6 saker No Man's Sky är (och några saker det inte är)

Medlem

Är nog årets mest överhypade spel.

Medlem
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Ja, jag vet. Han Solo kan förklara detaljerna i skämtet.

Medlem
Skrivet av aT1C:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Ett ljus år = hur lång tid det tar för ljuset att för flytta sig på ett år. Vilket är 9.4607 × 1012 km

Va?
9574,2284 km
Eller vad menas med punkten mitt i allt, tusental så är den felplacerad och imperial kommatecken så är det tokfel distans

Medlem
Skrivet av mill:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Vercadi:

det är inte betygen du sitter och läser utan vad dom skriver. Majoriteten verkar tröttna efter 5-6h vad jag läst ( http://opencritic.com/game/2393/no-mans-sky?tab=1 ) Jag är dock inte förvånad, spelet verkar riktigt torrt när man inser det inte finns något djup.

Efter day 1 patchen insåg man att dom kan göra verkliga overhauls i spelet, så jag kommer vänta tills jag ser något intressant.

Det värsta är väl att dom sätter betyget på det icke-färdiga spelet. Spelet är ju egentligen inte officiellt klart innan det släpps och med den pachen som lägger till och ändrar saker. Därför skall man inte gå efter dom betygen och "recensionerna" som finns där nu.

Spelet är ute på PS4.

Hur många har spelat spelet i dess färdiga form då, samt hur länge? Med tanke på att USA är efter oss med typ 7-9 h så undrar jag hur många som har hunnit ladda ned patch plus spelat i 6+ timmar.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:
Skrivet av aT1C:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Ett ljus år = hur lång tid det tar för ljuset att för flytta sig på ett år. Vilket är 9.4607 × 1012 km

Va?
9574,2284 km
Eller vad menas med punkten mitt i allt, tusental så är den felplacerad och imperial kommatecken så är det tokfel distans

Han missade nog bara ett tecken. Det är 9.4607×10^12 km. Punkten är placerad rätt.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

ljuset färdas i ca 300 000 km/se. det är lika mycket som 6 varv runt jordens ekvator på en sekund.

Medlem
Skrivet av aT1C:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Ett ljus år = hur lång tid det tar för ljuset att för flytta sig på ett år. Vilket är 9.4607 × 1012 km

Var kommer siffrorna från?

Ljuset färdas 299 792 458 meter per sekund. Får att få fram ett ljusår så....

Ett år i sekunder = 60*60*24*365 = 31 536 000 Sekunder

Så ljuset färdas alltså 299 792 458 * 31 536 000 = Långt som fan.

Medlem
Skrivet av Sundance83:
Skrivet av aT1C:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Ett ljus år = hur lång tid det tar för ljuset att för flytta sig på ett år. Vilket är 9.4607 × 1012 km

Var kommer siffrorna från?

Ljuset färdas 299 792 458 meter per sekund. Får att få fram ett ljusår så....

Ett år i sekunder = 60*60*24*365 = 31 536 000 Sekunder

Så ljuset färdas alltså 299 792 458 * 31 536 000 = Långt som fan.

Varför räkna? Googla light-year så får du svaret direkt.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av kanshira:

ljuset färdas i ca 300 000 km/se. det är lika mycket som 6 varv runt jordens ekvator på en sekund.

7,5 varv på en sekund, annars var det rätt.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Ljusår är både en distansenhet och en tidsenhet.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

so? du kan ju säga att det tar flera mil att ta sig dit? är inget konstigt alls

Medlem
Skrivet av Wolfkin:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Ljusår är både en distansenhet och en tidsenhet.

Nej, ljusår är bara en längdenhet.

Medlem

Först och främst ska man kanske inte köpa det här spelet om man "vill komma i mål så snabbt som möjligt", då tillhör man med stor sannolikhet fel målgrupp och kommer att tycka att spelet är tråkigt och grindy.

Men...
Har ni läst patch noten som FZ hade för bara någon dag sedan (jämfört med jeppen som betalade en förmögenhet för att fuska sig genom galaxen så snabbt som möjligt):
- Där är nu tre unika vägar, "paths" att ta för den som gillar "story"
- Kanske störande för honom, men "Galaxies are now up to 10x larger."
- Glitchen är borta så man kan inte "hoppa" lika långt. Så resandet - om du nu har som mål att "nå målet" (vad nu det *egentligen* är) kommer att ta bra mycket längre tid.

