DirectX 12 nio gånger snabbare än DX 11 i test
"...on an unreleased GPU with an 8core CPU"
Är det bara jag som läser att hans testrig hade en cpu med 8 kärnor?
Att han faktiskt inte syftar på antalet kärnor på GPUn.
Stämmer, jag fattade fel. Nyhet uppdaterad. Tack!
Ta inte detta på sort allvar gott folk. Din GPU kommer inte att bli snabbare av DX12, möjligtvis kommer vissa spel kunna nyttja den marginellt bättre. Det som däremot kan ge stor skillnad är ifall spelet flaskhalsar på tiden din CPU spenderar på att generera GPU-kommandon och i allmänhet interfaca med din grafikdrivrutin. Det troliga är att detta test var helt bundet av exempelvis antal draw-calls (ofta kallat batches) och därmed cpu-bunden av overheaden i drivern. Detta kommer troligtvis inte visa sig i så många spel då de lite större spelproduktioner som använder DX11 inte har några som helst problem med att saturera GPU'n ordentligt, dvs inte en prestandavinst kommer bara att kunna ses när GPU'n är tvungen att vänta på arbete från CPU'n eller då spelet är helt bundet av CPUn.
9 gånger snabbare? då kommer jag inte behöva köpa ett nytt grafikkort på 10 år alltså?
Handlar ju en stor del i hur du optimerar mjukvaran runt hårdvara, du får ju verkligen inte automatiskt x9 bättre prestanda med DX12..
Knäpp nyhet!
Dom påstår ju inte att DX12 ger dig sånna här prestandaökningar utan anpassad och optimerad kod. De har specifikt testat "Lighting and lens effects", vilket är ett av de områdena i DX11 som minst effektivt använder multithreading. DX12 gör multithreading på rätt sätt.
"...on an unreleased GPU with an 8core CPU"
Är det bara jag som läser att hans testrig hade en cpu med 8 kärnor?
Att han faktiskt inte syftar på antalet kärnor på GPUn.
Om han inte gjort ett syftningsfel, så, ja, det är så man skall läsa det. Även om han gjort ett syftningsfel så skall man ju fortfarande läsa det så.. faktiskt..
I came here to ruin your day. God sent me.
Med tanke på att Windows 10 kommer vara en gratis uppgradering för många så finns det ingen anledning att inte hoppas, särskilt om man sitter på en burk med flera grafikenheter.
Jag tror inte folk riktigt förstår hur stor grej detta är om det nu väl gör en så pass stor skillnad.
Vad jag förstod var resultatet av testet bara för en specifik sak; att just linseffekter blivit så mycket snabbare.
Såvida ett spel inte är gjort av enbart linseffekter är det ju bara en av få saker som snabbar upp, även om det är en bra förbättring.
Hur snabb en linseffekt är har inget med vilket grafikapi du använder att göra. Det görs oftast i ett endaste ritanrop och är i en fullskärmseffekt där i stort sätt 100% av tiden ligger i pixelshadern, oftast bundet av textursampling. Snubben snackar ganska mycket bullcrap för att få uppmärksamhet imo, det eller så har han bara dålig koll. Sorligt att han får så mycket missriktad uppmärksamhet för det.
Är nästa windows ett nöje att använda såsom xp eller win7 så blir det svårt att motstå. Annars blir det lätt att motstå tills man blir tvingad till uppgradering.
Har använt det i drygt ett halvår nu, känns som en uppdatering av Windows 7 i stort sett, å har man Windows 7 så får man det gratis förutsatt att man inte har en företags/student version, så det är inte mycket som talar emot som det ser ut just nu.
"...on an unreleased GPU with an 8core CPU"
Är det bara jag som läser att hans testrig hade en cpu med 8 kärnor?
Att han faktiskt inte syftar på antalet kärnor på GPUn.
Ja, antal CPU-kärnor inverkar en hel del.
Fu hittar i tidigare artiklar här samt Ggl.
DX12 verkar nyttja multi CPU-core mkt bättre än DX11.