Medlem
Skrivet av lajklajk:

Spelade 7 timmar innan jag gav upp. Hade inte läst någon recension utan tog mig an spelet utan förväntingar.. Men fy satans vilket SKITSPEL ! Buggigaste röran jag rört på länge .. och utan content? Inga val? Ingen AI? Ingenting? Nu efter jag läst denna recension bland andra så undrar jag hur ni tänker ? Har ni spelat en annan version än alla andra ? Smaken är delad fungerar lixom inte här, inte om man är en ärlig i sitt tyckande.

Spelat lite över 60 timmar och kan bara konstatera att du har fel. Inte för nåt du tycker eller så. Men det är bara faktamässigt fel.

Utan content och inga val säger du, då måste jag undra om du spelat ett annat spel? AIn är dock inte fantastiskt. Även fast den har sina briljanta stunder ibland också faktiskt.

Som sagt, det är nog du som spelat en annan version (eller ett helt annat spel) med tanke på dina utlåtanden.

Under mina 60 timmar så har jag inte haft nån game breaking bugg. Finns några grafiska buggar ibland. Men skärmen är stor, så man kan kolla på annat än dom då spelet är makalöst vackert!!

Medlem

5/5 av mig med, har klockat 50 timmar på pc nu.
Ruggit bra skrivet både i main och karaktärers-side. Aldrig varit såhär immersed i ett spel.
På tal om karaktärerna, de kändes så verkliga? Att de har eller kommer finnas.
MUSIKEN, de nailed it, pumpade på bra. Fps var rätt väg att gå för att få staden kännas stor.
Stämningen i staden känns så rätt.
För mig fanns det en mängd minnesvärda stunder.
Det är SNYGGT när man krankar upp inställningarna

Ang det negativa alla pratar om.
Buggar/Glitchar: Jag har stött på ett fåtal, främst runt bilar.
Ai'n: Ärligt så hade jag inte tänkt på det förens det togs upp här/på reddit. Men nu när jag vet om det så stör det mig ja. Min spelstil var mer att ta mig från punkt a till punkt b. Använde kartan rätt mycket. Aldrig gått och tittat på vad npcer har för sig eller försöka integrera med dem.
De gjorde sitt jobb att vara en scen för mig och sätta stämningen till att de är en stad, de var liksom där i periferiseendet bara. Jag hade polisen efter mig en gång, tänkte inte på att de spawna runt mig.
Att det släpptes till ps4/xb1 känns som ett misstag överlag.

Spoilers kanske?
Mekaniker jag saknade i spelet eller stött på som troligen kommer i framtiden.

Frisör? Detta är en så nobrainer, tw3 hade det, där stil inte ens var en grej.
Kunna göra mer för lägenheten. Gör lägenheten en centralpunkt man vill återvända till för vissa syften. Crafting etc.
Mer för bilar.
Jag vet inte om detta finns, men inget jag märkt/sett. ''high-end'' stilar på kläder och vapen. Gärna unika saker man kan sträva efter.
Preview på kläder innan man shoppar/craftar.
Mer sido-aktiviteter i staden.
Minigames? Finns det inget?

Jag ser potentialen till vad detta kommer slutligen bli.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av lajklajk:

Spelade 7 timmar innan jag gav upp. Hade inte läst någon recension utan tog mig an spelet utan förväntingar.. Men fy satans vilket SKITSPEL ! Buggigaste röran jag rört på länge .. och utan content? Inga val? Ingen AI? Ingenting? Nu efter jag läst denna recension bland andra så undrar jag hur ni tänker ? Har ni spelat en annan version än alla andra ? Smaken är delad fungerar lixom inte här, inte om man är en ärlig i sitt tyckande.

"Smaken är som baken funkar inte här - för jag tycker VERKLIGEN inte som dig".

Medlem

Medan jag gillar spelet så är det utan tvekan ett av dom mer buggiga spelen jag har spelat på länge.

Till exempel, igår när jag skulle gå in i en bil för att fortsätta med uppdraget så var det helt omöjligt, för bilen svävade stilla uppe i luften och kunde inte nås. Fick ladda senaste autosave.

Medlem

Jag förstår fortfarande inte hur spelet kunde få en femma här.

