The Witcher 3: Blood and Wine

Medlem

GE NU


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Trevlig recension som vanligt, Fredrik Man kanske ska ta och orka sig igenom de två första för att kunna njuta av trean?

Har inte spelat ettan (än), men att ha spelat igenom tvåan var ett av mina bättre beslut

Medlem

Fantastiskt peppad på att spela detta, W3 är sjukt nice och jag vill ha mer

Skrivet av ShaqAttack:
Skrivet av Mortaigne:

CDPR är det bästa beviset på att det visst går att göra framgångsrika spel tvärtemot megacorpsens äckliga formula där kunderna bara är boskap.

Länge leve CD Projekt Red!

Jag hoppas verkligem att CDPR fortsätter att vara independent och inte säljer sig själv likt en prostituerad till något äckligt företag som vårat kära DICE gjorde.

Vårat? Äger du en del av DICE eller?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Ni som spelar The Witcher 3, vad tycker ni om striderna? Jag tycker det känns som något i stil med Mortal Kombat, alltså inte särskilt seriöst.


signatur

Corsair TX 850W PSU | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | i5 2500K @3.40Ghz | 2x Corsair VengeanceLP DDR3 CL9 4GB @1600Mhz | MSI R6950 2GB TF III OC CFX

Medlem

Fråga: Nån som kan tipsa om det går att köpa spel + expansion(er) i ett paket för ett bra pris?

k3m
Medlem
Skrivet av DeadHead:

Fråga: Nån som kan tipsa om det går att köpa spel + expansion(er) i ett paket för ett bra pris?

på gog.com tror jag de har ett fint paketpris fram till den sista maj.

Quake-konnässsör
Skrivet av k3m:
Skrivet av DeadHead:

Fråga: Nån som kan tipsa om det går att köpa spel + expansion(er) i ett paket för ett bra pris?

på gog.com tror jag de har ett fint paketpris fram till den sista maj.

Tror de har 50% rabatt på witcher 3, och 20% på blood and wine. Kommer inte ihåg vad season pass kostade.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Javas:

Fredrik, sörj inte att Witcher 3 är över...för det betyder att SNART ÄR DET DAGS FÖR CYBERPUNK!!!

Jag vill ha båda! ... Det är en liten speciell känsla detta. Vi är ju så vana vid att spelföretagen kör slut på sina serier, men att sluta på topp. Hur ofta händer det?


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ender:

Stort tack Fredrik, fantastisk recension. Din beundran till spelet lyser verkligen igenom, och för en gångs skull så förstår jag den! Jag spelade nyss igenom Witcher 2 som jag haft liggande på Steam ett tag,
Hade aldrig blivit av att jag plockade upp Witcher-serien förrän nyligen, och då efter att ha startat ett par gånger men lagt ner efter någon halvtimme. Nu ser jag fram emot att sälla mig till Iorveth för att se vart hans väg leder medan jag väntar på Computex och förhoppningsvis information om vilken partnertillverkare som optimerat GTX 1080 bäst.

Först därefter kliver jag äntligen in i Witcher 3 och fortsätter mina äventyr i största prakt! Efter att ha läst den här recensionen så skiter jag i att låna brorsans GoG-konto för att spela. Det här är ett spel som ska ingå i min egen kollektion, kanske t o m det enda som faktiskt måste ingå.

Jag köpte Overwatch i tisdags och kommer ha jättekul med det i många timmar framöver, men är det något spel jag känner att jag vill betala för så är det detta.

TL:DR. CD Projekt...

http://i.imgur.com/9WQ0WOP.png

Tack för snälla ord. Och du har en fantastisk resa framför dig!


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Döbringer:

Härligt skriven recension, bra jobbat!

Skrivet av 73mpl4R:

Trevlig recension som vanligt, Fredrik Man kanske ska ta och orka sig igenom de två första för att kunna njuta av trean?

Aw, you guys! <3


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ballong:

Är det någon skillnad på karaktärsutveckling eller blir de samma som nu att typ på lvl30+ så kan man inte lägga ut mer poäng för man har fullt i alla slots redan?

Du kan göra ett långt (med betoning på lååångt!) sidouppdrag som gör att det blir meningsfullt att levla igen. Skriver lite i recensionen om det, men inte för mycket. Because reasons.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Blomman1337:

Ni som spelar The Witcher 3, vad tycker ni om striderna? Jag tycker det känns som något i stil med Mortal Kombat, alltså inte särskilt seriöst.

