FZDZ - FZ DirtZone (Dirt Rally 2.0 klubb) - Säsong 02: 22/3 - 18/4

Medlem

Stackars, stackars Ford....

Hur har HAN kvalat in till det här? hann Berra inte tänka klart innan han blev squishad av undertecknad med taket före...

Rejäl vurpa på SS2 som straffade sig fram till service...bara bonntur att det inte blev terminal.

Står nu och väntar tålmodigt på er vid målgången med mitt tidkort i darrande händer..

Någon gång borde man ju bli bättre?
Kul är det!

Medlem
Skrivet av Master_johan:

Australien avslutades tvärt mot en grind redan på SS3 i förra mästerskapet. Med förväntan startar jag igång i grannlandet Nya Zeeland, tror det ändå att jag har lättast för banorna där. Har uppfattningen av att de är mer förlåtande om man gör misstag. Väljer Forden, sätter på mjuka däck och tar två shakedowns för att värma upp lite. Får en uppfattning av hur bilen hanteras och tänker att det är väl bara att sätta igång.

Håller bilen på banan större del av banan. Träffar stenväggen vi det ett tillfälle men de saktar inte ned mig så mycket. Kommer i mål och är mycket nöjd. Inga missöden. SS2 fortsätter, känner mig mycket bekväm på hur jag kör. Kommer i mål och ser att jag landar på andra plats efter Otto! nu är det långt ifrån alla som har kört men detta gjorde mig extra glad Tänker att jag ska ta en paus nu och trycker vidare. Tji fick jag här kommer SS3. Okej jag kan ta den också nu tänker jag.

Kommer till första spliten och ser att jag är bara plus med en sekund. Tappar fokus helt och förstör nästa kurva så jag hamnar i ett träd. Som tur är är bilen hel och det är lätt att komma ut på banan igen. Gör en liten tabbe till på banan innan jag kommer i mål. +6s Ändå nöjd med det. Nej nu får jag pausa innan de sista sträckorna. Note to self, stäng av tidtagningen i spelet. haha
Gött att vara igång med ett nytt mästerskap

PS. Nickar Jiffy in på resultaten och Fritiofssson på standnings

Bra jobbat! Såg att du spakar kontroll! Imponerad! Lycka till.

Medlem

Jag blir ju stressad bara jag ser ledartiden som dyker upp när man står på startlinjen. Kan man ens stänga av den jäveln?

Medlem
Skrivet av bogani:

Jag blir ju stressad bara jag ser ledartiden som dyker upp när man står på startlinjen. Kan man ens stänga av den jäveln?

Tror inte det, har allt avstängt såvitt jag vet och ändå försöker de stressa upp mig med ledartiden XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag brukar blunda första sekunderna

Medlem

Det blev ändå ett helt ok resultat trots att jag lyckades köra helt av vägen i sista kurvan på första sträckan! 😆
FWD är inte riktigt min grej men jag ser fram emot resten av mästerskapet! Lycka till allihopa!


signatur

Steam: Patch | PSN/Origin/RaceNet: PatchedPlayer | Xbox: PatchedPlayerSE | Fanatec enjoyer

Medlem
Skrivet av PatchedPlayer:

Det blev ändå ett helt ok resultat trots att jag lyckades köra helt av vägen i sista kurvan på första sträckan! 😆
FWD är inte riktigt min grej men jag ser fram emot resten av mästerskapet! Lycka till allihopa!

Vi är många nybörjare så vi jobbar oss fram genom klasserna!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Bra kört.. Låg bakom FLAXMANNEN och nosade rumpan nästan hela detta mästerskapet, riktigt bra kört!

Sedan tog jag över min gamla roll som "MR trädkapar Anton"...
Sista racet så hörde jag i bakgrunden "I think we have a engine issue" Fick mig att tänka på ett meme medans jag studsade fram i fruktansvärda 70 km/h

Vad svarade jag kartläsaren?

Lyckades göra en fin liten sidovolt på SS4 men annars så var det ett stabilt rally för min del!

