Nu ska servrarna fungera bättre i Battlefield 4

Medlem

För mig har det blivit bättre men visst kraschar det då och då! Gjorde iofs BF3 med.

Medlem

Spelade hela kvällen igår dom enda krascher jag fick var Clientside och det va 2st. Profit nu när dom fixat servrarna är att vi inte förlorar all progress! (gick upp i rank 15 5 gånger på 1 dag pga server crash)

Inaktiv
Skrivet av kullis23:

Det flytter på för mig allt är perfekt för mig spelar i 80-90 fps ändå jag inte ska på ultra med min 670

Nu var det ju inte det som texten handlade om.

Medlem

Funkar bra ingame, dock lägre FPS än BF3, men det jag stör mig mest på... Dice, fixa laddningstiderna för helvete!!! Ska inte behöva ta 10 sekunder för BF3 och >5min för BF4!

Medlem

Älskar när folk använder begreppet "Nätkod".

Medlem

Fördelen med COD är att man kan starta egna servers utanför huvudstationerna, och på så sätt spela med kompisar över nätet eller länk.

Det är frihet och det var oxå det som var det bästa med Battlefield innan deras battle origin log uppfanns

Medlem

Funkar stabil för mig i alle fall nu bara någon crash har dock mäst haft att min PS3 fryser helt men de var på gund av att jag körde 1080P och körde med perk "Indirect fire" bytte perk och kör 720p i stället funkar mycket bättre nu. Dock är frameraten usel vill ha min PS4 nu...

Medlem
Skrivet av billybob:

Älskar när folk använder begreppet "Nätkod".

Varför då?

Medlem
Skrivet av HonK_sWeMoB:
Skrivet av Eisenhart73:

Fixa nätkoden istället. Jag trodde den inte kunde bli sämre än bf3's. Jag hade fel.

Jag har länge funderat på att skriva om hur nätverkskoden fungerar i frostbite, finns det stort intresse för det här (det skulle vara väldigt tekniskt)

Om man frågar mig är nätverkskoden inte dålig.. faktum är att den levererar ett spel med 64 spelare (soldater med mängder med features), massor med fordon (där vissa är väldigt komplicerade), destruction med mera där allt måste nätverkas. Detta måste dessutom fungera på en halvbra uppkoppling (alla har inte superuppkopplingar, framför allt inte i utlandet )

Jag undrar är det nödvändigt att skicka allt i realtid? Vissa stats och liknande känner ju jag inte är lika nödvändiga att skicka i realtid. Däremot är ju spelarens positioner och kulornas "skjut bana" väldigt viktigt för spel upplevelsen och måste synkas och skickas i realtid.

Medlem
Skrivet av HonK_sWeMoB:
Skrivet av Eisenhart73:

Fixa nätkoden istället. Jag trodde den inte kunde bli sämre än bf3's. Jag hade fel.

Jag har länge funderat på att skriva om hur nätverkskoden fungerar i frostbite, finns det stort intresse för det här (det skulle vara väldigt tekniskt)

Om man frågar mig är nätverkskoden inte dålig.. faktum är att den levererar ett spel med 64 spelare (soldater med mängder med features), massor med fordon (där vissa är väldigt komplicerade), destruction med mera där allt måste nätverkas. Detta måste dessutom fungera på en halvbra uppkoppling (alla har inte superuppkopplingar, framför allt inte i utlandet )

Jag har själv inte sett så många andra spel som levererar detta

Den gamla goda "dö bakom hörn" finns i alla nätverkade spel som har någon prediction (gamla quake innan quakeworld hade inte prediction).. däremot finns det knep att "lura" spelaren att tro att man inte dog bakom ett hörn genom att spela om sekvensen från den spelaren som dödade en (eftersom man då får se spelet ur den spelarens perspektiv och tid.. där du är replikerad och han är predictad).

