Sky Knights - På Steam den 27:e juli
Hej FZ!
Den 27:e juli släpper jag mitt första spel på Steam, Sky Knights. Det här är ett projekt jag pysslat med på egen hand. Förutom en del grafik-assets några vänner hjälpt mig med har jag rott båten själv (design, programmering, musik osv).
Spelet är ett 4 vs 4 top-down online actionspel. Man flyger stridsflygplan och kämpar för att skjuta ned det andra lagets spelare och baser. Det lag som först skjuter sönder motståndarnas tre baser vinner matchen. Enkelt att plocka upp, men under ytan gömmer sig en rejäl skopa taktik och teamwork-element.
I den här tråden går det utmärkt att ställa frågor om spelet, bidra med idéer osv. Jag hoppas att vi ses i luften den 27:e juli!
Här kan ni kika på trailen!
Kul länkar man kan trycka på:
Steam (lägg det i önskelistan vetja!): http://store.steampowered.com/app/595430/Sky_Knights/
Facebook: https://www.facebook.com/skyknightsgame/
Twitter: https://twitter.com/skyknights_game
Indie-lansering är kul men svårt. Om ni vill ge mig en liten knuff så är jag oändligt tacksam för all publicitet ni kan hjälpa mig med. Twitter, Reddit-trådar, Facebook-delningar eller liknande. <3
Hampus Bankler
Ser onekligen lite intressant ut, hoppas det går bra för dig med lanseringen.
Kommer att hålla ett öga och även nämna vid tillfälle då det har potential.
Grymt!
Tack snälla! Det värmer!
Ett flygspel utan stöd för joystick, vad är detta!?
Skämt åsido, är riktigt förälskad i flygsimulatorer, men ibland vill man bara starta upp något flygrelaterat och fjanta runt lite utan att ta fram glädjepinne och sådant. Gillar att detta är tydligt med att vara arkadskoj i två dimensioner snarare än någon låtsassimulator som War Thunder. Är nog inte osannolikt att jag plockar upp detta med några kompisar framöver!
...men ibland vill man bara starta upp något flygrelaterat och fjanta runt lite utan att ta fram glädjepinne och sådant. Gillar att detta är tydligt med att vara arkadskoj i två dimensioner snarare än någon låtsassimulator som War Thunder. Är nog inte osannolikt att jag plockar upp detta med några kompisar framöver!
Tackar för feedbacken, Tomten! Ja, precis, det här är lite enklare än en simulator med 300 sidor manual. Dock ska erkännas att jag älskar den typen av flygspel också, så här och var (där det passar) är spelet kryddat med realistiska (eller åtminstone "rimliga") detaljer, så som fysik som styr svängprestanda i olika farter, rimliga mängder vapen under vingarna osv.
Men helt riktigt. Sky Knights kan man plocka upp och köra en snabb match på ca 15 minuter och känna sig som Maverick.
Sjukt ösig trailer! Vad landar prislappen på?
Den här är det inte alls omöjligt att jag plockar upp, jag gillar grafiken, älskade musiken i trailern och tycker om den här sortens spel.
Nu blir jag liksom lite hypad
Tack Renfis! (Vilka schyssta nicks ni har förresten!) Spelet kommer att kosta en hundring. Första veckan blir det 20% rabatt, så då blir det som en knapp fin-öl på söder.
Ser fruktansvärt "skill baserat" ut i trailern med rätt kurvor i rätt tidpunkt, rätt vapen osv!!! Är det competetive? Kommer det ha någon typ av ranking? Ett givet köp iaf, snyggt jobbat
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
@Hampe: Givet köp med andra ord! Har redan visat trailern i vår Discordkanal, blir nog ett par till som handlar på release. Hoppas det är lika kul som det ser ut
Tack snälla för att du visade upp det. Mycket uppskattat!! <3
Ser onekligen tilltalande och polerat ut. Jag hade så mycket mer gärna haft det på PS4 dock, för de där hektiska sofflirarkvällarna med grabbarna! Hade suttit som gjutet med en DS4, men är prislappen bra kanske det blir ändå.