Visst, det är snyggt. Men den snygga staden känns som en distrahering från alla buggar och features som utlovades men saknas. Det är inget som en prestanda eller buggfix patch kommer fixa i någorlunda snar framtid, spelet är från grund och botten ofärdigt!

Länk till en lista av utlovade features som inte finns eller fungerar inte korrekt i spelet: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promis...

Det värsta för mig är att spelet har lite till ingen AI alls. Folk på gatorna ignorerar spelaren och det som händer runt omkring, man kan inte interagera med världen utanför scriptade uppdrag, man kan inte prata med någon på gatorna förutom att få tillbaka en "fuck off" one liner. Bilar på gator kör på räls och har ingen möjlighet att köra om ett hinder på vägen. Eftersom det saknas bilkörnings AI så finns polisbilar endast som parkerade varianter, det finns ingen möjlighet att ha en biljakt. Hur tar sig poliserna dit när man begått ett brott? Ju, dom spawnar bakom din rygg efter några sekunder, oavsett var du befinner dig - på gatan eller skyskrapans tak. Poliser skjuter dig om du står och tittar på dom för länge på gatan. RPG elementen är begränsade till att välja skill poäng och perks där dom flesta är något som liknar "x% bättre grej". Gear progression är begränsat till att byta till samma typ av vapen eller kläder, bara med mer armor/DPS. Legendary och unique vapen är samma vapen som common, bara med mer dps. Hacking är bara peka på något och välj action så sköts resten automagiskt. Storyn? Dom tog bort den viktigaste delen av storyn där man möter alla karaktärer och ersatte det med en film som ska förklara för spelaren 6 månader av progression. Action sekvenser i storyn är en on rails shooter där man inte kan avvika från det utvecklare vill att du ska göra. I vissa scener vill man bara skrika "LÅT MIG TA KONTROLL!". Otroligt frustrerande.

Visst att smaken är som baken och vi alla gillar olika saker med spel men hur man man rent ut ignorera alla dessa grundläggande saker som är kärnupplevelsen i ett RPG open world spel med fokus på kriminalitet. Att poliser helt enkelt inte fungerar borde vara ett stort minus hur än man tittar på det.

Som ett linjärt "on rails" Quantic Dream liknande story spel - 3/5
Som ett open world, GTA liknande spel som vi har blivit lovade - 1/5
Som en snygg screensaver - 5/5

Medlem

Har suttit och funderat på lite vilket spel Cyberpunk liknar med dess brister. Det är Mafia 3 och det fick en 3:a av FZ.

Dex
Medlem
Skrivet av Rolle:

Jag förstår fortfarande inte hur spelet kunde få en femma här.

Visst, det är snyggt. Men den snygga staden känns som en distrahering från alla buggar och features som utlovades men saknas. Det är inget som en prestanda eller buggfix patch kommer fixa i någorlunda snar framtid, spelet är från grund och botten ofärdigt!

Länk till en lista av utlovade features som inte finns eller fungerar inte korrekt i spelet: https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kcve8s/promis...

Det värsta för mig är att spelet har lite till ingen AI alls. Folk på gatorna ignorerar spelaren och det som händer runt omkring, man kan inte interagera med världen utanför scriptade uppdrag, man kan inte prata med någon på gatorna förutom att få tillbaka en "fuck off" one liner. Bilar på gator kör på räls och har ingen möjlighet att köra om ett hinder på vägen. Eftersom det saknas bilkörnings AI så finns polisbilar endast som parkerade varianter, det finns ingen möjlighet att ha en biljakt. Hur tar sig poliserna dit när man begått ett brott? Ju, dom spawnar bakom din rygg efter några sekunder, oavsett var du befinner dig - på gatan eller skyskrapans tak. Poliser skjuter dig om du står och tittar på dom för länge på gatan. RPG elementen är begränsade till att välja skill poäng och perks där dom flesta är något som liknar "x% bättre grej". Gear progression är begränsat till att byta till samma typ av vapen eller kläder, bara med mer armor/DPS. Legendary och unique vapen är samma vapen som common, bara med mer dps. Hacking är bara peka på något och välj action så sköts resten automagiskt. Storyn? Dom tog bort den viktigaste delen av storyn där man möter alla karaktärer och ersatte det med en film som ska förklara för spelaren 6 månader av progression. Action sekvenser i storyn är en on rails shooter där man inte kan avvika från det utvecklare vill att du ska göra. I vissa scener vill man bara skrika "LÅT MIG TA KONTROLL!". Otroligt frustrerande.

