Star Citizen får ny spelmotor

Robot
Star Citizen får ny spelmotor
Medlem
Star Citizen får ny spelmotor

"Kickstarter-succén och rymdjätten Star Citizen känns i nuläget långt ifrån färdig - trots att spelet annonserades redan år 2012."

Fast utvecklingstiden skiljer sig väl inte så mycket från andra AAA-spel? Än så länge känns det som att de gör väldigt stora framsteg på kort tid om man tittar på vad de levererar (Hela planeter som renderas i realtid, till exempel)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Gillar att denna nyhet på andra sidor gjorde så en del fick panik. Varför läser folk inte hela artikeln?

Medlem

Kan vara en smart idé. Crytek står på rangliga ben just nu och man vet inte hur framtiden ser ut. De kan ju gå i konkurs innan Star Citizen ens är släppt, vilket innebär att det inte finns några som kan vidareutveckla motorn.

Medlem

Ok. Star citizen får alltså en ny motor och kommer nu byta till Amazons lumberyard.

Men bytet gjordes redan i 2.6 patchen.

Måste vara jobbigt att hela tiden försöka vinkla saker så dom blir mer sensationella. Jag tycker det iaf.

Medlem

Kändes väntat ändå.

Medlem

Bytet påverkar väl bara Star Citizen-delen, Squadron 42-kampanjen kör väl vidare på den egenmodifierade Cryengine-versionen då den i stort sett är klar och inte är ett MMO som behöver Amazons serverplattform?

Medlem

Ok FZ, nu har ni lagt ribban.

Nu vill vi veta när alla spel under utveckling byter från Unreal Engine 4.14 till 4.15 osv.

Medlem

Om ni nu ska skriva om Star Citizen kan ni väl skriva de intressanta bitarna iallafall. Det är som att byta från en Volvo standard till en volvo med soltak.. alltså samma grund.

I övrigt handlar det mycket om Amazons servrar, och att de täcker varje kontinent i världen.

Skribent
Skrivet av Puscifer:

"Kickstarter-succén och rymdjätten Star Citizen känns i nuläget långt ifrån färdig - trots att spelet annonserades redan år 2012."

Fast utvecklingstiden skiljer sig väl inte så mycket från andra AAA-spel? Än så länge känns det som att de gör väldigt stora framsteg på kort tid om man tittar på vad de levererar (Hela planeter som renderas i realtid, till exempel)

Det är alltid svårt med utvecklingstider och hur lång tid de ska ta. Jämfört med andra AAA-spel skulle jag kategorisera det i de längre laget (är ju trots allt bara i alphan). Men med tanke på att de började i Kickstarter, är ett open world är det kanske helt rimligt. Rockstars Red Dead Redemption tog ungefär fem år men där var ju budget och erfarenhet inkluderat.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Förutom skepp och missions kan du även göra det här nu i Star citizen,

Och ja det är alpha, buggigt och glitchit men riktigt kul.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av Puscifer:

"Kickstarter-succén och rymdjätten Star Citizen känns i nuläget långt ifrån färdig - trots att spelet annonserades redan år 2012."

Fast utvecklingstiden skiljer sig väl inte så mycket från andra AAA-spel? Än så länge känns det som att de gör väldigt stora framsteg på kort tid om man tittar på vad de levererar (Hela planeter som renderas i realtid, till exempel)

Det är alltid svårt med utvecklingstider och hur lång tid de ska ta. Jämfört med andra AAA-spel skulle jag kategorisera det i de längre laget (är ju trots allt bara i alphan). Men med tanke på att de började i Kickstarter, är ett open world är det kanske helt rimligt. Rockstars Red Dead Redemption tog ungefär fem år men där var ju budget och erfarenhet inkluderat.

Absolut. Dessutom hade ju Rockstar redan allt för att komma igång med utvecklingen. Star Citizen har behövt bygga upp sitt företag från grunden i parallell med att utvecklingen påbörjades.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tycker inte utvecklingstiden gör något alls. Det generella problemet verkar vara alla hype-train människor, som inte kan få ett spel utannonserat direkt när man har idén utan att tro att den "typ" är färdig.

Medlem
Skrivet av Pijt:

Ok. Star citizen får alltså en ny motor och kommer nu byta till Amazons lumberyard.

Men bytet gjordes redan i 2.6 patchen.

