Vad provocerar dig?

Avstängd
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Slår kanske in en öppen dörr här nu och vill inte skriva någon på näsan, men har inte sett det skrivas helt ännu så here goes

  • rasism

  • sexism

  • nazism

  • antisemitism

  • fascism

  • elitism

  • homofobi

  • funkofobi

  • transfobi

  • gatekeeping i ren allmänhet

Med så mycket tillgänglig kunskap om vår historia och vårt samhälle i stort idag känns det som att något måste ha gått riktigt snett för de som upplever att det är deras plikt att på ett eller annat sätt upprätthålla, försvara eller ens tänka tanken på att instifta något av ovanstående i sitt liv.

Tycker också det finns mycket annat i tråden som jag kan förstå frustrationen kring.

Härligt och se god ton so far i alla fall! <3

Kommunism?

Skrivet av Sandpapper:

Kommunism?

Ja alltså om du syftar på den kommunism vi sett i t ex Sovjetunionen och i dagens Kina är ju frågan besvarad i samma sekund som dessa statsskick övergick till diktaturer - dvs avskyvärd. Kommunismen i sig är ju i sin rent utopiska form (klasslöst samhälle där all egendom ägs gemensamt osv) helt enkelt inte hanterbar för människan i mina ögon, även om idén i grunden låter fin.

Jag var dock inte ute efter att lyfta politiska partier eller deras tolkningar av olika ideologier i min lista ovan då min tolkning av trådskaparens frågeställning var att det handlade mer om grundläggande rent provocerande beteenden hos enskilda människor. Men sure, nu när du nämnde det skrev jag in vissa ideologier som är besläktade med konsekvenserna av exempelvis statskupper genom en kommunistisk rörelse, så jag fattar varför du undrar (tror jag).

Hoppas du fick svar på din fråga!


signatur

Var mot andra så som de vill att du ska vara mot dem.
Podcast, Twitch, Twitter

Avstängd
Skrivet av Aaron Vesterberg Ringhög:

Ja alltså om du syftar på den kommunism vi sett i t ex Sovjetunionen och i dagens Kina är ju frågan besvarad i samma sekund som dessa statsskick övergick till diktaturer - dvs avskyvärd. Kommunismen i sig är ju i sin rent utopiska form (klasslöst samhälle där all egendom ägs gemensamt osv) helt enkelt inte hanterbar för människan i mina ögon, även om idén i grunden låter fin.

Jag var dock inte ute efter att lyfta politiska partier eller deras tolkningar av olika ideologier i min lista ovan då min tolkning av trådskaparens frågeställning var att det handlade mer om grundläggande rent provocerande beteenden hos enskilda människor. Men sure, nu när du nämnde det skrev jag in vissa ideologier som är besläktade med konsekvenserna av exempelvis statskupper genom en kommunistisk rörelse, så jag fattar varför du undrar (tror jag).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Korrekt, det var mitt syfte med kommentaren, delar också din uppfattning!

Medlem

Värmen. Och alla myggor och bromsar som har bitit mig. Men jag slog tillbaks. Hårt.

Medlem
Skrivet av matt76:

Kanske inte direkt provocerar, men känns överlag som att denna tråden allt mer börja spåra ur till den grad att den snart kan kallas "Flashback forum"-light

Inte enig, väldigt lite diskussion och paj-kastning. Folk listar bara vad som provocerar dem, vilket är trådens syfte. Räknar också med att Über följer med på denna tråd som en hök!

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

Inte enig, väldigt lite diskussion och paj-kastning. Folk listar bara vad som provocerar dem, vilket är trådens syfte. Räknar också med att Über följer med på denna tråd som en hök!

Är det förbjudet att diskutera? Jag ifrågasatte nämligen en punkt i en persons inlägg men den kommentaren togs bort. Jag kan tillägga att jag höll god ton och inte på något sätt attackerade personen för sin åsikt.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Är det förbjudet att diskutera? Jag ifrågasatte nämligen en punkt i en persons inlägg men den kommentaren togs bort. Jag kan tillägga att jag höll god ton och inte på något sätt attackerade personen för sin åsikt.

Tror det är bättre att alla bara får lista saker som provocerar dem. Sen kan jag tycka att man kan färga om ”varför?” om ingen anledning ges i orginalposten. Men skulle det blir diskussion skulle det säkert spåra ur och folk skulle skriva saker bara för att fiska efter diskussioner. Något som säkert görs redan men ingen har nappat på det.

