Mass Effect 3 blir trollat på Metacritic

Skrivet av Fajri*:

2:an försökte sig ju på någon form av rekord för att fortast möjligt hamna i reahyllan. Tog bara några månader innan PC-version kostade 49kronor hos Elgiganten Megastore. Köpte det för att det var billigt och jag var lite nyfiken för så många pratade gott om det, men det var inget spel för mig. Dålig grafik, segt och värdelös ingame-känsla. Sen kanske jag inte direkt har tålamod för långsamma spel där man måste gå och leta efter saker och följa berättelser, men ändå

Har spelet både på skiva och på STEAM, kostade drygt 89:- Det var det värt


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Icewind:

Meh. Är väl samma muppar som var i farten när MW3 kom. Metacritics "användare recensioner" är och kommer alltid förbli ett dåligt skämt.

Så är det ju även med dem flesta "professionella" recensionerna. Sanningen brukar man ofta hitta någonstans mitt i mellan användarnas och kritikernas åsikter och snitt, med vissa speciella undantag då som i det här fallet.

Medlem

Haha. Amerikanare som blir upprörda över homosexuella - välkomna till 1800-talet lixom

Och hur kan dom tro på att gudar existerar idag 2012? Helt sjukt ju. Skulle vara intressant med en landsomfattande intelligenstestning i USA.

Inaktiv

är det okej att bara gilla snygga lesbiska tjejer som är 19-23?

Medlem
Skrivet av m0rfar:

Om man är kristen och inte gillar bögar så behöver man ju inte spela Shepard homosexuell, då kan man spela honom/henne helt enligt heterosexuell läggning (i övrigt tycker jag alltid det är intressant att det bara är manlig homosexualitet som upprör, inte kvinnlig). Med andra ord så trycker inte Bioware upp några politiska budskap i ansiktet på folk, men kristna högern i USA är ju en stor samling idioter så det spelar ingen roll vad man säger.

Det handlar inte längre om endast shepard, utan t ex är det en manlig soldat på skeppet som är öppet homosexuell som tjuter om sin avlidna man till och från. Rätt känsligt ämne i USA och var ju inte så länge sedan de tog bort regeln om att öppet homosexuella inte hade något att göra i armén.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Aresz:

Jag tycker att dom kristna användarna borde förstå att kärlek inte är något fel och att man inte ska tro på allt som står i en gammal bok som dessutom är påhittad. Respekt för andra kanske? Ber om ursäkt ifall någon kristen som inte accepterar homosexuella tar illa vid sig för det jag skriver nu men väx upp för fan.

Ja, världen blir en bättre plats den dag mänskligheten överger sin benägenhet att låta sina liv styras av fantasy-historier påhittade av "upplysta" ökenmänniskor för några tusen år sedan.

Vilken förtjusande inställning. Framför allt gillar jag hur du beskriver de första följeslagarna som "ökenmänniskor", respektfullt och bra.

"Ökenmänniskor" var inte menat som något nedsättande, men nu när jag läser det jag skrev igen så ser jag definitivt hur det kan tolkas som det. Så det var klumpigt formulerat av mig.

...och "upplysta" inom citationstecken och beskrivning av de heliga skrifterna som påhittade fantasy-historier då? Var det inte heller menat som något nedsättande eller för det låter sannerligen väldigt nedsättande.

Skrivet av Trollafett:

När du säger att den går indirekt mot bibelns budskap antar jag att du väljer den senare delen. Kristna glömmer ofta att det finns två testamenten, och ingen vettig människa kan väl stå för budskapen i det gamla va? Tycks alldeles för lätt att plocka russinen ur kakan, om man så säger. Sen kan jag hålla med om att hans kommentar var onödig, men det är inte själva poängen. Det fria ordet för med sig bilder, kommentarer och andra uttryck som man kan uppfatta som stötande. Alternativet är långt mycket värre.

Jag håller med dig om att det är alldeles för lätt att plocka russin ur kakan och det finns en anledning till att Tanach kompletteras med Talmud.
Jag tycker dock att ateism ska bedömas med samma måttstock som religiösa och de ideologier som byggt på en ateistisk världsåskådning och som fått anhängare är nazismen, fascismen och kommunismen. Ett krig med 60 miljoner dödsoffer samt åtskilliga ytterligare miljoner dödade under förtryck och kommunistiskt vanstyre så kan jag konstatera att jag föredrar min gudstro framför gudsförnekarnas blodstörst.

