Virtual reality kom, sågs och dog under 90-talet. Dåtidens teknik kunde inte bära drömmarna om en digital värld projicerad direkt framför ögonen. För fyra år sen blev en 18-årig Palmer Luckey frustrerad över den gamla VR-brillornas brister. Han grävde upp idén från dess grav och byggde vidare på den med nutida teknik i sina föräldras garage. Ett tag senare bad han allmänheten om 250 000 dollar till finansiering via Kickstarter. Han fick in nära tio gånger så mycket, och sedan dess har VR lyfts fram som spelbranschens kanske viktigaste nyhet sedan accelererad 3D-grafik.

I nuläget finns åtminstone fyra stora aktörer på VR-marknaden, var och en med sin nisch. Förutom Oculus Rift är det #Sonys PS4-satsning Morpheus, #Valves och mobiltillverkaren #HTC:s Vive och svenska #Starbreezes teknikspäckade men ännu outvecklade Star VR.

FZ har testat samtliga dessa VR-headsets vid olika tillfällen, tre av dem de senaste veckorna. Det planeras för release för alla utom Star VR inom det närmsta halvåret, och nu undrar vi – vilket tror du att du kommer köpa?

Om du är osäker läser du igenom våra intryck av dem, länkar och korta sammanfattningar nedan.

  • HTC Vive är byggd för att spelaren ska kunna röra sig i rummet medan man spelar. Lasrar registrerar din position i rummet och målar upp virtuella väggar på skärmen så att du slipper bryta något. Imponerade stort när vi testade den på Gamescom nyligen.

  • Star VR är underdogen i den här samlingen, och kanske även framtidshoppet. Starbreeze satsar på dubbla betraktningsvinkeln mot övriga kombattanter, och den långt mer högupplösta skärmen är defintivt något som kommer uppskattas när tekniken är mogen att mata den med tillräckligt många bilder per sekund. Lär inte släppas än på ett par år, men kanske den första aktören i generation två av virtual realityns återkomst.