Arnroths krönika - Bittra svallvågor från E3

Medlem

Hey, det är inte en diskussion om att förbjuda naken hud eller inte. Det är som Thomas säger, det är bara jävligt opassande klädsel för både miljö och MGS5. Man vet dock ingenting om Quite. Kanske har hon (förhoppningsvis) en historia som förtäljer hennes val av outfit, eller så är det japansk

Medlem
Skrivet av Jh:
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Klart han gör det. Hon är ju helt malplacerad.

Sant, men namnet quiet syftar så klart på att hon är prickskytt.
Där ljudlöshet fram till skottögonblicket är viktigt.
Sen är det givetvis löjligt att hon ska springa runt i nån slag jävla grön bikini. Fast det kanske hade distraherat de mer sexuellt frustrerade fienderna till overksamhet...

Medlem
Skrivet av Inpieces:

Hey, det är inte en diskussion om att förbjuda naken hud eller inte. Det är som Thomas säger, det är bara jävligt opassande klädsel för både miljö och MGS5. Man vet dock ingenting om Quite. Kanske har hon (förhoppningsvis) en historia som förtäljer hennes val av outfit, eller så är det japansk

..japansk syn på heroiska kvinnor (I SPEL) - som inte går hem i västvärlden..

Så sluta upp med feminist-tjafset och fokusera på Metal Gear Solid nu.

Medlem

Jag tycker det är rätt underhållande att det oftast är samhällsprivilegierade män som tycker det finns "viktigare saker att diskutera" än jämställdhet.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Jag tycker det är rätt underhållande att det oftast är samhällsprivilegierade män som tycker det finns "viktigare saker att diskutera" än jämställdhet.

Hur kan du veta att det är oftast samhällsprivilegierade män som tycker detta, enbart av att läsa forum kommentarer där människor skriver under pseudonymer?


signatur

Nämen!

Håller med veckans krönika, MGS har jag alltid stört mig lite på, föredrar Splinter Cell. Men det är en annan typ av spel.

Däremot är du pang på när det gäller Mirrors Edge 2. Jag älskar estetiken och färgerna och freerun elementen, men slagsmålen blev som bromsklossar. Jag klarade Mirrors Edge, och utan att döda någon, men det tog tid då vissa partier näst intill var gjorda för att sno ett vapen från en merc.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av gnu:

detta är sveriges mest kränkta man

Amen

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Vintersorg:
Skrivet av Jh:
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Klart han gör det. Hon är ju helt malplacerad.

Jasså?
Inte enligt Kojima, och det är ju för fan hans spel.

Jaha? Och? Får man inte ha åsikter om designen för att man inte varit med och designat spelet? Jag antar att du tycker recensioner är helt överflödiga eftersom de undantagslöst tar upp saker recensenten inte själv har påverkat; design, gameplay, handling, ljud osv. Allting är ju skapat av någon annan utefter dennes visioner.

Skrivet av Vintersorg:

Arnroth som speljournalist är ett skämt i mina ögon. Dessutom kan jag upplysa om att fruktansvärt många faktiskt klarade Mirror's Edge.

Eftersom han har åsikter om spel förstår jag, baserat på vad jag svarade på ovan, att du anser att han är ett skämt. Vad han menade med att "klara" Mirror's Edge är att varva spelet utan att slåss mot en enda soldat, vilket han tydligt påpekade tidigare i texten. Hur många var det som gjorde det? Säkerligen många till antalet, men en ytterst liten procentsats.

Skrivet av Vintersorg:

Min kommentar kan verka oproffsig, men jag är bara trött på Herr Arnroth, som givetvis måste dra upp hela genus-grejen.

Då förstår du säkert hur tröttsamt det är att läsa kommentarer från er som givetvis måste dra upp hur tröttsamt det är med "genus" eller "feminism" varje gång något skrivs om det.

Skrivet av Vintersorg:

Suck.. Även min Sambo (kvinnlig,yeah!) suckar åt karln.

Jaha?

Självklart får man ha åsikter! Precis som att jag får det.
Däremot kan du lägga ner att anta saker om mig.. Sånt skit uppskattas inte. Jag läser recensioner precis som alla andra.

När det gäller Mirror's Edge hade jag faktiskt av någon outgrundlig anledning missat att han nämnde det du sa. Däremot när jag nu läser det så ser det, iaf för mig, ut som två olika frågor. Är det som du säger så frågar han ju samma sak.. Två ggr direkt efter varandra. Så jag står kvar vid min tolkning.