Måste vara jobbigt att hela tiden försöka vinkla saker så dom blir mer sensationella. Jag tycker det iaf.

Rätta mig om jag har fel men 2.6 släpptes för bara 3 dagar sedan och innan dess var det såvitt jag vet ingen som kände till att de hade bytt motor.

Quake-konnässsör
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Pijt:

Ok. Star citizen får alltså en ny motor och kommer nu byta till Amazons lumberyard.

Men bytet gjordes redan i 2.6 patchen.

Måste vara jobbigt att hela tiden försöka vinkla saker så dom blir mer sensationella. Jag tycker det iaf.

Rätta mig om jag har fel men 2.6 släpptes för bara 3 dagar sedan och innan dess var det såvitt jag vet ingen som kände till att de hade bytt motor.

De gick ut med information samtidigt som nyheten om släppet av 2.6 ja.

Quake-konnässsör
Skrivet av Phireman:

Om ni nu ska skriva om Star Citizen kan ni väl skriva de intressanta bitarna iallafall. Det är som att byta från en Volvo standard till en volvo med soltak.. alltså samma grund.

I övrigt handlar det mycket om Amazons servrar, och att de täcker varje kontinent i världen.

Det är bara och hjälpa fz med att skicka in nyhetstips om Star Citizen eller några andra nyheter om du hittar något mera som skulle vara intressant, det tjänar alla på.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

"Kickstarter-succén och rymdjätten Star Citizen känns i nuläget långt ifrån färdig - trots att spelet annonserades redan år 2012."

Fast utvecklingstiden skiljer sig väl inte så mycket från andra AAA-spel? Än så länge känns det som att de gör väldigt stora framsteg på kort tid om man tittar på vad de levererar (Hela planeter som renderas i realtid, till exempel)

Det där kommer ju ni fanatiker fortfarande intala er om 5 år..

Skribent
Skrivet av almblad:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Pijt:

Ok. Star citizen får alltså en ny motor och kommer nu byta till Amazons lumberyard.

Men bytet gjordes redan i 2.6 patchen.

Måste vara jobbigt att hela tiden försöka vinkla saker så dom blir mer sensationella. Jag tycker det iaf.

Rätta mig om jag har fel men 2.6 släpptes för bara 3 dagar sedan och innan dess var det såvitt jag vet ingen som kände till att de hade bytt motor.

De gick ut med information samtidigt som nyheten om släppet av 2.6 ja.

Fast det stod inte i Patch-notsen, utan VD:n gick ut med ett pressmeddelande/forum-inlägg. Så nyheten skulle kunna ha missats om den inte hade uppmärksammats.
Läs mer: http://www.polygon.com/2016/12/23/14062698/star-citizen-amazo...


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

ELF
Medlem
Skrivet av Map-pen:

Gillar att denna nyhet på andra sidor gjorde så en del fick panik. Varför läser folk inte hela artikeln?

Mm, läste kommentarerna till Polygon artikeln som erikcedervall länkade. Det låter som världens undergång när man läser där.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Puscifer:

"Kickstarter-succén och rymdjätten Star Citizen känns i nuläget långt ifrån färdig - trots att spelet annonserades redan år 2012."

Fast utvecklingstiden skiljer sig väl inte så mycket från andra AAA-spel? Än så länge känns det som att de gör väldigt stora framsteg på kort tid om man tittar på vad de levererar (Hela planeter som renderas i realtid, till exempel)

Det där kommer ju ni fanatiker fortfarande intala er om 5 år..

Varför skulle utvecklingen plötsligt stagnera, menar du? Än så länge har de gjort ständiga framsteg, och de blir bara mer och mer transparenta vad gäller att prata om och visa upp framstegen som görs.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Om det inte vore för att det är ett Sci-Fi rymdspel så kunde det vara intressant.

Medlem
Skrivet av Puscifer:

"Fast utvecklingstiden skiljer sig väl inte så mycket från andra AAA-spel? Än så länge känns det som att de gör väldigt stora framsteg på kort tid om man tittar på vad de levererar (Hela planeter som renderas i realtid, till exempel)

Bättre att prata om mantimmar än utvecklingstid. Ett AAA-spel (ett spel med hög budget) kan ha enorm mängd mantimmar under samma tid som ett indiespel som bara en person utvecklar. Det finns indiespel som tagit jättelång tid att göra klart för att de är komplexa och att det bara är en person eller en handfull som jobbar med det.

