DRM orsakar Heroes 6-trubbel

Medlem

Många verkar ha missat poängen med DRM. Självklart vet Ubisoft att det kommer knäckas snabbt och finnas ladda hem på nätet inom kort tid. Men OM de har tur och lyckas göra en DRM som håller i 1 vecka, så är det guld värt för de.
Av samma skäl är det förödande för företagen när spelen ibland finns att ladda hem innan de finns att köpa.
De flesta av oss människor är lata egoister utan tålamod. Om ett spel folk vill ha finns tillgänglig på torrentsidor först, så laddar en stor del hem det just för att de bara vill spela NU och inte vänta på releasedatum. Men finns spelet i butik idag, och inte går att hitta enkelt tillgängligt på internet, då åker många och köper det bara för att de vill ha det just NU.
Så om ett DRM håller i några dagar eller veckor, alternativt gör det så krångligt att cracka att det blir för besvärligt, så är det värt besväret för företaget att använda de.
Om jag förstått det rätt så brukar en spels "livslängd" (eller vad det nu kan heta) i försäljning vara ungefär 3 månader, då har du sålt det mesta du kommer sälja (ja, finns undantag som WoW, CS osv) av det spelet.. och om då ett DRM har sett till att folk varit tvingade köpa det en del av den tiden så är det mer pengar i banken för företaget.
Ubisoft har nog kalkylerat noga på det och kommit fram till att det trots allt negativt publicitet ändå är värt att fortsätta med DRM.

Sen om DRM är bra eller inte orkar jag inte ens ge mig in i diskussioner om

Medlem
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Ariae:

...Bättre att köpa det, låta boxen vara inplastad och tanka piratversionen.

Hur är det bra? Ubisoft får ju fortfarande pengarna och räknar det som en bra grej

Tror du att det blir bättre av att du INTE köper spelet? Om spelet är bra är det klart som fan att dom ska ha betalt för det, men jag tänker inte jävlas med deras DRM.
Bara för att Ubisoft suger pung med sin DRM betyder inte att jag inte tänker stötta utvecklarna? Vad är det för logik, är du 14 år eller?

1. Tanka Piratversionen så slipper du DRM, och kan se om spelet faktiskt är vad du förväntar dig (vilket i mitt fall är mindre än 40%)
2. Köp spelet (om det är värt pengarna)
3. Klaga på DRM till utgivarna
4 ???
5 Profit.

Medlem

dang vad jag hade nerd rage om jag hade missat en tangent...mysigt värre är spelet...är stolt ägare till alla spelen i homm, har tom ett par dubbletter

Medlem

Är man vuxen om man betalar fullpris för lite sporadisk speltid? Låter mer nånting som barn skulle göra. Money talks and bullshit walks!

Testpilot

Befäster min ställning att undvika Ubisoft överhuvudtaget , de kommer säkert o skylla taskiga försäljningsiffror pga DRM strul och buggiga produkter (ex: From Dust) på piraterna.

Medlem
Skrivet av raefzm88:

Ubisoft är VIDRIGA

Pirater likaså.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av raefzm88:

Ubisoft är VIDRIGA

Pirater likaså.

Inte på långa vägar...

Medlem

Älska piraterna. (L)

Men givetvis så ska utvecklarna av BRA spel ha betalt för det arbete de har lagt ner... resterande kan vi skita i.

Medlem

ctrl c + ctrl V

Medlem

jävlar vad QQ det var här då
det löser sig alltid... tålamod!

Medlem
Skrivet av Robbyh:

ctrl c + ctrl V

+1 insightful!

Kan bara tala för mig själv men som betalande spelare så avskräcker detta mig från ubisofts produkter och nej jag kommer inte ladda ner spelet, jag låter det vara ist!

Medlem
Skrivet av Ariae:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Ariae:

...Bättre att köpa det, låta boxen vara inplastad och tanka piratversionen.