Sedan blir man ju lite fundersam när herr Olander inte kunde sluta tänka på svampinfektioner mellan brösten medan han spelade R.E, eller Raidens lilla "naken"-tripp i MG. Själv objektifierar jag inte alls.. Jag är för gammal (32) för att bli upprörd över trams. Hysteri.. Det är lite roligt ändå, att på FZ så är det fler killar som skriver om detta, än tjejer. Visst, fler killar här förstås, men ändå.. Om en tjej säger något, som inte är hysteri, så fine, det respekterar jag. Men jag tror att flertalet här spelar duktiga..

Och nej, jag är inget manssvin. Jag älskar min sambo och våra barn. Jag älskar kvinnor.

Lika bra att man skrivet dit det så att man inte blir påhoppad av nån tok..

Medlem

en fråga till Arne och alla andra feminazis: varför ska jag bry mig?

Medlem
Skrivet av blackholesun:

en fråga till Arne och alla andra feminazis: varför ska jag bry mig?

Av samma anledning som du vill att andra ska bry sig när du talar om saker du brinner för.


signatur

Everybody needs help.

Bara en liten påminnelse till var och en:
Please play nice, or i'll put you on ice.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Bawzan:
Skrivet av Thomas:

Förstår precis vad Thomas menar. Jag kommer ihåg när man fick springa runt helt naken som Raiden efter tortyrscenen i Metal Gear Solid 2. Det var helt omotiverat. Blev så otroligt kränkt över att Kojima objektifierade den manliga kroppen på det viset. Man kan ju undra vad han höll på med. Skiter Kojima totalt i Metal Gear Solids manliga fanbase?

Just det senariot du beskriver låter ju dock motiverat, storyn i spelet gör det motiverat liksom.
Men vad som inte är lika motiverat är att slänga in en bikinbrud i den miljön, i det senariot. Skulle lika gärna kunnat vara en kille, eller för all del en tjej i riktig , praktiskt militärutrustning.

Anledningen till att vara naken under tortyr är att man skall känna sig mer utsatt. Raiden blir avklädd för att känna sig just utsatt, vilket man får anta att Quiet också blir av samma anledning. Men varför tar hon inte bara någon random soldats uniform efter att hon har undkommit tortyren? Det är en bra fråga. Varför gör inte Raiden det i MGS2? Det finns då gott om soldater vars kläder han kan ta för att täcka sig. Skulle inte påstå att hans nakenhet är mer motiverad än hennes. Båda är nakna på grund av att de har blivit torterade. Samma situation fast med olika kön. Sen är ju Raiden faktiskt HELT naken, medan Quiet faktiskt har lite kläder på sig.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av blackholesun:

en fråga till Arne och alla andra feminazis: varför ska jag bry mig?

Av samma anledning som du vill att andra ska bry sig när du talar om saker du brinner för.

Jag frågar igen: Varför ska jag bry mig att denna brud Arne yrar om går runt i bikini i öknen i ett tv-spel?

Medlem

Det är lustigt hur kommentarerna till sådana här krönikor rättfärdigar deras existens exakt varje gång.

Medlem
Citat:

Dessutom hade Dice innan releasen pratat om att man kunde klara det utan att använda våld, bara genom smart parkourande skulle man kunna ta sig förbi fienderna. Eh, finns det någon där ute som fixade det? Finns det någon där ute som faktiskt klarade spelet från start till mål? Jag gjorde det inte.

Inte riktigt, det är två personer som jag är tvungen att slå ner. Den ena är på båtbanan och vid parkeringen precis brevid en dörr man måste vrida upp, och den andra är på sista banan i serverrummet (har dock lyckats springa förbi utan att skjuta på easy men det är ju lite blä). Men alla andra fajter springer jag ifrån utan några större problem.

Hoppas verkligen det kommer vara möjligt att springa ifrån alla fajter i uppföljaren.

När det gäller Metal Gear Solid så dog den serien för mig med tvåan, så besviken har jag nog aldrig blivit med ett spel. Har aldrig spelat fyran och kommer nog aldrig spela femman heller.

Inaktiv
Skrivet av blackholesun:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av blackholesun:

en fråga till Arne och alla andra feminazis: varför ska jag bry mig?

