Bekräftat - Anthem får ingen andra chans
Synd, hade mycket skoj med spelet så länge det varade. Grafiken var suverän, flygandet var superskoj och striderna roliga, men det saknades massor av innehåll.
Tråkigt att det inte fick någon andra chans.
Ja de har väntat för länge. Jag tror de skulle kunnat fixa spelet om de börjat i tid. Men på något vis är jag inte förvånad. Om de skulle fixa spelet nu hade det varit för att vara snälla mot oss som köpt spelet, de hade ju aldrig kunna sälja spelet igen och tjäna några större summor. Är väl där som problemt ligger också. Det är trots allt EA...
"Writer and Fighter"
Jag blir lite sugen att testa, samtidigt som det känns lite menlöst nu när det är i princip end of life. Servrarna lär ju inte överleva året.
Bioware skriver att 2020 var ett svårt år och att arbetet hemifrån skapade utmaningar de hade svårt att parera utan att sätta ännu mer press på sina anställda.
Tycker det är många utvecklare som klagar på just hemmajobb som en orsak. Är det verkligen så illa? Frictional Games kör alla remote och har alltid gjort. Är kanske lättare om man är färre och alltid har gjort det. På mitt jobb är vi 25 personer där alla jobbar hemifrån eller på annan ort i någon form, och har gjort i snart 1 år pga corona och det fungerar hur bra som helst. Får känslan av att utmaningarna som corona och hemmajobb skapar för utvecklare är att det är svårare att få in crunchen
Har inte spelat Anthem själv men misslyckandet verkar ju vara tämligen välförtjänt baserat på både medias och gamers åsikter om det. Så det är ju knappast synd om EA i sig utan får skylla sig själva. Däremot så är det ju trist ur den aspekten att det här kan ge ännu mer vatten på hjulet för de som tycker att det här med nya IPn inte är värda risken utan det är mycket smartare att "bara" göra uppföljare.
inte synd om EA? Det är BioWare som sabbat den utvecklingen. EA pyntade in mer och mer pengar tills det till slut blev ohållbart och de var tvungna att släppa det. Anthem fadäsen är BioWares eget fel.
I drank what?
Tycker det är många utvecklare som klagar på just hemmajobb som en orsak. Är det verkligen så illa? Frictional Games kör alla remote och har alltid gjort. Är kanske lättare om man är färre och alltid har gjort det. På mitt jobb är vi 25 personer där alla jobbar hemifrån eller på annan ort i någon form, och har gjort i snart 1 år pga corona och det fungerar hur bra som helst. Får känslan av att utmaningarna som corona och hemmajobb skapar för utvecklare är att det är svårare att få in crunchen
Låter märkligt. Vi har jobbat hemifrån sedan mars förra året på mitt jobb (delvis utvecklare, delvis annat folk) och vi kan levererera. Stort internationellt bolag.
Skulle snarare tro dålig ledning.
I drank what?
Låter märkligt. Vi har jobbat hemifrån sedan mars förra året på mitt jobb (delvis utvecklare, delvis annat folk) och vi kan levererera. Stort internationellt bolag.
Skulle snarare tro dålig ledning.
Troligen 30 olika anledningar. Men jag tror att ju större bolaget är, desto svårare är det med hemmakontor. Stora bolag brukar innebära att varje anställd har lite mindre egna befogenheter, vilket kräver mer avstämningar, vilket är lite osmidigare i hemmakontor.
Kan naturligtvis vara kass ledning också
Troligen 30 olika anledningar. Men jag tror att ju större bolaget är, desto svårare är det med hemmakontor. Stora bolag brukar innebära att varje anställd har lite mindre egna befogenheter, vilket kräver mer avstämningar, vilket är lite osmidigare i hemmakontor.
Kan naturligtvis vara kass ledning också
Som sagt, bolaget jag jobbar på är, utan skryt, helt fucking enormt och allt funkar bra. Jag gissar på företagskultur och styrning.
I drank what?
Tja, en sak som jag som konsult på väldigt många större bolag ser är att de anställda måste sitta i htlv3s massa möten vilket går ut över det jobb de EGENTLIGEN skall göra. Sitter just nu och väntar, de anställda sitter i något möte och inte gjort det förarbete som skulle gjorts. Nu kan jag inte göra mitt jobb utan väntar på att just detta möte är över och de kan ta tag i det jag behöver för att kunna jobba >_<
Själv har jag haft aversion för möten sen jag började jobba och hade uppdrag åt RFV. På ett möte skulle de bestämma vilken FÄRG det skulle vara på projektpärmarna... Så mycket möten och bortkastade pengar det var på det stället är inte klokt. Det är numera Försäkringskassan, och ni har ju säkert hört hur bra den funkar...
