Diablo II Resurrected dissar stöd för ultrawide-skärmar

Medlem

Jag har en UW(Mi Monitor) och kan inte säga att det är en dealbreaker för mig. Dammade av D2 för att komma fram till vilken klass jag skulle maina och kör i 4:3 utan att lida. 16:9 duger bra!

Avstängd
Skrivet av superapan:

Värre är det totalt skrotade modstödet. Men hoppas på någon duktig hacker som lagar D2R

This, modsupport hade innebärit så mkt mer, inte minst ultrawide res fix.

Inaktiv
Skrivet av Frisell:

Jag har en UW(Mi Monitor) och kan inte säga att det är en dealbreaker för mig. Dammade av D2 för att komma fram till vilken klass jag skulle maina och kör i 4:3 utan att lida. 16:9 duger bra!

Skrivet av Luciphear:

Ja, då var beslutet tydligt; Jag avstår.
Förstår att det inte är en lätt sak att fixa men det är oavsett en avgörande faktor för mig.

Det går fortfarande att köra i 19:9 så är ändå hyfsat bred bild, borde bli rätt smala svarta kanter.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det går fortfarande att köra i 19:9 så är ändå hyfsat bred bild, borde bli rätt smala svarta kanter.

Tack för tipset, jag har inte brytt mig så mycket då jag mest ville kolla av vilken klass jag vill spela, men bra att veta!

Gnällkuk

Det är en remaster, inte en remake. Den gamla motorn används och körs i bakgrunden, hade jag haft en UW-skärm hade jag nog också tvekat.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av pizzaishot:

Hur tycker ni att de ska gå till väga så att spelare ska kunna använda ultra-wide resolution när spelets grundpelare är byggt för 800x600? Att tillåta Ultra-wide skulle göra att du ser fiender stå och vagga afk vid skärmkanterna och ge snuskiga fördelar i multiplayer när du ser mer än andra spelare på skärmen.

Kolla på denna så fattar ni varför spelet inte funkar för ultrawide utan att ge stora fördelar:
https://www.youtube.com/watch?v=izNaudjwRVk&ab_channel=RavenT...

Anser sådana som försvarar beslutet att FoV-sliders i spel med multiplayer är fusk också? Eller för den delen stöd för andra upplösningar än original överhuvudtaget? Om de inte lägger in skalning och/eller begränsningar av synfält o.s.v., så innebär det ju alltid någon fördel för någon som kör med en annan konfig än en spelare som kör med den "sämre" diton.

Nja, det känns som att det här hade gått att lösa utan att ha sönder spelet om de hade velat. Lägga in UI-element som fyller ut och kanske kan användas till något eller så, bara som ett exempel.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv

Grymt pepp på det. Kör på xsx så inga problem där antar jag. Förladdat det redan.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Nostalgi is a hell of a drug, kommer säkert sälja som smör för att alla crave'ar positiva känslor som de minns. Även fast det inte stödjer saker som är självklart 2021
Själv tycker jag nostalgi förstör spelutvecklingen.

Tycker personligen det är tröttsamt att nostalgikortet alltid spelas när det är frågan om äldre spel. Bara för att en person uppskattar ett äldre spel behöver det inte automatiskt bero på nostalgi; spelet kan faktiskt erbjuda saker som nyare spel inte gör. Därutöver skulle jag knappast påstå att ultrawide är en självklarhet för ett spel som spelades i 800x600.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Nu har du missat hela grejen... Att bara aktivera upplösningen är inget problem, det fanns aktivt i alfan. Problemet är att själva spelmotorn buggar ur. Exempelvis kan du stå och skjuta ihjäl monster som du ser utan att de reagerar alls för att motorn bara aktiverar monster som är på ett visst avstånd osv. Dvs de behöver bygga om den gamla spelmotorn för att få det att lira, vilket inte riktigt är aktuellt. Det här är ju i första hand en grafisk remaster där de lagt på ett lager smink på det gamla spelet.

Fast man ser ju i videon att monster reagerar även i kanten av skärmen? Så nae, jag tror inte att jag har "missat hela grejen".
Kanske inte visas i videon, fortfarande något som antagligen kan och borde ha fixats.

Medlem
Skrivet av loerk:

Fast man ser ju i videon att monster reagerar även i kanten av skärmen? Så nae, jag tror inte att jag har "missat hela grejen"

Se klippet som pizzaishot la in ovan så ser du exempel. De har även sagt själva att det är så och ser ingen anledning att tvivla när det uppenbarligen går att återskapa.

Medlem

Varför är det så svårt att tro på att det är svinsvårt att fixa, alltid varit såhär tyvärr. Det har med hur spelet är uppbyggt att göra. Och nej moddar kan inte heller fixa det. Det kunde dom inte till vanliga D2 och det hade dom inte kunnat fixa till denna version heller.