Jag har för övrigt aldrig försökt frånta varken Sebastian hans rätt at uttala sig men jag ger honom inte card blanche för att häva ur sig dumheter. Men i din värld finns det ingen skillnad mellan självcensur och påtvingad censur kan jag tro.

Medlem
Inaktiv

Omg. människor blir upprörda över homosexuella inslag, det måste vara troll för sådana människor finns ju inte på riktigt, eller?

Medlem

Alla som känner något som helst ansvar som konsument borde bojkotta spelet. Men det är för enkelt att säga "äsch då, det påverkar inte mig".

"I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;
Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade."

Dikten går att applicera rätt bra på andra saker än just Tysklands gamla nazister. Bl.a Biowares sätt att ta sig an marknaden för deras spel. Jag ger det fem år om ME3 fungerar ekonomiskt, sen är det enda du får med ett Bioware spel huvudkaraktären, alla companions är DLC. Vilket inte hade oroat mig, eftersom inget Bioware-spel sedan KotOR har levt upp till mina krav. Men det finns andra tillverkare som jag stöder, och jag vill inte att de ska börja kika på Biowares knep.

AW8
Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Aresz:

Jag tycker att dom kristna användarna borde förstå att kärlek inte är något fel och att man inte ska tro på allt som står i en gammal bok som dessutom är påhittad. Respekt för andra kanske? Ber om ursäkt ifall någon kristen som inte accepterar homosexuella tar illa vid sig för det jag skriver nu men väx upp för fan.

Ja, världen blir en bättre plats den dag mänskligheten överger sin benägenhet att låta sina liv styras av fantasy-historier påhittade av "upplysta" ökenmänniskor för några tusen år sedan.

Jag håller med.

Skrivet av anon_98854:

Vilken förtjusande inställning. Framför allt gillar jag hur du beskriver de första följeslagarna som "ökenmänniskor", respektfullt och bra.

"Ökenmänniskor" kan ju ses som ett slags glåpord, men det kan ju också vara ett helt neutralt ord.
Människor som bor i öknen är ju ökenmänniskor. Det är som att kalla oss svenskar skogsmänniskor eller snömänniskor, man statuerar ju bara fakta: här finns massvis av snö och skog.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av boneless:

Och att DLC dag ett är något ni ogillar så köp inte. Köp inte ME3 heller för den delen. Kunde inte bry mig mindre. men varför sitta och betygsätta ett spel man inte ens spelat. Det är väl deras produkter, de får väl själva bestämma hur de ska säljas och till vilket pris.

Totalt medhåll.

Hellre DLC dag 1 än inget DLC alls. Har man inte råd eller inte vill betala då får man nöja sig med grundspelet, precis som när man köper en bil: Köper du en BMW utan extrautrustning så får du fortfarande en jävligt bra bil... Men utan lite extra lyx.

Mera DLC till folket, typ ett extra paket i veckan vore lagom.

Håller med. Gillar du det inte behöver du inte köpa det. Köper du det så får utvecklarna mer pengar och kan göra mer spel. Alla vinner.

Medlem

Ohh grova homosexuella kärleksscener, ytterligare en anledning att spela! (Ja det är definitivt många som "trollar")


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Religiösa dårar

Medlem

Vem tror på allvar fortfarande att gudar existerar? Nu lixom, 2012? Det kan ju bara amerikanare göra, lol

Medlem
Citat:

Håller med. Gillar du det inte behöver du inte köpa det. Köper du det så får utvecklarna mer pengar och kan göra mer spel. Alla vinner.

Jag förstår inte det tankesättet. Hur kan att betala mer för något än du borde innebära att alla vinner på det? För min del ser det ut som du är förloraren, och Bioware's investerare är vinnarna.

1. De som redan är rika blir rikare.
2. De som faktiskt har gjort spelet (programmerarna osv) får inte mer pengar.
3. Det kanske spiller över till andra tillverkare, och då får "vi som inte gillar det" ändå stå ut med Day0 DLC i de spelen vi ser fram emot, pga er dumhet.

