Lionhead: Om tio år är hälften av utvecklarna kvinnor

Medlem

I nästa artikel hoppas jag ni har en man som stöder sina ben på en kvinna med stekjärn i ena handen och en dammsugare i den andra.. Mest så ni är PK

Medlem

Jag älskar hur ni "Anti-PK" coola "tänkare" är så högljudda att det politiskt korrekta i sådana här trådar uteslutet är att klanka ner på vad som helst som handlar om kvinnor. Ironin där, att ni hatar feminism så mycket (även om nyheten inte ens har något med det att göra), att ni själva blir exempel på varför feminism fortfarande behövs.

Medlem

Hur kan det vara sånt förbannat gnäll när det är nåt Lionhead själva märker av att de får in allt fler jobbansökningar från kvinnor? Känner folk sig hotade av det eller? Ser det snarare som nåt positivt än nåt att gnälla över.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Hur kan det vara sånt förbannat gnäll när det är nåt Lionhead själva märker av att de får in allt fler jobbansökningar från kvinnor? Känner folk sig hotade av det eller? Ser det snarare som nåt positivt än nåt att gnälla över.

Vem är det som gnäller?

Hoppas lionhead släpper ett nytt the movies.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Nåja, till mitt försvar är jag inte vaken än. Ro hhit lite kaffe så man kan känna sig som en människa igen.

Skulle också vilja se ett nytt the movies, underbart spel!

Medlem

Detta är alltid lika intressant. Är tjejer speciella bara för att dom är tjejer.
Jag är tjej och jag tror och hoppas på att det skulle släppas fler spel som jag gillar om fler spelutvecklare var tjejer. Men jag vet ärligt inte om det beror på att jag är tjej eller att mitt urval av genres är smalt.
Kollar man på vad som släpps till PS4 så är det mycket Fifa, Battlefield och Call of duty. Jag hade gärna sett mer simulatorer som Sims och Viva piñata och spel som Little Big Planet, gärna mer dans- och motionsspel men även stora äventyr som Skyrim, Fable, L.A Noire och Heavy rain. Det finns lite godbitart för mig när PS4an släpps men inte alls i samma mängd som spelen som går ut på att man ska kriga, skjuta och sikta.

Fast jag vet som sagt inte om min smak beror på att jag är av hon-kön.

Skrivet av Mulle:

Detta är alltid lika intressant. Är tjejer speciella bara för att dom är tjejer.

Hela idén om att det skulle sitta i könet är ju ganska löjlig. Ska kvinnor behöva hanteras annorlunda och kvoteras in bara för att dom föddes med en f*tta? Gör livmodern dem till ett sämre specialfall som måste kvoteras in? Detta, om något, är äkta kvinnohat.

Dock finns det en vinkel som ofta glöms bort i debatten om kvotering: det kulturella arvet. Att fostras som kvinna i ett samhälle där män sitter på makten, att från dagisåldern lära sig att man ska vårda medan pojkarna lär sig att ta kontroll. Detta gör faktiska skillnader mellan könen, och att "det kvinnliga perspektivet" ändå är ganska intressant.

Medlem

Man kan inte bry sig mindre, bara vi får bra spel.

Medlem

Löjligt.

Slopa kvoteringen och gå på de individer som är bäst lämpade istället.

Medlem
Skrivet av Gamer-Tompa:

Fullständigt ointressant.
Bara någon som är riktigt bajsnödig bryr sig om vilket kön speltillverkaren har.
Spel ska vara roliga, ha bra story och bra kontroller. Om det så är en katt som gjort spelet så är det skitsamma. Det är spelen som är det primära.

Mina 5 cent.

Fräna ord. Vilken cooling.

Nu har jag svårt att tro att katter besitter den mentala förmåga som krävs för att utveckla spel. Om katter nu gjorde det så vore det dock bra, för det finns 1,3 miljoner katter i Sverige. Om så bara en promille av katterna började utveckla spel så skulle det innebära att det blev tusen fler spelutvecklare i Sverige. Nu är detta ett förenklat och felaktigt sätt att räkna, men hur som helst...