Hur är det bra? Ubisoft får ju fortfarande pengarna och räknar det som en bra grej

Tror du att det blir bättre av att du INTE köper spelet? Om spelet är bra är det klart som fan att dom ska ha betalt för det, men jag tänker inte jävlas med deras DRM.
Bara för att Ubisoft suger pung med sin DRM betyder inte att jag inte tänker stötta utvecklarna? Vad är det för logik, är du 14 år eller?

1. Tanka Piratversionen så slipper du DRM, och kan se om spelet faktiskt är vad du förväntar dig (vilket i mitt fall är mindre än 40%)
2. Köp spelet (om det är värt pengarna)
3. Klaga på DRM till utgivarna
4 ???
5 Profit.

Klaga på DRM till utgivarna gör vi bäst genom att ladda hem och INTE köpa spelen.
Tror du de bryr sig ett skit om vi skriver i deras forum? Ubisoft som har kört hårt på DRM.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem
Skrivet av RamboRonny:

jävlar vad QQ det var här då
det löser sig alltid... tålamod!

Varför ska man behöva ha tålamod när man betalat för en produkt ? Då har man inte köpt ett spel (köpt och köpt, förresten..) utan något annat.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Fyfan, de som har drabbats har mitt medlidande. DRM...
Hade en mardröm med Dead Island, men hade väl tur med Heroes iaf (startade utan trubbel).

Medlem

I jämförelse, hur stort problem är detta om man köper spelet över Steam då?

Medlem
Skrivet av Ariae:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Ariae:

...Bättre att köpa det, låta boxen vara inplastad och tanka piratversionen.

Hur är det bra? Ubisoft får ju fortfarande pengarna och räknar det som en bra grej

Tror du att det blir bättre av att du INTE köper spelet? Om spelet är bra är det klart som fan att dom ska ha betalt för det, men jag tänker inte jävlas med deras DRM.
Bara för att Ubisoft suger pung med sin DRM betyder inte att jag inte tänker stötta utvecklarna? Vad är det för logik, är du 14 år eller?

1. Tanka Piratversionen så slipper du DRM, och kan se om spelet faktiskt är vad du förväntar dig (vilket i mitt fall är mindre än 40%)
2. Köp spelet (om det är värt pengarna)
3. Klaga på DRM till utgivarna
4 ???
5 Profit.

23, Tackar som frågar.
Skicka pengarna direkt till utvecklarna om du vill det.
Ubisoft står som utgivare och det är de som tar hem de stora pengarna.
Jag tänker inte ens tanka spelet.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ariae:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Ariae:

...Bättre att köpa det, låta boxen vara inplastad och tanka piratversionen.

Hur är det bra? Ubisoft får ju fortfarande pengarna och räknar det som en bra grej

Tror du att det blir bättre av att du INTE köper spelet? Om spelet är bra är det klart som fan att dom ska ha betalt för det, men jag tänker inte jävlas med deras DRM.
Bara för att Ubisoft suger pung med sin DRM betyder inte att jag inte tänker stötta utvecklarna? Vad är det för logik, är du 14 år eller?

1. Tanka Piratversionen så slipper du DRM, och kan se om spelet faktiskt är vad du förväntar dig (vilket i mitt fall är mindre än 40%)
2. Köp spelet (om det är värt pengarna)
3. Klaga på DRM till utgivarna
4 ???
5 Profit.

Klaga på DRM till utgivarna gör vi bäst genom att ladda hem och INTE köpa spelen.
Tror du de bryr sig ett skit om vi skriver i deras forum? Ubisoft som har kört hårt på DRM.

Fortsätter du och andra ladda hem så kommer dem komma på nya DRM metoder för att.. Ja folk laddar ner det istället.

Det är DERAS logik.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ariae:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Ariae:

...Bättre att köpa det, låta boxen vara inplastad och tanka piratversionen.

