Starfield släpps 6 september 2023

Bethesda brukar i normala fall hålla sina releasedatum, men de senaste åren har varit långt ifrån normala. Utvecklingen av Starfield tog vid efter Fallout 4-släppet, men även om teamet har jobbat hårt länge, länge, så hann de inte till det magiska datumet 11 november 2022. Det hade varit precis 11 år efter Skyrim-releasen, och då detta beskrivits som "ett Skyrim i rymden" hade det passat fint.

Så blev det inte. Spelet försenades till 6 september 2023. På dagen tre månader efter FZ-läsarnas mest efterlängtade spel 2023 (Diablo IV) kommer det näst mest efterlängtade. Om man har ögonen på båda slipper man i alla fall en krock. Todd Howard och kompani får dessutom ytterligare tid för att buggstäda.

Ett Starfield Direct sändes den 11 juni, och då gick Bethesda på djupet i spelet med en 45 minuter lång gameplay-genomgång.

Över 500 själar jobbar på spelet vilket med råge är det största teamet i Bethesdas historia. Utskällda och sedermera omtyckta Fallout 76 hade max 200, så det säger en del om storleken.

Plattformar

Starfield släpps exklusivt till Xbox Series X|S och pc. Game Pass från dag ett. Och tjuvstart fem dagar tidigare (1 september) för den som betalar extra för Premium-versionen. Det blir ingen Playstation 5-version, något som Bethesda känt sig tvingade att betona igen och igen.

Genren

Fram tills Xbox-showen i juni 2022 hade vi inte sett något faktiskt gameplay från Starfield. Det har vi nu, och igen här, och på ytan verkar det mycket riktigt vara ett klassiskt Bethesda-rollspel. På ytan, alltså. Starfield låter dig också ratta (och bygga eget) rymdskepp, vilket tar oss till strider bland stjärnor och planetkroppar. Detta stjärnornas krig beskrivs som ganska långsamt och inspiration har hämtats från Mechwarrior.

I övrigt kommer gamla Bethesda-rävar känna igen sig. Perspektivet som demats är framför allt av förstaperonsart, men för den som vill kan man växla till en kamera över axeln. Stillsamt utforskande med analysering av miljöer och insamlande av resurser blandas med mer tempostarka fps-strider, där blod skvätter på väggarna i de trånga korridorerna.

Du kan spela i tredjeperson, men det är inte rätt?

Rymdstriderna ska vara relativt långsamma.

Vapnen tycks, trots år 2330, inte vara särskilt förändrade. Maskingevär och hagelbrakare mixas med granater. Men. Jetpacks skvallrar om att Bethesda har fler trick att visa oss.

Karaktärseditorn har vi bara skrapat på, men den ska vara Bethesdas "mest flexibla hittills". Du levlar och stärker dina stats och kan även crafta och uppgradera arsenalen. Du väljer din karaktärs bakgrund – så som professor, medic, bouncer, homesteader – som alla kommer med tre startförmågor. Levlandet ska vara en mix av "det bästa från Bethesda". Man har uttryckt en ambition om att gå tillbaka till äldre typer av hardcore-rollspel och göra "sådant vi brukade göra, och göra detta på nya vis".

Vad som kanske är mest frestande är att bygga sitt eget rymdskepp från grunden, där du ska kunna detaljstyra till minsta modul från olika leverantörer. Eget crew? Jajamän.

No Man's Sky-liknelser har gjorts, både en och hundra gånger. Bethesda har lekt med survival-inslag men har valt att tona ner dessa. Todd Howard har sagt att de visade sig vara glädjedödare.

You'll be playing the game and "I ran out of fuel, okay I guess I'll just wander these planets trying to mine for fuel so I can get back to what I was doing". It's just, you know, it's a fun killer.

Den som vill ha mer survival kan förmodligen vara lugn. Vi har ju alltid moddarna.

Matt Booty har också sagt att "Starfield är mer än bara Skyrim i rymden", så det som i mångt och mycket blev spelets initiala slogan är alltså inte helt sant. Det är betydligt mer än så, hävdar han.

Spelvärlden

"The wonder is, not that the field of stars is so vast, but that the man has measured it." Bevingade ord från Anatole France som gameplay-demonstrationen av Starfield inleds med. Spelet är vad Bethesda-spel brukar vara: det låter dig vara den du vill vara, och resa vart som helst. I det här fallet flera stjärnsystem med över 1 000 (!) världar, i 100 stjärnsystem.

En storlek som hyllats, kritiserats och framför allt diskuterats. Långt ifrån alla har förstås skapats för hand, men Howard har sagt att de tagit fram verktyg som ska göra detta på rätt sätt, och att det därför inte skiljer så mycket arbete med att skapa en eller tusen världar. Howard tillägger dock att Bethesda aldrig tidigare skapat så mycket för hand. Det handgjorda kommer vi att ta del av framför allt när vi följer storyn.

Todd Howard har medgett att de hade kunnat bjuda på fler än tusen världar, men att man ville sätta en gräns då varje planet ska kännas någorlunda unik. Olika planeter har olika svårighetsgrader. Om du inte levlat nog har du inte mycket att hämta på en level 40-planet.

Vi kommer ställas inför slumpmässiga möten, så som "dynamiskt utplacerade" utposter som behöver din hjälp. Det kan handla om kidnappningar, som tar oss till fler dynamiskt satta platser.