Spelutveckling är ju även en kreativ näring. Talang spelar en mycket stor roll för kvalitén på det som produceras. Det säger sig självt att om urvalet blir större så kan potentiellt fler personer med talang rekryteras och börja ägna sig åt sådant de har fallenhet för. Spelen blir med andra ord bättre.

Slutligen så skiljer sig kvinnors och mäns erfarenheter och upplevelser åt. Som grupp då (det finns alltid individuella skillnader, givetvis). Om spelutvecklarna blir mindre likadana så kommer det troligen leda till att det som utvecklas också blir mindre likadant, och att vi spelare får mer varierade spel.

Det är enbart fördelar med fler kvinnliga spelutvecklare, och det är en brist att män är så överrepresenterade inom denna bransch i dag.

Medlem

Jag delar uppfattningen att det är kompetens och personens erfarenheter, såväl yrkesmässigt som i resten av livet, som ska avgöra vem som ska ha ett visst jobb. Där kan kön spela in. Vi lever i ett samhälle där personers kön spelar roll, oavsett hur mycket som kan tillskrivas biologi, sociologi eller media, och oavsett hur mycket eller lite vi vill att det ska spela roll. Därför bär kvinnor och män (i allmänhet) inte med sig riktigt samma erfarenheter. Det är inte konstigare än att hudfärg, religion, sexualitet, politisk åsikt etc. också är sådant som i mer eller mindre utsträckning formar en människa.

Jag har jobbat mediepedagogik inom landstingskulturen och vet hur viktigt det kan vara att få in representanter av underrepresenterat kön (i det här fallet ofta yngre män) för att komma ur gamla hjulspår.

Medlem

95% av de som spelar spel är av det manliga könet. I vissa fall 99,99991%... Så varför ska det sitta kvinnor och designa spel som riktar sig till killar? Detta leder bara till att spelen säljer mindre och missnöjet växer. Förstår inte denna hysteri på att kvotera in kvinnor i branscher som riktar sig till killar...

Men, PK folket får fortsätta i sin lilla fabelvärld, sen får det ekonomiska efterspelet visa vem som hade rätt...

Medlem
Skrivet av Namm:
Skrivet av Gamer-Tompa:

Fullständigt ointressant.
Bara någon som är riktigt bajsnödig bryr sig om vilket kön speltillverkaren har.
Spel ska vara roliga, ha bra story och bra kontroller. Om det så är en katt som gjort spelet så är det skitsamma. Det är spelen som är det primära.

Mina 5 cent.

Fräna ord. Vilken cooling.

Nu har jag svårt att tro att katter besitter den mentala förmåga som krävs för att utveckla spel. Om katter nu gjorde det så vore det dock bra, för det finns 1,3 miljoner katter i Sverige. Om så bara en promille av katterna började utveckla spel så skulle det innebära att det blev tusen fler spelutvecklare i Sverige. Nu är detta ett förenklat och felaktigt sätt att räkna, men hur som helst...

Spelutveckling är ju även en kreativ näring. Talang spelar en mycket stor roll för kvalitén på det som produceras. Det säger sig självt att om urvalet blir större så kan potentiellt fler personer med talang rekryteras och börja ägna sig åt sådant de har fallenhet för. Spelen blir med andra ord bättre.

Slutligen så skiljer sig kvinnors och mäns erfarenheter och upplevelser åt. Som grupp då (det finns alltid individuella skillnader, givetvis). Om spelutvecklarna blir mindre likadana så kommer det troligen leda till att det som utvecklas också blir mindre likadant, och att vi spelare får mer varierade spel.

Det är enbart fördelar med fler kvinnliga spelutvecklare, och det är en brist att män är så överrepresenterade inom denna bransch i dag.