Det här är ett område i Witcher 3 som är lite omdiskuterat. Jag tycker striderna är fantastiska, mest för att det handlar om mycket förberedelse, att ha rätt olja, rätt brygder och signs. Att läsa på och sedan omsätta kunskaperna i praktiken. Man kan mosa knappar men då missar man ärligt talat hela poängen med att vara en påläst monsterjägare.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har ni spelat igenom ettan och tvåan också?

Hur orkar ni igenom striderna där?

Är det värt att spela för övrigt innehåll? Köra fusk för att hoppa över fighterna?

k3m
Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Har ni spelat igenom ettan och tvåan också?

Hur orkar ni igenom striderna där?

Är det värt att spela för övrigt innehåll? Köra fusk för att hoppa över fighterna?

De är värda att spela utan strider. Jag borde tipsa dig om att Fz.se har någonstans i sitt arkiv information om att få ta del av Witcher universet på olika sätt. Det är en artikel som handlar om förberedelse inför Witcher 3 släppet, om jag minns rätt.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Javas:

Fredrik, sörj inte att Witcher 3 är över...för det betyder att SNART ÄR DET DAGS FÖR CYBERPUNK!!!

Jag vill ha båda! ... Det är en liten speciell känsla detta. Vi är ju så vana vid att spelföretagen kör slut på sina serier, men att sluta på topp. Hur ofta händer det?

För sällan, tyvärr


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av toern:

Att sidospår är mer relevanta än huvuduppdragen är ju inte något nytt dock. Det är nästan alltid så - och det är underbart för den typ av spelare som vill dyka ned i spelvärlden. Jag är glad att det är så i denna expansion med!

Jag önskar verkligen att jag kunde bli lika begeistrad, då jag så gärna hade gjort en egen Witcher.karaktär att uppleva denna serie som. Det hade för mig varit ännu bättre att sitta där och dricka vinet med Geralt istället för att spela honom. Men, men... jag får lita till bioware eller Obsidian ett tag till där. Hoppas på ändring år 2077?

Precis min mening. Spelet är jättekul men Geralt blir aldrig min egen karaktär. Hade man fått bygga en egen Witcher att uppleva världen med hade det blivit full poäng.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Frilansare
Skrivet av k3m:
Skrivet av LoffeLuff:

Har ni spelat igenom ettan och tvåan också?

Hur orkar ni igenom striderna där?

Är det värt att spela för övrigt innehåll? Köra fusk för att hoppa över fighterna?

De är värda att spela utan strider. Jag borde tipsa dig om att Fz.se har någonstans i sitt arkiv information om att få ta del av Witcher universet på olika sätt. Det är en artikel som handlar om förberedelse inför Witcher 3 släppet, om jag minns rätt.

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20150510/sa-forbereder-du-d...

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av 73mpl4R:

Trevlig recension som vanligt, Fredrik Man kanske ska ta och orka sig igenom de två första för att kunna njuta av trean?

Har inte spelat ettan (än), men att ha spelat igenom tvåan var ett av mina bättre beslut

Försökte ta mig igenom ettan för två år sedan. Storyn var bra, men det var såå seegt att gå runt i världen, upplevde jag de som. Tvåan känns som att jag borde mäkta med, enligt recensioner med mera, så verkar det blir smidigare för varje spel.

Gnällkuk

Kom av mig med spelet ungefär 65-70% in. Det är lite som en tv-serie man inte sett på ett tag, även om man vet att den är bra så är det svårt att bara sätta igång igen. Witcher 3 kräver en del tid investerat i det.

Första tillägget verkade bra, men fick mig inte riktigt sugen på att ta upp det igen men efter den här recensionen så känns det som om det kan vara värt.

Funderar dock på att vänta ett tag iaf. Blir eventuellt en uppgradering från 780 Classified till ett 1080 Classified. Då blir det nog att njuta vidare från soffan i 4K på 55" och bara rida runt och fånle åt det löjligt vackra och underbara spelet igen!