Spelet är helt enkelt för gammalt och byggt på ett sånt sätt att det inte är möjligt med såkallat gridnät. Finns gott om exempel på youtube för de intresserade. Om man tittar hur karaktärerna och monsterna rör sig i Diablo 1 så får man en god uppfattning om hur spelet är byggt. D2 har exakt samma rutnät i bakgrunden om än lite mer avancerat. Det utgör grundpelaren för hela spelet och således omöjligt att fixa utan att koda om hela alltet från början.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Se klippet som pizzaishot la in ovan så ser du exempel. De har även sagt själva att det är så och ser ingen anledning att tvivla när det uppenbarligen går att återskapa.

Redigerade mitt tidigare inlägg lite.
Men deras ursäkt håller inte direkt.

Kan nästan sätta pengar på att en mod kommer ut som magiskt löser det som inte gick att lösa.

Medlem
Skrivet av loerk:

Redigerade mitt tidigare inlägg lite.
Men deras ursäkt håller inte direkt.

Kan nästan sätta pengar på att en mod kommer ut som magiskt löser det som inte gick att lösa.

Låt oss hoppas Det vore såklart toppen för alla med ultra wide screen om det gick att lösa längre fram.

Inaktiv
Skrivet av loerk:

Fast man ser ju i videon att monster reagerar även i kanten av skärmen? Så nae, jag tror inte att jag har "missat hela grejen".
Kanske inte visas i videon, fortfarande något som antagligen kan och borde ha fixats.

Skrivet av loerk:

Redigerade mitt tidigare inlägg lite.
Men deras ursäkt håller inte direkt.

Kan nästan sätta pengar på att en mod kommer ut som magiskt löser det som inte gick att lösa.

Varför håller inte deras ursäkt?

Dessutom ser man i videon du länkade att monsterna inte alls reagerar ute i kanten. T.ex. vid 1:07.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Låt oss hoppas Det vore såklart toppen för alla med ultra wide screen om det gick att lösa längre fram.

Nja, det går ju inte att lösa i multiplayer eftersom Blizzard dödade mods i MP.
Så vill man spela med en kompis är man ju körd hur som haver.

Medlem

Ultrawide förstör hur spelet är menat att spelas. Alla som klagar verkar inte förstå att spelet är i grunden byggt för 800x600 och inte 3440×1440. För att få ultrawide att fungera som normalt så måste de bygga om spelet för att du är inte menad att kunna attackera monster och teleportera till ställen som du egentligen inte ska kunna se. Fördelarna med ultrawide kommer att bli galet många när spelare väl kommer in i endgame och inte bara kutar omkring i act 1-2 normal. Jag har ingenting mot höga upplösningar men det är bara korkat att ha så höga upplösningar att det förstör spelet.

Medlem

Helt okej beslut Garanterat ett köp.
Står dessutom inget om ultra wide här https://diablo2.blizzard.com/en-us/#visuals och när jag själv provade betan trodde jag att upplösningen skulle vara max 1080p av någon anledning, så det här är ju som ett ickeproblem.

Har man en ultra wide skärm som jag då så är man van att det mesta utanför spelvärlden är 16:9 fortfarande för att det är en standard. Allt på plattformarna https://www.twitch.tv/directory och https://www.svtplay.se/ är ju 16:9 så jag är van att det är svart på kanterna i fullskärm... Det mesta på Youtube är det också så jag antar att de som är allergisk mot 16:9 inte kan vistas där överhuvudtaget.

Medlem
Skrivet av Ender:

OT. När jag tittar på artikelbilden så undrar jag stilla hur många år sedan det var då jag tyckte skelett var ens obehagliga.

Jag kan inte hålla med dej.

Ny tråd:
https://www.fz.se/forum/trad/446165-obehagliga-spelmonster


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Det går fortfarande att köra i 19:9 så är ändå hyfsat bred bild, borde bli rätt smala svarta kanter.

Good to know! Får testa starta något spel i det och se hur jag tycker det känns. Avvaktar oavsett för stunden men tackar för infon.

Medlem
Skrivet av pizzaishot:

Ultrawide förstör hur spelet är menat att spelas. Alla som klagar verkar inte förstå att spelet är i grunden byggt för 800x600 och inte 3440×1440. För att få ultrawide att fungera som normalt så måste de bygga om spelet för att du är inte menad att kunna attackera monster och teleportera till ställen som du egentligen inte ska kunna se. Fördelarna med ultrawide kommer att bli galet många när spelare väl kommer in i endgame och inte bara kutar omkring i act 1-2 normal. Jag har ingenting mot höga upplösningar men det är bara korkat att ha så höga upplösningar att det förstör spelet.