Bla bla bla... Detta kommer att visa sig rent ekonomiskt. Det är ju som om man skulle låta en tjej designa underkläder för killar... Eller en dator... Se länk...

https://www.youtube.com/watch?v=2dEmWvVfEts

Medlem
Skrivet av krad:
Skrivet av Namm:
Skrivet av Gamer-Tompa:

Fullständigt ointressant.
Bara någon som är riktigt bajsnödig bryr sig om vilket kön speltillverkaren har.
Spel ska vara roliga, ha bra story och bra kontroller. Om det så är en katt som gjort spelet så är det skitsamma. Det är spelen som är det primära.

Mina 5 cent.

Fräna ord. Vilken cooling.

Nu har jag svårt att tro att katter besitter den mentala förmåga som krävs för att utveckla spel. Om katter nu gjorde det så vore det dock bra, för det finns 1,3 miljoner katter i Sverige. Om så bara en promille av katterna började utveckla spel så skulle det innebära att det blev tusen fler spelutvecklare i Sverige. Nu är detta ett förenklat och felaktigt sätt att räkna, men hur som helst...

Spelutveckling är ju även en kreativ näring. Talang spelar en mycket stor roll för kvalitén på det som produceras. Det säger sig självt att om urvalet blir större så kan potentiellt fler personer med talang rekryteras och börja ägna sig åt sådant de har fallenhet för. Spelen blir med andra ord bättre.

Slutligen så skiljer sig kvinnors och mäns erfarenheter och upplevelser åt. Som grupp då (det finns alltid individuella skillnader, givetvis). Om spelutvecklarna blir mindre likadana så kommer det troligen leda till att det som utvecklas också blir mindre likadant, och att vi spelare får mer varierade spel.

Det är enbart fördelar med fler kvinnliga spelutvecklare, och det är en brist att män är så överrepresenterade inom denna bransch i dag.

Bla bla bla... Detta kommer att visa sig rent ekonomiskt. Det är ju som om man skulle låta en tjej designa underkläder för killar... Eller en dator... Se länk...

https://www.youtube.com/watch?v=2dEmWvVfEts

Det är en självklarhet. Men det betyder inte att kvinnor kommer fokusera lika mycket på göra spel åt män.
Stor del av spelarna är kvinnor som kanske dras till spel mer attraktiva för kvinnor.
Tex sims som är utvecklade av män för kvinnor kanskr skulle bli bättre om det var fler kvinnor som hjälpte till.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Hymer:

Ja så länge dom inte är inkvoterade så varför inte. Dock avskyr jag att Kvinnor är Poliser för dom klarar inte av yrket fysiskt. Finns oftast inte en chans i världen för en kvinnlig polis att försvara sig fysiskt mot en man.

Och kom nu inte och säg att jo det gör dom visst för då är du naiv.

Det är väl det de har pistolen till.

Tycker det är humoristiskt hur gamers låter precis som gubbarna som ringde in och hate-stormade sveriges radio efter den första nyhetsuppläsningen av en kvinna. Spänn av för fan.
EDIT: Kan lägga till att jag har en kompis som blivit arresterad av en kvinnlig, jämnårig polis och han skrattade inte åt henne direkt.

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av Hymer:

Ja så länge dom inte är inkvoterade så varför inte. Dock avskyr jag att Kvinnor är Poliser för dom klarar inte av yrket fysiskt. Finns oftast inte en chans i världen för en kvinnlig polis att försvara sig fysiskt mot en man.

Och kom nu inte och säg att jo det gör dom visst för då är du naiv.

Det är väl det de har pistolen till.

Tycker det är humoristiskt hur gamers låter precis som gubbarna som ringde in och hate-stormade sveriges radio efter den första nyhetsuppläsningen av en kvinna. Spänn av för fan.

vad är hatet? nog du som borde spänna av lite


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv

Er redaktion fortsätter att förvåna med era dumdristiga artiklar. *loggar ut*

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Med tanke på att om det är något som spelbranchen gör rätt så är det att den bästa får jobbet vilket kön personen har eller var personen kommer ifrån.

Precis, Jay Wilson var ju absolut den bäst lämpade personen att hålla i Diablo 3...

Medlem
Skrivet av Raklödder:

Er redaktion fortsätter att förvåna med era dumdristiga artiklar. *loggar ut*

Weee! Dessutom tror jag att du använder dumdristig fel...

