Gran Turismo 7 är bara fyra veckor bort, och nu drar Sony igång pr-maskineriet. Ett State of Play-sändning tillägnad det Playstation-exklusiva racingspelet har just avslutats. Vi medier fick se den redan förra veckan. Samtidigt berättade producenten Kazunori "Kaz" Yamauchi om sjunde delen i sitt "livsverk", och följde upp med att svara på lite frågor.

Sony höll en State of Play-sändning för Gran Turismo 7.

För hans del verkar det vara lika viktigt att förmedla kärleken till ett liv med bilar som att göra ett bilspel. Men för egen del är jag klart mer intresserad av hur bilarna känns på banan. Har den där lite kliniska GT-känslan dämpats, får bilarna mer temperament, och har de fixat de där rätt krångliga gamla menyerna?

Frågorna lär bli obesvarade fram tills recensionerna släpps, för ingen utomstående verkar få testa spelet innan dess. Tills dess kommer här fakta om Yamauchis sjua.

  • Det finns drygt 400 bilar att välja bland när spelet släpps (fler lär tillkomma senare). Allt från gamla trötta kärror som VW-Bubblan till rappa moderniteter från till exempel Porsche, Ford och Mercedes står till buds. De säljs på tre ställen, vilket i princip är en sorts kategorisering: Brand Central (bilar från 2001 och framåt), Used Car Dealer (begagnat) och Legendary Car Dealer (klassiska, ikoniska bilar).

GT7 har massor av bilar att välja bland. Här är begagnathandlaren.

  • Banorna är som vanligt både baserade på verkliga förlagor och såna Polyphony själva byggt (bland andra Deep Forest och High Speed Ring). De finns på 34 platser världen över, och med olika varianter av dem blir det totalt 90 bansträckningar vid release.

  • Spelet har två grafiklägen: Frame Rate Mode och Ray Tracing Mode. Det första körs i 60 bilder per sekund som default och ska hålla det konstant. I Ray-tracing-läget blir det bättre ljussättning och det kostar ju alltid framerate. Den gode Kaz var dock otydlig med exakt var RT används (repriser? Race?) och hur det påverkar frameraten i lopp.

  • De snabba laddtiderna är den viktigaste nyheten med Playstation 5, säger Kaz Yamauchi.

  • Ja, Gran Turismo 7 kräver ständig uppkoppling. Det beror dels på att många element i spelet kräver uppkoppling för att fungera, dels är det ett sätt att göra livet surt för fuskare. Sa Kaz.

  • Trimning spelar en stor roll. Dels kan du trimma en trött gamling till att kunna mäta sig med avsevärt vassare och modernare konkurrenter, dels är den ett led i den valfrihet som verkar spela stor roll i GT7. Därför kommer du kunna trimma den där Bubblan så att den kan ge en modern 911 en match.

I Tuning Shop köper du bättre delar till din kärra. Cirka 60 delar per bil finns.

  • Har du byggt den perfekta trimnings-setupen och vill dela den med en kompis? Då får du fota den och låta polaren själv skriva in alla parametrar - för trimningar kan inte delas ingame. Kaz Yamauchi förklarar det med att en setting som funkar på en bil kanske inte gör det på en annan eftersom det finns så många parametrar. Därför valde man bort möjligheten att dela trimning.

  • Café är en ny sektion som är tänkt att funka som guide till spelet och bilkulturen. Enligt Kaz har GT7 så mycket innehåll att det tar tid att förstå och sätta sig in i spelvärlden. Café ska hjälpa till där, bland annat med något som kallas Menu Books och är en sorts uppdrag som finns för vissa bilar. Gör du dessa bockar du av vissa punkter i kampanjläget. Här kommer också folk som skapat vissa klassiska bilmodeller finnas med och berätta om dem och sina yrkesliv.

Café ska hjälpa nykomlingar in i GT7. Det verkar vara ett komplext spel.

  • Music Rally är en ny spelform, tänkt att låta dig njuta av dina bilar utan stress och med någon av spelets 300 låtar och 75 artister. Det handlar om att köra din bil längs en väg med musik i stereon. Du har ett antal beats tillgängliga, och dessa beats minskar i takt med musiken. När du kör genom portar fylls beatsen på, och en distansmätare visar hur långt du tar dig.

    Music Rally är INTE ett Checkpoint Race, menar utvecklaren.

    'Ah, ett musikbaserat Checkpoint Race.' tänker du. 'Näpp', säger Kaz - det här går inte ut på att jäkta, utan att upptäcka tjusningen med att köra bil och njuta av musik. Och eftersom musikens takt avgör hur snabbt beatsen försvinner kan du välja en lugn låt för att hinna njuta längre. 'Men om jag gillar snabba låtar då..?' frågar du. Men den här gången får du inget svar av Kaz, så jag antar att Music Rally ändå är ett Checkpoint Race om man råkar ha en dragning åt Napalm Death-hållet.

  • Dualsense-kontrollens vibrationer används för att förstärka ljudfrekvenser på 20-200 Hz som kan vara svåra att höra. Olika underlag och bilar ger olika vibrationer.

Där har du en del matnyttigt och förhoppningsvis nytt om Gran Turismo 7. Hur det känns ute på vägarna återstår att se, men av det som visats verkar det inte bli alltför olikt föregångarna. Vilket jag inte tycker är helt oproblematiskt, särskilt vad gäller strukturen och tydligheten. Den gode Kaz tenderar att mata sina spel med mängder av saker som kan vara snyggt att se på men som inte fyller någon egentlig funktion. De kan också vara omständliga att navigera och hitta rätt i. Spelläget Café pekar på att de åtminstone är medvetna om det, men frågan är hur mycket det hjälper - jag blir lite oroad av att det behövs ett spelläge som förklarar hur ett racingspel fungerar. Men givetvis finns massor av intressant att se fram emot, och se om och i så fall hur Polyphony låtit sig influeras av de vassaste konkurrenterna.

GT7 släpps till Playstation 4 och 5 den 4 mars. FZ recenserar så fort det rimligen är möjligt.