Hur är det bra? Ubisoft får ju fortfarande pengarna och räknar det som en bra grej

Tror du att det blir bättre av att du INTE köper spelet? Om spelet är bra är det klart som fan att dom ska ha betalt för det, men jag tänker inte jävlas med deras DRM.
Bara för att Ubisoft suger pung med sin DRM betyder inte att jag inte tänker stötta utvecklarna? Vad är det för logik, är du 14 år eller?

1. Tanka Piratversionen så slipper du DRM, och kan se om spelet faktiskt är vad du förväntar dig (vilket i mitt fall är mindre än 40%)
2. Köp spelet (om det är värt pengarna)
3. Klaga på DRM till utgivarna
4 ???
5 Profit.

Klaga på DRM till utgivarna gör vi bäst genom att ladda hem och INTE köpa spelen.
Tror du de bryr sig ett skit om vi skriver i deras forum? Ubisoft som har kört hårt på DRM.

Fortsätter du och andra ladda hem så kommer dem komma på nya DRM metoder för att.. Ja folk laddar ner det istället.

Det är DERAS logik.

Och det är vad DU tror, själv tror jag att de kommer ge upp. I slutändan är det den betalande kunden som får lida iaf


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Problemet med DRM är inte att jag inte kan ladda ner det direkt, det jag stör mig på är att det drabbar de ärliga personer som faktiskt vill stödja bolaget och betala för sina spel men blir pissade i ansiktet av ubisoft själva. När Ubisoft nu har haft så mycket problem med så många nya spel tycker man ju att de borde se över deras DRM och förbättra det, det verkar inte ha hänt någonting på den fronten sedan det användes för första gången.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Ja vad ska man säga, detta är inte ett dugg förvånande, pirater kommer aldrig drabbas, de enda som verkligen kommer drabbas är deras kunder. Jag gillar Ubisofts spel men jag avskyr deras DRM som pesten, kommer nog inte köpa ett spel till från detta förtag innan de på allvar inser att DRM som Starforce och denna gör mer skada än nytta.

Medlem
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ariae:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Ariae:

...Bättre att köpa det, låta boxen vara inplastad och tanka piratversionen.

Hur är det bra? Ubisoft får ju fortfarande pengarna och räknar det som en bra grej

Tror du att det blir bättre av att du INTE köper spelet? Om spelet är bra är det klart som fan att dom ska ha betalt för det, men jag tänker inte jävlas med deras DRM.
Bara för att Ubisoft suger pung med sin DRM betyder inte att jag inte tänker stötta utvecklarna? Vad är det för logik, är du 14 år eller?

1. Tanka Piratversionen så slipper du DRM, och kan se om spelet faktiskt är vad du förväntar dig (vilket i mitt fall är mindre än 40%)
2. Köp spelet (om det är värt pengarna)
3. Klaga på DRM till utgivarna
4 ???
5 Profit.

Klaga på DRM till utgivarna gör vi bäst genom att ladda hem och INTE köpa spelen.
Tror du de bryr sig ett skit om vi skriver i deras forum? Ubisoft som har kört hårt på DRM.

Om ingen köper spelet, så kommer det ingen uppföljare.
Producenterna faller (I detta fallet Black Hole Entertainment), utgivarna står kvar då de har 20 andra titlar att pressa på pengar. (Ubisoft)

Jag är ledsen men jag ser inte din logik.

Medlem
Skrivet av DrAbraham:

Många verkar ha missat poängen med DRM. Självklart vet Ubisoft att det kommer knäckas snabbt och finnas ladda hem på nätet inom kort tid. Men OM de har tur och lyckas göra en DRM som håller i 1 vecka, så är det guld värt för de.

Problemet är att de enda DRM-skydden som funkar är "always online" eller okända superstrikta SecuROM/StarForce -liknande skydd (men när grupperna väl vet hur skydden funkar är de inte lika effektiva). Always on DRM klagar folk enormt mycket på, förstår inte riktigt varför när 82% av Svenskarna hade tillgång till bredband hemma 2010. Superstrikta DRM har haft lite för mycket problem, har inte sett att några av de större spelen använt den typen av DRM på ett tag.