Helt rätt. Tänk en Sorc med teleport och Fire Hydras. Alltid 1,5 skärmar bort ifrån måltavlan. Det är bara att mosa ut hydras och sedan teleportera 1,5 skärmar åt motsatt håll. Ingen kommer ifatt. Nä, spelet är inte byggt för ett sånt teknologiskt övertag!

Även om man införde maxrange på spells på 1 normal skärm, så skulle bredden av vyn fortfarande ge ett övertag, eftersom Sorcen kan se exakt vad som finns där borta, utan att behöva teleporta dit. Dessutom har vi bekymmer med att kunna hitta nervägar i dungeons osv. Det skulle bli mycket lättare med Ultrawide.

Jag kan sträcka mig till ett stöd för ultrawide om det finns en Wall of Fog. Denna WoF skulle kunna försvinna om någon i partyt stod mitt i foggen. Då skulle det inte bli lika mycket av ett övertag att köra med Ultrawide sorc!

En annan möjlighet vore att tvinga ultrawide-skärmar att köra med inzoomat läge, så att de inte ser vidare än en 16:9 skärm. Det skulle innebära en viss skärning på topp och botten av vyn.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Haha, ok, jag tar tillbaka Hade missat den tråden, ska åtgärda det imorgon...om jag vågar!

Medlem

Jag begärde en återbetalning efter att ha spelat betan i en timme. Allt kändes väldigt daterat. Jag lämnar nostalgin där den hör hemma - i dåtiden. Och detta bekräftar mitt beslut.

Diablo 2 är fortfarande ett av de bästa spelen någonsin, när det släpptes.

Medlem
Skrivet av loerk:

Nja, det går ju inte att lösa i multiplayer eftersom Blizzard dödade mods i MP.
Så vill man spela med en kompis är man ju körd hur som haver.

Du gillar att svara negativt. Se möjligheterna och försök vara positiv istället! Det är möjligt att de hittar en lösning på det här längre fram och erbjuder ultrawidesupport. Om inte så får vi vara glada att vi kan få återuppleva ett av tidernas absolut bästa spel med modernt smink. Och om du inte tycker det så är det okej också, det är bara att du låter bli att köpa spelet och börjar hänga i någon annan tråd istället

Medlem
Skrivet av dafuq:

Har spelat många klassiska spel som jag gillade, det har inget med nostalgi att göra då jag inte spelade spelen vid orginal släpp.. Om du tror allt nytt är bättre så är det mer skadligt IMO

Kunde inte sagt det bättre själv. Har provat gamla klassiker som jag aldrig har spelat innan och har tyckt om spelen jättemycket (trots gammal grafik).

Medlem

Tunna svarta kanter? 😂 jag spelade betan och de var allt annat än tunna!
Känner att de kunde ha löst det på något annat sätt, zooma lite då o förstör vår syn uppåt o nedåt tex o gör det valfritt.

Förstår anledningen och att det ”förstör” spelet, men hade ändå hoppats på en lösning. Nu behåller jag mina pengar o köper något annat 🙂

Medlem

Der var som en skrev innan, att man kunde ju lägga in en form av fog utanför synligt område. Dvs man skulle se kartan, men inte fienderna då det området skulle vara lite mörkare. Men det är klart; skulle dom lägga till det men inget moddstöd så skulle dubbelmoralen vara fulländad 😄


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Avstängd

Underhållande att se alla som känner sig manade att informera att de inte kommer spela pga att spelet inte stödjer ultrawide.

Samma personer som redan sagt att de inte kommer spela det i 50 andra trådar om D2R?! 🤔🤣

Vi fattar! Ni är inte sugna på spelet!

Medlem
Skrivet av pizzaishot:

Hur tycker ni att de ska gå till väga så att spelare ska kunna använda ultra-wide resolution när spelets grundpelare är byggt för 800x600? Att tillåta Ultra-wide skulle göra att du ser fiender stå och vagga afk vid skärmkanterna och ge snuskiga fördelar i multiplayer när du ser mer än andra spelare på skärmen.

Kolla på denna så fattar ni varför spelet inte funkar för ultrawide utan att ge stora fördelar:
https://www.youtube.com/watch?v=izNaudjwRVk&ab_channel=RavenT...

De kunde lägga till en "fog of war" där man endast ser miljön, inte fienderna, utanför vad man hade vanligtvis sett. Då är problemet löst utan att de behöver göra om AIn, får några fördelar, eller att svarta kanter i ultra wide upplösningar.

Medlem

Ingen direkt överraskning. David Brevik pratade om att detta är ett problem redan för 10 år sedan.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

De kunde lägga till en "fog of war" där man endast ser miljön, inte fienderna, utanför vad man hade vanligtvis sett. Då är problemet löst utan att de behöver göra om AIn, får några fördelar, eller att svarta kanter i ultra wide upplösningar.

Så långt tänker inte dom. Blizzard kan inte göra något rätt längre

123
Skriv svar