Antalet som spelar med kontroll på Steam har fördubblats sedan 2018

Robot
Antalet som spelar med kontroll på Steam har fördubblats sedan 2018

Detta enligt Valve själva.

#steam, #valve


Medlem

Steam Contröllern är död.. Sen spelar jag kanske 50% med handkontroll.. Steamcontrölern har dock legat längst in i skafferiet länge.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Bevisar det många felaktigt tror att man med en PC inte kan sitta i soffan och spela med kontroll.

Som svar på frågan så beror det helt klart på vilket spel man spelar.
Svarade dock kontroll eftersom SteamVR har seglat upp som det mest använda på mitt steam-konto och det är ju 100% "kontroll"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kan nog lugnt säga att steam controller knappt lär vra synlig i den statistiken

Medlem

Allt med fordon och ofta tredjeperson spelar jag med kontroll. Jag gillar att kunna svänga lite smått om det inte krävs mer.
Det både känns och ser för jävligt ut när man spammar tangenten för att svänga.

Jag kanske överdriver lite, men när jag kollade på tidig gameplay på Mafia Definitive Edition där någon spelade med tangentbord så var det helt omöjligt att kolla vidare för det förstörde hela känslan.

Gamla Ford-bilar från 1920 som ger fullt rattutslag på 0,2 sekunder som en jävla driftingbil. Njaa.

Medlem

M/t 99% men sen finns det spel som tex Hades där kontroll är mycket bättre.

Medlem

Undviker mus och tangentbord så gott det går. Handkontroll är så mycket bekvämare.

Redaktör
Ponny

Vet ni vad! Tog bort Steam-kontrollen från bilden. Den kändes... missvisande.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tja önskar det fanns alternativ för båda, då jag använder både tangentbord/mus & gamepad ungefär lika mycket, beror helt och hållet på vad för spel man mer eller mindre spelar för stunden, använder också ibland fight stick och joystick men betydligt mer sällan.

Farornas Konung

Mus och tangentbord är mycket skönare tycker jag, men funkar ju kass i vissa genrer.

Medlem

Jag lirar alla 3rd person spel med handkontroll på Steam. När det är första person så blir det givetvis mus & keyboard. Lirar just nu Assassin's Creed: Valhalla med en Xbox ONE dosa. Har även en PlayStation 4 kontroll som jag helst lirar med men den ligger undanstoppad.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Mitt fina corsair tangentbord har varit nedpackat i 3 år nu tror jag. Dualshock für alles.

Geeks Gaming

Space Sims, racing, äventyr på kontroller.
Fps, RTS mus och tangentbord.

Medlem

Tredjeperson och "chillspel" är ju utmärkt med handkontroll. Fick med en Xbox Wireless Adapter när jag köpte min Rift CV1 och den går varm med en Elite v1 kontroll hela tiden. Det är ju lite lättare nuförtiden, för tjugo år sedan var det ett heldagsprojekt att få en gamepad att fungera i Windows.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Så löjligt när PC-extremister envisas med att spela verkligen ALLA spel med kb och mus eftersom deras stolthet hindrar dem från att någonsin röra en kontroll, så det är bra att trenden håller på att brytas. Vissa spel gör sig bäst med en kontroll, så är det bara.

Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Tja önskar det fanns alternativ för båda, då jag använder både tangentbord/mus & gamepad ungefär lika mycket, beror helt och hållet på vad för spel man mer eller mindre spelar för stunden, använder också ibland fight stick och joystick men betydligt mer sällan.

Finns analoga tangentbord och keypads. Kickstartade själv en analog keypad från Cooler Master där alla knappar är analoga och kan ställas in väldigt precist.

Medlem

Mus on tangentbord för det mesta men vissa typ av spel fungerar helt klart bättre på PC med en kontroll.
T.ex. bilspel, plattform, chillspel och i viss mån 3:e persons. Så helt klart ska man som PC spelare även kunna använda kontroll för vissa spel.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

FPS och RTS är givet tangentbord och mus. Slöspel som AC: Valhalla körs med handkontroll så man kan slänga upp benen på skrivbordet och luta sig bak i stolen.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Jag kan väl förresten förenkla min ståndpunkt och enkelt säga:

Real yakuza use a gamepad.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bevisar det många felaktigt tror att man med en PC inte kan sitta i soffan och spela med kontroll.

