Jämför GTA V-grafiken mellan PS3 och PS4

Medlem
Skrivet av Exxo:

30 eller 60 FPS... kunde inte ha mindre betydelse.

Förstår inte varför folk hakar upp sig på FPS:en hela tiden? Den är ju minst viktig.

För mig är det en väldigt viktig grej i spel, men det är inget jag börjar gorma över när det bara handlar om just FPS i sig, MEN när det börjar påverka gameplay är då det gör mig irriterad. (Som exempel när mer FPS ökar din attack-speed som det brukade göra i Titanfall och Warframe, eller i Dark Souls där högre FPS orsakade problem med animationer.)

För mig är det en hel värld skillnad mellan 30, 60 och 120, men att det är 30fps på konsoler sålänge de faktiskt tillåter 60~120 på PC utan att påverka gameplay:et i sig ser jag inte något problem med.

Medlem
Skrivet av Warfighter320:

Det största argumentet för att köpa konsol själva enkelheten, man sätter in spelet sedan är det bara och spela. Det andra är väl att man kanske inte har så mycket pengar och dels inte är kunnig på att bygga ihop en dator eller rättare sagt inte vet vilka delar som är bra osv. Alla kanske inte är så intresserade så att de kan bygga en dator, jo visst är det enkelt men å andra sidan är det så mycket man ska tänka på vad som ska passa osv. Man ska nog tänka på att alla kanske inte har ork till lite jobb, jag som gamer skulle knappast ge mig in på att mecka med bilar XD...

Man behöver ju inte bry sig om att köpa nya grafikkort vart annat år heller för att 'hänga med'.
I mitt eget fall så har jag möjligett att både köra på PC och konsol men det blir oftast konsol istället då det är så mycket roliga spel på dem som inte finns på PC och personligen kunde jag inte bry mig mindre om den grafiska biten.
Grafiken blev klart godkänt i och med ps3/Krysslåda 360 med några få undantag och även spel på gamla hederliga Amiga500 ser fortfarande bra ut om du frågar mig, så är man mer intresserad av hur roliga spel är snarare än den grafiska prestandan (så länge det inte blir omöjligt och se vad som är vad) så behövs ingen PC för att ha kul med spel.
Vill jag se 'realistiskt' vatten går jag till närmsta bäck, sjö eller varför inte kranen i köket. Samma med växter, ickemänniskodjur osv. det är riktigt häftigt hur 'snyggt' det ser ut i den verkliga världen


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Offtopic: Någon som vet ungefär hur stort detta blir att tanka ner till ps4?

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av Tomtefar:

Riktigt tråkigt att ps4 och X0 bara kör 30 fps...

Man får alltid vad man betalar för. Så enkelt är det. De nya sk. "nextgenkonsollerna" motsvarar en flera år gammal PC. Med dem får man alltid räkna med kompromisser (antingen bra bilduppdatering eller bra bildupplösning) för att få det hela att fungera någotsånär. Mitt råd är som vanligt: Investera i en kraftfull PC om du har ett genuint spelintresse. Man får visserligen uppgradera, men det är enkelt att sätta in nyare grafikkort då spelen på sikt kräver det. Med konsoll är man låst i flera år framöver, kan inte göra ett skit. Förrän det kommer en ny konsoll, som då även ligger efter PC. Så är det alltid. För den som inte har en fet budget kan jag informera att för de 4000:- som en PS4 kostar går det att få en PC som ändå är starkare än konsollen. Ja det är sant. Många av de argument som konsollägarna tidigare framfört är inte heller aktuella längre idag, t ex att det är problemfritt med konsoll, bara att köra igång eller att det är bra mycket skönare i soffan med handkontrollen framför TV´n. PC klarar allt och lite till, konsollen klarar bara lite, och i en begränsad tappning

Klarar din häftiga PC Infamous: Second Son? Eller Uncharted 4? Har du fått uppleva ett av världens bästa spel på din häftiga PC, The Last of Us?

ALLA vet att en PC är överlägsen konsol, jag fattar inte hur man orkar dra denna diskussion i alla trådar oavsett vad tråden handlar om.

Kan inte vi som gillar konsol bara få spela konsol och vara glada för att vi nu kan njuta av vassare grafik via våra konsoler? Jag kunde inte bry mig mindre om du kör alla spel i 4K och 27000fps. Så ta ditt genuina spelintresse och stoppa upp det någonstans där PS4 inte når. Och att jämföra en konsols eventuella day1-patchande med drivrutinshelvetet med en PC... pfft.