Moderator | Testpilot
Skrivet av anon_119148:

Är det förbjudet att diskutera? Jag ifrågasatte nämligen en punkt i en persons inlägg men den kommentaren togs bort. Jag kan tillägga att jag höll god ton och inte på något sätt attackerade personen för sin åsikt.

Skrivet av Thane:

Tror det är bättre att alla bara får lista saker som provocerar dem. Sen kan jag tycka att man kan färga om ”varför?” om ingen anledning ges i orginalposten. Men skulle det blir diskussion skulle det säkert spåra ur och folk skulle skriva saker bara för att fiska efter diskussioner. Något som säkert görs redan men ingen har nappat på det.

Lite så. Enda sättet en sådan här tråd kan leva vidare är om folk bara får lista saker de som provocerar dem. När folk ska börja kommentera varför vad som provocerar någon är konstigt, dumt, vad det nu kan vara - ballar det snabbt ur.

Egentligen kan jag tycka att den inte borde finnas här överhuvudtaget, inte för att den egentligen bryter mot några regler, men tycker inte ämnet egentligen passar på sajten, helst med tanke på vad folk kan skriva.

Men det är ju också en sak som folk har åsikter om. Ska man stoppa trådar som har potential att spåra ur, eller fimpa först efter de gör det? Alla har olika erfarenhet där också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Stora sportevenemang där Sverige deltar bakom betalvägg.

Är det något som ska vara gratis på tv och appar tycker jag det borde vara OS, VM och EM (i diverse sporter). Ta betalt för att titta på matcher eller grenar som inte Sverige deltar i men sänd svenskt deltagande på SVT.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Hade ett ex som skulle rösta på Reinfeldt för att han hade så snälla ögon, det förhållandet höll inte.

Drogögon mitt i ansiktet

Medlem

I den mån jag kan så försöker jag att inte bli provocerad/"kränkt" då känslor fördummar argumentationen, samt att jag har kommit fram till insikten att man kan inte förbjuda idioti.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

1. Folk som listar saker.
2. Hycklare.

Detta blir sett till mig själv som en satir då jag oftast vill se positivt och inte bli provocerad av saker,

Medlem

Idioter som inte kan köra bil ordentligt utan tar farliga risker och ligger för nära. Hur dessa fått körkort är ett mysterium.

Medlem

Människor.

Skynet for president 2029!


signatur

Åsikter är åsikter, fakta är fakta. Fakta bryr sig inte om dina känslor.

Medlem

Kollegor som inte fattar att jag har semester provocerar mig.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Är inte anti vaxer däremot anser jag att Covid19 vaccin är totalt onödigt för friska personer. Om man nu inte är aktieägare eller tillverkar vacciner.

Väldigt självisk inställning då du dödar andra (äldre och människor med bakomliggande sjukdomar tex) genom att sprida sjukdomen vidare.

Medlem

Mycket.

Just i detta nu är det nog mycket kring vaccinhetsen som triggar mig. Lägg ner, liksom.

Medlem

Allt som har med "clickbait" och göra vad gäller nyheter samt sociala medier & människor som inte förstår att man kan tycka olika.

Medlem

Folk som slänger mat.

Avstängd
Skrivet av fooobar:

Väldigt självisk inställning då du dödar andra (äldre och människor med bakomliggande sjukdomar tex) genom att sprida sjukdomen vidare.

Är inte alla äldre och människor med bakomliggande sjukdomar redan vaccinerade? Om de ändå dör om de åker på viruset som fullvaccinerade så förstår jag inte vad för syfte vaccinet har?

Peace!

Medlem
Skrivet av Sandpapper:

Är inte alla äldre och människor med bakomliggande sjukdomar redan vaccinerade? Om de ändå dör om de åker på viruset som fullvaccinerade så förstår jag inte vad för syfte vaccinet har?

Peace!

De flesta är nog.

Men vaccinen har mellan 70 och 95 procent effektivitet (i bästa fall idag, kanske lägre nu med mutationer som kommer). Hela principen bygger på att tillräckligt många måste vara vaccinerade då det handlar om statistisk risk.
Det är så vaccin fungerar. Ditt resonemang vittnar om okunskap.

Jag håller med om att unga och friska har liten nytta personligen av vaccinet men för kollektivet är viktigt att tänkte lite längre.

