Andrzej Sapkowski, författaren bakom böckerna som The Witcher-spelen bygger på, har en tendens att smeka mothårs. Den något tvära polacken menar att CD Projekts enormt hyllade rollspelsserie inte nödvändigtvis fått fler att läsa hans böcker – trots att det sålts över 10 miljoner ex av The Witcher 3.

Sapkowski säger till Waypoint att spelutvecklaren CD Projekt Red ligger bakom den falska uppgiften att det är spelserien som gjort honom populär utanför Polen. I själva verket är det tvärtom, menar han.

Den av CDPR vitt spridda uppfattningen att spelen gjorde mig populär utanför Polen är helt fel. Jag gjorde spelen populära. Alla mina översättningar i väst – inklusive till engelska – publicerades före det första spelet.

Han medger att vissa som kör spelet har fortsatt med böckerna och tvärtom, och att det kan ha påverkat bokförsäljningen. Ändå håller han fast vid ett tidigare uttalande om att för varje ny läsare han fått med spelens hjälp, har han tappat en annan.

Jag tror resultatet är ungefär jämnt, ja. Om något så är det fler som spelat spelet för att de läst böckerna. Det är min ståndpunkt, men jag är inte säker. Jag har inte studerat frågan.

Sapkowskis uppseendeväckande åsikter delas sannerligen inte av den ryska Metro 2033-författaren Dmitrij Gluchovskij. Han skräder inte orden när han avfärdar sin polska kollega:

Jag tycker att han har totalt fel, och att han är en arrogant skitstövel.

Han utvecklar:

Utan spelvarumärket skulle Witcher-serien aldrig fått den här galet stora internationella läskretsen den nu har. Och det handlar inte bara om spelarna utan om spelpressen och det surr den skapar, och känslan av att något suveränt och massivt kommer ut. Det fick folk att fastna. Utan det här skulle han fortfarande ha varit ett lokalt östeuropeiskt fenomen, men han skulle aldrig ha slagit i väst. Och samma sak gäller mina Metro-böcker.

Gluchovskijs texter uppmärksammades av utvecklarna 4A Games, och han ser positivt på hur samarbetet med spelstudion påverkat hans möjlighet att uteckla och marknadsföra böckerna.

Jag beslutade att dra nytta av den här möjligheten att berätta min egen typ av historia, och jag såg inte alls spel som ett hot mot min älskade produkt. Tvärtom, jag tyckte det var en utmärkt möjlighet att marknadsföra hela varumärket. Och det var exakt så det fungerade.

Icke helt överraskande har The Witcher-författaren Sapkowski en bittrare syn på det här med att samarbeta med spelutvecklare. Han menar att CD Projekt döjer det faktum att spelet bygger på hans böcker, och att spelen satt käppar i hjulen för hans affärer.

Fientligheterna började när spelet började spoliera min marknad. Jag skrev den första Witcher-berättelsen för 30 år sedan. När jag kommer till författarmöten är ingen där i närheten av min ålder. Jag är 69. Det är ingen. Ungar överallt. Hur ska några av dem kunna veta – särskilt i Tyskland, Spanien eller USA – att mina böcker inte är spelrelaterade? Att jag inte skriver böcker baserade på spel? De vet kanske inte det, och CDPR döljer tappert spelens ursprung. Det är skrivet med jätteliten text, du behöver mikroskop för att se att spelet baseras på mina böcker.

Men du behöver åtminstone inte känna dig skyldig för att du gillar The Witcher-spelen. Han lämnar för ett ögonbick sin negativa inställning och ger spelet en liten aning cred.

Jag har inget emot spelet i sig. Jag tycker det är en högklassig produkt. Alla förmåner CDPR fått av det är välförtjänta, absolut. Jag har inget emot spel överlag. Jag har inget emot folk som spelar dem, även om jag själv inte gör det och aldrig kommer göra det.

Det var ju fint sagt, surgubbe.