VR-våren står i full blom, men #Oculus Rift har det tufft. VR-headsetet lanserades den 28 mars, men på grund av komponentbrist har det stora svårigheter att nå ut till köparna. Här på FZ väntar vi på besked om var vårt utlovade exemplar håller hus.

Häromdagen skrev Uploadvr om oroande uppgifter i användaravtalet: det tillåter Oculus och "relaterade företag" som ägaren Facebook att samla in data om vad användarna gör.

Det handlar om vad du spelar och vilket material du tar del av via Rift, men också vilka enheter du använder, din ip-adress, installerade program, var du befinner dig och dina fysiska rörelser när du använder Rift. Dessutom är programvaran ständigt igång i bakgrunden. Användaravtalet säger att den insamlade informationen används för att skicka marknadsföring till användarna, och för att mäta hur användarna svarar på marknadsföringen.

I ett uttalande till Uploadvr förklarar Oculus vad delarna i avtalet betyder. Man säger att man inte kommer dela informationen med Facebook. I alla fall inte i nuläget.

Facebook äger Oculus och hjälper till att driva några Oculus-tjänster, exempelvis delar av vår infrastruktur. Men vi delar inte information med Facebook i nuläget. Vi har inte annonsering än och Facebook använder inte Oculus data för annonsering.

Det lutar alltså ganska kraftigt åt någon form av riktade annonser i Oculus Rift framöver. Och det väcks frågetecken kring riskerna kring den här typen av datainsamling. Avner Levin, chef för kanadensiska The Privacy & Cyber Crime Institute, manar till försiktighet när vi godkänner såna här användaravtal, skriver CBC.

Vi tror att vi just nu förstår vad de [avtalen] innebär, men språket i dem är väldigt flexibelt. Det finns en uppsjö kategorier här som plötsligt kan framstå som väldigt inkräktande på några av våra kanske mest privata stunder när det gäller hur vi använder den här sortens teknik. Så det här är sånt som folk behöver oroa sig för.

I klartext: var medveten om vilka avtal du godkänner om du tänkt kolla vuxenlekar med Rift.