Och ifall ni är oroliga, tro mig att folk jobbar på både server- och klientbuggar.. tyvärr kan det vara extremt svårt att lösa buggar då vi inte kan samla in all information från kraschande spelare för att se vad som gick fel (ingen uppskattar om man kopierar hela minnet från deras dator och skickar iväg det någonstans )

Frostbites nätverks kod är inget att hänga i granen heller. I jämförelse med det som fanns för 10 år sedan så är internen betydligt mer stabilt och levererar högre hastigheter. Det ända tillägget för frostbite är förstörelse som i sig bara är ett tillstånd som en strömbrytare (Förstört eller helt.). Allt annat har funnits med sen BF1942. Att säga att Frostbites nätverks data behöver bättre uppkoppling är rent av bara smörja.

BF må vara känt för dålig nätverks kod från första början. Men Refractor motorn hade betydligt bättre konsistens när det gällde positionen av spelare. Det bästa sättet att garantera att någon är relativt nära sin position är att inte tillåta folk med överdriven latency in på servern. Eller begränsa deras rörelse med att tvinga dom vara där servern tror sig att dom är (aka rubberbanding.)

Frostbites nätverks kod är inte värst genialiskt då det uppmuntrar globala delays så fort någon med högre latency kommer in i spelet. Det är allra värsta som finns när man kopplar det med klient hitdetection. Det är näst intill identiskt till Peer 2 Peer kod. Det orsakar väldigt mycket delays och får en att tro att man blir oneshottad helatiden

Den ända anledningen jag kan tänka mig att DICE använder ett sånt sketet system är pga. att dom tjänar pengar på att hyra ut servrar. Det är ingen hemlighet att BF3-4 och BC2 kör på 30 ticks, att mycket av synkroniseringen mellan objekt inte finns mellan klienter och att det är minimalt med simulering på servern.

Prediction har inte heller med att dö runt hörn göra i detta fallet. Utan det är lag kompensation. I detta fallet är det väldigt dålig sådan. Då det är mer än bara ett par millisekunder mellan man har dött och spelaren hoppar fram runt hörnet eller innan första skottet tracer syns på sidan om dig. Prediction handlar om att förutspå vart hitboxen är någonstans på servern. (Detta är före lagkompensation tiden och termen används oftast inte längre.) Bästa sättet att undvika att hitboxen är allt för fel är att spela på lågpings servrar. Spel som Quake, CS, BF1942, BF2 kan man säga sig ha prediction då det krävs att man siktar lite före om man sitter på LAN.


signatur

Idono. That's me!

Funkade superbt igår för mig. Inga problem alls.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Arizato:

Har kraschat mer än någonsin idag. Har gått in i 10 matcher och i alla 10 har spelet låst sig.

Patchen fixar de flesta server krascherna min vän, inte dina klient krascher.


signatur

/Ice_
#lett @ qnet

Medlem
Skrivet av Arizato:

Har kraschat mer än någonsin idag. Har gått in i 10 matcher och i alla 10 har spelet låst sig.

Skrivet av Glaset:

För mig har det fungerat suveränt hela dagen. Har dock inte haft så mycket problem innan heller. Fantastiskt spel för övrigt.

Lustigt att den negativa kommentaren får långt mycket mer "likes" än den positiva.

Medlem
Skrivet av Idono:

Frostbites nätverks kod är inget att hänga i granen heller. I jämförelse med det som fanns för 10 år sedan så är internen betydligt mer stabilt och levererar högre hastigheter. Det ända tillägget för frostbite är förstörelse som i sig bara är ett tillstånd som en strömbrytare (Förstört eller helt.). Allt annat har funnits med sen BF1942. Att säga att Frostbites nätverks data behöver bättre uppkoppling är rent av bara smörja.

BF må vara känt för dålig nätverks kod från första början. Men Refractor motorn hade betydligt bättre konsistens när det gällde positionen av spelare. Det bästa sättet att garantera att någon är relativt nära sin position är att inte tillåta folk med överdriven latency in på servern. Eller begränsa deras rörelse med att tvinga dom vara där servern tror sig att dom är (aka rubberbanding.)

