Om du vill stressa dig igenom den utmärkta arkadracern #Grid: Autosport kan du numera betala en slant för att snabba upp processen. För 3 euro kan du köpa ett booster pack som ger 50 procent mer XP och pengar vid såväl solo- som onlineracing. Ett fult sätt att försöka tjäna pengar, menar vissa och anar att karriärklättrandet kanske gjorts medvetet segt för att motivera dlc-försäljningen.

Icke, säger #Codemasters. I ett ovanligt uppriktigt inlägg hos Neogaf säger en person som uppger sig vara community manager hos Codemasters att det inte finns någon baktanke alls med spelets karriärklättringstempo.

Under inga omständigheter har vi medvetet byggt in grindande (så mycket kan jag lova dig), sett till helhetsperspektivet är det fortfarande ganska enkelt att gå vidare via singleplayer, och online är det inte så svårt att tjäna pengar. Speciellt inte i Racenet-utmaningar som betalar ut rejäla summor varje vecka. Vi förbättrar också reparationskostnaderna så att grindande blir mindre nödvändigt.

Community managern försvarar också att man släppt booster packet, och han gör det på ett sätt som är befriande fritt från de vanliga pr-klyschorna.

Rörande booster packet gjorde vi en liknande sak med #Grid 2, som en car unlock. Vi fick en del skäll för det, men ärligt talat och utan något pr-skitsnack... det säljer. Det finns en tyst grupp spelare som faktiskt gillar den sortens innehåll, men huruvida det är här för att stanna är något spelindustrin fortfarande måste ta ställning till.

Jag kan inte säga så mycket annat, det enda svar jag kan ge er är den fulla sanningen. Jag försöker inte förbättra saker och ting eller nåt sånt. Jag kommer förmodligen ångra det här inlägget i morgon, men hey-ho

Grid: Autosport släpptes till Windows, PS3 och Xbox 360 i slutet av juni. Och fula booster packs eller ej – det är skitkul.