Visst att smaken är som baken och vi alla gillar olika saker med spel men hur man man rent ut ignorera alla dessa grundläggande saker som är kärnupplevelsen i ett RPG open world spel med fokus på kriminalitet. Att poliser helt enkelt inte fungerar borde vara ett stort minus hur än man tittar på det.

Som ett linjärt "on rails" Quantic Dream liknande story spel - 3/5
Som ett open world, GTA liknande spel som vi har blivit lovade - 1/5
Som en snygg screensaver - 5/5

Skrivet av shelter:

Har suttit och funderat på lite vilket spel Cyberpunk liknar med dess brister. Det är Mafia 3 och det fick en 3:a av FZ.

Säger det igen.... Varför är det så svårt att förstå att olika personer tycker olika än en själv? Fredrik skriver ju klart och tydligt att han inte hade några stora buggar när han spelar spelet. Ska han sänka betyget för att andra har upplevt större problem än vad han har haft?

Jag har spelat cirka 15 timmar nu och inte haft några problem med buggar heller. Dock har jag två gånger haft cigaretter som bara hänger i luften efter att Johnny har rökt, men det är knappast något som jag har hängt upp mig på.
Sen är där ju dom som har upplevt mycket mer problem och dom förstår jag att dom inte är nöjda.

Medlem

"Jag har inte fått Corona själv så jag tycker inte det är några problem :)"

Medlem
Skrivet av Dex:

Säger det igen.... Varför är det så svårt att förstå att olika personer tycker olika än en själv? Fredrik skriver ju klart och tydligt att han inte hade några stora buggar när han spelar spelet. Ska han sänka betyget för att andra har upplevt större problem än vad han har haft?

Jag har spelat cirka 15 timmar nu och inte haft några problem med buggar heller. Dock har jag två gånger haft cigaretter som bara hänger i luften efter att Johnny har rökt, men det är knappast något som jag har hängt upp mig på.
Sen är där ju dom som har upplevt mycket mer problem och dom förstår jag att dom inte är nöjda.

Missade du listan på content som inte är med i spelet? Är mycket mycket mer än bara buggar. Spelet är ofärdigt och inte vad som utlovas och marknadsförts som. MINST 1 år ifrån att vara färdigt, bara kolla på userscores så förstår du att det inte är en minoritet som gnäller heller.

CDPR ska hållas till samma standard som Ubisoft och EA. Kan lova att om Cyberpunk utvecklats av Bioware och släppts på Origin så hade folk gått än mer bananas (Liknelse med Anthem)

Medlem
Skrivet av Dex:

Säger det igen.... Varför är det så svårt att förstå att olika personer tycker olika än en själv? Fredrik skriver ju klart och tydligt att han inte hade några stora buggar när han spelar spelet. Ska han sänka betyget för att andra har upplevt större problem än vad han har haft?

Precis, det står ju klart och tydligt att "Glitcharna skaver" som minus och även lite om det i själva texten.
Men jag tycker man har missat såna saker som obefintlig/kass AI både på NPC's och trafik, teleporterande poliser, lite saker att interagera med, bilarna känns inte bra att köra osv osv.

Skrivet av shelter:

Har suttit och funderat på lite vilket spel Cyberpunk liknar med dess brister. Det är Mafia 3 och det fick en 3:a av FZ.

Av samma person på FZ?? För betygen på ett spel på FZ röstas inte fram av hela redaktionen


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Dex
Medlem
Skrivet av lajklajk:

Missade du listan på content som inte är med i spelet? Är mycket mycket mer än bara buggar. Spelet är ofärdigt och inte vad som utlovas och marknadsförts som. MINST 1 år ifrån att vara färdigt, bara kolla på userscores så förstår du att det inte är en minoritet som gnäller heller.