Det enormt komplexa GTA V blev klart på ungefär 4-5 år, det vill säga samma tid som Star Citizen varit under utveckling. Men GTA V har haft en oerhört mängd personal som jobbat på spelet under den tiden. Långa dagar och veckor dessutom.

Medlem
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Puscifer:

"Kickstarter-succén och rymdjätten Star Citizen känns i nuläget långt ifrån färdig - trots att spelet annonserades redan år 2012."

Fast utvecklingstiden skiljer sig väl inte så mycket från andra AAA-spel? Än så länge känns det som att de gör väldigt stora framsteg på kort tid om man tittar på vad de levererar (Hela planeter som renderas i realtid, till exempel)

Det där kommer ju ni fanatiker fortfarande intala er om 5 år..

Precis!
Det finns ju inget att göra i Star citizen, inga färdiga skepp och det verkar inte som om nån lägger ner sin själ i spelet alls.
Jag tror dom tagit pengarna och stuckit.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

Rockstars Red Dead Redemption tog ungefär fem år men där var ju budget och erfarenhet inkluderat.

Men Rockstar hade ju också redan en färdig motor att börja med från GTA


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Puscifer:

"Fast utvecklingstiden skiljer sig väl inte så mycket från andra AAA-spel? Än så länge känns det som att de gör väldigt stora framsteg på kort tid om man tittar på vad de levererar (Hela planeter som renderas i realtid, till exempel)

Bättre att prata om mantimmar än utvecklingstid. Ett AAA-spel (ett spel med hög budget) kan ha enorm mängd mantimmar under samma tid som ett indiespel som bara en person utvecklar. Det finns indiespel som tagit jättelång tid att göra klart för att de är komplexa och att det bara är en person eller en handfull som jobbar med det.

Det enormt komplexa GTA V blev klart på ungefär 4-5 år, det vill säga samma tid som Star Citizen varit under utveckling. Men GTA V har haft en oerhört mängd personal som jobbat på spelet under den tiden. Långa dagar och veckor dessutom.

Har dem längre dagar och veckor där?


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Kommer aldrig bli klart. Konsumenter ska inte ha tillgång så tidigt, det blir bara skit.

Plus att jag personligen tror AAA spel inte kan göras genom kickstarter. Det är som att ha världens sämsta börsnoterade företag där ingen bryr sig en millimeter så fort det inte blir som de själva tänkt. Tror detta blir värre än no mans sky, tyvärr.

Vill poängtera att jag själv donerade och hoppas att det ska bli bra. Men jag har inget förtroende för det.

Medlem

Det är lite roligt att nuförtiden är klaga och tycka saker om saker det som människor ägnar mest tid på.

Har fullkomligt slutat titta på recensioner av just den anledningen.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem

Minns jag fel eller är inte denna spelmotor baserad på Cryengine?

Skribent
Skrivet av drdolk:

Minns jag fel eller är inte denna spelmotor baserad på Cryengine?

Exakt, vilket står i artikeln


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av JRico:
Skrivet av Tomten:
Skrivet av Puscifer:

"Kickstarter-succén och rymdjätten Star Citizen känns i nuläget långt ifrån färdig - trots att spelet annonserades redan år 2012."

Fast utvecklingstiden skiljer sig väl inte så mycket från andra AAA-spel? Än så länge känns det som att de gör väldigt stora framsteg på kort tid om man tittar på vad de levererar (Hela planeter som renderas i realtid, till exempel)

Det där kommer ju ni fanatiker fortfarande intala er om 5 år..

Precis!
Det finns ju inget att göra i Star citizen, inga färdiga skepp och det verkar inte som om nån lägger ner sin själ i spelet alls.
Jag tror dom tagit pengarna och stuckit.

https://www.youtube.com/embed/bE6ZzhyblCo

Hur mycket fanns det att göra Mass Effect, GTA V, och World of Warcraft två år innan release?
Allt du ser nu i Star Citizen började för två år sedan när Arena Commander* släpptes 2014.

* (Arena Commander var Star Citizens första modul som fokuserade uteslutande på dogfighting; dvs skepp skjuter skepp renons FPS, stationer, och planeter.)


signatur

-Dictated but not read.

12
Skriv svar