Anyway, en vecka är inget av de större spelen som lyckats fixa i år, för en majoritet på PC släpps en crack samma dag.

I fallet för driver så var det ett par dagar innan. Situationen är något värre på konsoller där en majoritet släpps fem dagar innan, men det är lite krångligare att köra spelen på konsoll så antar att problemet inte är lika utbrett.

Utgivarna borde bara ta smällen och köra med ständig uppkoppling, löser problemet med piratandet väldigt snabbt. Men kanske enklare att döda PCmarknaden om de helt enkelt bara låtsas försöka lösa problemet och fortsätter använda kass DRM som bara straffar de som betalar för spelen (/tinfoil). WoW hade 12 miljoner aktiva spelare, StarCraft och Half-Life har liknande siffror, inte direkt så att det inte finns en marknad.

Medlem
Skrivet av Mono:

Är själv drabbad. Reggade ett nytt konto och skrev in den egentliga CD-keyn efter att jag råkat skriva in bonus code, så jag iallafall kan lira. Kontaktade supporten, men inte till mycket hjälp.

Har själv råkat ut för något liknande, då var det att jag inte fick med en cd nyckel överhuvudtaget, problemet för mig var att jag tenderar att inte öppna mina spel förrän jag tänker spela dom och eftersom det gått ett tag sedan jag köpte det kunde inget göras (BS i mina ögon då detta drabbat andra med och alltså var känt hos utgivaren). Det roliga är att om jag skitit att köpa det och istället laddat ner det hade jag inte drabbats för fem öre, återigen drabbas vi som vill göra rätt för oss medan de som inte bryr sig ett skvatt ALDRIG kommmer drabbas.

OT
Men den här typen av DRM har aldrig i första hand handlat om piratkopiering, den har handlat om att ha kontroll över sin produkt och där det är upp till utgivarna att godkänna eller inte godkänna om en person ska få spela ett spel. Ta bara den senaste händelsen med BF 3 betan, där de mer eller mindre hotade med att stänga av de som anslöt till en hackad server, detta skulle alltså innebära att många skulle ha förlorat mängder med spel de kanske hade köpt. DRM i ett nötskal. Jag har köpt spel sedan jag var barn men jag börjar mer och mer tröttna på att bidra till denna "giriga" industri och jag börjar nästan ångra att jag någonsin varit en del av den.

Medlem

Wow...blir nog att undvika Ubisoft spel på pc efter att ha läst det här...
En snar patch eller inte, det här är absolut inte okej. Tänk på alla som köpt spelt och bara vill spela en massa över helgen men som måste vänta på obestämd tid för en lösning.

Fy skäms på er Uwesoft


signatur

Game long and prosper

Medlem

Tur att man slipper alla former av (störande) DRM på konsol iaf

Medlem

Vad som är "störande DRM" är ganska personligt, jag anser att ett krav att uppdatera till senaste firmwaren är väldigt "störande DRM" så visst tusan finns denna typ av DRM även på konsol.

Skrivet av Gogge:

Problemet är att de enda DRM-skydden som funkar är "always online" eller okända superstrikta SecuROM/StarForce -liknande skydd (men när grupperna väl vet hur skydden funkar är de inte lika effektiva). Always on DRM klagar folk enormt mycket på, förstår inte riktigt varför när 82% av Svenskarna hade tillgång till bredband hemma 2010. Superstrikta DRM har haft lite för mycket problem, har inte sett att några av de större spelen använt den typen av DRM på ett tag.

Nej, DRM av typen konstant online är knappast något som funkar felfritt, om du inte tror mig kolla upp alla problem som folk har haft med AC 2. Bara för att man själv inte har några som helst problem med något innebär det INTE att andra inte har det, när ska folk förstå detta?

Medlem
Skrivet av Ariae:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ariae:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Ariae:

...Bättre att köpa det, låta boxen vara inplastad och tanka piratversionen.