Medlem
Skrivet av Sprezzatura:

Offtopic: Någon som vet ungefär hur stort detta blir att tanka ner till ps4?

55gb ungefär

mm kan man skjuta djuren ? bättre än porrfilm för jägare isf

Medlem

Svårt att begripa vad man skall med 4K till på en monitor hemma i normal tv-storlek och mindre.

4K är ju t.ex upplösning för digitala biografer och den storlek på duk. Rätt mycket hysteri över det hela.

Och sedan i nästa andetag klagar man på bps - duh...

Medlem
Skrivet av Exxo:

30 eller 60 FPS... kunde inte ha mindre betydelse.

Förstår inte varför folk hakar upp sig på FPS:en hela tiden? Den är ju minst viktig.

Jag själv har spelat spel med 30fps, 60fps och 120fps. I ett FPS-spel så är det oerhört viktigt med hög fps. När du klickar på musknappen vill du att gubben ska skjuta direkt, och inte vänta några millisekunder. Sen finns det ju andra spel som man inte drar speciellt mycket nytta i med 60 fps där 30fps känns bra. Nu kommer ju folk här vilja spela(testa) GTA 5 på pc som first person shooter och då vill man ju ha 60fps. Så att säga att det är det minst viktiga stämmer inte enligt mig.

Här kan du känna och se skillnaden på ett FPS spel.

http://www.30vs60fps.com/ (önskar jag kunde göra den klickbar)

"Remember that 60fps not only looks better, but it also feels better to play with due to decreased response time, delay and less lag. Seeing it here is one thing. Experiencing it is another."

ha, den blev klickbar

Medlem
Skrivet av Warfighter320:

Det största argumentet för att köpa konsol själva enkelheten, man sätter in spelet sedan är det bara och spela. Det andra är väl att man kanske inte har så mycket pengar och dels inte är kunnig på att bygga ihop en dator eller rättare sagt inte vet vilka delar som är bra osv. Alla kanske inte är så intresserade så att de kan bygga en dator, jo visst är det enkelt men å andra sidan är det så mycket man ska tänka på vad som ska passa osv. Man ska nog tänka på att alla kanske inte har ork till lite jobb, jag som gamer skulle knappast ge mig in på att mecka med bilar XD...

Det argumentet är gammalt och håller inte längre. Uppdateringar till PS4 som låser hela konsollen, spelinstallationer som tar skada när maskinen stängs av utan förvarning osv. Till Xbone medförde uppdatering att handkontrollen tappade synk lite sådär slumpmässigt. Så nej, det är inte helt problemfritt med konsollerna som man försöker få det till. Att skylla på kostnaden är heller inget som funkar, då man redan visat hur man kan bygga en PC för 4000 kr som slår konsollerna på fingrarna i prestanda. Att inte själv kunna bygga sin dator är väl inget problem? Finns väl folk man känner, polare som kan sånt eller i värsta fall låta en datorbutik bygga. Jag tycker alla förklaringar faller, konsoll var skoj typ på 1990 till början av 2000 talet, men nu har dessa blivit totalt omkörda av PC. Enda anledningen jag kan hitta är isåfall de exklusiva spelen som endast kommer till en viss konsoll, men dessa titlar är relativt få.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Inväntar gtx970, sen är jag redo för PC-versionen, den enda versionen

Låter som en mycket klok idé. Och ja, PC-versionen kommer sticka ut från mängden

Medlem
Skrivet av Koenigsson:

Varför denna eviga kukmätning?
Finns flera anledningar till varför man väljer en plattform. deal with it

Det är inget konstigt att jämföra tekniska prestanda överhuvudtaget, och är man en seriös "gamer" så borde man vilja ha det bästa. Det gäller ju allting. Varför så uppjagad? Det är helt upp till var och en om man vill betala mer för sämre prestanda, personligen skulle jag aldrig i livet köpt en konsoll för 4000:- när jag kan bygga en PC för samma peng, som tro det eller ej ger mer prestanda för spelen!

