Cyberpunk 2077 kritiseras för tekniska tillkortakommanden, men allra värst är det på last-gen. "Inte bra nog", konstaterar Digital Foundry, vilket våra videor understryker å det grövsta. CD Projekt har till och med lovat pengarna tillbaka om du inte är nöjd. Kort sagt: det stormar.

Under ett konferenssamtal (via Eurogamer) lade sig CD Projekt-chefen Adam Kiciński platt. Inom sju dagar patchas PS4- och XB1-versionerna, och stora uppdateringar är på gång i både januari och februari. Man är fast beslutna om att återuppbygga ett förtroende som man inser är sargat.

We'll do everything possible to prove that we stick to our values. We truly hope that our efforts will let us rebuild the trust we have lost.

Kiciński sa bara för några veckor sedan att Cyberpunk 2077 flöt "överraskande bra" på förra generationens konsoler (tack, Dualshockers). Ett uttalande han och CD Projekt nu tvingas äta upp.

Kiciński menar att han och ledningsgruppen var "för fokuserade" på att släppa spelet efter tre förseningar och underskattade problemens omfattning. Han säger att beslutet om releasen var förhastat, och emot studions principer. Att nästan enbart visa spelet på pc, tillägger Kiciński, också är något som i längden skadat förtroendet som de ägnat åratal åt att bygga upp.

Man ska ha uppdaterat last-gen-versionerna in i det längsta, och därför fick recensenterna inte spelet i sina händer förrän dagen innan releasen. Första recensionerna gällde bara pc-versionen.

Unfortunately this resulted in giving it to reviewers just one day before the release. And that was definitely too late. We didn't give the chance for the media to review it properly... that was not intended, we were just fixing the game until the very last moment.

Fortsättning lär följa. Kanske med ett Cyberpunk 2077: Enhanced Edition i långa loppet?