Blev dock överraskad att det endast var en service area denna gång, fick verkligen kämpa med att hitta grepp på mjuka däck under SS3 och SS6. Har jag missat att vi ändrat detta eller kan det ha buggat för mig? Enligt OP så ska vi ha mellan 2-3 och 4-5 så blev lite osäker

Medlem
Skrivet av OttoTheCopilot:

Lyckades göra en fin liten sidovolt på SS4 men annars så var det ett stabilt rally för min del!

Blev dock överraskad att det endast var en service area denna gång, fick verkligen kämpa med att hitta grepp på mjuka däck under SS3 och SS6. Har jag missat att vi ändrat detta eller kan det ha buggat för mig? Enligt OP så ska vi ha mellan 2-3 och 4-5 så blev lite osäker

Hmmm...Det skulle vara två som tidigare...Måste kolla upp det, hoppas jag inte gjort fel någon annan som också endast upplevt 1 service?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av AntonKG:

Bra kört.. Låg bakom FLAXMANNEN och nosade rumpan nästan hela detta mästerskapet, riktigt bra kört!

Sedan tog jag över min gamla roll som "MR trädkapar Anton"...
Sista racet så hörde jag i bakgrunden "I think we have a engine issue" Fick mig att tänka på ett meme medans jag studsade fram i fruktansvärda 70 km/h

Vad svarade jag kartläsaren?

https://pbs.twimg.com/media/EB5f6sJXUAAvej8.jpg

Har ingen sagt till dig att det är farligt att nosa rumpa samtidigt som du kör?

Edit: / FLAXMANNEN

Skrivet av Soulless:

Hmmm...Det skulle vara två som tidigare...Måste kolla upp det, hoppas jag inte gjort fel någon annan som också endast upplevt 1 service?

Jag hade också bara en service! Tyckte det gav mer spänning! Men om tanken är att ha två som tidigare så har det kanske blivit någon miss i eventet. 🤔


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av Soulless:

Hmmm...Det skulle vara två som tidigare...Måste kolla upp det, hoppas jag inte gjort fel någon annan som också endast upplevt 1 service?

Jo, en service var det...men det är ju lika för alla. 🥳

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Jo, en service var det...men det är ju lika för alla. 🥳

Men helvete också...
Och det går inte att ändra några inställningar nu utan att avbryta och starta om hela skiten...

Då finns det en risk att det är lika på samtliga events, eller kan det även vara olika Inget sätt jag kan gå in och se efter heller för att RaceNet är så funktionsfattigt.
Jag hoppas alla är med på detta nu? Jag kan såklart avbryta och starta om om folk föredrar, annars är det helt enkelt så att vi måste köra än försiktigare!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kul att läsa folks anekdoter om deras race.
Hade själv inget flyt de sista tre sträckorna. Rullade ganska tidigt på sträcka 4. Sedan gick inte bilen på 100%. Körde väldigt bra men bilen kändes orkeslös. Men kul att få tävla mot er alla.

För mig gör det inget att det endast är en service. Som någon annan sa. Lika för alla.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem

Startar rallyt som vanligt. Testade lite TT på SS1 innan för att få lite känsla. Blir överraskad över hur mycket mer grepp det är i rallyt med tanke på spåren så styr in för tidigt och klipper en bank på innern och snurrar. I min iver att jaga ikapp snurrar jag ytterligare en gång och har i mål givit bort 10 sekunder till Otto.
SS2 till SS6 går sedan bra och jag jagar ikapp sekund för sekund och slutar 0.9 sekunder före Otto i mål.