Som svar på frågan så beror det helt klart på vilket spel man spelar.
Svarade dock kontroll eftersom SteamVR har seglat upp som det mest använda på mitt steam-konto och det är ju 100% "kontroll"

Konsolerna är trevligare vid tvn eftersom gränssnittet är mycket mer lämpat. Jag har provat steam big picture men man måste ändå ut i vanliga Windows för ofta.
Min PC vid tvn kommer få bli exklusivt för min vive när jag väl fått min nya konsol. För då ger den inte ens bättre prestanda i spelen längre. (ryzen 3600x och vega56)

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Konsolerna är trevligare vid tvn eftersom gränssnittet är mycket mer lämpat. Jag har provat steam big picture men man måste ändå ut i vanliga Windows för ofta.
Min PC vid tvn kommer få bli exklusivt för min vive när jag väl fått min nya konsol. För då ger den inte ens bättre prestanda i spelen längre. (ryzen 3600x och vega56)

Jag tänkte just spelandet men det klart, bläddra i menyer kanske är trevligare på konsol, jag spenderar en så mest tid i spel och inte i menyerna i själva konsolen.
Där jag förövrigt tycker att ps4 var besvärlig (kanske för att jag inte vande mig)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag tolkar det som att spelbranschen mognar. Det handlar om upplevelser snarare än snabba reflexer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Spelar mest rocket league och då blir det handkontroll. Sedan är det racing spel och då blir det ratt, så typ aldrig mus tb längre

Medlem

Beror ju på vilket spel. Slaktat igenom massa Soulsekiro spel nu och det blir ju såklart med ps4-kontroller. Samma med assassins creed på ubisoft connect.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tänkte just spelandet men det klart, bläddra i menyer kanske är trevligare på konsol, jag spenderar en så mest tid i spel och inte i menyerna i själva konsolen.
Där jag förövrigt tycker att ps4 var besvärlig (kanske för att jag inte vande mig)

Du hoppar inte mellan ett ui anpassat för "soffa" och ett för "desktop" på konsol.
På pc blir det väldigt blandat med användargränssnitt där behöver man rätt som det är byta till mus/tangentbord för ha kontrollen inte fungerar i just den menyn.
Jag har inga problem med pc men föredrar konsol framför tvn speciellt nu när de presterar bättre än min PC. Men jag går säkert tillbaka till spelpc vid tvn mot slutet av generationen.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Du hoppar inte mellan ett ui anpassat för "soffa" och ett för "desktop" på konsol.
På pc blir det väldigt blandat med användargränssnitt där behöver man rätt som det är byta till mus/tangentbord för ha kontrollen inte fungerar i just den menyn.
Jag har inga problem med pc men föredrar konsol framför tvn speciellt nu när de presterar bättre än min PC. Men jag går säkert tillbaka till spelpc vid tvn mot slutet av generationen.

Det ser jag som petitesser


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sitter enbart med mus och tangentbord men det är nog mest för att jag inte har någon handkontroll
Har ju PS4 men dem kontrollerna är rätt så gamla och spakarna "driftar" lite men skulle gärna ha handkontroll för en del spel på PC.

Om man ska köpa handkontroll för PC, vad rekommenderar ni då?
Är det Xbox eller PS kontroller som gäller eller finns det andra bra alternativ?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tolkar det som att spelbranschen mognar. Det handlar om upplevelser snarare än snabba reflexer.

Kan ju också vara så att fler spel som funkar bättre med kontroll helt enkelt har hittat till PC. Som t.ex. Sekiro och Dark souls.

Testpilot
Skrivet av BeardedRobot:

Så löjligt när PC-extremister envisas med att spela verkligen ALLA spel med kb och mus eftersom deras stolthet hindrar dem från att någonsin röra en kontroll, så det är bra att trenden håller på att brytas. Vissa spel gör sig bäst med en kontroll, så är det bara.

Jag tillhör en annan genre. Jag klarar helt enkelt inte av handkontroll till first person / 3e person spel vilket numera är de flesta spel som släpps.

Tro mig jag har försökt vid flertalet tillfällen , köpte en PS3 och antal spel för att just nöta in mig på handkontroll och misslyckades fatalt.
Den enda typen av spel som funkade var Burnout Paradise - Dvs bilspel.
Men på PC har jag både ratt och en riktig Joystick till de spel som nu skulle funka med gamepad så jag har svårare att hitta var den passar in för mig. Soffgaming med bilspel/flygsim möjligen. Jag har dock ingen sådan setup hemma.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Sitter enbart med mus och tangentbord men det är nog mest för att jag inte har någon handkontroll
Har ju PS4 men dem kontrollerna är rätt så gamla och spakarna "driftar" lite men skulle gärna ha handkontroll för en del spel på PC.

Om man ska köpa handkontroll för PC, vad rekommenderar ni då?
Är det Xbox eller PS kontroller som gäller eller finns det andra bra alternativ?

Beror lite på din budget men jag har en razer wolwerine och den är grym. Jag är väldigt känslig för input lag och denna kontroll krossar xbox ones kontroll även om jag kör båda med sladd

12
Skriv svar