Avstängd
Skrivet av fooobar:

De flesta är nog.

Men vaccinen har mellan 70 och 95 procent effektivitet (i bästa fall idag, kanske lägre nu med mutationer som kommer). Hela principen bygger på att tillräckligt många måste vara vaccinerade då det handlar om statistisk risk.
Det är så vaccin fungerar. Ditt resonemang vittnar om okunskap.

Jag håller med om att unga och friska har liten nytta personligen av vaccinet men för kollektivet är viktigt att tänkte lite längre.

Stämmer att jag inte är så kunnig inom ämnet, alla andra verkar ju vara högsta gradens epidemiologer så lyssnar på er som kan. Tack för klargörandet!

Medlem
Skrivet av superlim:

grädde i carbonaran.

Är aldrig grädde i en carbonara. Aldrig.
Helt enkelt för då är det inte en carbonara utan någon typ av gräddsås

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av fooobar:

Är aldrig grädde i en carbonara. Aldrig.
Helt enkelt för då är det inte en carbonara utan någon typ av gräddsås

Det var nog det som var poängen med hans inlägg.

Medlem

1. Personer som tror att de bara har rättigheter och inga skyldigheter.

2. Västlänken.

3. Förortsgängen.

4. Skjutningarna.

5. Folk i Volvo.

6. Ipa.

7. Cyklister.

8. Stefan Löfven + 90% av alla våra andra politiker.

9. SD.

10. Föräldrar som skyller alla sina barns problem på en diagnos, för helvete! Ungen är INTE sin diagnos.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Det var nog det som var poängen med hans inlägg.

precis
var dock bara ett skämt, jag tycker det är rätt larvigt att bossa runt folk om vad de får ha i maten.
töntigast av allt är nog ananas på pizza-bråket.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av superlim:

precis
var dock bara ett skämt, jag tycker det är rätt larvigt att bossa runt folk om vad de får ha i maten.
töntigast av allt är nog ananas på pizza-bråket.

Instämmer - inte ska man behöva bråka för att komma fram till slutsatsen att ananas inte har på pizza att göra.

Medlem
Skrivet av greb1989:

10. Föräldrar som skyller alla sina barns problem på en diagnos, för helvete! Ungen är INTE sin diagnos.

Vilken typ av diagnos syftar du på här? T.ex leukemi eller dravets syndrom blir det ju lätt en stor del av barnets vardag och livet cirkulerar kring detta.
Tänker du på (som jag misstänker) ADHD så är ju diagnosen till stor del till för att på ett snabbt sätt förklara för andra (t.ex. dig) att personen inte reagerar på och hanterar situationer som du tycker att den ska. Alla kan inte tryckas ner i samma form.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Oh boy, oh boy, talk about kicking the hornet's nest

1993 dog lika många människor i Sverige som under pandemiåret 2020. Fast det bodde 1,5 miljoner människor färre i Sverige 1993. Dvs fler döda 1993 än 2020 sett till befolkningsmängden.

Om du är övertygad att du räddar andras liv genom att vaccinera dig mot Covid19, by all means, GO FOR IT! Och upprepa proceduren för varje år. Tänk så många fler du kommer rädda om du vaccinerar dig varje säsong!

Jag kommer inte kalla dig "pro"-vaxer eller försöka övertyga dig om annat. Live long and prosper!

Virus förändras över tiden. De blir snällare med åren och mindre farliga. Så det kommer bli mindre relevant göra det om några år högst troligen.

Du är verkligen en självisk person och okunnig dessutom.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Lite så. Enda sättet en sådan här tråd kan leva vidare är om folk bara får lista saker de som provocerar dem. När folk ska börja kommentera varför vad som provocerar någon är konstigt, dumt, vad det nu kan vara - ballar det snabbt ur.

Egentligen kan jag tycka att den inte borde finnas här överhuvudtaget, inte för att den egentligen bryter mot några regler, men tycker inte ämnet egentligen passar på sajten, helst med tanke på vad folk kan skriva.

Men det är ju också en sak som folk har åsikter om. Ska man stoppa trådar som har potential att spåra ur, eller fimpa först efter de gör det? Alla har olika erfarenhet där också.

Tycker ni ska fimpa hela tråden. Den visar bara uppenbarligen hur många rasister, anti vaxers och andra själviska männsikor ni har här. Kommer inte öka gemensaken utan bara slita isär folk.

Skriv svar