CDPR ska hållas till samma standard som Ubisoft och EA. Kan lova att om Cyberpunk utvecklats av Bioware och släppts på Origin så hade folk gått än mer bananas (Liknelse med Anthem)

Men enligt dig själv går ju redan folk "bananas" som du säger då user score är dåligt på Metacritic så uppenbarligen hålls dom till samma standard som dom andra. Tycker det är kul att när siffrorna där är låga så är dom aktuella att använda, men när dom är höga (var över 90 länge på critics score) så är dom bara felaktiga.

Men som sagt allt det du säger är subjektivt och inte fakta i en recension. Även om där fattas mycket som har utlovats så är det ju inget som automtiskt gör ett spel sämre. Spelet kanske blev bättre av det? Uppenbarligen tycker ju många att spelet är bra också.

Är bara så trött på att folk hela tiden ska ha sin synpunkt som den rätta. Själv tycker jag spelet är fantastiskt och har jätte kul med det, men förstår också att där är dom som inte är nöjda med det. Det ena är inte mer rätt än det andra.

Medlem

DEx är en riktig fanboy så det är ingen ide att argumentera. Inget fel i det i och för sig

Dex
Medlem
Skrivet av Kiario:

DEx är en riktig fanboy så det är ingen ide att argumentera. Inget fel i det i och för sig

Eller nä jag redigerar detta inlägget och ger upp. Uppenbart att det är meningslöst ändå!

Lycka till iallafall!

Medlem
Skrivet av shelter:

Har suttit och funderat på lite vilket spel Cyberpunk liknar med dess brister. Det är Mafia 3 och det fick en 3:a av FZ.

Mafia III:s största brister var väl ändå de sjukt enformiga uppdragen där man skulle ta över olika affärsverksamheter? Finns det över huvud taget något liknande i Cyberpunk 2077? Själv har jag bara testade introt på PS4 (har hela tiden tänkt vänta till de patchar bort bristerna och släpper PS5-versionen), så jag kan inte svära på att uppdragsdesignen är likartad.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av shelter:

Har suttit och funderat på lite vilket spel Cyberpunk liknar med dess brister. Det är Mafia 3 och det fick en 3:a av FZ.

Mafia 3, really? Det sitter på stabila 62/100 på Metacritic och hade betydligt större bekymmer än undermålig teknisk prestanda och kass AI i form av dassig speldesign - sånt som inga patchar i världen hjälper.

Medlem

@Popski
@Sisyr

Mjo, fast Cyberpunks side quests är väl rätt meta med och världen ter sig rätt död.

Medlem

När andra ger knasiga betyg så har fz varit riktigt trovärdiga men en fullpott femma för detta spelet är ju helt felaktigt, och det här kommer från någon som gillar spelet. FZ ska ju vara proffs på detta, utan tvekan har man blundat för problemen, medvetet eller omedvetet.

Medlem
Skrivet av neetodesu:

När andra ger knasiga betyg så har fz varit riktigt trovärdiga men en fullpott femma för detta spelet är ju helt felaktigt, och det här kommer från någon som gillar spelet. FZ ska ju vara proffs på detta, utan tvekan har man blundat för problemen, medvetet eller omedvetet.

Tycker denna recension var rätt okej. Nu jämför jag inte på något vis utan snubblade bara över den. Men man har tagit upp mycket som jag inte kände till.

Medlem

@Rolle - Låter som du läst den där reddit-listan och sedan framfört din egna tolkning, vilket målar upp en helt annan bild av hur spelet egentligen ser ut och fungerar. Detta är ju lite av en trend bland de personer som är negativt inställda mot ett spel, att ofta överdriva allting in absurdum. För övrigt har jag svårt att tänka mig att CDPR hade tänkt att bygga en stadssimulator, likt den som återfinns i GTA, men förstår att många trodde att så skulle bli fallet (Där RPG momenten kommer i andra-hand).