Frostbites nätverks kod är inte värst genialiskt då det uppmuntrar globala delays så fort någon med högre latency kommer in i spelet. Det är allra värsta som finns när man kopplar det med klient hitdetection. Det är näst intill identiskt till Peer 2 Peer kod. Det orsakar väldigt mycket delays och får en att tro att man blir oneshottad helatiden

Den ända anledningen jag kan tänka mig att DICE använder ett sånt sketet system är pga. att dom tjänar pengar på att hyra ut servrar. Det är ingen hemlighet att BF3-4 och BC2 kör på 30 ticks, att mycket av synkroniseringen mellan objekt inte finns mellan klienter och att det är minimalt med simulering på servern.

Prediction har inte heller med att dö runt hörn göra i detta fallet. Utan det är lag kompensation. I detta fallet är det väldigt dålig sådan. Då det är mer än bara ett par millisekunder mellan man har dött och spelaren hoppar fram runt hörnet eller innan första skottet tracer syns på sidan om dig. Prediction handlar om att förutspå vart hitboxen är någonstans på servern. (Detta är före lagkompensation tiden och termen används oftast inte längre.) Bästa sättet att undvika att hitboxen är allt för fel är att spela på lågpings servrar. Spel som Quake, CS, BF1942, BF2 kan man säga sig ha prediction då det krävs att man siktar lite före om man sitter på LAN.

Hmmm, vad kul att det verkar vara stort intresse för nätverksbitarna

Jag har faktiskt jobbat på dice i 14+ år och kan berätta att frostbites nätverkmotor visst är något att hänga i julgranen

Om man jämför mängden information som behöver skickas över mellan 1942 och BF4 så är det _stora_ skillnader. Mestadels beror det på adderade features på soldaterna/fordonen, kanske inte antalet… en T90 kostar tex _mycket_ mer nätverksmässigt än en jetski.

Tyvärr så kan vi inte kräva att spelaren har feta uppkopplingar (även om vi kräver mer nu än för 10 år sedan) för då kommer många (i världen, kanske inte sverige) kunna spela. Om vi skulle öka på nätverksraten skulle vi orsaka packetloss för många och då skulle dom få rubber-band-problem.

Det finns inga globala delays skapade av någon med hög latency, tvärtom är motorn väldigt tolerant för dåliga uppkopplingar.

Jag kan dock på sätt och vis hålla med om att en spelare med väldigt hög latency kan påverka "dödsupplevelsen" för dom andra på ett negativt (men inte orättvist) sätt när högpingaren dödar dem. Den personen kan bidra med "springa-runt-hörnet-döden" genom att han har i sin prediction-tid skjutit ihjäl dig kanske 500ms innan du får reda på det (vilket innebär att du kan styra din gubbe 500ms vart du vill innan du faktiskt dör). Åter igen så är möjligtvis enda lösningen att inte tillåta sådana spelare på servern.

Om du själv har dålig uppkoppling kommer du också potentiellt uppleva "oneshottad" mer eftersom dukanske kommer missa viss skada eller få den för sent innan du får reda på att du dog.

Jag kanske misstolkar kommentaren "synkronisering av objekt inte finns mellan klienter" men faktum är att allt utom små icke-gameplay-påverkande objekt synkroniseras (och cullas nätverksmässigt för att hålla nere bandbredskrav). En liten vägkon tex synkas inte då den anses så liten att man inte kan gömma sig bakom den. Så mycket som möjligt ägs av servern för att minimera sannolikheten för fusk. Hela världen simuleras av servern (alla soldater, fordon, objekt etc) medans så få saker som möjligt simuleras på klienten (i stort sett bara egna soldaten/fordonet och dom små objekten jag nämde ovan)

Prediction är hela anledningen till "dö runt hörnen". Prediction handlar om att du får kontrollera din soldat/fordon, skjuta och styra på klientsidan innan servern har approvat att du får flytta dig dit. Utan prediction och med dålig uppkoppling hade din gubbe inte börjat röra sig direkt när du trycker framåt utan varit tvungen på att vänta på att servern säger att du flyttar dig framåt. Samma gäller när du skjuter, då hade skottet inte triggats direkt när du trycker utan istället triggas x ms senare när servern meddelar dig att du skjuter.

