Arnroths krönika - när ska e-sporten bli erkänd?

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Dominus:

Om du ska förklara för andra vad sport är så får du åtminstone se till att ha rätt.
Så många fel så man tar sig för pannan.

Bra att du kom. Alla andra har känt sig osäkra på den exakta definitionen.
.

Eftersom det finns folk som du som sprider fel information så är det inte så konstigt att folk blandar ihop idrott och sport.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det för töntigt, för lealöst, för innesittande, för "på skoj" och hobby-betonat.

Tror du att det verkligen känns så för deltagarna som tävlar på högnivå? att det bara är töntigt och hobby. Då har du ingen aning vad dde känslomässigt går igenom.

Har du sett filmen "Free 2 Play"? Spelarna där har en väldigt tung påfrestning av deras familj som ständigt ifrågesätter dom varför de spelar som ett jobb. De väljer att lägga ner vanlig jobb, skolgång och karriär för att tävla i e-sport. Om du har en vänn som tävlar på hög nivå så tror jag att du skulle ha mer insikt i detta än att bara enkelt säga att e-sport inte är en sport, för allt är inte så enkelt.

Medlem

Herregud, när blev HeatoN ett sånt kraftpaket? Minns när han lade på vikt. Längesen nu visserligen...

Medlem

personligen tycker jag det är förbannat tråkigt att titta på


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

Jag vet att alla inte dricker joltcola heller och den här diskussionen är svår att vinna på hård rationalitet, men samtidigt tror jag de flesta känner och förstår att TV-spel inte är sport oavsett hur många likes det får på sociala medier. Sport kräver viss fysisk prestation och brukar utövas utomhus och ha något slags frisksportande och ädel tävlan över sig också. Inte småbarn som svär oförskämdheter åt varandra framför sina dataskärmar. "Alla beter sig inte så", nä kanske inte men det spelar ingen roll.

Det för töntigt, för lealöst, för innesittande, för "på skoj" och hobby-betonat.

Så för att få en spelkaraktär att röra sig på ett vinnande sätt på skärmen/tv'n så behöver man alltså bara sitta och "fundera" på det? Du kan ju på fullaste allvar inte sitta och kalla bågskytte mer sport än e-sporten. Fundera på varför det (som du själv säger) "låter svårförklarligt" så kanske du kommer fram till att det är för att det inte stämmer.

Bra krönika för övrigt. Är väl ungefär lite mer intresserad av e-sport framför vanlig sport, men bara med en hårsmån. För att illustrera hur lite det är så kan jag ärligt fråga vem som vann det där fotbollseventet som går på tv...hörde att nån blev biten iaf

Medlem

ärligt talat har jag svårt att förstå vad vitsen med att "bli erkänd sport" är.

för det första:
vad är det man förväntar sig kunna åstadkomma genom det? ett större folkligt genomslag? det är knappast troligt att det skulle göra varken till eller från. E-sport skulle antagligen hamna tillsammans med de mer obskyra sporterna. hur ofta ser man reportage på sportnytt från SM i sportfiske, boule eller issegling? Nej de sporterna som täcks är de som är populära bland de som traditionellt följer sport, och även om det kanske finns många som utövar e-sporter på hobbynivå så tror jag att inte särskilt många egentligen skulle bry sig om professionella utövare. Jag tror att det skulle vara svårare att marknadsföra e-sport som idrott.

för det andra:
Traditionellt är ju de riktigt stora sporterna de som är lätta att förstå sig på för den tillfällige åskådaren. det finns en enkelhet i fotboll och friidrott, som gör att det är lätt att engagera sig var fjärde år när det är VM eller OS. Utöver de sporterna finns det faktiskt inte särskilt många sporter som engagerar riktigt stora folkmassor över hela jorden. E-sport har en gigantisk nackdel i att det är många olika spel som spelas, och att det inte är lätt att sätta sig in i dem om man inte lägger ner en hel del tid i dem på egen hand. tröskeln till att förstå vad som händer i starcraft är enormt mycket högre än att förstå att de gulklädda ska sparka in bollen i buren som de blåklädda försvarar, eller att den som kastar splutet längst vinner. i e-sport har spelen till och med bytts ut efter ett par år, vilket gör det extremt svårt för den tillfällige åskådaren att följa med.

för det tredje:
Varför är behovet av bekräftelse från folk som inte bryr sig eller förstår sig på e-sport så stort? Alla stora sporter har börjat i andra ändan, idrotten som folkrörelse. Det har varit spel som såpass många har engagerat sig i att det har blivit värt att ha föreningar som ägnar sig åt sporten, vilket har lett till ett genuint folkligt intresse. Detta har gjort att det finns en bred bas med personer som har koll på och intresse för sporten.

