Det bor mer kraft i dagens konsoler än vad som först verkar vara fallet. Tidigt i år stod det klart att #Microsoft uppdaterat Xbox One så att delar av den tillgängliga kraften i en av maskinens processorkärnor gjorts tillgänglig för utvecklare, och nu tycks #Sony ha gjort samma sak med PS4:an.

PS4:an har, liksom Xbox One, åtta processorkärnor. Två av dem har varit bundna till operativsystemsspecifika uppgifter, men det verkar nu som att en av dem inte längre är låst till det.

Uppgiften hämtas från forumet hos Beyond3d, och är således inte officiellt bekräftad. Digital Foundry har kontaktat Sony i frågan, och i väntan på svar skriver man att det sannolikt blir så att befintliga spel måste uppdateras för att dra kraft av den påstådda extrakraften. Vilken påverkan på spelen det här har, om det visar sig stämma, går inte att säga i nuläget. I Xbox One-fallet varierade mängden tillgänglig prestanda, och konsolen uppskattades kunna använda 50-80 procent av den upplåsta kraften för en CPU-kärna.

I väntan på officiella besked från Sony gör du nog klokt i att inte förvänta dig några 4K-upplösta 144 hz på din PS4:a. Men några bilder/sekund extra kan det kanske bli.