Av samma anledning som du vill att andra ska bry sig när du talar om saker du brinner för.

Jag frågar igen: Varför ska jag bry mig att denna brud Arne yrar om går runt i bikini i öknen i ett tv-spel?

Vem fan är intresserad av att du inte bryr dig? Om du inte bryr dig, håll käften.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Det är lustigt hur kommentarerna till sådana här krönikor rättfärdigar deras existens exakt varje gång.

Ja, är det inte underbart?

Kvinnobilden i spelindustrin är minst sagt problematisk. Inte nödvändigtvist från utvecklarna själva (de flesta seriösa studior och deras anställda har knappast kvinnofientliga attityder) utan i många fall från själva marknaden. Om man slänger in lättklädda damer i spelen så är det för att det enligt bedömningar säljer. Om folk skulle sluta köpa spelen eller (som Arnroth) högljutt protestera (med all rätta), så kan man ju försöka få stopp på eländet.

Och att påstå att det finns "viktigare saker att bättra på" är ju bara rent strunteri. Vi snackar om en inställning som trycker ner ena halvan av jordens mänskliga befolkning, och problemet löser sig olyckligtvis inte bara genom att skriva en check och skicka till relevant instans, det är en attitydsfråga som måste bearbetas under lång tid, och har man inte börjat bry sig kan man gott göra det nu!

Som en extra liten parantes kan jag dra upp ett exempel på den tröttsamma humor som fortfarande förpestar delar av den allmäna spelcommunitien.

Som ni kanske minns har det kommit en uppsjö av trailers för kommande Battlefield 4. En av dom går mer på detalj angående Commander-systemet. I slutet av trailern ser man en ung kvinna som utnyttjar commander-läget via en tablet. Kvinnan i fråga är en mycket nära vän till mig, så naturligtvis tyckte jag det var kul och häftigt att se henne poppa upp i en trailer. Jag blev mindre glad av att se vissa av kommentarerna på youtube:

"A woman on a tablet being the commander, lol what a joke, they are going to lose."

"I'd like to play the blonde over BF4."

Försök tänka er hur det känns att få utstå den sortens värderingar, oavsett relevans, hela tiden. Jag kan inte, för jag är inte kvinna. Men en stor del av er omgivning kan förmodligen relatera, och jag tycker iallafall att det är förjävligt.

Medlem

You can do eet! Ta fram Mirrors Edge igen och ge det mer tid, det är få spel i mitt liv som jag klarat jämfört mer hur många jag har spelat flera timmar i, men Mirrors Edge var så pass kul och utmanade som "Pacifist" att jag efter mycket slit klarade första genomspelningen utan att avfyra ett vapen, det var kul! Ge det en ny chans

Vad det gäller MGS 5 så hade jag inte sett fröken tyst innan, men nu när jag har sett henne så håller jag bara med och hoppas att herr skapare kan ta åt sig av kritiken och klä på henne riktig tactical gear innan de släpper spelet!

Medlem
Skrivet av Jh:
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Klart han gör det. Hon är ju helt malplacerad.

Hah, jag la inte ens märke till henne när jag kolla på E3. Tänkte mestadels att det är nog varmt i Afghanistan

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Cane:

Du har rätt. Kojima lär ändra på Quite efter att ha läst din krönika på svenska.

Du påverkar nog betydligt mycket mer om låter bli att köpa spelet

Jag tror vi alla kan enas om att han påverkar mer än dig, mig och resten av pöbeln, och det var förstås det han hade i åtanke. Gör dig inte dummare än du är. Och nej, han påverkar inte mer som enskild individ genom att avstå köp.

Skrivet av Vintersorg:

Självklart får man ha åsikter! Precis som att jag får det.
Däremot kan du lägga ner att anta saker om mig.. Sånt skit uppskattas inte. Jag läser recensioner precis som alla andra.

Du missar min poäng. Syftet var att påvisa hur märkligt ditt argument var, just eftersom du självklart läser recensioner.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Det är lustigt hur kommentarerna till sådana här krönikor rättfärdigar deras existens exakt varje gång.