Lite elakt kan man säga att argumentet är: "titta, vi har folk som tjänar miljontals kronor på meningslösa sysslor, då är vi en sport, så kom och titta på oss då". Och den traditionelle sportsupporten antingen hör eller lyssnar inte, för hen bryr sig inte. Så varför kräva att krille som älskar liverpool, men tycker att golf är moderatbandy ska erkänna att "Wow, den zergrushen var grymt koordinerad", när det enda han egentligen ser är en bunt finniga tonåringar som sitter med gamnacke vid ett tangentbord? (inte för att det nödvändigtvis är så, men det är vad han ser för att han bestämt sig för att det är så.) Är det inte bättre att låta folk tävla i datorspel, och låta den som är intresserad komma och se? Blir det tillräckligt många som bryr sig kommer ju de stora internationella tävlingarna att dra stor publik. Oavsett om det är en sport eller inte.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ Bridge?

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Skrivet av Ender:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

Jag vet att alla inte dricker joltcola heller och den här diskussionen är svår att vinna på hård rationalitet, men samtidigt tror jag de flesta känner och förstår att TV-spel inte är sport oavsett hur många likes det får på sociala medier. Sport kräver viss fysisk prestation och brukar utövas utomhus och ha något slags frisksportande och ädel tävlan över sig också. Inte småbarn som svär oförskämdheter åt varandra framför sina dataskärmar. "Alla beter sig inte så", nä kanske inte men det spelar ingen roll.

Det för töntigt, för lealöst, för innesittande, för "på skoj" och hobby-betonat.

Så för att få en spelkaraktär att röra sig på ett vinnande sätt på skärmen/tv'n så behöver man alltså bara sitta och "fundera" på det? Du kan ju på fullaste allvar inte sitta och kalla bågskytte mer sport än e-sporten. Fundera på varför det (som du själv säger) "låter svårförklarligt" så kanske du kommer fram till att det är för att det inte stämmer.

Bra krönika för övrigt. Är väl ungefär lite mer intresserad av e-sport framför vanlig sport, men bara med en hårsmån. För att illustrera hur lite det är så kan jag ärligt fråga vem som vann det där fotbollseventet som går på tv...hörde att nån blev biten iaf

Skrivet av Paddington:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

Jag vet att alla inte dricker joltcola heller och den här diskussionen är svår att vinna på hård rationalitet, men samtidigt tror jag de flesta känner och förstår att TV-spel inte är sport oavsett hur många likes det får på sociala medier. Sport kräver viss fysisk prestation och brukar utövas utomhus och ha något slags frisksportande och ädel tävlan över sig också. Inte småbarn som svär oförskämdheter åt varandra framför sina dataskärmar. "Alla beter sig inte så", nä kanske inte men det spelar ingen roll.

Det för töntigt, för lealöst, för innesittande, för "på skoj" och hobby-betonat.

Alltså, dina inlägg är ju för det mesta självklara "JAG FÖRSÖKER VARA ETT TROLL", men det här var ju bara sorgligt.

Medlem

Räknas shack som sport? I så fall tycker jag E-sport helt klart räknas som en sport.

Medlem

Visst får det bli erkänt som sport, men det säger inte att det kommet bli roligare att kolla på. Det är lika tråkigt som att kolla på en fotbollsmatch eller vad som helst. Kommer aldrig förstå mig på de som finner nöje i det.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Obvious troll?

Om inte har du en skev bild på E-sport.

Tydligen är det sport att spela TV spel, tror du 10 miljoner DOLLAR i prispotten till nästa DotA 2 turnering är en bluff eller? finns det brukare, tittare och folk som är villiga att kasta pengar på det så blir det accepterat till slut

Enligt denna definitionen är det sport att spela på Lotto.

Prispengar har inget med vad som är sport att göra.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av firefly:

Prispengar har inget med vad som är sport att göra.

Nej, men det kan bevisa hur seriöst folk ser på det.

Folk bryr sig alldeles för mycket om vandra andra tycker. Gör din "grej" och ha kul.

Metafysiskt sett är allting som man tävlar i en sport.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Min dröm är att mina söner satsar på esport. För i esport behöver man snabba reaktioner och för det krävs att man är i fysisk form. De spelar i ett par timmar. Tar en paus. Snörar på sig löparskorna. Kör ett intervallpass. Drar till gymmet för tunga knäböj. Duschar. Äter broccoli. Tillbaka till datorn. Spelar i 2 timmar. Paus för läxor - man måste vara skärpt intellektuellt för att nå långt inom esporten.
Så enkelt. Ni som är emot esport förstör för oss föräldrar.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Loltron:

Håller inte med dig, det finns många grupper av sport.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Spor...

Personer som lever ett sunt liv har bättre reaktionsförmåga, uttålighet och klarar av stress bättre i pressade situationer.