Dessa tre punkterna är nog för mig att sätta mig ned och skriva en recension på ett spel jag bara spelat demot av. Men jag hade nog varit mer subtil än de flesta på metacritic.

Till alla som tycker Day0 DLC är en bra idé, har ni någonsin hört talas om en s.k. "slippery slope"?

Medlem
Skrivet av wrajjt:
Citat:

Håller med. Gillar du det inte behöver du inte köpa det. Köper du det så får utvecklarna mer pengar och kan göra mer spel. Alla vinner.

Jag förstår inte det tankesättet. Hur kan att betala mer för något än du borde innebära att alla vinner på det? För min del ser det ut som du är förloraren, och Bioware's investerare är vinnarna.

1. De som redan är rika blir rikare.
2. De som faktiskt har gjort spelet (programmerarna osv) får inte mer pengar.
3. Det kanske spiller över till andra tillverkare, och då får "vi som inte gillar det" ändå stå ut med Day0 DLC i de spelen vi ser fram emot, pga er dumhet.

Dessa tre punkterna är nog för mig att sätta mig ned och skriva en recension på ett spel jag bara spelat demot av. Men jag hade nog varit mer subtil än de flesta på metacritic.

Till alla som tycker Day0 DLC är en bra idé, har ni någonsin hört talas om en s.k. "slippery slope"?

Är det fel att tjäna pengar?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Spelet är horribelt, jämfört med 2an. PC versionen är låst till 1600xvaddetnuär, till skillnad från ME2 som iaf hade 1920xvaddetnuär. Röstskådisarna låter oinspirerade, som de fått sin lön kapad på mitten. Att BW förutsätter du köpt alla DLC för att du ska förstå storyn mellan 2an och 3an också är väldigt förvirrande. Jag är djupt besviken.


signatur

I drank what?

Medlem

Köpta recensioner. Jag har för mig att sånt är tydligt när någon ger ett betydligt högre betyg än genomsnittet utan att riktigt kunna motivera det. Det är väl rätt logiskt att när alla stora spelkritiker ger samma höga betyg, då är det fatt alla har fått samma härliga upplevelse när de körde spelet. Tror ni verkligen de vill riskera all sin trovärdighet genom att ge fel betyg? Räcker ju med att en av dem läcker att de blivit köpta av EA för att hela huset ska rasa.

DLC vid dag ett. Jävligt illa av företaget som inte ens gömmer att de vill ha mer betalt för sina spel. Jag minns dock för 17 år sen när jag började köpa mina första PC-spel. Runt 500 spänn för färska spel. Idag? 500 spänn fortfarande. Noll procents inflation är det företagen som känner av mest. Samtidigt får konsumenterna oftare och oftare spel som kan räcka i över 100 timmar. Det var mindre troligt förr. Så jag har ändå respekt för den realitet som företagen står inför när de gör sina kostnadskalkyler. DLC är också något extra till spelet. Det är inte spelet. Betygsätter man ett spel så är det spelet som räknas, inte det extra.

Homo. Var redan ett ämne vid Mass Effect 1. Inget nytt alls i Mass Effect 3. Helt valbart. Går att fullständigt missa denna lilla del i detta stora spel. Det är ett vuxet spel med våld och död. Kärlek och sex är både trevligare och finare, en del av varje vuxen persons liv. Man får välja, som man vill.

Spelkritikerna har gett oss deras svar. Spelet är grymt. Konsumenterna vill redan säga sitt, redan vid dag 1 och 2. Antingen är det troll, eller spelare som gjort sina speedruns genom spelet. Det är inte så jag tänker köra spelet, det är inte så Bioware tänkt man ska spela. Både de och jag vill upptäcka, undersöka, uppleva och skapa sin egna berättelsen med hjälp av spelets funktioner. Och sen finns de enorma möjligheterna att variera och testa alternativen och köra Mass Effect 3 ihop med 2 tidigare spel. Ingen av "konsumenterna" som redan yttrat sig om spelet har den minsta trovärdigheten för mig. Noll. Spelkritikerna har inte mitt fulla förtroende de heller, men ligger betydligt bättre till än någon annan och deras erfarenhet visar att de har en aning i alla fall hur spelet ska spelas och upplevas.

