Varför Battlefield 2 misslyckades.

Medlem
Varför Battlefield 2 misslyckades.

Jag skall börja med att säga att detta inlägg är en högst personlig åsikt och jag respekterar vad ni som läser har för åsikt om Battlefield 2.

Jag personligen gillade aldrig Battlefield 2, nu var det sagt, jag skall i denna blogg beskriva varför Battelfield 2 , i mina ögon, misslyckades med att bli en riktigt bra online-shooter. Jag är dock medveten om att spelet blev och är en populär online-shooter i dagsläget.

Det var många faktorer som skulle klicka för att spelet skulle lyckas i mina ögon, jag börjar med att ta upp grunderna:

1. Koncept - Ett massivt spel som handlade om en fortfarande känslig konflikt där man som spelare skulle kunna köra alla moderna krigsfordon, ha egna squads med sina vänner samt att välja vilket land man ville spela för tillsammans med och mot 63 andra människor.

På pappret är detta en väldigt bra idé som hade fungerat för både 1942 och Vietnam men det gick inte riktigt som det skulle vilket jag tar upp senare.

2. Grafik - När Battlefield 2 för första gången visades så var det med mycket bra grafik, alla karaktärer var väl detaljerade och banorna såg väldigt bra ut.

Detta skulle betyda att man skulle få en mer realistisk krigsupplevelse samtidigt som att man skulle kunna gå ut online samtidigt som man behöll bra grafik, varför detta misslyckades kommer jag till senare.

3. Fysik - Battlefield 2 skröt om delvis förstörbara miljöer där man inte kunde gömma sig bakom trä då kulor gick rakt igenom. Man visade också stolt upp ragdoll-fysiken vilken skulle finnas i alla karaktärer.

Fysiken är en viktig del för realismen i spel och den fysiska delen av spel kan höja underhållningsvärdet avsevärt, ändå misslyckades spelet på det området och även det här tar jag upp senare i inlägget.

4. Försäljning - Spelet skulle självklart sälja bra och för att uppnå det skulle det gå att spela likväl online som offline med ett bra upplägg, en trailer av spelet skvallrade om att singelplayer delen skulle innehålla uppdrag där man skulle ha olika objektives och styra en squad, och ytterligare en trailer skvallrade om ett massivt online-läge där man skulle spela som squadleader eller squad member eller varför inte commander, det utlovades också en sorts achievments i spelet där man steg i rang.

Detta visade sig vara ett bra drag då spelet faktiskt har sålt i väldigt många exemplar och är stor succé världen över, men i mina ögon fungerade det inte.

Varför det misslyckades:

1. På pappret var konceptet perfekt, i praktiken gjordes det dock en hel del fel. Dels misslyckades Dice med kontrollerna på fordonen, flygplanen var nästan omöjliga att styra och helikoptrarna kraschade alldeles för lätt.
De mindre fordonen som jeepar och buggys hade visserligen bra kontroll men de gick sönder alldeles för lätt och var därför obrukliga.
APC fordonen hade samma problem som de mindre fordonen då det knappt krävdes två pansarskott för att ta den. Realistiskt? Ja. Roligt? Nej.
Vad gäller tanksen så var de grovt obalanserade och spelaren i tank var oftast den som komm etta i omgången.

Systemet för onlinespel var oerhört föråldrat då det inte fanns någon struktur på det hela. Detta var delvis spelarnas fel då ytterst få var och är intresserade av att gå i squads och samarbeta, därav kändes online mer som ett stökigt singleplayer spel där alla spelade för sig själva än en massiv online-shooter där man var tvungen att samarbeta, detta hade Dice kunnat förhindra genom att införa ett poängsystem där man endast fick poäng för hur mycket man samarbetade inom grupperna t.ex. man skulle kunnat få poäng genom att täcka en lagmedlem m.m.

Den tredje saken som var fel på konceptet var att man nästan helt uteslöt stadsbanor, då striderna i konflikten vilken spelet delvis baserades på oftast utspelar sig i städer, så var det väldigt dumt att bara lägga in sammanlagt två stadsbanor.

2. Grafiken visade sig vara bra, karaktärerna var väldetaljerade, banorna var väldetaljerade, men, alltid detta men, det verkade som att man hade glömt vapenuppsättningen, vapnen var fula, oerhört fula och detaljfattiga.
För att ta ett exempel är ak-47an i BF2 en svart plastbit med lite trä på, medans den i BF:V är ett högt detaljerat stycke metall med trädetaljer.

Vattnet i BF2 var också väldigt dåligt gjort och bestod endast av ett blått dött stycke, visserligen så såg det bra ut, men det hade varken vågor eller några större effekter.

3. För det första var det en lögn att man inte kunde gömma sig bakom trä, man kunde gömma sig bakom staket, plank och träd utan problem då det inte ende ett smack då man skjöt i materialet, man kunde även gömma sig bakom väldigt tunna plåtbitar då det inte heller här gick igenom några kulor.

Förstörbarheten var även den högst begränsad och man kunde inte ens köra ned en vägskylt, det enda man egentligen kunde förstöra var tunnor och ett plank i den enda singleplayer-stadsbanan.

Striderna blev också väldigt orealistiska då ragdoll-fysiken förstörde realismen, om man upplevde en tät strid så blev allt förstört då en kropp flög iväg c:a 5-6 meter helt viktlös när den dog, varför förstörde det? Jo för att det är fysiskt omöjligt att av en kula flyga iväg då man inte är helt lealös när man blir träffad!

4. Försäljningen lyckades, detta för att den baserades på lögner, spelet var trots trailern helt anpassat för onlinespel och det enda spelarna utan bredband kunde göra var att spela i ett händelselöst tråkigt offlinespel utan uppdrag, utan squads och utan commander, visserligen kunde man själv vara commander men vad hjälpte det då AIn var helt puckad.

Achievments momentet i spelet misslyckades också då man var tvungen att spela grovt mycket i ett onlinespel där det var väldigt svårt att få bra med poäng, för att låsa upp ett vapen för att sedan göra samma sak fast två gånger till innan man fick låsa upp nästa vapen, detta åtgärdades senare i Battlefield 2142 men det borde vart lättare att få poäng redan i tvåan!

Dessa fyra faktorer är några av anledningarna till att spelet i mina ögon var ett misslyckande, fast egentligen så hade det ambitioner till att bli ett av världens bästa spel, det var bara det att Dice valde att inte finputsa det, de valde att inte förnya onlinesystemet radikalt, de valde att inte satsa på samarbete mellan spelarna, de valde att få ut ett spel som inte var färdigt istället för att släppa ett färdigt spel vilket skulle kvala in bland världens bästa spel, detta var ett oerhört dumt val och jag kommer alltid minnas Battlefield 2 som ett ofärdigt spel med ambitioner till att bli bäst, jag är ledsen att det blev så.

#blogg

Medlem
Varför Battlefield 2 misslyckades.

Håller med dig helt, systemkraven i jämförelse på vad man får ut är dessutom helt löjliga.


signatur

dom förnedrar hela Gamer-world!!!

Medlem

Ja, synd bara att samma motor användes i 2142. Jag ogillar den starkt.

Medlem

Battlefield 2's motor är faktist min favoritmotor i hela serien, förmedlar en mycket bättre känsla än vad exempelvis trean gör, enligt min åsikt givetvis.

Jag har spenderat hundratals timmar i originalspelet och hundratals timmar med modden Project Reality, har prövat Project Reality För ARMA 2 också, men den kunde aldrig nå samma känsla som originalmodden.

1
Skriv svar