Därför är det viktigt att vara i god fysisk form oavsett vilken sport du utövar. Det är inte precis någon Fred Flintstone som vinner formel 1 med en påse chips i bilen och 12 burkar jolt cola.

Håller därför inte med bilden alls.

Tror nog bilden i sig, är menad att illustrera att man oftast inte sitter och gör push-ups i formel 1 bilen eller sitter och lyfter skrot när du spelar schack, eller att du står på löpbandet när du spelar e-sport.

Inte vilken form du bör ha för att utöva.
Förstår inte vart du fick det ifrån.
Är ju inte direkt en da Vinci tavla med någon djupare mening.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Loltron:

Håller inte med dig, det finns många grupper av sport.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Spor...

Personer som lever ett sunt liv har bättre reaktionsförmåga, uttålighet och klarar av stress bättre i pressade situationer.

Därför är det viktigt att vara i god fysisk form oavsett vilken sport du utövar. Det är inte precis någon Fred Flintstone som vinner formel 1 med en påse chips i bilen och 12 burkar jolt cola.

Håller därför inte med bilden alls.

Tror nog bilden i sig, är menad att illustrera att man oftast inte sitter och gör push-ups i formel 1 bilen eller sitter och lyfter skrot när du spelar schack, eller att du står på löpbandet när du spelar e-sport.

Inte vilken form du bör ha för att utöva.
Förstår inte vart du fick det ifrån.
Är ju inte direkt en da Vinci tavla med någon djupare mening.

Två cirklar säger mer än tusen ord...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av firefly:

Prispengar har inget med vad som är sport att göra.

Nej, men det kan bevisa hur seriöst folk ser på det.

.. och det har fortfarande ingen som helst betydelse för vad som utgör en sport eller inte.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem

boota, riktigt bra post alltihop.

Skrivet av boota:

Varför är behovet av bekräftelse från folk som inte bryr sig eller förstår sig på e-sport så stort?

Det undrar jag också med tanke på hur många som upprört sig över det jag skrivit här. PERSONLIGEN tror JAG att det handlar om unga människor som vill ha uppmärksamhet för att utöva sitt fritidsintresse. Annars skulle de bara luta sig tillbaka och låta breda massans uppmärksamhet komma automatiskt. Vilket såklart inte kommer hända.

Skrivet av t4jr3nT_:

Min dröm är att mina söner satsar på esport. För i esport behöver man snabba reaktioner och för det krävs att man är i fysisk form. De spelar i ett par timmar. Tar en paus. Snörar på sig löparskorna. Kör ett intervallpass. Drar till gymmet för tunga knäböj. Duschar. Äter broccoli. Tillbaka till datorn. Spelar i 2 timmar. Paus för läxor - man måste vara skärpt intellektuellt för att nå långt inom esporten.
Så enkelt. Ni som är emot esport förstör för oss föräldrar.

xD gjorde min dag


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Hmm nja E-Sport blir sport när man kan lira det även som 40-åting. Men lägg in lute delay I aimed å kidsen går ut i flamewar på nätet. När såg ni senast en fotbolls spelare rage quitta från en match med motiveringen att hans lagkamrater var efterblivna?

Medlem

Lägg in lite mindre skills å mer taktik menar jag... Dota2 är nog mer spelbart för äldre iofs...

Medlem
Skrivet av firefly:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av firefly:

Prispengar har inget med vad som är sport att göra.

Nej, men det kan bevisa hur seriöst folk ser på det.

.. och det har fortfarande ingen som helst betydelse för vad som utgör en sport eller inte.

Självklart har det de.
om folk ser oseriöst på någonting så har det en betydligt lägre chans att bryta igenom till svenne banan.
det är inte den huvudsakliga anledningen men det är en bidragande anledning framåt

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av flamgorilla:

Om allt du har är åsikter.... så är ju din åsikt ganska ointressant

Ok, inga fler åsikter i fz kommertarstrådar. Gottcha.

Du får jättegärna yttra dina åsikter, men om de inte understöds av något så kan de inte alltid tas på allvar


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av firefly:
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av firefly:

Prispengar har inget med vad som är sport att göra.

Nej, men det kan bevisa hur seriöst folk ser på det.

.. och det har fortfarande ingen som helst betydelse för vad som utgör en sport eller inte.

Självklart har det de.
om folk ser oseriöst på någonting så har det en betydligt lägre chans att bryta igenom till svenne banan.
det är inte den huvudsakliga anledningen men det är en bidragande anledning framåt

Nej, det har det inte. Allting som folk tar seriöst ska inte klassas som sport eller idrott för det skulle vara idiotiskt.
Du får hitta andra krav.

Men;
Allting där pengar är involverat tar folk seriöst. Men varför måste det vara en sport för att pengar är inblandade? Du kommer aldrig att få se VM i enarmad bandit, och det kommer aldrig att ses som en sport.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av omgponies:

Kenny Bräck var ju med en säsong och gjorde rätt så bra ifrån sig. Därför borde en e-sportare kunna platsa.

