Är Black Panther räddningen för Marvel’s Avengers? Att det hett efterlängtade spelet fick en skakig start råder det inga större tvivel om. Jag gav det 3/5 och avslutade recensionen med dessa ord:

"Det finns ändå hopp om dess fortsatta existens, baserat på följande: Marvel har en massa superhjältar och en massa skurkar i sin repertoar. Om dessa uppdateringar rullar in hyfsat tätt och innehåller mer än bara en ny karaktär och ett uppdrag finns det definitivt potential för Marvel's Avengers att leva vidare."

Hittills har det väl varit lite sisådär med potentialen, men det kommande dlc:t Black Panther: War for Wakanda är det mest ambitiösa hittills. Och det märks på förhandsvisningen jag får se. De två storyuppdrag som visar djungeln i Wakanda är riktigt snygga, samtidigt som Black Panther ser ut att röra sig som en smidigare Captain America fast utan sköld. Den djupa djungeln, det kungliga palatset och andra ikoniska platser är inspirerade och presenterade i en mix av både serietidning och film.

De första uppdraget avslutas med en miniboss som är ett känt ansikte för Marvel-fans. Fightingen, specialattackerna, rörelserna – det osar verkligen Black Panther. Dock är det samma variation av uppdrag som tidigare, även om här finns en till synes välarbetad story som bygger på dynamiken mellan T’Challa och Ulysses Klaue, hur de båda plågas av tragedin över att ha förlorat sin far samtidigt som de står på varsin sida av en konflikt som hotar att förgöra hela Wakanda.

Frågan är om allt detta räcker för att locka tillbaka spelarna? Jag är inte helt övertygad än. Enligt mig är Black Panther helt klart ett starkare kort än Hawkeye som var det senaste tillägget. Och Crystal Dynamics tweakar ständigt spelet. Av det lilla jag sett från Black Panther: War for Wakanda erbjuder det allt ett dlc ska innehålla, men byggt efter samma mall som tidigare. Om storyn håller hela vägen och det bjuder på fler överraskningar än de jag fick se, så ja, kanske kan detta dlc andas nytt liv i ett spel som går lite på sparlåga.

I samband med förhandsvisningen fick jag även chansen att ställa frågor till Hanna MacLeod (writer) och Scott Walters (senior game designer) på Crystal Dynamics.

Har du tagit inspiration från några särskilda serietidningar när du skrev denna story?
– (HL) Vi hade ett flertal olika historier som hade inflytande på temat för historien vi ville få fram. Särskilt de senaste två serierna av Black Panther har väckt intressanta diskussioner kring monarkin i Wakanda och hur framtiden för kungadömet ska se ut. Rise of The Black Panther av Evan Narcisse influerade oss stort, där fick vi inspiration från hur T’Challas liv formas genom olika viktiga händelser. Men samtidigt gjorde vår egen tolkning av det. Vi gjorde även enorm research och plöjde igenom både tidigt och modernt material för att skapa vår version av T’Challa.

Vem är din favoritförfattare/artist när det kommer till Black Panther?
– (HL) Oh herregud. Jag känner att jag måste säga Evan Narcisse eftersom jag arbetar nära honom och han fungerar som narrative design-konsult för Wakanda. Och han hade nog blivit arg om jag hade sagt någon annan än honom.

– (SW) Jag är så usel på namn. Jag har bingat Marvel Unlimted på min Ipad för att hitta inspiration och material, men för mig ekade de nyare serierna högre än de äldre, bland annat Evan Narcisses serie. I fråga om tecknarstil tror jag inte någon stod ut mer än någon annan, alla har sina egna kvalitéer på sitt eget sätt.

Black Panther har blivit ett populärkulturellt fenomen. Hur har det påverkat er när ni började skapa detta dlc, har det inneburit mer press eller liknande?
– (HL) Just att han har blivit en populärkulturell ikon är kanske varför vi har varit så övertygade om att vi måste få med honom i spelet. För oss har han alltid varit först på listan med karaktärer vi vill lägga till i spelet, just på grund av hur populär han är och vad han representerar hos många människor. Hawkeye var efterfrågad av många, så vi la till honom, men för oss var alltid Black Panther ett måste. Och den extra kärlek vi lagt på Wakanda handlar i grund och botten om att Wakanda har så mycket att berätta. Pressen handlar nog mer om att göra grundmaterialet rättvisa, att hitta en T’Challa som passar i vår tolkning av Wakanda snarare än hur populär Black Panther blivit.

I Father & Sons-trailen är det tydligt hur Klaue och T’Challa plågas av förlusten av förlorad far, i filmerna hanteras T’Chakas död rätt snabbt utan större insikter. Kommer ni att kunna dyka djupare kring T’Challas förhållande till sin döda far i er berättelse?
– (HL) När vi tittade på serietidningarna blev det väldigt tydligt att T’Chakas död formar T’Challa till den han blir, även om vi kör vår egen spinn på omständigheterna kring hans död. Och jag vill inte spoila något i form av hur, men ja. Vi tittar lite djupare kring vad faderns död innebar för både T’Challa och Shuri och deras förhållande. Samtidigt som det även är intressant ur berättarsynpunkt hur T’Challa ska förhålla sig till att vara kung och även vara Black Panther.