Har jobbat hemifrån under tider de senaste femton åren så det är inte direkt något nytt för mig, även om det senaste året har varit extremt mycket (var in på kontoret några gånger i början av sommaren, men sen jobbar uteslutande från hemmer). Gäller bolaget i övrigt också, flera länder och vi har inga problem med att leverera. Snarare har det lett till större och bättre samarbete mellan länderna och att folk fått upp ögonen för hur bra det faktiskt kan fungera. Dessutom snabbat på en föärändringsprocess för hur vi samarbetar mellan olika länder i bolaget.
Enda online loot-shootern / game as service jag varit intresserad av. Men hörde för mycket dåligt om det så orkade aldrig prova.
Trist för alla inblandade. Var ju ett spel med potential.
Upp till bevis nu för Bioware.
Har det senaste decenniet helt urholkat dem, eller kan de återvända till fornstora dagar. Hela vägen från Baldurs Gate till Dragon Age 1 och Mass Effect 2 var ju nästan bara rent GULD.
Sen har det skrumpnat som en pysande ballong. ME3 slutet, Andromeda, DA2 med sina recyclade miljöer, DA3 med sina tråkiga utfyllnads quests osså Anthem...
Dragon Age 4 är ju mer eller mindre bekräftat att vara ett live service spel också
https://cdn.discordapp.com/attachments/231588571025244160/814...
Folk förbokar tyvärr spel ändå
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
inte synd om EA? Det är BioWare som sabbat den utvecklingen. EA pyntade in mer och mer pengar tills det till slut blev ohållbart och de var tvungna att släppa det. Anthem fadäsen är BioWares eget fel.
EA ändra hela spelet vision, från single player/coop med fokus på survival och upptäckande, till en loot shooter med fokus på multiplayer.
EA (Patrik Söderlund) diktera ville att de använde Frostbite, spelmotor känd för att vara svår att jobba med.
EA tog nyckelpersonal som kunde spelmotorn till att jobba med Fifa istället.
Självklart hade Bioware ett stort ansvar men att påstå EA är oskyldiga är bara fel.
EA ändra hela spelet vision, från single player/coop med fokus på survival och upptäckande, till en loot shooter med fokus på multiplayer.
EA (Patrik Söderlund) diktera att de andvände Frostbyte, spelmotor känd för att vara svår att jobba med.
EA tog nyckelpersonal som kunde spelmotorn till att jobba med Fifa istället.
Självklart hade Bioware ett stort ansvar men att påstå EA är oskyldiga är bara fel.
Varför skulle EA tvinga Bioware att använda Frostbite? Och varför skulle Patrik ta det beslutet? Var har du fått all denna faktan från egentligen.
https://kotaku.com/former-bioware-studio-head-talks-about-lif...
Runt 12:20 i intervjun säger han att det var studions eget beslut att börja använda Frostbite.
Bioware tappade bollen själva.
Sorgligt. Enda spelet jag någonsin brytt mig om atmosfären. Helt oslagbart i känsla. Bara flyga runt och insupa miljöerna i freeplay. Magiskt. Vackert.
Grafiken 10/10 . Gunplay var också mäktigt, combosystemet kul. Ljudet, så jävla bra.
Synd att man tappade bollen på gear/endgame och repetitionen som blev för mkt..
Varför skulle EA tvinga Bioware att använda Frostbite? Och varför skulle Patrik ta det beslutet? Var har du fått all denna faktan från egentligen.
https://kotaku.com/former-bioware-studio-head-talks-about-lif...
Runt 12:20 i intervjun säger han att det var studions eget beslut att börja använda Frostbite.
Bioware tappade bollen själva.
Diktera var kanske fel men EA hade (har?) en policy att deras studios ska använda Frostbite.
https://www.fz.se/nyhet/279474-frostbite-och-obeslutsamhet-sa...
Bioware spela nog boll för att undvika göra finansiören sur.
Diktera var kanske fel men EA hade (har?) en policy att deras studios ska använda Frostbyte.
Bioware spela nog boll för att undvika göra finansiören sur.
Bioware har inte släppt ett spel värt namnet på 12 år. Det var deras eget fel att Anthem floppade, det visste inte ens vilken riktning spelet skulle ta när de visade upp Anthem på E3 2017, 2 (?!) år innan release. Även jag tycker att EA är ondskan själv men Bioware är fullt kapabelt att sätta Fubar stämpel på sina egna spel.