Spelet lirar schysst med tangentbord, men du har rätt i att det blir snäppet bättre med en handkontroll. Spelet har självklart stöd för DS4, XBone och X360-kontroller, men på din dator då såklart.
PS4 (och andra konsoller) skulle kunna vara aktuellt i framtiden, ifall spelet får lite snurr!
Ser fruktansvärt "skill baserat" ut i trailern med rätt kurvor i rätt tidpunkt, rätt vapen osv!!! Är det competetive? Kommer det ha någon typ av ranking? Ett givet köp iaf, snyggt jobbat
Jo, det finns minsann rejält med utrymme för att öka sin färdighet som spelare! Jag åker själv ofta på stryk av alpha-testarna. Det är competitive så till vida att man spelar matcher mot varandra. Det finns ett enklare rankingsystem som man kan klättra i.
Riktigt coolt. Är uppe i skogarna om jag ska köpa Albion Online men lägger i listan så kan jag fixa nästa lön.
Ser sjukt bra ut! I synnerhet med tanke på att det till större del är ett en-mans projekt. Inte riktigt min grej kanske men känner mig sugen på att köpa av bara trailern, om inte annat så av princip (borde finnas mer sånna här spel!).
Hur länge har du snickrat på det? Vad har varit det svåraste? Vad är det mest teknisk komplicerade du kodat som genomsnittlige användaren aldrig kommer uppskatta till fullo?
@Hampe: tack för svar Med competetive så mena jag typ privata matcher, du kanske har "tävlingar" osv osv. Tänk lobbys eller servrar/lan man kan köra anordnande tävlingar på
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Imponerande! Hoppas det går bra.
Tack snälla! <3
Riktigt coolt. Är uppe i skogarna om jag ska köpa Albion Online men lägger i listan så kan jag fixa nästa lön.
Kul! Tänkte inte på hur bra jag lyckats tajma releasen med den svenska löningen! Det är ju bara att spatsera med sitt lönekuvert raka vägen från Posten till Steam-affären!
Köper de när de väl släpps på steam för att stötta dig! Alltid inspirerande med människor som gör sin grej vilket du onekligen gör! Hoppas lanseringen går bra o lycka till!
Tack så jättemycket för stödet! Det betyder massor! Som indie är det svårt att nå ut, så all support i form av Steam-reviews (det är nog det viktigaste), en rad på nåt forum, en Reddit-post eller liknande hjälper enormt!
Ser sjukt bra ut! I synnerhet med tanke på att det till större del är ett en-mans projekt. Inte riktigt min grej kanske men känner mig sugen på att köpa av bara trailern, om inte annat så av princip (borde finnas mer sånna här spel!). Hur länge har du snickrat på det? Vad har varit det svåraste? Vad är det mest teknisk komplicerade du kodat som genomsnittlige användaren aldrig kommer uppskatta till fullo?
Totalt kanske i två år ungefär (om man räknar med skissning, prototypande osv). Men mer intensivt nu sista året. Jag har ju knegat samtidigt, så jag har spenderat kvällar och helger. Kul fråga med vad som var svårast att göra, men användaren säkert missar!
Att utveckla en skaplig AI för bot:arna var en svår men kul utmaning!
Tutorialen tog mycket arbete för att täcka upp så att den inte pajade om spelaren gjorde någonting oväntat (flög åt fel håll, missade landningen, fick slut på ammo osv osv).
Hotjoining. Att synka hela game-statet för en spelare som hoppar in halvvägs in i matchen, kan upplevas som en självklar grej att det ska fungera, men var väldigt tekniskt komplicerat.
@Hampe: tack för svar Med competetive så mena jag typ privata matcher, du kanske har "tävlingar" osv osv. Tänk lobbys eller servrar/lan man kan köra anordnande tävlingar på
Förstår! Inget tekniskt stöd för tävlingar ju nu. Men om spelet blir populärt skulle jag tycka att det vore RIKTIGT kul att ordna det! Man kan absolut starta privata matcher dock om två lag vill möta varandra!