Förhoppningsvis blir det pallen iallafall

Medlem

Haha fy fan alltså.. enligt mina färdigheter två ok första delsträckor. Hauntades/tauntades dock hela tiden av att ligga typ 37 s efter ledaren. När jag vid första spliten på tredje delsträckan bara låg 3 s bakom tänkte jag att nu jävlar! Tre sekunder senare satt mitt högerhjul uppe i ett kiwi-bo. Fick dock tillbaka fälgen av min tvåbenta vän så kunde rulla i mål iaf. Sen lyste motorn rött sista tre sträckorna, men å andra sidan gick det i en fart jag kunde hantera.. ändå en vinst på ett sätt att ha gått i mål!
Sjukt roligt oavsett, ser fram emot att fylla upp det bakersta fältet fler gånger! 😅

Skrivet av Soulless:

Men helvete också...
Och det går inte att ändra några inställningar nu utan att avbryta och starta om hela skiten...

Då finns det en risk att det är lika på samtliga events, eller kan det även vara olika Inget sätt jag kan gå in och se efter heller för att RaceNet är så funktionsfattigt.
Jag hoppas alla är med på detta nu? Jag kan såklart avbryta och starta om om folk föredrar, annars är det helt enkelt så att vi måste köra än försiktigare!

Jag har inget emot det!

Att däck degradation får en större roll är bara positivt enligt mig

Medlem

Var kul med bara en service! Lite spännande med däcken som slits också, blir det två långa sträckor under en etapp i nåt av de andra rallyna kan det plötsligt bli lite taktik med att välja mediumdäck....

Extremt mycket på jobbet just nu så trött, sliten och med huvudvärk placerade jag mig nästan motvilligt vid datorn ikväll. Insåg att huvudet inte skulle orka med hela rallyt i VR så det fick bli på skärmen denna gång.
Kollade ledartiden på ss1 och körde den sträckan lite på TT som uppvärmning. Krävdes brutalt ladd för att komma nära tiden och insåg att detta blir tufft...

När racet väl var igång kom jag dock in i ett härligt flyt, några små missar här och där bara. Bland annat en helt feluppfattad not på ett snabbt parti på SS3 där det hela kunde tagit slut... där hade jag nog nytta av mitt rallykörande IRL och lyckades reda upp situationen med en smått intryckt vänstersida men utan större tidstapp.

Nästan hela tiden inom en sekund mot Bogani och Ottothecopilot vid alla splittar genom hela tävlingen men när de gjorde kostsamma missar och jag höll mig på vägen kom jag till slut i mål med en ledning på ca 20 sekunder. Återstår att se om det kommer nån mer snabb tävlande under det sista dygnet

Efter denna lyckade tävling blir det ett svårt val mellan VR och skärm nästa gång...

Medlem
Skrivet av Bborgqvist:

Var kul med bara en service! Lite spännande med däcken som slits också, blir det två långa sträckor under en etapp i nåt av de andra rallyna kan det plötsligt bli lite taktik med att välja mediumdäck....

Extremt mycket på jobbet just nu så trött, sliten och med huvudvärk placerade jag mig nästan motvilligt vid datorn ikväll. Insåg att huvudet inte skulle orka med hela rallyt i VR så det fick bli på skärmen denna gång.
Kollade ledartiden på ss1 och körde den sträckan lite på TT som uppvärmning. Krävdes brutalt ladd för att komma nära tiden och insåg att detta blir tufft...

Gjorde samma sak och hade svårt att närma mig ledartiden men väl på SS1 körde jag jämna splittar fram till att jag snurrade. Man kan åka rejält mycket fortare när spåren stöttar en i NZ jämför med time trial!

Känns som att många har ökat tempot såhär långt vilket är kul

Medlem

Oooofh....Det märks att man inte kört på ett tag, tusan vad allt kändes snabbt och svårt och konstigt

Men efter några shakedowns så släppte funktionärerna oansvarigt nog ut mig på sträckorna och det gick hyfsat! Jag brukar landa omkring 15-16e placering och förväntar mig lägre än så då vi sett flera snabba tillskott sedan förra mästerskapet.
Mycket riktigt börjar det med några rätt säkra men långsamma sträckor med 16e placeringar.

Sträcka 4 händer något, dels har jag bra flyt men misstänker att flera andra förare råkat ut för diverse olyckor och avkörningar, och jag går in på en 11e plats!
NICE kanske är detta gången då jag får en topp-10 placering HYPE!