Det där kan ju betyda att det blir väldigt, väldigt grindy men "varar längre". Vet inte med vilken måttstock det är "bättre" egentligen, speciellt inte om man har som mål att nå "resmålet" och inte är intresserad av upptäckandet - diversity - på nästan alla sätt mer att upptäcka efter patchen.

Basically, som sagts väldigt tidigt efter "läckan", killen spelade inte ett färdigt spel och det verkar som om dom undanhållit en hel massa "innehåll" förmodligen för att betatesta flera olika delar av spelet lättare. Res-glitchen kanske till och med var en del av det där.

Tyvärr ska jag erkänna att jag misstänker att jag personligen ändå kommer att bli besviken, att jag är en av dem som kommer att tycka att det är grindy eftersom för mycket fokus verkar lagts på planeterna och för lite på rymd-innehåll för min smak. Men som omväxling till Elite Dangerous ser jag ändå fram emot morgondagen och mitt första day1/förköp på flera år.

Ska också bli spännande att se vad de lägger till i spelet också, om det kan bli en titel som växer eller om de går vidare med NMS2 eller något annat. Det är ju en "ny" studio i AAA-sammanhang.

Patch-länken för dom som vill läsa mer och inte orkar gå till FZ förstasida: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20160807/forsta-patchen-til...

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

so? du kan ju säga att det tar flera mil att ta sig dit? är inget konstigt alls

Jo det blir väldigt konstigt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Har tittat på några streams. Allt jag såg var att man blev constantly harassed av flygande robottestiklar och och spelaren sprang å pratade med en npc hela tiden.

Så det verkar inte va nåt för mig. Jag är nog för otålig.

Medlem
Skrivet av kanshira:

"universe sized sandbox" lol. kanske hello games skulle ta och lyssna på en föreläsning om universum så hade de kanske varit lite mer förtegna om sådanna uttalanden. en spelare som kom över spelet tidigt flög till "mitten" av universum på 30 timmar. nog för att spelet är stort och kan slumpgenerera fram alla möjliga kombinationer men kom igen. plz.

Universum har inget mitten.

Moderator | Testpilot
Skrivet av zephe:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Hehe Ljusår är hur långt ljus färdas på ett år.. så det har visst då med tid att göra på sättovis

Fast nej. Det är längdenhet och inget annat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Både parsecs och ljusår har i högsta grad med tid att göra, även om de definierar sträckor är tiden bas för båda måtten och gör dem opraktiska att mäta med vilket är orsaken till att man utvecklade den mer exakta Astronomiska enheten (AU).

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Både parsecs och ljusår har i högsta grad med tid att göra, även om de definierar sträckor är tiden bas för båda måtten och gör dem opraktiska att mäta med vilket är orsaken till att man utvecklade den mer exakta Astronomiska enheten (AU).

Haha vad händer. Folk missar ironi, andra har helt fel humor

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Både parsecs och ljusår har i högsta grad med tid att göra, även om de definierar sträckor är tiden bas för båda måtten och gör dem opraktiska att mäta med vilket är orsaken till att man utvecklade den mer exakta Astronomiska enheten (AU).

Parsec har inte med tid att göra

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Både parsecs och ljusår har i högsta grad med tid att göra, även om de definierar sträckor är tiden bas för båda måtten och gör dem opraktiska att mäta med vilket är orsaken till att man utvecklade den mer exakta Astronomiska enheten (AU).

Fast nej. AU må vara väldigt exakt, men det är ljusår också, av den enkla anledningen att meter, som är vår bas för sträckor, är definierad utefter ljusets hastighet. AU är uppfunnet för att ha någonting vettigt att använda när km är för kort och ljusår är för långt, så som inom solsystem. Ljusår har inget med tid att göra, mer än att man var tvungen att multiplicera med en tidsenhet för att gå från hastighet (sträcka/tid) till distans, vilket snarare är att kasta av sig kopplingen till tid.