Det är ett bra tag sedan jag prövade det nu, har du ökat på antalet banor?
Till launch siktar jag på en bana. Den ser lite finare ut idag dock, med schysstare ljus som blänker på bergen osv. Så fort spelet är släppt ligger flera banor högt upp på prio-listan dock. Vi vill ju alla flyga över lite skogar och sånt!
Eftersom ni är så jäkla fina, kommer här ett tidigare opublicerat screenshot! Med berg! Och solnedgång!
tips för framtiden, tracka allt redan från början (eller så snart som möjligt) (såsom distans flugen, kills, deaths, träffsäkerhet, antal spelomgångar, hur lång tid varje vapen/flyg används etc.) ifall du vill införa nåt statssystem i framtiden.
För övrigt: Grymt jobbat, vet vilket jäkla jobb det är att producera nåt, speciellt polera det till ett säljbart skick.
Imponerande, det vill man gärna testa.
tips för framtiden, tracka allt redan från början (eller så snart som möjligt) (såsom distans flugen, kills, deaths, träffsäkerhet, antal spelomgångar, hur lång tid varje vapen/flyg används etc.) ifall du vill införa nåt statssystem i framtiden.För övrigt: Grymt jobbat, vet vilket jäkla jobb det är att producera nåt, speciellt polera det till ett säljbart skick.
Tackar! Bra tips! Jag trackar en hel del prylar (som spelaren redan nu själv kan ta del av under sin profil i huvudmenyn), men skulle helt klart kunna mäta lite "just in case"-saker om man vill använda det i framtiden.
Imponerande, det vill man gärna testa.
Det tycker jag du ska göra. Samla ihop några polare eller kör som en lone wolf! På torsdag lyfter vi!
Men hallo, vart är Gripen E?
Jag hann inte med! Vi visste ju inte om den ens kunde flyga förrän ett par veckor sedan! Skämt åsido, så hoppas jag kunna lägga in fler flygplan i framtiden. Svenska flygplan ligger mig ju nära om hjärtat, så det kan nog bli av. Frågan är ju då främst om man ska prioritera en Viggen eller en Gripen?
Blev väldigt intresserad av spelet. Dock så är jag en sådan där tråkig person som bara sitter på linux :/
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Tunnan!
Att jag inte tänkte på det! Tar nog bort alla andra flygplan direkt faktiskt. Tunnan har ju allt man kan önska.
Blev väldigt intresserad av spelet. Dock så är jag en sådan där tråkig person som bara sitter på linux :/
Förstår! Just nu är det klurigt att prioritera support för det, då så få spelare kör Linux. I framtiden kanske jag kan lösa det. Tills dess hoppas jag att du kanske kan sno någon kompis Windows-burk en kväll och prova!
Nån har i alla fall sett Top Gun och flirtar lite med låten Danger Zone!
Hmmm... Alltså, det låter bekant... Är det den där med Charlie Sheen? Måste spana in på IMDB.
grym känsla i spelet, körde på tangentbord och ändå var det riktigt gött... att kartan inte är "centrerad" har jag fortfarande inte kommit över, men det kanske bara är en vanesak! spawntid+startsträckan känns lite för mycket i kontrast till tempot på spelet i övrigt, men då kanske tanken är att buddyspawn ska gälla i största möjliga mån
It's something to do with quantum, isn't it?
@farbrorwiwi: spawntiden ökar ju för varje gång du blir nedskjuten, det gör ju så att överlevande sida kan nå tillfälligt luftherravälde och gå på objectives och ger marktrupperna mer tid att göra sitt. Kan kanske bli i längsta laget om matchen blir väldigt utdragen, men personligen har jag nog bara haft en match som kändes så, jag gillar ändå mekaniken, det gör det meningsfullt att lyfta med en fighter och inte bara bombplan