Hoppas det kommer någon bundle också eftersom jag aldrig slog till på season pass.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Ravenknight:
Skrivet av toern:

Att sidospår är mer relevanta än huvuduppdragen är ju inte något nytt dock. Det är nästan alltid så - och det är underbart för den typ av spelare som vill dyka ned i spelvärlden. Jag är glad att det är så i denna expansion med!

Jag önskar verkligen att jag kunde bli lika begeistrad, då jag så gärna hade gjort en egen Witcher.karaktär att uppleva denna serie som. Det hade för mig varit ännu bättre att sitta där och dricka vinet med Geralt istället för att spela honom. Men, men... jag får lita till bioware eller Obsidian ett tag till där. Hoppas på ändring år 2077?

Precis min mening. Spelet är jättekul men Geralt blir aldrig min egen karaktär. Hade man fått bygga en egen Witcher att uppleva världen med hade det blivit full poäng.

Men om man hade fått göra sin egen karaktär hade alla NPC:s blivit mindre intressanta eftersom man inte haft tidigare relationer med dem. Och hade de infört relationerna ändå hade de i alla fall "förstört" ens egna karaktär.

Styrkan i Witcher 3 är karaktärerna och storyn och jag tycker det märks tydligt hur de utnyttjar att det är en färdig karaktär för att göra det bättre än alla andra spel som låter spelaren skapa karaktären. Skyrim och Dragon Age kommer aldrig ens i närheten, trots att jag uppskattade de spelen väldigt mycket.

Skrivet av FelixenS:
Citat:

Även vampyrer kan vara artiga och Geralt sitter långt inpå småtimmarna med en gammal blodsugande vän bara för att slänga käft och låta vinet flöda.

De återupplivade alltså Regis. Bull. Fucking. Shit. Nu är de nere på fanfiction-nivåer i behovet av att ha med alla sina favoritkaraktärer och jag är inte längre intresserad. Regis är död. Vilgefortz var fullständigt kapabel att döda honom permanent och det var vad han gjorde. Köpte Expansion Pass då jag inte trodde att de var så här dumma men jag tänker inte röra expansionen.

Osäker på om du är seriös eller trollar. Så du menar att du inte kommer spela det baserad på en (irrelevant) spekulation från din sida? Med den inställningen borde du inte ha spelat något av Witcher spelen, eftersom de inte gjorts i samråd med Sapkowski. Eller har du slutat kolla på Game of Thrones efter första avsnitten i säsong 6 också? Måste vara jobbigt att vara dig.

Medlem
Skrivet av Professor.Meowington:
Skrivet av FelixenS:
Citat:

Även vampyrer kan vara artiga och Geralt sitter långt inpå småtimmarna med en gammal blodsugande vän bara för att slänga käft och låta vinet flöda.

De återupplivade alltså Regis. Bull. Fucking. Shit. Nu är de nere på fanfiction-nivåer i behovet av att ha med alla sina favoritkaraktärer och jag är inte längre intresserad. Regis är död. Vilgefortz var fullständigt kapabel att döda honom permanent och det var vad han gjorde. Köpte Expansion Pass då jag inte trodde att de var så här dumma men jag tänker inte röra expansionen.

Osäker på om du är seriös eller trollar. Så du menar att du inte kommer spela det baserad på en (irrelevant) spekulation från din sida? Med den inställningen borde du inte ha spelat något av Witcher spelen, eftersom de inte gjorts i samråd med Sapkowski. Eller har du slutat kolla på Game of Thrones efter första avsnitten i säsong 6 också? Måste vara jobbigt att vara dig.

Varför antar du att jag bryr mig om Sapkowskis inblandning? Idiotiska beslut är idiotiska beslut oberoende av om de är kanon. Hans död i boken var kraftfull precis eftersom han inte skulle komma tillbaka. CDPR har alltså försökt förminska bokens handling för att kunna ha med en av sina favoritkaraktärer. Fanfiction, som sagt. Rörande att det skulle vara "spekulation" kan du ju påminna mig om alla Geralts andra gamla vampyrvänner, jag tycks nämligen ha glömt dem.

GoT har för övrigt också till större delen förvandlats till skit allt eftersom D&D börjat skriva större och större delar själva, då inte heller de är kompetenta nog att sköta en skickligare författares värld.