Medlem
Skrivet av SunShine:

Man behöver ju inte bry sig om att köpa nya grafikkort vart annat år heller för att 'hänga med'.
I mitt eget fall så har jag möjligett att både köra på PC och konsol men det blir oftast konsol istället då det är så mycket roliga spel på dem som inte finns på PC och personligen kunde jag inte bry mig mindre om den grafiska biten.
Grafiken blev klart godkänt i och med ps3/Krysslåda 360 med några få undantag och även spel på gamla hederliga Amiga500 ser fortfarande bra ut om du frågar mig, så är man mer intresserad av hur roliga spel är snarare än den grafiska prestandan (så länge det inte blir omöjligt och se vad som är vad) så behövs ingen PC för att ha kul med spel.
Vill jag se 'realistiskt' vatten går jag till närmsta bäck, sjö eller varför inte kranen i köket. Samma med växter, ickemänniskodjur osv. det är riktigt häftigt hur 'snyggt' det ser ut i den verkliga världen

Kan inte förstå ditt resonemang överhuvudtaget. Det går ju stick i stäv mot all spelutveckling och hur utvecklare jobbar!
Har själv suttit på en Amiga 500 när det begav sig, och nej spelen ser inte bra ut med dagens mått mätt. Däremot fanns en stor spelglädje självklart, men det ena behöver inte utesluta det andra. Idag finns det enorma verktyg till förfogande och man skapar också spel som inte liknar något annat tidigare. Idag kommer dessutom ofta samma spel till de olika formaten, och jag hävdar då att man gärna vill ha den bästa versionen. Varför det? För att man älskar spel och vill uppleva dem som utvecklaren tänkt sig. Är det så konstigt egentligen? Det sista med vattnet är ju bara löjligt, klart man vill se mer och mer fotorealistiska spel, det har ju varit hela utvecklingens strävan sedan långt tillbaka. Spelar du ett bra och snyggt bilspel idag på den hårdvara som finns och sedan sätter dig ner med den dammiga Amiga 500´n och kör några varv i Lotus, så tro mig, skillnaden blir så otroligt enorm i känslan, och jag hävdar återigen grafiken har stor del av detta. Men 1990 fanns det inget bättre, så då var man nöjd med det. Utvecklingen går framåt, vare sig man gillar det eller inte. Som gamer är jag bara tacksam att spelen blir snyggare och snyggare, ljudet bättre eftersom det gör att man sugs in mer i spelet, känner sig mer delaktig. Ett bra exempel på det är Alien Isolation

Medlem
Skrivet av dekbom:

Klarar din häftiga PC Infamous: Second Son? Eller Uncharted 4? Har du fått uppleva ett av världens bästa spel på din häftiga PC, The Last of Us?

ALLA vet att en PC är överlägsen konsol, jag fattar inte hur man orkar dra denna diskussion i alla trådar oavsett vad tråden handlar om.

Kan inte vi som gillar konsol bara få spela konsol och vara glada för att vi nu kan njuta av vassare grafik via våra konsoler? Jag kunde inte bry mig mindre om du kör alla spel i 4K och 27000fps. Så ta ditt genuina spelintresse och stoppa upp det någonstans där PS4 inte når. Och att jämföra en konsols eventuella day1-patchande med drivrutinshelvetet med en PC... pfft.

Jisses! Tog du åt dig såpass att du måste ta till storsläggan? "Infamous: Second Son" är ett riktigt tråkigt spel, har testat. Gäsp. Uncharted 4 har inte ens hunnit släppas ännu, och du drar alltså dina slutsatser enbart efter en förrenderad cutscene. Gäsp. Last of Us var helt ok, men världen bästa spel vette katten. Nej, alla verkar verkligen inte fatta att en modern PC tekniskt sätt piskar alla dagens konsoller. Man läser både det ena efter det andra från dessa fjortisstinna konsollfanboys så man nästan sätter kaffet i halsen! Du snackar om "vassare" grafik, men du har matematiken emot dig. 1080p/60+ fps > 900p/30 fps. Kanske skulle ta en grundkurs i matte eller nåt?. Skönt för dig om du nöjer dig med 30 fps, men vi andra föredrar 60+. Vi är inga bakåtsträvare, utan gillar teknik och ser med stor förväntan framåt i det som kallas utveckling förstår du. Blir förresten smått ironiskt när du just nämner "vassare" grafik. GPU i era konsoller motsvarar flera år gamla grafikkort till PC´n, ja sorligt men sant. Hantera det. Förresten, har jag inga som helt problem med drivrutiner till min dator, Nvidia är väldigt duktiga på att släppa nya, optimerade grafikdrivrutiner med jämna mellanrum. Låter som du pratar för nån klåpare som inte vet vad han sysslar med.
Fortsätt ni ha era leksaker i sandlådan, vi andra sitter i finrummet med våga gedigna, och omsorgsfullt byggda spelmaskiner. Kram på dig.