Youtuber
Skrivet av krad:

95% av de som spelar spel är av det manliga könet. I vissa fall 99,99991%... .

Källa?


signatur

YouTube:
Spel: http://www.youtube.com/dualdgamingextra 150 000 prenumeranter
Mat & Trams: https://www.youtube.com/ingakonstigheter 40 000 prenumeranter

Medlem
Skrivet av maucau:
Skrivet av Hymer:

Ja så länge dom inte är inkvoterade så varför inte. Dock avskyr jag att Kvinnor är Poliser för dom klarar inte av yrket fysiskt. Finns oftast inte en chans i världen för en kvinnlig polis att försvara sig fysiskt mot en man.

Och kom nu inte och säg att jo det gör dom visst för då är du naiv.

Det är väl det de har pistolen till.

Tycker det är humoristiskt hur gamers låter precis som gubbarna som ringde in och hate-stormade sveriges radio efter den första nyhetsuppläsningen av en kvinna. Spänn av för fan.
EDIT: Kan lägga till att jag har en kompis som blivit arresterad av en kvinnlig, jämnårig polis och han skrattade inte åt henne direkt.

Jag har själv ett ganska mörkt förflutet med endel våld och domar och de kvinnliga poliserna jag själv har mött har inte haft en suck att hantera mig med fysiskt våld utan dom brukar oftast stå och gapa vid sidan av sina manliga kollegor. Detta är dock sjukt OT i speltråd


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Anita Sarkeesian Cares lol

Medlem
Skrivet av figgehn:
Skrivet av krad:

95% av de som spelar spel är av det manliga könet. I vissa fall 99,99991%... .

Källa?

Vanligtvis när det kommer nåt från källor liknande Krads så brukar man använda toapapper. Information från den källan är verkligen inget man vill visa upp för omvärlden.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Det är en självklarhet. Men det betyder inte att kvinnor kommer fokusera lika mycket på göra spel åt män.
Stor del av spelarna är kvinnor som kanske dras till spel mer attraktiva för kvinnor.
Tex sims som är utvecklade av män för kvinnor kanskr skulle bli bättre om det var fler kvinnor som hjälpte till.

Men hur är det samhällets ansvar att föra in kvinnor i spelbranschen? samhällets ansvar slutar väll ändå vid att förhindra diskriminering? Ridsport skulle säkerligen öka markant i popularitet om män fick vara med och utveckla sporten, lite jousting någon?

Medlem
Skrivet av ItisI:
Skrivet av marcus8958:

Det är en självklarhet. Men det betyder inte att kvinnor kommer fokusera lika mycket på göra spel åt män.
Stor del av spelarna är kvinnor som kanske dras till spel mer attraktiva för kvinnor.
Tex sims som är utvecklade av män för kvinnor kanskr skulle bli bättre om det var fler kvinnor som hjälpte till.

Men hur är det samhällets ansvar att föra in kvinnor i spelbranschen? samhällets ansvar slutar väll ändå vid att förhindra diskriminering? Ridsport skulle säkerligen öka markant i popularitet om män fick vara med och utveckla sporten, lite jousting någon?

Det är inte samhällets ansvar och eftersom vinst är prio ett kommer det automatiskt att komma mer kvinnliga utvecklare.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Ja det är ju inte direkt så att kvinnor inte är välkomna redan men men jag kunde inte bry mig mindre så länge spelen jag spelar är bra och inte försämras pga en annan syn..

För när saker kommer upp på tapeten "nej denna tjejen var för sexig, helt onödigt, här måste ju den kvinnliga NPCn ha en bra backstory" etc etc etc förändringen som det skulle utgöra skulle lika göra kunna göra att jag inte gillade spelet lika mycket som att jag skulle kunnat gilla det mer.

Så istället för att dessa personerna då ska ändra något varför kan dom inte bara göra sitt egna spel? ;;
Iaf är det så jag hoppas att det förbli, istället för att ex DICE ska ändra sig så kommer det istället en ny studio.

12
Skriv svar