Vad var den största utmaningen när ni startade arbetet med detta dlc?
– (HL) Ur storyperspektiv handlade det om att klura ut motiven för alla – det stora varför. Vi visste ungefär vilken Wakanda-story vi ville berätta, men samtidigt krävdes arbete för att få berättelsen att stå bredvid de tidigare händelserna från A-day i originalspelet.

"Ur storyperspektiv handlade det om att klura ut motiven för alla"

– (SW) Den största utmaningen var att komma fram till vad vi de facto ville göra. Det fanns mängder av saker från ursprungsmaterialet vi ville fånga och flytta till spelupplevelsen eftersom detta var det största post launch content vi skulle göra. Och då krävdes också att Black Panther skulle kännas som något nytt, något fräscht, samtidigt som han ska hålla sig inom ramarna för det spelupplägg vi etablerat, bland annat ur ett fightingperspektiv. Samtidigt hittade vi svaren på dessa frågor i serierna och filmerna, det vill säga hur Black Panther slåss, och vad som gör hans attacker och förmågor unika. Hur hans styrka skiljer sig åt, hans rörlighet och liknande.

För det är ju en sak som skiljer Black Panther från andra karaktärer, han har inga vapen, han slåss med nävarna.
– (SW) För det mesta i alla fall. Alla våra karaktärer har ju range-attacker för flygande fiender eller pussel, så vi tänkte: "Okej, så vad gör Black Panther?" I flera av tidningarna kan han skapa energiknivar, så vi lät honom använda dem som range och även i melee. Vi ville dock inte göra som vi gjorde med Hawkeye som vi gav ett svärd, vi ville att Black Panther skulle slåss utan vapen för att fokusera på klor och sparkar. Det finns även ett ceremoniellt spjut som kungen av Wakanda har sin ägo som blev grunden för vår Assault Heroic-attack.

Vad det några idéer eller förslag som ni presenterade för Disney/Marvel, men där de sa "Glöm det. Det där händer inte"?
– (SW) Faktiskt inte. Det var tvärtom. När vi satt och funderade kring en Ultimate Heroic-attack hittade jag en serieruta där en gigantisk spektral panter attackerar en drake och jag tänkte, "Wow, det är riktigt coolt!" Så jag screenshotade det samtidigt som jag tänkte att vi aldrig kommer få använda det. För vi ville alltid ha den mer spirituella sidan av Black Panther och hur kulturen är knuten till pantergudinnan Bast och hur det skulle se ut i spelet.

– I ett möte med Marvel visade vi dem referensbilder och idéer, och de svarade "Ni kan lätt göra en stor andlig panter som kommer genom skärmen." "Ok" sa jag, "Vi tänkte faktiskt på det, men att det kanske var lite för galet.", varpå Marvel-folket svarade "Nej nej, det är coolt". "Så okej, om ni tycker det är en cool idé kommer jag definitivt lobba för den." Och ja, det är precis vad hans Ultimate Heroic-attack blev. Vi har även byggt uppgraderingar kring den mer spirituella filosofin kring Black Panther.

"Han respekterar Black Panthers position men sällan personerna bakom masken"

Kan vi förvänta oss överraskningar i form av karaktärer från Black Panther som inte är så kända? Typ easter eggs för de riktiga nördarna?
– (HL) YES! Jag kan säga det utan problem. Bland annat har vi Zawawari, en trollkarl som levt över 100 år och sett ett flertal Black Panthers. Det jag fann intressant med honom var han förhållande till T’Challa eftersom han respekterar Black Panthers position men sällan personerna bakom masken. Vi kommer även namedroppa lite och samtidigt signalera vilka tankar vi har kring Wakanda och dess framtid i spelet.

Vad kan spelaren förvänta sig av detta dlc?
– (SW) Vi har en ny utpost i hjärtat av Wakanda, nytt territorium i form av Wakandas djungel, ruiner med mera, som erbjuder mer utforskande än i många tidigare områden. Oavsett om du är en ny eller gammal spelare kan du dyka rakt in i singelkampanjen, samtidigt som du kan du spela i multiplayer och använda Black Panther i övrig content såsom Avengers Initiative. Vi kommer även i ett senare skede lägga till Omega Level Threat, vilket är en stor end game-aktivitet centrerad runt Wakanda, och för att spela detta kommer du behöva vara end game-level och det är endast för multiplayer.

Så det är typ ett raid-event?
– (SW) Ja, ungefär. Så den släpps ett tag efter Black Panther: War for Wakanda så spelare hinner bli varma i kläderna med T’Challa och få upp honom till den level som krävs.

Vad är nästa steg för Marvel’s Avengers? Är det något ni kan prata om?
– (SW) Njae, vi har ju det kommande Patrol Mode som vi har nämnt tidigare och Spider-man är fortfarande planerat för 2021, men det är ungefär allt jag kan säga.

---
Marvel's Avengers: Black Panther – War for Wakanda släpps som gratis uppdatering den 17 augusti, till pc, Playstation, Xbox och Stadia.