Kickstarter har hyllats som en revolution i spelbranschen, där utvecklarens kreativitet får stå i centrum och inte behöver dikteras av utgivarnas Excel-kalkyler och marknadsanalyser. Så gott som varje pitch-video hyllar faktumet att upphovsmakarna, med våra pengar, kan göra precis det spel de vill utan begränsningar. Ett ädelt koncept men det finns två sidor av myntet, i alla fall om du frågar den legendariske speldesignern Sid Meier.

– Du måste övertyga folk att stödja det och skapa trailers och eller vad som krävs för att få deras stöd. Jag tror att du låser in dig på ett par idéer tidigt. Jag njuter av lyxen att ändra och utveckla min design under tiden. Jag skulle oroa mig för Kickstarter om jag lovat att göra X, Y och Z och längs vägen fann att Z inte fungerade, vilket jag då lovat. Jag tror det är jättebra för de som vill ha en indiemiljö men det finns för- och nackdelar med alla situationer.

Samtidigt som det såklart krävs en tung resumé för att få samma frihet som Meier verkar få från #2K Games behövs samma guldkantade meritlista för att verkligen lyckas på Kickstarter. Nu börjar också de första crowdfundade projekten att släppas och till exempel #Star Command har fått utstå en del kritik. Inte för att det är ett dåligt spel men för att det inte innehåller allt som utlovades.

I det nionde avsnittet av Fragzone tog jag upp precis detta i det avslutande Redaktionen Raljerar.