Inaktiv
Skrivet av White:

Vem tror på allvar fortfarande att gudar existerar? Nu lixom, 2012? Det kan ju bara amerikanare göra, lol

En klok och vältalig debattör som du har säkerligen inga problem med att framföra lite förnuftiga argument som motbevisar Guds existens. Jag är idel öra.

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av White:

Vem tror på allvar fortfarande att gudar existerar? Nu lixom, 2012? Det kan ju bara amerikanare göra, lol

En klok och vältalig debattör som du har säkerligen inga problem med att framföra lite förnuftiga argument som motbevisar Guds existens. Jag är idel öra.

Man ska inte behöva evisa att gud inte finns i dagens samhälle. Det är som att sitta och förklara för ett barn att det inte finns troll i garderoben.

Medlem

Jag köper spelet, sen tankar jag det och spelar den crackade versionen så jag slipper origin. Då får Bioware pengar, och jag får integritet. Win/win.
Sen om nån anklagar mig för att ha laddat ner det kör jag ner boxen i halsen på dem.

Anyway, jag tycker att det är intressant att möjligheten till homosexuella relationer är mer stötande än säg, artificiell intelligens som bränner sönder människor, och att skildra barn som lider.
Varför gnäller man för att man får alternativ? Det är ju upp till dig att vara hetero isånafall.
Jag blir glad att folk inser att man vill ha möjligheten. Inte för att jag skulle ta den, men jag har ett aktivt val.

Stick tillbaka till amerika och koppla bort det från resten av världen.
När Rick Santorum vinner presidentvalet får vi svart på vitt hur efterblivet det landet har blivit, och då ser jag inte några problem med att låta dem frodas i sitt 'paradis' och sen kan vi komma och hälsa på i våra svävare när dom återuppfinner hjulet och anklagar varandra för IP-stöld. Runt runt runt i cirklar kommer det gå. Och orsaken är att gud vill det.

Medlem

När utvecklare och recensenter börjar kalla användare som ger spelet dåligt betyg för "trolls", då ger jag spelet lägsta möjliga betyg med glädje om det ska vara på det viset.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av wrajjt:
Citat:

Håller med. Gillar du det inte behöver du inte köpa det. Köper du det så får utvecklarna mer pengar och kan göra mer spel. Alla vinner.

Jag förstår inte det tankesättet. Hur kan att betala mer för något än du borde innebära att alla vinner på det? För min del ser det ut som du är förloraren, och Bioware's investerare är vinnarna.

1. De som redan är rika blir rikare.
2. De som faktiskt har gjort spelet (programmerarna osv) får inte mer pengar.
3. Det kanske spiller över till andra tillverkare, och då får "vi som inte gillar det" ändå stå ut med Day0 DLC i de spelen vi ser fram emot, pga er dumhet.

Dessa tre punkterna är nog för mig att sätta mig ned och skriva en recension på ett spel jag bara spelat demot av. Men jag hade nog varit mer subtil än de flesta på metacritic.

Till alla som tycker Day0 DLC är en bra idé, har ni någonsin hört talas om en s.k. "slippery slope"?

Är det fel att tjäna pengar?

Kan du bara möta argumenten jag presenterade med en fråga?

Oavsett om det är fel eller ej att tjäna pengar, så måste t.o.m ni som köper Day0 DLC inse att BioWare helt enkelt skar ut en bit av tårtan (spelet) för att kunna ta extra betalt, så att de som sitter i toppen ska kunna plocka ut feta bonusar och stora (större) avkastningar.

edit: vidare, vad händer när BioWare skär bort tre bitar från tårtan i sitt nästa spel? Och fyra spelet efter? Osv osv.

Medlem
Skrivet av White:

Vem tror på allvar fortfarande att gudar existerar? Nu lixom, 2012? Det kan ju bara amerikanare göra, lol

Hela den arabiska världen bygger sina samhällen på den tron. Skrämmande men sant...

Inaktiv
Skrivet av krad:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av White:

Vem tror på allvar fortfarande att gudar existerar? Nu lixom, 2012? Det kan ju bara amerikanare göra, lol

En klok och vältalig debattör som du har säkerligen inga problem med att framföra lite förnuftiga argument som motbevisar Guds existens. Jag är idel öra.