Skrivet av FelixenS:

Varför antar du att jag bryr mig om Sapkowskis inblandning? Idiotiska beslut är idiotiska beslut oberoende av om de är kanon. Hans död i boken var kraftfull precis eftersom han inte skulle komma tillbaka. CDPR har alltså försökt förminska bokens handling för att kunna ha med en av sina favoritkaraktärer. Fanfiction, som sagt. Rörande att det skulle vara "spekulation" kan du ju påminna mig om alla Geralts andra gamla vampyrvänner, jag tycks nämligen ha glömt dem.

GoT har för övrigt också till större delen förvandlats till skit allt eftersom D&amp;D börjat skriva större och större delar själva, då inte heller de är kompetenta nog att sköta en skickligare författares värld.

Så du bryr dig inte om Sapkowski men du baserar dit uttalande på saker från hans böcker? Som du själv säger så gör CDPR sin egen tolkning, och har gjort det sen första början. Varför skulle detta "vara droppen"? Spekulation kan det vara eftersom du inte vet om det är flashbacks, drömmar, eller dåtid etc., och för att vi faktiskt inte vet vem det handlar om för den delen. Sen stöter man ju visst på andra vampyrer i spelen, ett exempel är bordellen i Vizima. Vad recensenten har för kriterier för "vän" är en annan femma. Men vill du stå över vad som kallas världens bästa expansion bara för att du stör dig på detaljer, så får du väl göra det.

Medlem
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Professor.Meowington:
Skrivet av FelixenS:
Citat:

Även vampyrer kan vara artiga och Geralt sitter långt inpå småtimmarna med en gammal blodsugande vän bara för att slänga käft och låta vinet flöda.

De återupplivade alltså Regis. Bull. Fucking. Shit. Nu är de nere på fanfiction-nivåer i behovet av att ha med alla sina favoritkaraktärer och jag är inte längre intresserad. Regis är död. Vilgefortz var fullständigt kapabel att döda honom permanent och det var vad han gjorde. Köpte Expansion Pass då jag inte trodde att de var så här dumma men jag tänker inte röra expansionen.

Osäker på om du är seriös eller trollar. Så du menar att du inte kommer spela det baserad på en (irrelevant) spekulation från din sida? Med den inställningen borde du inte ha spelat något av Witcher spelen, eftersom de inte gjorts i samråd med Sapkowski. Eller har du slutat kolla på Game of Thrones efter första avsnitten i säsong 6 också? Måste vara jobbigt att vara dig.

Varför antar du att jag bryr mig om Sapkowskis inblandning? Idiotiska beslut är idiotiska beslut oberoende av om de är kanon. Hans död i boken var kraftfull precis eftersom han inte skulle komma tillbaka. CDPR har alltså försökt förminska bokens handling för att kunna ha med en av sina favoritkaraktärer. Fanfiction, som sagt. Rörande att det skulle vara "spekulation" kan du ju påminna mig om alla Geralts andra gamla vampyrvänner, jag tycks nämligen ha glömt dem.

GoT har för övrigt också till större delen förvandlats till skit allt eftersom D&amp;D börjat skriva större och större delar själva, då inte heller de är kompetenta nog att sköta en skickligare författares värld.

Ingen av spelstudion påhittad del av storyn i spelen är närmare eller längre ifrån fan fiction än någon annan. Allt är på samma nivå så att du specifikt försöker måla ut en del som fan fiction har enbart med ditt ogillande av den att göra och det tappar därför mycket av sin poäng. Spannet av all bra och dålig fan fiction är för brett för att det ska syfta på någon specifik företeelse, förutom att den inte är gjord i officiellt sammanhang (vilket såklart denna story däremot är). Att ogilla fenomenet med att, eventuellt, ta tillbaka en död karaktär är dock förstås helt okej.

Och för att hoppa på bispåret om Game of Thrones så har du uppenbarligen inte koll på hur avsnitten författats per säsong. D&D skrev flest avsnitt i säsong 1 (8 st), minst i säsong 2 (6 st) och sedan har de skrivit 7 avsnitt per säsong. I den pågående säsongen vet vi inte ännu författarna till alla, men de kommer inte kunna skriva mer än 7 då vi vet 3 som inte är skrivna av dem.

Att du tycker kvaliteten gått nedåt har alltså inte ett dugg med hur många avsnitt producenterna skriver då de skrev mest i början och har överlag hållit en konsekvent nivå.