Medlem
Skrivet av puban:
Skrivet av Banditen:

Vore ju bättre om filmerna vore identiska, tex, det går ju inte jämföra ett område på ps3an utan växter för att sedan visa samma scen på ps4an fastän där finns växter. Vad har det med grafikjämförelser att göra?

Grejen är väl att de nya konsolerna har kraft att visa mer växtlighet på ställen där de gamla inte kunde det.

Nu var det ju inte en fråga om mer, när den nu var obefintlig på PS3an, Inte ens du skulle väl tro på allvar att PS3an inte skulle klara av att producera några simpla buskar eller grässtrån. Jag som inte ens är en spelutvecklare kan inte se det svåra i att placera gräs/buskar på plan mark. Men vad vet jag, det kanske krävs något i hästväg för att åstadkomma det!


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem
Skrivet av Banditen:
Skrivet av puban:
Skrivet av Banditen:

Vore ju bättre om filmerna vore identiska, tex, det går ju inte jämföra ett område på ps3an utan växter för att sedan visa samma scen på ps4an fastän där finns växter. Vad har det med grafikjämförelser att göra?

Grejen är väl att de nya konsolerna har kraft att visa mer växtlighet på ställen där de gamla inte kunde det.

Nu var det ju inte en fråga om mer, när den nu var obefintlig på PS3an, Inte ens du skulle väl tro på allvar att PS3an inte skulle klara av att producera några simpla buskar eller grässtrån. Jag som inte ens är en spelutvecklare kan inte se det svåra i att placera gräs/buskar på plan mark. Men vad vet jag, det kanske krävs något i hästväg för att åstadkomma det!

Vet inte vart du fick "några simpla buskar och grässtrån" ifrån, men till och med jag som inte heller är spelutvecklare fattar att det krävs lite kraft att rendera ett väldigt stort område med gräs, buskar och träd som rör sig realistiskt och ser bra ut. Just därför var nog gräset obefintligt på ps3an för att konsolens kraft gick väl åt till att rita upp allt annat med en hyfsad render distance.
Men vad vet jag, det kanske inte krävs just något för att rita upp en hel stad i realtid så typ 10 gamla ps3an borde ha gott om kraft kvar att rita upp massa grönska också.

Medlem
Skrivet av puban:
Skrivet av Banditen:
Skrivet av puban:
Skrivet av Banditen:

Vore ju bättre om filmerna vore identiska, tex, det går ju inte jämföra ett område på ps3an utan växter för att sedan visa samma scen på ps4an fastän där finns växter. Vad har det med grafikjämförelser att göra?

Grejen är väl att de nya konsolerna har kraft att visa mer växtlighet på ställen där de gamla inte kunde det.

Nu var det ju inte en fråga om mer, när den nu var obefintlig på PS3an, Inte ens du skulle väl tro på allvar att PS3an inte skulle klara av att producera några simpla buskar eller grässtrån. Jag som inte ens är en spelutvecklare kan inte se det svåra i att placera gräs/buskar på plan mark. Men vad vet jag, det kanske krävs något i hästväg för att åstadkomma det!

Vet inte vart du fick "några simpla buskar och grässtrån" ifrån, men till och med jag som inte heller är spelutvecklare fattar att det krävs lite kraft att rendera ett väldigt stort område med gräs, buskar och träd som rör sig realistiskt och ser bra ut. Just därför var nog gräset obefintligt på ps3an för att konsolens kraft gick väl åt till att rita upp allt annat med en hyfsad render distance.
Men vad vet jag, det kanske inte krävs just något för att rita upp en hel stad i realtid så typ 10 gamla ps3an borde ha gott om kraft kvar att rita upp massa grönska också.

Du får nog lov att titta på videon igen isåfall om du är så okunnig.


signatur

Wasted.White.Boys

Medlem

Varför kan inte du som är så kunnig förklara istället då?

Medlem

Var trevligare nu grabbar och tjejer. Finns ingen anledning att kalla varandra fanboys eller andra smädelser. Raderar och slänger ut varningar om den tråkiga tonen fortsätter.


signatur

Have a good time!

12
Skriv svar