Bioware har inte släppt ett spel värt namnet på 12 år. Det var deras eget fel att Anthem floppade, det visste inte ens vilken riktning spelet skulle ta när de visade upp Anthem på E3 2017, 2 (?!) år innan release. Även jag tycker att EA är ondskan själv men Bioware är fullt kapabelt att sätta Fubar stämpel på sina egna spel.
Men liksom hela spelets vision fick ju ändras pga EA ville ha en games as a service, istället för en survival exploration lir, därefter lämnade huvuddesignen. Klart personalen hos Bioware inte visste vilken riktning spelet skulle ta, det var en titel helt utan en vision utöver att tjäna pengar.
Igen Bioware har självklar ett stort ansvar men att EA skulle vara helt oskyldiga i det hela är ju bara ren knas.
Bioware ville tex göra Kotor 3 i åratal men fick aldrig igenom det. https://www.fz.se/nyhet/278842-bioware-har-forsokt-fa-till-kn...
De gjorde inte spelen de ville göra. Inte konstigt folk sluta och hela studion gick åt helvette.
Men liksom hela spelets vision fick ju ändras pga EA ville ha en games as a service, istället för en survival exploration lir, därefter lämnade huvuddesignen. Klart personalen hos Bioware inte visste vilken riktning spelet skulle ta, det var en titel helt utan en vision utöver att tjäna pengar.
Igen Bioware har självklar ett stort ansvar men att EA skulle vara helt oskyldiga i det hela är ju bara ren knas.
Bioware ville tex göra Kotor 3 i åratal men fick aldrig igenom det. https://www.fz.se/nyhet/278842-bioware-har-forsokt-fa-till-kn...
De gjorde inte spelen de ville göra. Inte konstigt folk sluta och hela studion gick åt helvette.
Som sagt jag säger inte mot dig. Och det där med Kotor är riktigt tråkigt. Men jag har aldrig läst och hittar inte nu heller att det var EA som prackade på Bioware Anthem som á la Destiny.
Jag rekommenderar starkt att läsa https://kotaku.com/how-biowares-anthem-went-wrong-1833731964. Den är väldigt lång men det är tydligt att det är Bioware själva som fumlar gång på gång. Det stod även, vilket jag inte visste, att de skrotade flygandet och att detta bara kom tillbaka då Patrik blev skit förbannad på ett demo som dom släppte internt. Jag är bara glad att jag aldrig jobbat på en så kaotisk arbetsplats som Bioware verkade vara, hoppas bara att det är bättre idag.
Och det där med survival verkade bara vara en av flera idéer som spelet kunde ta, Bioware slog själva ner den idéen.
Jag blir lite sugen att testa, samtidigt som det känns lite menlöst nu när det är i princip end of life. Servrarna lär ju inte överleva året.
Är du villig att satsa en platta Arboga 10,3% på det? Jag tror dom överlever året
Tänkte att ölens kvalité kan matcha den kvalité på spelet vid släppet...
Är du villig att satsa en platta Arboga 10,3% på det? Jag tror dom överlever året
Tänkte att ölens kvalité kan matcha den kvalité på spelet vid släppet...
Haha, hårdvaluta ändå!
Dragon Age 4 är ju mer eller mindre bekräftat att vara ett live service spel också
Där dog mitt intresse för spelet...
Tja, en sak som jag som konsult på väldigt många större bolag ser är att de anställda måste sitta i htlv3s massa möten vilket går ut över det jobb de EGENTLIGEN skall göra. Sitter just nu och väntar, de anställda sitter i något möte och inte gjort det förarbete som skulle gjorts. Nu kan jag inte göra mitt jobb utan väntar på att just detta möte är över och de kan ta tag i det jag behöver för att kunna jobba >_<
Själv har jag haft aversion för möten sen jag började jobba och hade uppdrag åt RFV. På ett möte skulle de bestämma vilken FÄRG det skulle vara på projektpärmarna... Så mycket möten och bortkastade pengar det var på det stället är inte klokt. Det är numera Försäkringskassan, och ni har ju säkert hört hur bra den funkar...