Hur tänker du nu?

Medlem
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av flamgorilla:

Om allt du har är åsikter.... så är ju din åsikt ganska ointressant

Ok, inga fler åsikter i fz kommertarstrådar. Gottcha.

Du får jättegärna yttra dina åsikter, men om de inte understöds av något så kan de inte alltid tas på allvar

Det är mina åsikter. Vad är det att ta på allvar? Det är mest att konstatera, det är ingen riksdagsproposition som måste ska tas ställning till.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Kommer aldrig hända om inte E-sportare helt plötsligt förvandlas till personer med normal social förmåga. Tråkigt men sant. 90% av alla e-sportare är asociala nördar som aldrig skulle gå hem i riktig tv.

Medlem
Skrivet av boota:

E-sport har en gigantisk nackdel i att det är många olika spel som spelas, och att det inte är lätt att sätta sig in i dem om man inte lägger ner en hel del tid i dem på egen hand. tröskeln till att förstå vad som händer i starcraft är enormt mycket högre än att förstå att de gulklädda ska sparka in bollen i buren som de blåklädda försvarar, eller att den som kastar splutet längst vinner. i e-sport har spelen till och med bytts ut efter ett par år, vilket gör det extremt svårt för den tillfällige åskådaren att följa med.

Det här håller jag med om, jag tycker det är häftigt att TV6 visar Dota-turneringar på TV men när jag tittar på det har jag ingen aning om vad som händer och hur ska man egentligen kunna sätta sig in utan att ha spela spelet själv?

Starcraft kan jag hjälpligt förstå då jag spelat det själv men det finns så mycket underliggande spelmekanik och strategier att det ändå blir svårt att förstå allt.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Well, det fina med faktafrågor är att de just är fakta. E-sport är definitionsmässigt sport, oavsett dina åsikter. Detta då det finns en officiell och vedertagen definition av ordet sport i saob som med lätthet inkluderar e-sport. Att du sedan försöker förskjuta det hela till en åsiktsfråga är enligt min åsikt bara en härskarteknik för att vidmakthålla din egen världsbild. Här kan jag nu inte veta varför du uttalar sig som du gör vilket gör ditt uttalande till en tolkningsfråga. Ser du skillnaden mellan de tre?

Medlem
Skrivet av Egg3t_:

"Kollar man hur SportAccord, som samlar i princip alla internationella idrottsförbund under sig, definierar sport så hör absolut e-sport dit"

Njae. Sista punkten i deras definition lyder "The sport should not rely on equipment that is provided by a single supplier". För att kunna tävla i t.ex. Dota 2 måste du uppenbarligen använda dig av just Dota 2.

Detta är fel.

Dota 2 är inte utrusting som man behöver för att spela dota 2. Dota 2 är sporten eller regelverket som definerar den. Regelverket får difinitivt och bör definitivt komma från en och samma allsmäktig organisation. I det här fallet Valve. I fallet fotboll kommer regelverket från FIFA. En mus och ett tangentbord är untrustingen som du behöver för att spela dota2 och det finns säkert 100 olika tillverkare av utrustningen.

Arenan, dvs Datorerna, servrarna, mjukvaran och scenen är det tävlingsarrangören som tillhandahåller. Det ingår definitivt inte i spelarens utrusting. Om du vill spela på fritiden får du skaffa dig en egen spelplan, precis om i alla andra sporter.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av flamgorilla:
Skrivet av Paddington:
Skrivet av flamgorilla:

Om allt du har är åsikter.... så är ju din åsikt ganska ointressant

Ok, inga fler åsikter i fz kommertarstrådar. Gottcha.

Du får jättegärna yttra dina åsikter, men om de inte understöds av något så kan de inte alltid tas på allvar

Det är mina åsikter. Vad är det att ta på allvar? Det är mest att konstatera, det är ingen riksdagsproposition som måste ska tas ställning till.

Först, se mitt tidigare inlägg. Sedan: Du är givetvis välkommen att ha vilka åsikter du vill men se till att du har det i frågor där det inte gör att du har direkt fel. Du kan alltså tycka att e-sport inte är sport men då har du definitionsmässigt fel och upplevs som bakåtsträvande och/eller ignorant. Givetvis hade du kunnat påvisa en annan definition som stödjer det du säger och då hade vi kunnat ha en debatt om vad som är den bästa definitionen.

Frågan som krönikan handlar om är däremot helt ok att tycka olika i utan att få tidigare nämnda epitet. Att din åsikt är att e-sportproffs får för mycket uppmärksamhet då den disciplin de utövar inte kräver att de har någon atletisk förmåga är din åsikt och går inte att falsifiera.

Skriv svar