Hur är det bra? Ubisoft får ju fortfarande pengarna och räknar det som en bra grej

Tror du att det blir bättre av att du INTE köper spelet? Om spelet är bra är det klart som fan att dom ska ha betalt för det, men jag tänker inte jävlas med deras DRM.
Bara för att Ubisoft suger pung med sin DRM betyder inte att jag inte tänker stötta utvecklarna? Vad är det för logik, är du 14 år eller?

1. Tanka Piratversionen så slipper du DRM, och kan se om spelet faktiskt är vad du förväntar dig (vilket i mitt fall är mindre än 40%)
2. Köp spelet (om det är värt pengarna)
3. Klaga på DRM till utgivarna
4 ???
5 Profit.

Klaga på DRM till utgivarna gör vi bäst genom att ladda hem och INTE köpa spelen.
Tror du de bryr sig ett skit om vi skriver i deras forum? Ubisoft som har kört hårt på DRM.

Om ingen köper spelet, så kommer det ingen uppföljare.
Producenterna faller (I detta fallet Black Hole Entertainment), utgivarna står kvar då de har 20 andra titlar att pressa på pengar. (Ubisoft)

Jag är ledsen men jag ser inte din logik.

Haha, ja då finns det väl inte mycket logik i det du skriver heller!


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Moderator | Testpilot
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ariae:
Skrivet av Tommy_h:
Skrivet av Ariae:
Skrivet av Gagoff:
Skrivet av Ariae:

...Bättre att köpa det, låta boxen vara inplastad och tanka piratversionen.

Hur är det bra? Ubisoft får ju fortfarande pengarna och räknar det som en bra grej

Tror du att det blir bättre av att du INTE köper spelet? Om spelet är bra är det klart som fan att dom ska ha betalt för det, men jag tänker inte jävlas med deras DRM.
Bara för att Ubisoft suger pung med sin DRM betyder inte att jag inte tänker stötta utvecklarna? Vad är det för logik, är du 14 år eller?

1. Tanka Piratversionen så slipper du DRM, och kan se om spelet faktiskt är vad du förväntar dig (vilket i mitt fall är mindre än 40%)
2. Köp spelet (om det är värt pengarna)
3. Klaga på DRM till utgivarna
4 ???
5 Profit.

Klaga på DRM till utgivarna gör vi bäst genom att ladda hem och INTE köpa spelen.
Tror du de bryr sig ett skit om vi skriver i deras forum? Ubisoft som har kört hårt på DRM.

Om ingen köper spelet, så kommer det ingen uppföljare.
Producenterna faller (I detta fallet Black Hole Entertainment), utgivarna står kvar då de har 20 andra titlar att pressa på pengar. (Ubisoft)

Jag är ledsen men jag ser inte din logik.

Haha, ja då finns det väl inte mycket logik i det du skriver heller!

Finns ju ingen logik i vad någon av er skriver. Trololololl


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Nej, DRM av typen konstant online är knappast något som funkar felfritt, om du inte tror mig kolla upp alla problem som folk har haft med AC 2. Bara för att man själv inte har några som helst problem med något innebär det INTE att andra inte har det, när ska folk förstå detta?

Denial of Service Attack Kills Ubisoft DRM, Your Assassin’s Creed II Playtime

"Always online DRM" har inte varit något problem för WoW, CS, eller tusentals andra spel som kräver att du är online för att spela. Tror definitivt att spel på PC rör sig mer mot den typen av DRM för att den fungerar fantastiskt mycket bättre än annan typ av DRM.

Medlem

Vad jag menar är att oavsett anledning så är detta ett system som inte är säkert. De spel jag äger kan jag när jag vill spela, de kommer alltid att funka, kan du med 100% säkerhet säga detsamma om spel som dessa? Nej det kan du inte och gör du det så antingen ljuger du eller så lurar du dig själv. Nu menar jag givetvis spel som Baldur´s Gate och inte spel som är utvecklade för flera spelare samt spel som inte har "drakonisk" DRM för jag äger, tyvärr, ett par titlar som har denna form av skit DRM.

123
Skriv svar