Om du spelar ett spel där man måste sikta framför det som rör sig så har det inte med prediction att göra utan att man inte har client-authoritative hit detection eller lag-compensated hit detection.. Dessa två bidrar också till viss "dö bakom hörn"-effekter men ger den som skjuter en bättre upplevelse. Här är det egentligen en smaksak vilket man föredrar, att ge dom som skjuter en bättre upplevelse eller dom som dör

Den "ultimata" upplevelsen har du såklart på LAN med så mycket stödmekanismer som möjligt avstängt (vilket skulle ge en horribel upplevelse för dom med högre ping eller sämre bandbredd). Vi har försökt lägga oss på den nivån som funkar bäst givet vårt scope (återigen kan man inte jämföra spel som har få spelare, få eller inga fordon, ingen destruction, få dynamiska objekt osv med ett som har dessa saker )

(Jag måste erkänna att det sårar mig litegrann att höra att man tror att nätverkskoden skulle vara designad på något sätt som inte fokuserar 100% på att göra spelupplevelsen så bra det går utan en enda baktanke).

Medlem

Kul läsning, Tack.

Medlem

"Game disconnected: you were kicked by PunkBuster. Stated reason: PunkBuster kicked player 'Lord_Gungnir' (for 0 minutes) ... RESTRICTION: Service Communication Failure: PnkBstrA.exe"

Ja, alltid trevligt med nya fel i detta spel. Hann iaf trycka på deploy och titta runt lite innan punkbuster buggar ur för mig...
Jag vill bara komma hem och kunna sätta mig och spela en stund...

MFZ
Medlem
Skrivet av Eisenhart73:

Fixa nätkoden istället. Jag trodde den inte kunde bli sämre än bf3's. Jag hade fel.

kan fan inte säga det bättre själv.
det är fan pinsamt hur kass den är och all eventuell satsning på nån form esport med detta är ju stendött från start när man inte kan lita på en enda situation på spelplan.

det är ju rena rama lotteriet.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

MFZ
Medlem
Skrivet av HonK_sWeMoB:

wall of text.

kanske skulle kunna addera nån form av lågpingsfilter då och möjligheten för en server att kunna neka högpingare att koppla upp och med detta göra en mer korrekt och mindre förlåtande nätkod som faktiskt skulle vara rolig att spela med.

som en custom setting då.

är bara så jävla trött på att min spelupplevelse ska bli lidande för att vissa är korkade nog att köra 100 torrents samtidigt som dom spelar eller att nått från guatemala eller liknande ska envisas med att koppla upp på servern i nån form av tro att hög ping är bra.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Owned!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det har inte fryst vid laddning för mig nu idag, men det har kraschat ut till Windows några gånger idag.

Medlem
Skrivet av PerAstra:

Jag upplever galen rubberbanding. Vet någon hur man fixar det. Hyperthreading-fixen funkar inte.

Detta hjälpte mig att få bort all rubberbanding och dessutom ge mig högre fps: http://www.youtube.com/watch?v=QkfIFP0g2xY

Medlem

Ändrar mig.
Skrev innan att stabliliteten blivit lite sämre efter serveruppdateringen.

Kan efter ett par timmars spelande idag säga att spelet är så jäkla sjukt dåligt nu så det är inte sant.

Trots riktigt låga ping så är jag tydligen alltid ca en halv sekund långsammare än de flesta andra, dvs dör som fan helt plötsligt. Även när jag skjuter en spelare och ser att jag träffar, men de förlorar ingen health.
Eller så har alla andra blivit überelite över en natt.

Så jäkla förbannad

Geeks Gaming
Skrivet av ShavedEwok:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av Eisenhart73:

Fixa nätkoden istället. Jag trodde den inte kunde bli sämre än bf3's. Jag hade fel.

Då vet jag inte direkt vilket spel du har spelat. Har bara lyckats dö runt hörn typ en enda gång.

Då har du förmodligen inte samma uppfattningsförmåga som många av oss andra. För mig är en sekund en evighet och det är ofta man dör en sekund efter man passerat ett hörn eller har gått i skydd.