Lite exempel på de saker du nämnde:
Hacking -> https://www.youtube.com/watch?v=_UQArXCea9Y - Sker inte automagiskt
Attributes, Skills and Perks -> https://www.youtube.com/watch?v=9cW9feT0UvI - Inte enbart procentsatser
Gear (Crafting, upgrades) -> https://www.youtube.com/watch?v=TgyLK_Qatn0
Olika Val vid ett och samma uppdrag -> https://www.youtube.com/watch?v=iB7tRIoHRd0 (D.v.s inte "on-rails")


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Bra video om spelets brister

Cyberpunk 2077’s Problems Go Much Deeper Than Bugs

https://youtu.be/bexA1Oolp0k

Medlem
Vart är objektiviteten
Skrivet av cryxis:

Hade gärna velat se att det fungerar, men tyvärr är det inte buggar som stör mig. Det som stör mig är att jag blivit lurad rakt upp i ansiktet. Jag ville verkligen älska det här spelet, köpte en t-shirt till och med.

Kolla bara på gameplay-trailern som släpptes förut och jämför med vad som släppts. Jag hade förväntat mig ett GTA V korsat med typ Skyrim eller Fallout. Jag fick ett Midtown Madness med bra story och grymt soundtrack, med nästan obefintligt AI och uråldriga RPG-moment. Saker som redan finns i Witcher 3. Man undrar typ "vad fan hände?" "in Night city, style is everything", du kan inte göra ett piss med din karaktär, inte ens göra om din bil.

Vendors som säljer osammanhängande saker som ger 30 sekunder bättre stamina? Okej? När ska jag komma ihåg att äta den inför en fight och strula runt i menyer. Inga interaktiva moment heller, enda som finns är några utställda vendor machines som man kan knappa på, wow, det fanns i half life 1. Vad hände med att staden skulle vara liten, men med stor vertikalitet? Du kan gå upp för några trappor, sen är det stängsel eller stängda dörrar, bestämda hissvåningar som du kan åka till. Poliserna utanför V:s lägenhet knackar på hos nån och säger samma saker flera timmar senare i spelet. Craftingsystemet är meningslöst och ogenomtänkt. Ingen dygnscykel heller. Victor har öppet dygnet runt, wow han måste jobba på bra. Bilarna i speler känns som att köra svävare. Det slutade med att jag bara körde motorcykel, för jag pallade inte med styrningen i bilarna, och vart fan är allt? Tror inte jag sett en enda motorcykel på gatan under min speltid. Alltså, allt som blivit lovat är inte med, vanliga standardsaker som kom för 20 år sedan i open world-spel fungerar inte och som fanns i W3, deras egna spel!!

Osammanhängande partier i storyn också, speciellt i början. Varför ska jag bry mig om Jackie? När man fick se ett snabbspolat intro istället för att göra uppdrag med honom. Självklart är det mycket som har klippts bort inför releasen och det gör mig sorgsen. Årets besvikelse. Tyvärr!! Ska jag vara ärlig så störde jag mig faktiskt på själva muspekaren i menyerna, den ser ut som en symbol att en asset saknas, en bugg. Varför inte bara en gammal hederlig pil?

Lägger in detta citat kopplat till ett svar på en annan artikel i samma ämne då det bra summerar vad även min upplevelse med spelet har varit. Och som enligt mig är helt orimlig att inte belysa vid en recension.

Jag vet att ämnet berörts tidigare när läsarna inte hållit med recensentens betyg eller bedömning av ett spel, tror Maffia 3 och Death strandning var andra exempel.

För min egen del när jag läser artiklarna och recensionerna på FZ så förväntar jag mig journalistik, inte personliga preferensen och känslobaserade betyg som saknar förmågan till att recensera ett spel på ett objektivt sätt.

Att ge detta spel 5 av 5 är som att åka till Belarus och och skriva om den fantastiskt välfungerande demokratin. Det får man så klart tycka rent personligen, men ur ett journalistiskt perspektiv så är det enligt mig både oprofessionellt och inkompetent.

Medlem
Skrivet av Ingenjören:

Lägger in detta citat kopplat till ett svar på en annan artikel i samma ämne då det bra summerar vad även min upplevelse med spelet har varit. Och som enligt mig är helt orimlig att inte belysa vid en recension.

Jag vet att ämnet berörts tidigare när läsarna inte hållit med recensentens betyg eller bedömning av ett spel, tror Maffia 3 och Death strandning var andra exempel.

För min egen del när jag läser artiklarna och recensionerna på FZ så förväntar jag mig journalistik, inte personliga preferensen och känslobaserade betyg som saknar förmågan till att recensera ett spel på ett objektivt sätt.