Ljusår är förövrigt väldigt praktiskt att mäta med, t.ex. är vintergatan ca 100.000 ljusår i diameter. I AU är detta ca 6324197861, vilket inte alls är så praktiskt.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av kanshira:

"universe sized sandbox" lol. kanske hello games skulle ta och lyssna på en föreläsning om universum så hade de kanske varit lite mer förtegna om sådanna uttalanden. en spelare som kom över spelet tidigt flög till "mitten" av universum på 30 timmar. nog för att spelet är stort och kan slumpgenerera fram alla möjliga kombinationer men kom igen. plz.

Universum har inget mitten.

Finns ju teorier som säger att universum expanderar från en mittpunkt (big bang).


signatur

IDKFA

Medlem

haha vilken läsningen bland kommentarerna. blir ett köp bara för detta.

Medlem
Skrivet av leffelort:

haha vilken läsningen bland kommentarerna. blir ett köp bara för detta.

Humor


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av mill:

Jasså? Vad jag kan läsa är det att antingen så gillar man det eller så gör man det inte. Vilket många har sagt om och om igen. Det är inte ett spel för alla, precis som minecraft eller Fifa.
Jag spelade freelancer i timmar utan att göra något speciellt. Körde handel mellan olika världar och baser. Tjänade ihop till bättre skepp. Njöt av stämningen och stirrade rakt ut i universum. Så, på pappret låter det här som ett spel för mig.
Det som sagts är precis vad som levererats. Förstår inte vad folk förväntade sig?

Medlem
Skrivet av mill:

Användarrecensioner på många sajter är helt menlösa då många enbart ger högsta eller lägsta betyg. Ofta så har de troligen inte ens spelat det de recenserar.

Dyker det upp ett omtalat och konsolexklusivt spel så dyker det alltid omedelbart upp mängder av negativa recensioner. Tittar man på någon användares övriga recensioner så är det inte sällan hyllningar av exklusiviteter till ett annat format och ett par sågningar till av spel till format de troligen inte äger.

Klickar man på en del som gett 10 eller 0 i betyg så ser man också en hel del personer där detta är deras första recension på sajten. Man får intrycket att det finns en del tragiska och pinsamma människor som sitter och skapar konton bara för att driva någon slags kampanj för eller emot spelet.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av kanshira:

"universe sized sandbox" lol. kanske hello games skulle ta och lyssna på en föreläsning om universum så hade de kanske varit lite mer förtegna om sådanna uttalanden. en spelare som kom över spelet tidigt flög till "mitten" av universum på 30 timmar. nog för att spelet är stort och kan slumpgenerera fram alla möjliga kombinationer men kom igen. plz.

Universum har inget mitten.

Finns ju teorier som säger att universum expanderar från en mittpunkt (big bang).

Fast enligt big bang så finns det ingen mitt punkt. Allt expanderar på alla håll samtidigt. https://www.youtube.com/watch?v=DsXsJtOQnTY http://www.skyandtelescope.com/astronomy-resources/center-of-...

Medlem
Skrivet av aT1C:
Skrivet av Vroomfondel:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Vercadi:

...när det tar flera ljusår att komma till galaxens mitt.

Ljusår är en distansenhet.

I just had to...

Han skrev fel. Han menade "12 parsec", inte ljusår.

Fast parsec är ju precis som ljusår en sträcka och har inget med tid att göra

Ett ljus år = hur lång tid...på ett år.

Nää men sluta nu...
Hur långt, dvs ett avstånd.


signatur

yolo

Inaktiv

Hehe ganska intressanta saker som händer. Det verkar som att multiplayer inte finns överhuvudtaget. Två spelare har varit på samma planet samtidigt som de streamade och de kunde inte se varandra eller se ändringarna den andra spelaren gjorde på planeten. Spelet är även listat som singleplayer på Steam.

https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/comments/4wxydf/im_...

Inaktiv

Hallå, gott folk!
Tänkte köpa detta spel dag ett (PS4), men avvaktar faktiskt.
Dessa rykten om obalans, buggar, kraschar osv.
Någon som har mer tillförlitlig info om spelet?
Den ouppdaterade versionen!, inte den patchade.
Inte alla som spelar online ni vet, eller har PSN heller för den delen.

123
Skriv svar