Kritiken mot Star Wars: Battlefront 2:s ekonomiska system är massiv. EA och Dice skälls ut överallt för att fullprisspelet innehåller lootlådor som lockar, eller enligt vissa tvingar, spelarna att betala mer än de omkring 600 kronor grundspelet kostar.

Och nu har fekaliestormen också börjat oroa folk i sfären kring västvärldens finansiella nav – Wall Street. CNBC skriver i en artikel att Wall Street-representanter oroar sig för att kritiken kan komma att påverka försäljningen negativt.

Analytikern Justin Post sa i går att den senaste tidens kontroverser är en potentiell risk för lägre försäljning. Analytikern Michael Olsen på Piper Jaffray menar att varumärket Star Wars har så högt anseende att eventuella lägre betyg efter kontroversen har mindre betydelse, men att det negativa bemötandet likväl är en utmaning.

Forbes spelskribent Erik Kain är i en ganska personligt hållen krönika inne på samma tema. Under rubriken "Bör Disney och Lucasfilm vara oroliga för Star Wars: Battlefront 2" funderar han kring att Disney och Lucasfilm borde vara bekymrade över att deras deras guldkalv till varumärke nu förknippas med gambling riktad mot barn. Inte minst eftersom storfilmen Star Wars: The Last Jedi går upp på biograferna nästa månad.

Kain avrundar sin läsvärda text med konstaterandet att det inte blåst så här mycket kring varumärket Star Wars sedan en viss Jar Jar Binks. Vilket säkerligen stämmer.

En sak står i alla fall helt klar – EA och Dice har klivit över en gräns vad gäller att tjäna extra pengar på ett fullprisspel.