För hand har förstås spelets jättestäder byggts. New Atlantis syntes i gameplay-demon, och ska vara den största studion någonsin skapat. Här är sätet för Constellation, som vi ska få skäl att återvända till. Vad som också tog plats var Kreet, som visar prov på den där ambitionen att (trots att detta ironiskt nog är en måne) skapa något mer jordnära, som grundas på verkligheten snarare än flippad sci-fi.

Ett par andra städer, Akila och Neon, har också skymtat. Klipp ser du ovan och undertill. Akila är den "fria staden", som paradoxalt nog omgärdas av murar. Neon är nöjeshuvudstaden som är byggd på en fiskeplattform och som kommer med tydliga Vegas-vibbar. Låt oss dansa i neon.

Rymden som knyter samman världarna är förstås också en faktor, och det ska vara möjligt att docka med exempelvis rymdstationer och kliva ombord på dessa.

Och jorden...? Bethesda är hemlighetsfulla. Vi kommer besöka vårt solsystem och få reda på vad som skett med vårt hem. Det är dock oklart huruvida vi får besöka jorden. Mars däremot, med den tidiga kolonin Cydonia, är en plats vi kan ta oss till.

Med enbart story-fokus tar spelet runt 30–40 timmar, vilket är större än Bethesdas tidigare rollspel. Är världen intressant nog kan vi kanske räkna med tusen-ish timmar till.

Följeslagare

Din karaktär kommer vara tyst, men du har i gengäld en robotkompis: Vasco. En följeslagare som eventuellt är Stafield-svaret på Dogmeat i Fallout. Det kommer förstås finnas fler companions, och dessa ska kommentera både världen och vad som sker med spelaren. Du kan skicka fram dem i olika situationer och låta följeslagarna föra din talan. Det är förstås inte helt riskfritt.

Fraktioner

I likhet med Skyrim finns flera fraktioner som du kan ansluta till i Starfield. Den som hittills fått strålkastarljuset är Constellation, som är den sista gruppen med rymdutforskare. De har sin bas i New Atlantis på planeten Jemison. Fraktionen kretsar kring en stor fråga: "Vad finns där ute?" Ett pussel som hör ihop med några mystiska artefakter.

New Atlantis är en spelets fyra stora städer, här hittar vi Constellation.

Allt detta tycks vara knutet till storyn, som du kan följa rakt av eller gå din egen väg. Förutom Constellation vet vi att det finns rymdpirater – Crimson Fleet – och grupperingar som kallas United Colonies och Vanguard. Just rymdpiraterna fick smaka på rejält med bly i gameplay-demon. Fanatiska, religiösa stollar får vi i och med House Va'Ruun.

Stjärnsystemen kan delas in i två delar: United Colonies och Freestar Collective. De två fraktionerna ska i nuläget ha fred sinsemellan, men denna ska vara bräcklig. Classic.

På tal om classic: du kan slå följe med de olika fraktionerna, och spelets story kommer fungera som en slags introduktion till de olika. Vi ska kunna påverka dem, men vi kommer inte sluta som ledare för allihop. Vilket många av oss nog tycker är en rimlig sak.

Spelmotorn

Det vi såg under E3 2021 var, som det så fint heter, in-engine. Detta i nästa iteration av Bethesdas Creation Engine, som fått både ris och ros. Sommaren 2022 var det så dags för en rejäl gameplay-demonstration, där vi bjöds på eldstrider på den karga månen Kreet och flanerande och dialoger i staden New Atlantis. Npc:er är och har länge varit en öm tå – och svag punkt? – i Bethesdas rollspel. Under gameplay-demon fick vi ett första smakprov.

Rymden och världarna är inte sömlösa. De är sina egna åtskilda verkligheter. Det kommer med andra ord inte vara möjligt att flyga från rymden till ytan utan någon form av laddningsskärm.

Trailer och gameplay-demonstation

Trots att vi känt till i Starfield sedan E3 2018, har vi hittills bara fått två trailers att tala om. Dels teaser-trailern från E3 2021, dels gameplay-demonstrationen från Xbox-showen sommaren 2022.

Det finns också en Youtube-serie kring Starfield. Inte alltid så konkret, dock.

Lite dialog kanske kan smaka?
Sajten Gamingnexus.com har försökt transkribera lite av radiokommunikationen som hörs i debuttrailern. I det fulla spelet ska det finnas mer än dubbelt så många dialograder (textform) som i Skyrim. Bådar gott för rollspelare.

Radio: "Constellation Starship Frontier, we have you on scanners. Performing Rhodes (?) systems check. Helium-3 tanks: check. Seals are intact. We are still go."
Voiceover: "They say the wonder is not that the field of stars is so vast, but that we have measured it. You're part of Constellation now. Part of our family. What you've found, it's the key to unlocking everything."
Radio: "We read you, Constellation."
Voiceover: "This is all we've been working towards."
Radio: "Jettison (?) route looks good."
Voiceover: "We've come to the beginning of humanity's final journey."
Radio: "Prepare for departure. Graviton Loop Array Spool (?): check. Business lane (?) is clear."
Voiceover: "That's why we're here."
Radio: "Main engines: go. Ignition."
Voiceover: "To discover what's out there."
Radio: "Good luck, Constellation. You are go for launch."

Har vi missat något? Hojta i kommentarsfältet så fyller vi på artikeln allteftersom!