Hur många stora ord Activision än skriver om #Call of Duty: Advanced Warfare så kan de inte förneka att den väldigt lukrativa serien har börjat dala. Den stora förhoppningen ligger därför på #Destiny och enligt Reuters är de beredda att spendera mycket pengar för att säkerhetställa framgången för Halo-skaparnas nya projekt.

När #Activision Blizzard-chefen Bobby Kotick snackade på en konferens i Los Angeles berättade han att utgivaren räknar med att slutkostnaden landar på 500 miljoner dollar, dryga 3,2 miljarder kronor. Då ska man ha i åtanke att det inte bara är utvecklingen som kostar pengar utan också marknadsföring (vilken lär bli extra intensiv när ett nytt varumärke ska lanseras), tryck och logistik av fysiska kopior, royalties och servrar.

Med sitt tioårskontrakt med #Bungie gissar vi att Activision ser kostnanderna som en investering i framtiden. Om beloppen Kotick nämner stämmer skulle de enligt analytiker behöva sälja mellan 15 till 16 miljoner spel för att täcka upp kostnaderna. I jämförelse kostade #Grand Theft Auto 5-kalaset drygt 1,6 miljarder kronor och det har sålt strax över 32 miljoner exemplar.

Samtidigt är Destiny ett av de sista riktigt stora spelen att släppas på #Xbox 360 och #Playstation 3, som tillsammans utgör en marknad på nästan 160 miljoner enheter.