Sen är det roande att läsa kommentarer om att detta skulle vara ett "klientproblem" eller ett problem med "användarens dator". Detta är ett multiplayer spel. Om så många har problem med att det krashar, så är det ett problem med spelet i sig eftersom man uppenbarligen inte anpassat det tillräckligt bra för olika konfigurationer. Att hävda någonting annat är bara ren och skär fanboyism och inte förenligt med verkligheten.

SE

Inte för jag har hävdat något annat. Sa bara att jag har inte upplevt de direkt. Har inte sagt att de är ett felfritt spel. Jag kan knappt själv spela de då jag får DirectX error 8 utav 10 gånger och GPU drivrutinerna crashar också.

MFZ
Medlem
Skrivet av Link:
Skrivet av PerAstra:

Jag upplever galen rubberbanding. Vet någon hur man fixar det. Hyperthreading-fixen funkar inte.

Detta hjälpte mig att få bort all rubberbanding och dessutom ge mig högre fps: http://www.youtube.com/watch?v=QkfIFP0g2xY

har du mycket minne kan du dessutom ta bort tex kernel paging:
http://www.ehow.com/how_7297102_disable-kernel-paging.html

eller ta bort page-file helt och köra allt i ram, funkar bra för mig på 16gb och win7.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av psychonaut:
Skrivet av Link:
Skrivet av PerAstra:

Jag upplever galen rubberbanding. Vet någon hur man fixar det. Hyperthreading-fixen funkar inte.

Detta hjälpte mig att få bort all rubberbanding och dessutom ge mig högre fps: http://www.youtube.com/watch?v=QkfIFP0g2xY

har du mycket minne kan du dessutom ta bort tex kernel paging:
http://www.ehow.com/how_7297102_disable-kernel-paging.html

eller ta bort page-file helt och köra allt i ram, funkar bra för mig på 16gb och win7.

Jädrar vad gött! Tack!!

Medlem
Skrivet av Ice_:
Skrivet av Arizato:

Har kraschat mer än någonsin idag. Har gått in i 10 matcher och i alla 10 har spelet låst sig.

Patchen fixar de flesta server krascherna min vän, inte dina klient krascher.

Jag är inte den enda med problemet att spelet fryser/kraschar när servern man spelar på/huvudservern går ner.

Medlem

Under betan hade jag inte en enda krasch. Och jag har inte en grym dator (i5 760, GTX 460, 8 GB RAM, Win 7 Pro, SSD). Däremot är Win 7 väldigt strippat med precis allt som inte behövs. Alla de senaste drivrutinerna. Hade runt 35-50 FPS. Vilka tjänster körs i bakgrunden på era burkar med krascher? Ser på en screenshot att många program är igång samtidigt som BF. Dessutom verkar det funka bäst med Explorer. Har man gjort allt detta, så borde det funka fört er också. Går inte att skylla på Dice, om man inte gjort allt man själv kan fixa på datorn.

Medlem

Spelet hänger sig ibland, irriterande som attans.. måste ju vara dags att fixa det här snart? börjar ångra köpet om det ska fortsätta så här..

Medlem

Nu funkar det inte alls. Dice uppdatera Battlelog och får inte igång den igen efteråt.
Varken SP eller MP funkar nu.

Medlem
Skrivet av Hammond:

Under betan hade jag inte en enda krasch. Och jag har inte en grym dator (i5 760, GTX 460, 8 GB RAM, Win 7 Pro, SSD). Däremot är Win 7 väldigt strippat med precis allt som inte behövs. Alla de senaste drivrutinerna. Hade runt 35-50 FPS. Vilka tjänster körs i bakgrunden på era burkar med krascher? Ser på en screenshot att många program är igång samtidigt som BF. Dessutom verkar det funka bäst med Explorer. Har man gjort allt detta, så borde det funka fört er också. Går inte att skylla på Dice, om man inte gjort allt man själv kan fixa på datorn.

Om spelet bara fungerar om jag använder Explorer och strippat oprativ system, så har du/jag all rätt att anklaga Dice för ett dåligt kodat spel.

De flesta krasher beror på att bf4.exe slutar fungera eller att origin.exe slutar fungera.

Detta sker på datorer med specs långt över ; recommended.

Skriv svar