Har jobbat hemifrån under tider de senaste femton åren så det är inte direkt något nytt för mig, även om det senaste året har varit extremt mycket (var in på kontoret några gånger i början av sommaren, men sen jobbar uteslutande från hemmer). Gäller bolaget i övrigt också, flera länder och vi har inga problem med att leverera. Snarare har det lett till större och bättre samarbete mellan länderna och att folk fått upp ögonen för hur bra det faktiskt kan fungera. Dessutom snabbat på en föärändringsprocess för hur vi samarbetar mellan olika länder i bolaget.
Ooook?
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
Som sagt jag säger inte mot dig. Och det där med Kotor är riktigt tråkigt. Men jag har aldrig läst och hittar inte nu heller att det var EA som prackade på Bioware Anthem som á la Destiny.
Jag rekommenderar starkt att läsa https://kotaku.com/how-biowares-anthem-went-wrong-1833731964. Den är väldigt lång men det är tydligt att det är Bioware själva som fumlar gång på gång. Det stod även, vilket jag inte visste, att de skrotade flygandet och att detta bara kom tillbaka då Patrik blev skit förbannad på ett demo som dom släppte internt. Jag är bara glad att jag aldrig jobbat på en så kaotisk arbetsplats som Bioware verkade vara, hoppas bara att det är bättre idag.
Och det där med survival verkade bara vara en av flera idéer som spelet kunde ta, Bioware slog själva ner den idéen.
Jo läst artikel och som tidigare sagt har Bioware självklar ett stort ansvar i deras egna misslyckade, speciellt då ledningen. Kan inte hitta artikel nu men säker dock att jag läst att EA gick med på att finansiera projektet så länge det var en live service loot shooter. Hela grejen med survival "dark souls" exploration co-op, verkade bara finnas tidigt i projektet, att dock ändra spelet till en loot shooter verkade resulterat i ett projekt ingen längre ville styra (game director/lead designer slutade), eftersom det egentligen inte var någons vision längre. Därav åratal av flum.
Tror Bioware fall, som så många andra föredetta grymma utvecklare, beror på vilka personer som blev kvar i ledningen. De som lärde sig spela boll med finansiören, de som tänkte på dollartecken först och spel i efterhand. Det kan självklart hända oavsett men överlag verkar detta tyvärr vara effekten av att arbeta under företag likt EA.
För om övriga studios under EA inte haft liknande historik kunde man lättare sagt att hela problemet låg enbart hos Bioware. Men nu är det snarare tvärtom att typ samtliga kända storstudios under EA har stagnerat eller gått under. Sen visst man kan ju tycka att det var utvecklarnas egna fel från första början när de sålde sig själva till en utgivare. Att det hade varit bättre att dessa studios hållt sig oberoende, men är tyvärr lättare sagt än gjort i den här branchen.
Jo läst artikel och som tidigare sagt har Bioware självklar ett stort ansvar i deras egna misslyckade, speciellt då ledningen. Kan inte hitta artikel nu men säker dock att jag läst att EA gick med på att finansiera projektet så länge det var en live service loot shooter. Hela grejen med survival "dark souls" exploration co-op, verkade bara finnas tidigt i projektet, att dock ändra spelet till en loot shooter verkade resulterat i ett projekt ingen längre ville styra (game director/lead designer slutade), eftersom det egentligen inte var någons vision längre. Därav åratal av flum.
Tror Bioware fall, som så många andra föredetta grymma utvecklare, beror på vilka personer som blev kvar i ledning. De som lärde sig spela boll med finansiören, de som tänkte på dollartecken först och spel i efterhand. Det kan självklart hända oavsett men överlag verkar detta tyvärr vara effekten av att arbeta under utgivare likt EA.
För om övriga studios under EA inte haft liknande historik kunde man lättare sagt att hela problemet låg enbart hos Bioware. Men nu är det snarare tvärtom att typ samtliga kända storstudios under EA har stagnerat eller gått under. Sen visst man kan ju tycka att det var utvecklarnas egna fel från första början när de sålde sig själva till en utgivare. Att det hade varit bättre att dessa studios hållt sig oberoende, men är tyvärr lättare sagt än gjort i den här branchen.
Ja nu har jag inte stenkoll på rak arm men kommer faktiskt inte på en enda studio som blivit bättre under EA. Finns ändå en anledning att de blev "Worst company in America" två år i rad eller vad det var.
Dragon Age 4 är ju mer eller mindre bekräftat att vara ett live service spel också
https://cdn.discordapp.com/attachments/231588571025244160/814...
Following the success of Jedi Fallen Order and the failure of Anthem, EA has allowed BioWare to make the next Dragon Age a single-player RPG. Previously, it was planned as a service game
|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220
The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.