Nintendo - aktien

Medlem
Nintendo - aktien

Hej alla kära FZ-medlemmar,

Likt er brinner jag för spel och således investerar jag även i Nintendo.
För er som är intresserade av aktien har jag skrivit lite om deras rapport från den 5/8 och vad jag tror framtiden bär i sitt sköte.

Hur går dina reflektioner och investerar du i bolaget?

https://tradevenue.se/fermentumvitae/nintendo-q1-och-framtide...

It's Mario Time

Tack till alla skribenter på såväl forumet som bland bloggarna. Ni förgyller mina vardagar då jag vill läsa spelnyheter, reflektioner etc.

Mvh

Medlem

Hur köper man Japanska aktier på ett prisvärt sätt som svensk småsparare?

Medlem

Du kan köpa den japanska noteringen men kan då bara äga i en vanlig depå. Minsta courtage är 750 kr därtill växlingsavgift. Jag köper den Frankfurtnoterade aktien (minsta courtage 200 kr+växlingsavgift). Den kan du äga i en KF. Telefonorder krävs.
Lycka till.

Medlem
Skrivet av Sofokles-:

Du kan köpa den japanska noteringen men kan då bara äga i en vanlig depå. Minsta courtage är 750 kr därtill växlingsavgift. Jag köper den Frankfurtnoterade aktien (minsta courtage 200 kr+växlingsavgift). Den kan du äga i en KF. Telefonorder krävs.
Lycka till.

Vet du hur det funkar med utdelningar om man tar Frankfurtnoteringen? Fin yield på Nintendo. Har inte möjlighet att handla för summa där 750kr är rimligt courtage, men 200kr är hanterbart.

Medlem

Frågan är om den är så prisvärd, stuckit iväg ganska rejält vilket känns lite osäkert för min del. Hade den dippat så hade den varit mer intressant för min del. Men det här är min personliga åsikt.

SoL
Medlem
Skrivet av delli:

Frågan är om den är så prisvärd, stuckit iväg ganska rejält vilket känns lite osäkert för min del. Hade den dippat så hade den varit mer intressant för min del. Men det här är min personliga åsikt.

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/08/23/spela-...

Kort läsning, men ganska intressant historia.

Det går endast att köpa genom telefonorder, men avanza har en tracker som jag ska hålla koll på.

Medlem
Skrivet av tthorns:

Vet du hur det funkar med utdelningar om man tar Frankfurtnoteringen? Fin yield på Nintendo. Har inte möjlighet att handla för summa där 750kr är rimligt courtage, men 200kr är hanterbart.

Du får vanliga utdelning, precis som om du ägt noteringen i Japan. Du betalar källskatt, men har du AVA (eller Nordnet) hjälper de dig att få denna åter givet att du äger på en KF.

Medlem
Skrivet av SoL:

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2021/08/23/spela-...

Kort läsning, men ganska intressant historia.

Det går endast att köpa genom telefonorder, men avanza har en tracker som jag ska hålla koll på.

Trackern är "okej", men tänk på att den kostar lite i "avgift". Kan bli dyrt i längden.

Medlem
Skrivet av Sofokles-:

Du får vanliga utdelning, precis som om du ägt noteringen i Japan. Du betalar källskatt, men har du AVA (eller Nordnet) hjälper de dig att få denna åter givet att du äger på en KF.

Tack för svar! Ska kika på det

1
Skriv svar