"Ett actionäventyr i open world-genren där det gäller att överleva i kampen mot gigantiska horder med zombier", står det i vår databas. Jag kan ju inte direkt påstå att det är en beskrivning som får min himmel att trilla ner. Sony Bend har heller aldrig varit en studio som gjort särskilt djupa avtryck. Deras största gärning är Syphon Filter-serien men på senare år har de mest sysslat med bärbara tolkningar av andras verk.

Jag var knappast ensam om att under ett par ögonblick in i Days Gone-demonstrationen under E3 missta det för The Last of Us 2. Men nej, detta är Sony Bend i sitt rätta element. De tar sällan egna vägar men är ganska skickliga på att tolka (och plagiera) andras. Nu står alltså såväl zombier som postapokalyps på tur.

Du behöver klicka ett par gånger för att ana PS4 Pro-potentialen.

Trots att Days Gone har så fantasilösa grunder tror jag ändå att detta är Bends chans att skina. Att placera en ensam själ mot skenande zombiehorder är visserligen inget nytt popkulturgrepp, men av E3-demot att döma ger det upphov till en del läckra manövrar. Broar krossar under hordernas tyngd och Deacon St. John (din typiska trippel-A-hjälte) krossar zombierna för egen maskin när han låter gigantiska timmerstockar rulla över dem. Det ser effektivt ut – och är effektfullt.

Min korta genomgång av Days Gone innehåller få zombier, färre vapen och ingen action. Faktum är att Deacon nöjer sig med att stå stilla och begrunda Oregons smått skandinaviska natur och fallna sågverk. Ändå kan jag inte undgå att nicka gillande. Klivet från 1080p till 4K är ändå ett betydande steg.

Icke 4K-screens. Säg hej till ungerfär en fantasiljon zombier.

Skulle jag bara se 4K-läget i PS4 Pro hade det förstås varit svårare att se skillnader men Sonys utsända som lotsar mig genom demon hoppar in och ut ur native-4K sömlöst. Det är då detaljerna syns. Individuella grenar sticker ut ur lövverket, plötsligt kan jag läsa texten på Deacons jacka och gräset blir skarpare. Av någon anledning blir jag alldeles till mig när jag kan se hjältens blemmor vid näsan och hans fylliga, glansiga hår. (Av någon anledning har postapokalpysen schampo.)

På frågan om hur det kommer flyta får jag det tillrättalagda svaret: "Spelet är under utveckling, men teamet försöker pressa ut det mesta möjliga." Förmodligen 30 fps, alltså. Kanske 60 fps som alternativ – om man vill offra 4K för 1080p.

Bilden gör inte det fantastiska ljuset rättvisa.

Jag är dock inte säker på att det är ett offer jag är beredd att göra. I det "vanliga" PS4-läget framstår himlen som grå och solen som kantig. Med HDR, dessutom, blir solskivan varm och den reflekterar på det murkna träet. När den går ner krälar zombierna ut ur husen och när min ledsagare kastar molotovcocktails mot dem kan jag nästan känna hettan.

Grafik är inte allt och bortom 4K och HDR kan Days Gone förstås vara uddlöst zombienonsens. Om undergången blir ljuvlig eller gruvlig är med andra ord oklart men vi kan åtminstone slå fast en sak: den blir inte ful.