Att ge detta spel 5 av 5 är som att åka till Belarus och och skriva om den fantastiskt välfungerande demokratin. Det får man så klart tycka rent personligen, men ur ett journalistiskt perspektiv så är det enligt mig både oprofessionellt och inkompetent.

Du vill alltså enbart se "objektiva" recensioner, utan känslointryck från recensenten. Där man baserar alla betygskriterier på statistiskt fastställd data, exempelvis genom att jämföra hur andra spel hanterar samma teknik?

I en sådan recension får du som recensent inte lägga någon personlig prägel, utan att alla beslut måste tas utifrån absolut säkerställd data. Du får heller inte göra en personlig tolkning av den insamlade datan när du tar ditt beslut, då detta innebär att recensionen blir subjektiv.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Du vill alltså enbart se "objektiva" recensioner, utan känslointryck från recensenten. Där man baserar alla betygskriterier på statistiskt fastställd data, exempelvis genom att jämföra hur andra spel hanterar samma teknik?

I en sådan recension får du som recensent inte lägga någon personlig prägel, utan att alla beslut måste tas utifrån absolut säkerställd data. Du får heller inte göra en personlig tolkning av den insamlade datan när du tar ditt beslut, då detta innebär att recensionen blir subjektiv.

Haha, han får starta en egen site, den första objektiva spelrecensenten. DFOB.se. Domänen är ledig!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Jag undrar vad TotalBiscuit skulle ha sagt om det här spelet. May he rest in peace. Är det någon onlinepersonlighet som jag alltid kommer sakna så är det honom.

Medlem
Skrivet av matt76:

Du vill alltså enbart se "objektiva" recensioner, utan känslointryck från recensenten. Där man baserar alla betygskriterier på statistiskt fastställd data, exempelvis genom att jämföra hur andra spel hanterar samma teknik?

I en sådan recension får du som recensent inte lägga någon personlig prägel, utan att alla beslut måste tas utifrån absolut säkerställd data. Du får heller inte göra en personlig tolkning av den insamlade datan när du tar ditt beslut, då detta innebär att recensionen blir subjektiv.

Så det hade varit bättre med subjektiva bedömningar där vi inte får reda på fakta pga recensenten bortser från bekräftade fel/brister?

Krävs inte mycket research för att inse att ens subjektiva bedömning (5 av 5 i detta fallet) står väldigt lätt mot verkligheten, det objektiva. Sedan om man då väljer att bortse från detta skall det tydligt framgå i recensionen.

"Personlig tolkning av data", jag tror ingen tycker T-pose, Wanted-systemet, AI och flygande bilar... clipping etc etc som har ett genuint spelintresse är speciellt imponerad. Så där behöver man inte ens "känna in" läget. Det är bara den insamlade datan som skall delges... sedan kan man lägga sin bedömning utifrån det.

Medlem
Skrivet av matt76:

Du vill alltså enbart se "objektiva" recensioner, utan känslointryck från recensenten. Där man baserar alla betygskriterier på statistiskt fastställd data, exempelvis genom att jämföra hur andra spel hanterar samma teknik?

I en sådan recension får du som recensent inte lägga någon personlig prägel, utan att alla beslut måste tas utifrån absolut säkerställd data. Du får heller inte göra en personlig tolkning av den insamlade datan när du tar ditt beslut, då detta innebär att recensionen blir subjektiv.

Nej det kan absolut finnas utrymme för båda delarna anser jag, det behöver inte vara svart eller vitt. Jag tycker att vissa personliga åsikter och synpunkter skapar en mycket mer levande och intressant artikel/recension. Men med det sagt så anser jag att det inte bör vägas in i det slutgiltiga betyget och rekommendationen som jag tolkat kommer ifrån FZ där den som skrivit recensionen gör det i rollen som journalist/skribent på FZ och inte personligen.

Jag kanske har orimliga förväntningar på vad FZ är. För mig så är det en redaktion där respektive skribent främst representerar redaktionen och inte sig själv personligen. Men för min egen del så försvinner värdet till varför jag vill läsa artiklar och recensioner på FZ om jag inte känner att det är en tillförlitlig källa.