Medlem
Skrivet av Evil Peter:
Skrivet av FelixenS:
Skrivet av Professor.Meowington:
Skrivet av FelixenS:
Citat:

Även vampyrer kan vara artiga och Geralt sitter långt inpå småtimmarna med en gammal blodsugande vän bara för att slänga käft och låta vinet flöda.

De återupplivade alltså Regis. Bull. Fucking. Shit. Nu är de nere på fanfiction-nivåer i behovet av att ha med alla sina favoritkaraktärer och jag är inte längre intresserad. Regis är död. Vilgefortz var fullständigt kapabel att döda honom permanent och det var vad han gjorde. Köpte Expansion Pass då jag inte trodde att de var så här dumma men jag tänker inte röra expansionen.

Osäker på om du är seriös eller trollar. Så du menar att du inte kommer spela det baserad på en (irrelevant) spekulation från din sida? Med den inställningen borde du inte ha spelat något av Witcher spelen, eftersom de inte gjorts i samråd med Sapkowski. Eller har du slutat kolla på Game of Thrones efter första avsnitten i säsong 6 också? Måste vara jobbigt att vara dig.

Varför antar du att jag bryr mig om Sapkowskis inblandning? Idiotiska beslut är idiotiska beslut oberoende av om de är kanon. Hans död i boken var kraftfull precis eftersom han inte skulle komma tillbaka. CDPR har alltså försökt förminska bokens handling för att kunna ha med en av sina favoritkaraktärer. Fanfiction, som sagt. Rörande att det skulle vara "spekulation" kan du ju påminna mig om alla Geralts andra gamla vampyrvänner, jag tycks nämligen ha glömt dem.

GoT har för övrigt också till större delen förvandlats till skit allt eftersom D&amp;amp;D börjat skriva större och större delar själva, då inte heller de är kompetenta nog att sköta en skickligare författares värld.

Ingen av spelstudion påhittad del av storyn i spelen är närmare eller längre ifrån fan fiction än någon annan. Allt är på samma nivå så att du specifikt försöker måla ut en del som fan fiction har enbart med ditt ogillande av den att göra och det tappar därför mycket av sin poäng. Spannet av all bra och dålig fan fiction är för brett för att det ska syfta på någon specifik företeelse, förutom att den inte är gjord i officiellt sammanhang (vilket såklart denna story däremot är). Att ogilla fenomenet med att, eventuellt, ta tillbaka en död karaktär är dock förstås helt okej.

Och för att hoppa på bispåret om Game of Thrones så har du uppenbarligen inte koll på hur avsnitten författats per säsong. D&amp;D skrev flest avsnitt i säsong 1 (8 st), minst i säsong 2 (6 st) och sedan har de skrivit 7 avsnitt per säsong. I den pågående säsongen vet vi inte ännu författarna till alla, men de kommer inte kunna skriva mer än 7 då vi vet 3 som inte är skrivna av dem.

Att du tycker kvaliteten gått nedåt har alltså inte ett dugg med hur många avsnitt producenterna skriver då de skrev mest i början och har överlag hållit en konsekvent nivå.

Jag har varken problem med att återuppliva döda karaktärer eller med berättelser Sapkowski inte betraktar som kanon, som jag sade. Riktigt dålig fanfiction(då jag inte läser särskilt mycket av skiten är det den enda typ jag är bekant med) utmärks relativt ofta av en tendens att göra allt de kan för att kunna ha med sina favoritkaraktärer och ge dem lyckliga slut även när det missar hela poängen med ursprungsberättelserna, vilket CDPR gör här. Därav, inte av kanonrelaterade skäl, jämförelsen. Du har alltså helt rätt i att det har med mitt ogillande att göra.

Gällande den inte helt relevanta diskussionen om GoT: D&D må ha skrivit manus till fler avsnitt i tidigare säsonger, men de var då någorlunda låsta till böckerna. Som jag förstått det är ansvaret för det nya materialet samt alla de större avvikelserna från böckerna(Dorans inkompetens och död, ingen Arianne, ingen Aegon mm.) deras, och då jag utan undantag betraktar förändringarna som negativa beskyllde jag dem. Har de individuella avsnittens författare friheten att direkt förändra säsongens hela handling antar jag att jag har fel, men jag tvivlar. Oavsett ändras inte min åsikt.

12
Skriv svar