Man ska inte behöva evisa att gud inte finns i dagens samhälle. Det är som att sitta och förklara för ett barn att det inte finns troll i garderoben.

Ja, harvärjan är ett bekvämt vapen för den fege, liksom den enfaldige. Om du är för korkad för att kunna diskutera frågan, vänligen håll snattran.

Medlem

förstår inte vfr dom whinar -.- det inte någon som tvingar dem att ha ett homosexuellt förhållande. Jävla idioter, och vad gäller grafiken så kan man tweaka den i ini filen

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av Sebastian Lind:
Skrivet av Aresz:

Jag tycker att dom kristna användarna borde förstå att kärlek inte är något fel och att man inte ska tro på allt som står i en gammal bok som dessutom är påhittad. Respekt för andra kanske? Ber om ursäkt ifall någon kristen som inte accepterar homosexuella tar illa vid sig för det jag skriver nu men väx upp för fan.

Ja, världen blir en bättre plats den dag mänskligheten överger sin benägenhet att låta sina liv styras av fantasy-historier påhittade av "upplysta" ökenmänniskor för några tusen år sedan.

Vilken förtjusande inställning. Framför allt gillar jag hur du beskriver de första följeslagarna som "ökenmänniskor", respektfullt och bra.

"Ökenmänniskor" var inte menat som något nedsättande, men nu när jag läser det jag skrev igen så ser jag definitivt hur det kan tolkas som det. Så det var klumpigt formulerat av mig.

...och "upplysta" inom citationstecken och beskrivning av de heliga skrifterna som påhittade fantasy-historier då? Var det inte heller menat som något nedsättande eller för det låter sannerligen väldigt nedsättande.

Skrivet av Trollafett:

När du säger att den går indirekt mot bibelns budskap antar jag att du väljer den senare delen. Kristna glömmer ofta att det finns två testamenten, och ingen vettig människa kan väl stå för budskapen i det gamla va? Tycks alldeles för lätt att plocka russinen ur kakan, om man så säger. Sen kan jag hålla med om att hans kommentar var onödig, men det är inte själva poängen. Det fria ordet för med sig bilder, kommentarer och andra uttryck som man kan uppfatta som stötande. Alternativet är långt mycket värre.

Jag håller med dig om att det är alldeles för lätt att plocka russin ur kakan och det finns en anledning till att Tanach kompletteras med Talmud.
Jag tycker dock att ateism ska bedömas med samma måttstock som religiösa och de ideologier som byggt på en ateistisk världsåskådning och som fått anhängare är nazismen, fascismen och kommunismen. Ett krig med 60 miljoner dödsoffer samt åtskilliga ytterligare miljoner dödade under förtryck och kommunistiskt vanstyre så kan jag konstatera att jag föredrar min gudstro framför gudsförnekarnas blodstörst.

Jag har för övrigt aldrig försökt frånta varken Sebastian hans rätt at uttala sig men jag ger honom inte card blanche för att häva ur sig dumheter. Men i din värld finns det ingen skillnad mellan självcensur och påtvingad censur kan jag tro.

Skillnaden är att vi inte dödar någon och skyller på vår hittepåkompis. Om jag hör röster i mitt huvud kallas jag galen och spärras in. Säger jag att det är någon skäggig snubbe på ett moln så är jag en profet.

Och killtollen från andra världskriget kan inte ens närma sig alla dåd som utförts, och fortfarande utförs "i Guds namn". Kristianiseringen av Europa, Korstågen och koloniseringen av Amerika springs to mind.


signatur

I drank what?

Medlem

Är ju alltid enkelt att skylla på trolls, men tror ni verkligen de registrerar sig bara för att skriva en dålig recension när de verkligen älskar spelet?

Men grafiken och animationerna är verkligen inget att hurra över och storyn som finns tillgänglig för vem som helst är ärligt talat dum och full av plot hål. Att bioware jobbar hårt för att man ska spänna på allt med en puls och en del saker utan är ju knappast någon lögn heller.

Låter snarare som att någon har ont i bakdelen för att folk säger stygga saker om ME3. Bioware hanterar ju kritik något galant som vi kunde se efter DA2.

Skriv svar