Mitt på en högfartsdel på sträcka 5 drar jag in i något på sidan, bilen snurrar runt i full färde men fantastiskt nog klarar sig bilen näst intill oskadd, men jag hör det metalliska skrapandet från ena bakdäcket som förklarar at det är dags att byta gummi (eller sätta dit överhuvudtaget!)

Utan att veta hur långt jag har kvar, och huruvida det är värt att byta däcket nu eller försöka ta sig i mål på plåtfälgen, så väljer jag att byta däcket där och då...
Självklart ser jag målskylten efter nästa backkrön :/
Här skulle jag haft nytta av att lämna progressionsstapeln påslagen på HUDen.

Nåväl, en avåkning och en felsväng på sträcka 6 gör ingen större skada och trots punkteringen går jag i mål på en 13e placering, drygt 4 minuter efter Borgqvist med ledartiden.

Jag körde bra och det kändes bra så jag är nöjd! Vetskapen att jag kunnat placera mig ännu bättre vore det inte för punkteringen ger mersmak och längtar nu tills nästa rally!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av magnne:

Gick in med gott självförtroende och blytung högerfot. Tappade framhjulet 15 sekunder in i första sträckan, tog en flygtur på andra och körde vilse i mörkret på tredje.

Gahahaha!! Skrattar högt här hemma i soffan ! Är inte ens med men otroligt roliga kommentarer ni gör en ju sugen trots att jag är antibilspelare! E det dirt 5 som är gratis på gamepass ni lirar?

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Gahahaha!! Skrattar högt här hemma i soffan ! Är inte ens med men otroligt roliga kommentarer ni gör en ju sugen trots att jag är antibilspelare! E det dirt 5 som är gratis på gamepass ni lirar?

Vi spelar Dirt Rally 2.0, det är inte samma spel som Dirt 5.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Varning för alldeles för lång och bitter text!

Körde fjärde sträckan ikväll, kände att "nu ska det attackeras!". Blev så mycket på säkerhet förra mästerskapet och har bestämt mig för att minsann satsa mer den här gången!

Sagt och gjort, jag greppar kontrollen och får sån feeling redan första svängen. Älskar vägarna på Nya Zeeland och naturen är underbar! Visst, PS4an låter som en Boeing och Forden är ful men vad gör det, bara jag tror på det så kommer jag kunna uträtta mirakel här (läs: nosa på topp-5)

Första splitten; rött med 0,8 sek...tänker "såja, det trodde ni inte Babooshka hade i sig va?!". Lite senare så får jag HDR-solen rakt i ögonen innan en svag högersväng tightens. Ser inte ett smack, men tar den ändå fint...trodde jag. Höger fram slår minimalt i vägvallen (visste ni att kiwisarna använder återvunna studsbollar där?), jag spinner 90 grader och glider på gräset till vänster om vägen. Känner ändå att jag kan rädda upp det fint utan att tappa alltför mycket fart. Men... det är PRECIS att jag inte hinner vända tillbaka till vägen innan ett till synes harmlöst och skruttigt trästaket påbörjat sin resa längs med en lång raksträcka. Så nu kör jag på gräset parallellt med vägen, men med Trästaketet som en bestämd gränspatrull hindrandes mig från att komma tillbaka till den gyllene grusvägen.

Forden skuffar och buffar, men staketet vägrar öppna. Jag har nu byggt upp en ansenlig hastighet och svänger ut i en vänsterbåge och satsar för att krossa Trästaketet! Föreställde mig något likt en scen med Vin Diesel bakom ratten. Men till skillnad från i Sverige så skrattar man inte åt Nya Zeelands motsvarighet till Stängselnämnden. De vet hur ett staket ska byggas.

...Babooshka förlorade kampen mot Trästaketet och lyckades aldrig ta sig tillbaka till vägen, utan fick återställa bilen. Än idag vet ingen hur många sekunder som förlorades den där kvällen. Men en sak vet jag; jag kommer testa att flyga nära solen (läs: Borgqvist) även i fortsättningen. Kanske smälter inte vingarna då...