Sant, men då kan jag tycka att man kan skriva om sexistiska gamers och hur man borde bete sig istället. Hur spel och sånt ser ut har vi väldigt lite makt över. Även om jag inte köper GIRL FIGHT XXX så kommer någon annan utvecklare göra ett liknande spel ändå.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

fz blir mer o mer aftonbladet 2.0

Ja, jävligt tragiskt är det. Får väl hoppa över till en annan hemsida ifall FZbladet blir ännu värre än vad det redan är


signatur

Game long and prosper

Medlem

"ända till den kvinnliga soldaten introduceras. För medan Snake och de andra grabbarna är klädda i munderingar väl valda för sol, sand och öken, ser hon ut som hon just kommit från jobbet på strippklubben"

Medlem

Oj, folk är visst helt vansinniga över kvinnor igen.

Det som störde mig mest med artikeln var att Thomas påstod att Mirror's Edge var svårt.

Va fan?

Medlem
Skrivet av Thomas:
Skrivet av Bawzan:
Skrivet av Thomas:

Förstår precis vad Thomas menar. Jag kommer ihåg när man fick springa runt helt naken som Raiden efter tortyrscenen i Metal Gear Solid 2. Det var helt omotiverat. Blev så otroligt kränkt över att Kojima objektifierade den manliga kroppen på det viset. Man kan ju undra vad han höll på med. Skiter Kojima totalt i Metal Gear Solids manliga fanbase?

Just det senariot du beskriver låter ju dock motiverat, storyn i spelet gör det motiverat liksom.
Men vad som inte är lika motiverat är att slänga in en bikinbrud i den miljön, i det senariot. Skulle lika gärna kunnat vara en kille, eller för all del en tjej i riktig , praktiskt militärutrustning.

Anledningen till att vara naken under tortyr är att man skall känna sig mer utsatt. Raiden blir avklädd för att känna sig just utsatt, vilket man får anta att Quiet också blir av samma anledning. Men varför tar hon inte bara någon random soldats uniform efter att hon har undkommit tortyren? Det är en bra fråga. Varför gör inte Raiden det i MGS2? Det finns då gott om soldater vars kläder han kan ta för att täcka sig. Skulle inte påstå att hans nakenhet är mer motiverad än hennes. Båda är nakna på grund av att de har blivit torterade. Samma situation fast med olika kön. Sen är ju Raiden faktiskt HELT naken, medan Quiet faktiskt har lite kläder på sig.

Ska va helt ärlig och säga att jag missat att Quiet blev torterad, fast jag läste igenom hela krönikan :). Doh!
Men hur som hellst, känns det inte motiverat att dom springer runt halvnakna/ nakna. För som du skriver, det borde ju finnas gott om kläder för dom ta på sig

Medlem

Lämna tangentbordet och ta en sväng ut på stan i sommarvädret. Där kommer du se massor med vackra och lättklädda kvinnor.

Tycker verkligen att denna diskussion är så himla larvig. Kojima och Konami bestämmer väl själva vilka målgrupper dom vill locka. Såsom alla andra företag.

Medlem

Kul att ingen nämnt att de har problem med att i början av trailern så blir vad som ser ut som en bomb utplockat ur en liten pojkes mage.

Men visar en kvinna lite för mycket hud så blir det upplopp.
Fet diskriminering åt andra hållet
Men det är ju mest folk av det manliga könet som dör i spel så ingen verkar bry sig vilket jag tycker är lite smått underhållande.

För övrigt så älskar jag alla de andra MGS spelen så det blir nog att köpa detta med.

Medlem
Skrivet av Varnberg:

Lämna tangentbordet och ta en sväng ut på stan i sommarvädret. Där kommer du se massor med vackra och lättklädda kvinnor.

Tycker verkligen att denna diskussion är så himla larvig. Kojima och Konami bestämmer väl själva vilka målgrupper dom vill locka. Såsom alla andra företag.

eller köp Hänt extra (damtidning btw) det är rena porren med nakenhet och bröstfrossa i varje nummer.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Håller med, än en gång insiktsfullt av Arnroth.

Om det nu inte är så att Kojima problematiserar hudcancer på grund av alltför lättklädda turister i soliga länder.

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Såklart att du skulle haka upp dig på henne

Så klart att någon skulle haka upp sig på att han skrev det han skrev, och att det dessutom ska gillas av "den gamla vanliga " skaran.

Tack för ännu en välskriven artikel Thomas, jäkligt glädjande att se en speljournalist som vågar sätta ner foten mot dumheterna. Fungerar på samma sätt med spel som film, det är de omotiverade brösten och sketna one-liners som avgör ifall det är en solkar B-film eller inte.

Skriv svar