När man inte alls ens nämner de brister och olevererade löften, då talar jag inte om buggar, som många andra redan lyft i denna och andra trådar på ämnet och summerar recensionen med "Ett fantastiskt rollspel" så har man enligt mig missat en stor del av det som jag anser bör ligga i deras profession som spelrecensent.

Sedan kan jag också tycka att större spelsläpp som varit extremt hypade under en längre tid och som har många potentiella köpare också bör få en djupare och mer nyanserad bedömning. T.ex genom att fler recensenter får enas och prata ihop sig om vad man skall rekommendera/bedöma spelet.

FZ gör så klart precis som dem vill och detta är bara min personliga åsikt som jag har lyxen att ha som konsument till det FZ skriver. Jag säger inte heller att det jag kräver är rimligt eller lätt att utföra men det är vad jag önskar att FZ vore och en tjänst jag skulle kunna betala för att få.

Medlem

Alltså, en ren "objektiv" recension innehåller inga egna "bedömningar", inga tolkningar av datan utifrån personliga åsikter eller föreställningar. Vad som är bra eller dåligt är inte upp till dig att bestämma i en sådan recension, utan det blir främst att recitera fakta och statistik.

Hade för egen del inte uppskattat en sådan "recension".


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ingenjören:

Nej det kan absolut finnas utrymme för båda delarna anser jag, det behöver inte vara svart eller vitt. Jag tycker att vissa personliga åsikter och synpunkter skapar en mycket mer levande och intressant artikel/recension. Men med det sagt så anser jag att det inte bör vägas in i det slutgiltiga betyget och rekommendationen som jag tolkat kommer ifrån FZ där den som skrivit recensionen gör det i rollen som journalist/skribent på FZ och inte personligen.

Jag kanske har orimliga förväntningar på vad FZ är. För mig så är det en redaktion där respektive skribent främst representerar redaktionen och inte sig själv personligen. Men för min egen del så försvinner värdet till varför jag vill läsa artiklar och recensioner på FZ om jag inte känner att det är en tillförlitlig källa.

När man inte alls ens nämner de brister och olevererade löften, då talar jag inte om buggar, som många andra redan lyft i denna och andra trådar på ämnet och summerar recensionen med "Ett fantastiskt rollspel" så har man enligt mig missat en stor del av det som jag anser bör ligga i deras profession som spelrecensent.

Sedan kan jag också tycka att större spelsläpp som varit extremt hypade under en längre tid och som har många potentiella köpare också bör få en djupare och mer nyanserad bedömning. T.ex genom att fler recensenter får enas och prata ihop sig om vad man skall rekommendera/bedöma spelet.

FZ gör så klart precis som dem vill och detta är bara min personliga åsikt som jag har lyxen att ha som konsument till det FZ skriver. Jag säger inte heller att det jag kräver är rimligt eller lätt att utföra men det är vad jag önskar att FZ vore och en tjänst jag skulle kunna betala för att få.

Vi har vid ett par tillfällen haft "andra åsikter" och liknande kring recensioner, men det är inte så ofta det är praktiskt genomförbart. Vi ser också er som vår förlängda arm, att diskussionen efter att ett spel har släppts är minst lika viktig som vad vi sätter för betyg.

Vid ett fåtal tillfällen under min karriär har vi hamnat i just dessa situationer. Där vi recenserat en produkt utefter de bästa förutsättningarna och därefter uppstår situationer som sprider ett annat ljus på produkten. Fredrik hade möjligheten att inte sätta betyg när embargot löpte ut, att dela upp recensionen i två delar, men vi var alla överens om att han hunnit spela tillräckligt och att ett betyg var möjligt. Så det fanns ingen press från vår sida att stressa ut något. Med facit i hand hade det varit bättre, men det kan man omöjligt veta på förhand.


signatur
Medlem
Skrivet av shelter:

Jag undrar vad TotalBiscuit skulle ha sagt om det här spelet. May he rest in peace. Är det någon onlinepersonlighet som jag alltid kommer sakna så är det honom.

Kan rekommendera den här killen som enligt mig och mina egna preferenser oftast träffar rätt när han recenserar spel, tycker också att han lyckas balansera dem på ett bra sätt mellan objektivitet och personliga åsikter.

https://www.youtube.com/user/Worthabuyguys

Skriv svar