar). Gillar att rida runt, titta på världen, jaga, stjäla hästar och resa in till storstan, supa mig full och utforska stan.

Medlem

För min del var det verkligen en aha-upplevelse med gta3. Inte för att jag egentligen gillade det speciellt mycket men för att det visade mig vad spel kommer att bli.
Ett annat spel med aha-upplevelser var första assassin's creed, nu var världen inte bara längre öppen på bredden utan här skulle det klättras också. Och att det spelet verkligen bjöd på en dos realism (menar städerna, inte stort eller gameplay) som jag verkligen tyckte om. Att kunna besöka platser som har funnits på riktigt liksom.


signatur

Ultrazine

Medlem

Vilket som är bäst vet jag inte. Finns så många nu och så många som är väldigt bra. Även om många är väldigt lika också.


signatur

Ultrazine

Medlem

Har ju inte spelat alla Open World spel men att få ränna runt och pangs på ultra religiösa sektmedlemmar i den fiktiva hålan Hope County, Montana, USA i Far Cry 5 är både vackert och skoj så den vinner titeln hos mig


signatur
Medlem

GTA San Andreas

Medlem

The Legend of Zelda: Breath of the Wild, utan tvekan. Kan inte ens komma ihåg när jag kände en sådan upptäckarglädje i ett spel innan!

Farornas Konung
Medlem

Open world i kombination med RPG funkar bäst för mig. Skyrim borde egentligen vara top 1 men med Oblivion ramlade jag rakt ner i kaninhålet. Min karaktär var i några månader mitt andra alter ego.

Önskar att jag kunde lägga in Dragon Age också, om än inte open world så är den semi-öppna världen den bästa jag upplevt.

Medlem

I mitt tycke var det första Open world jag spelare, också ett av det coolaste Open world. Detta troligen då jag aldrig spelat ett spel med den möjligheten att gå vart jag ville på kartan.

I mitt fall blev det dungeon seige 1 på ett LAN på 90-talet nere i källaren hos mina föräldrar. Att vi som grupp kunde gå mot helt fel riktning och stöta på skelettpilbågsskyttar som var +20 levlar över vår egen level var helt magisk. Man blev 2-shottad av dessa skyttar och vi gemensamt kom på att första person som interagerade med mobsen, ockdå behöll aggron. Därför fick en av oss kite:a pilskytten medans dom andra pucklade på honom. Varje mob tog typ nån minut att döda när vi var 5 pers som vräkte allt vi hade på honom, men samtidigt levlade vi 3-4 levlar per mob så det var det värt. Det var typ i detta spelet jag insåg att open Worlds lätt kommer bli en stor del av framtidens spel. Visst, wow var coolt när det utvecklade idén änmer, men jag kommer aldrig glömma detta första möte med open world 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Hunter var galet svårt, men tror nog av singleplayer så är väl Skyrim det som jag lagt mest timmar på.

Medlem

Dock bästa open world Final Fantasy XI, om man räknar det med alla instances. Sen är ju Final Fantasy XIV ARR en otrligt välgjord värld.

World of warcraft vanilla har man ju också starka känslor för efter spelat Warcradft 3

Medlem

Älskar fantasy så Witcher 3 och Skyrim ligger högt.
RDR2 är definitivt snyggast.
Online så har LOTRO en del fantastiska zoner. ESO gör mig numera oftast besviken när nya zoner öppnas upp.
En bubblare för mig är Darkfall Online. Jösses vad tid jag spenderat där, oftast i ren skräck för att bli av med all min Loot, på väg hem från någon avlägsen ö eller plats där jag farmat.

Medlem

Betrayal at Krondor har jag så sjukt sköna minnen av. Mycket har väl att göra med det faktum att det var ett av de första spelen jag spelade.

På nyare tid skulle jag säga Zelda: BOTW

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Fallout: New Vegas. Bethesda har då gjort de fem bästa open world-spelen iaf.

Kan hålla med om New Vegas hör till bland det bästa openworld-lir som gjorts.

Men det skapades av Obsidian Entertainment. Det var också tänkt att vara mycket ambitiösare än det blev men de fick tyvärr skala ner mycket av deras vision, eftersom de bara fick 18 månaders utvecklingstid, pga Bethesda inte ville spelet skulle släppas för nära inpå Skyrim...

Medlem

När jag tänker på riktigt bra open world spel så kommer jag på många bra spel såklart. Men det finns några vars värld helt slukat in mig och där jag spenderat så många timmar med att utforska världarna.

Skyrim- Det kanske bästa open world spel jag spelat med den kanske bästa öppna världen.

Red dead redemption 1&2(tvåan i synnerhet har en fantastisk öppen värld som jag känner står sig som bland de bästa någonsin)

Gta san andreas- en helt underbar open world med så mycket intressant variation, har nog spenderat hundratals timmar för att utforska varje hörn i spelet. Jag kunde hela mapen utantill i princip.

Skriv svar