Medlem

Har helt glömt bort att köra! Få hoppas jag får lite tid över både på lunchen och direkt efter jobbet annars blir det tight att hinna med...


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

ojojoj, det som började så bra. SS4 får jag ett bra resultat på. SS5 går der käpp rätt åt hel.. Har för hög hastighet när det när det nyper åt på raksträckan och börjar studsa fram och tillbaka. Håller mig på något sätt uppe på banan men bilen får sig en rejäl törn. Båda bakdäck punkterade. Hade jag varit klok hade jag bytt ett däck direkt. Istället försöker jag ta mig i mål. En fin balans att kunna köra i en sväng utan att sladda runt. +2 min. aj aj, så mycket för min top 10 placering jag trodde på. På sista sträckan är de ju snälla att byta ett däck innan start. Något som jag inte riktigt är med på och försöker att byta däck på startlinjen. När jag väl har fattat tar jag mig mot mål. +1 min till. Jag kände mig så nöjd efter de 3 första sträckorna. Nu blev det istället +4min 21s, hade siktat på +1min 30s. Ack och ve.


signatur

a.k.a fritiofsson, Jiffy

Medlem

Inte jättehändelserikt för egen del, inte riktigt van vid de R2-bilarna, var länge sen jag körde och man kan ha markant mycket högre hastighet igenom kurvorna än jag förväntade mig och mot slutet av första sträckan så vågade jag lite för mycket och körde av, och kom inte upp så klart och fick ta hjälp... bara för att inse att jag var dryga 100 meter från slutet av sträckan. Suck.

Resten av sträckorna går till stor del till att ta igen tid och lära mig hur mycket jag kan pressa igenom kurvorna på ren acceleration. Lyckas klättra från en 22:a placering på första sträckan till att avsluta på en 9:e placering. Är helt klart nöjd och tror inte jag har en jättestor chans att få så särskilt mycket högre placering än så även i kommande rallyn, jag är helt enkelt inte snabb nog!

Medlem

Riktigt lömskt när solen ligger såpass lågt, såg inte ett smack... snacka om att jag hade ont i magen under flygturen men bilen klarade sig relativt bra.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

https://youtu.be/QG48OkIskQE

Riktigt lömskt när solen ligger såpass lågt, såg inte ett smack... snacka om att jag hade ont i magen under flygturen men bilen klarade sig relativt bra.

Gjorde EXAKT likadant! Trots att jag precis kollade på ditt klipp innan jag satte mig för att köra...suck.

Hann med hela rallyt på lunchen så nu är även jag med i matchen.
Är överlag nöjd med hur det gick, det blev en del missar på vägen, största var volten på SS3 men hade tur att landa både med hjulen i marken och pekandes i rätt riktning.
Hade en tidig fjärdeplats, tappade till femte någonstans runt SS3-4 och sen blev det bara nervöst att hålla undan för Mortaliis som sniffade mig i baken med bara några sekunder fram till SS6.

Märker att jag håller ett betydligt jämnare tempo med toppen på små snirkliga vägar, men när vägen rätar ur sig tappar jag snabbt sekunder. Är nog för feg för att hålla i hela vägen

Även mäkta imponerad av @bogani, ingen dålig uppkörning du gjorde trots en lite sämre placering på SS1 än vad man är van att se dig.

4liv3 // Charles


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av fishfugg:

https://youtu.be/QG48OkIskQE

Riktigt lömskt när solen ligger såpass lågt, såg inte ett smack... snacka om att jag hade ont i magen under flygturen men bilen klarade sig relativt bra.

Skönt att jag inte är ensam om att ta högerhjulet uppför den där stuntrampen tyvärr landade jag på taket haha


signatur

no remorse

Medlem

Bam, Spanien gjord innan OP hunnit bli uppdaterad
Kan ju bekräfta att det var en service bara, men det gick fint.

Skriv svar