Våra teknikgurus på Digital Foundry har ännu en gång uttalat sig om spelvärldens just nu hetaste cyberpotatis: Cyberpunk 2077 till gammelkonsolerna. Redaktör Richard Leadbetter har, kort sagt, svårt att se hur CD Projekt Red ska lyckas rädda PS4- och XB1-versionerna av spelet.

Först och främst har Leadbetter svårt att förstå hur spelet ens kunde släppas i detta skick.

The process by which we ended up in this situation is astonishing, representing a failure in the entire process of validating that a console game is ready for launch.

Men Cyberpunk 2077 slapp igenom, och släpptes till både Playstation 4 och Xbox One i ett mer eller mindre skamligt skick. Då spelet är så omfattande och skiljer sig åt på de olika formaten vill Digital Foundry inte komma med någon definitivt slutsats – förutom att problemen är stora.

Så stora att man tror att de blir svåra att lösa på ett tillfredsställande sätt. Man tror att mindre CPU-kraft kan vara boven i dramat. Digital Foundrys analys är dock att fps-trubblet inte är prioriterat, och att glitchar, krascher och frysningar kommer gå före i den långa kön.

To be frank, the idea of adding 50 percent more performance or even doubling frame-rate in Cyberpunk 2077 is a phenomenal ask for the developers. However, when the base consoles run so poorly – Xbox One especially – that is what is needed. Right now, it really does look as though the game is simply too ambitious for the most outdated of console hardware.

Digital Foundry ser sig gärna motbevisade, och lyfter fram att CD Projekt Red lyckades göra enorma framsteg med The Witcher 3. Dock utgick det spelet från en betydligt gynnsammare nivå.