Förra veckan skrev vi om att GTA V har sålts i galna 140 miljoner exemplar. En siffra som kanske inte hade kunnat nås om inte spelet utöver sin singleplayer-kampanj också kommit med ett robust och välbesökt flerspelarläge. Men det är just mixen som är nyckeln, och lyxen att kunna fokusera på två spellägen utan att göra avkall på kvaliteten. Allt detta enligt Rockstars-ägaren Take-Twos vd Strauss Zelnick.

"I think it's a reminder, not that we needed one, that Rockstar Games can do both of those things at the highest possible level of execution in our business.”

Zelnick säger vidare att Take-Two och Rockstar aldrig på allvar har tänkt tanken att ge upp singleplay för den lukrativa games as a service-marknaden, med allt vad det innebär av löpande transaktioner.

"There was, I think, there was an argument just a couple years ago, not around here, not in this shop, but in some of our competitors' offices, that single-player is dead, that it's all about multiplayer," he said. "We didn't believe that I said specifically and publicly that we didn't believe that, our labels don't believe that."

Något Zelnick inte nämnde i det investerarsamtal som hölls förra veckan, var huruvida man kommer att börja ge ut story-expansioner igen. Varken GTA V eller Red Dead Redemption 2 har förärats samma dlc-kärlek som exempelvis GTA IV, med sina gulklimpar The Lost and Damned och The Ballad of Gay Tony. Istället har till synes all energi efter lanseringarna lagts på att utveckla online-delarna.