Jag antar att det är ett försök för utgivare/utvecklare tillsammans med #Sony som tycker att det är en bra idé att släppa redan existerande spel till den nya minikonsolen. Sony tjänar på det genom att det ser bra ut att redan från början ha många spel att visa upp, utgivarna #Codemasters tjänar på det genom att kunna släppa ett lyckat spel till ännu en konsol och på så vis tjäna mer pengar utan att behöva göra särskilt mycket jobb.

Man känner sig lite lurad. Förhoppningen är ju att utvecklarna på #Sumo Digital slagit sina kloka huvuden ihop och skapat ett nytt spel utifrån originalet, som passar sig bättre till Vita-formatet. Så är inte fallet, snarare tvärtom. Det är mycket som är avskalat i videoklipp och detaljer, och touchskärmarna används knappt alls (varför ska man använda styrkorset och knapparna för att skriva in sitt namn när Vitan har ett touchscreentangentbord?).

[center]

Pilar inför kurvor, samt en grön linje att följa (om man vill), gör det lättare att veta när det är dags att bromsa in inför tvära kurvor.[/center

Utseendemässigt i själva rejsandet är det ett riktigt fint bilspel. Bilarna rör sig snyggt och realistiskt på de officiella banorna och omgivningarna är hyfsat detaljrika. Styrningen är det heller inget fel på, den är anpassad efter Vitans små spakar och är lätt att lära sig att kontrollera, även om det ger ett mer arkadigt intryck än en simulator. Ljudet är dock väldigt tunt och känns platt för att vara ett racingspel och skadar helhetsintrycket.

Kär i karriären

F1 2011s bästa egenskap är dess spellägen. Karriärläget låter dig rejsa över en treårsperiod med allt som hör till: kval in till ett stall, kvaltävlingar och Grand Prix-evenemang, med en hel del officiella förare att tävla mot (som har en rätt hyfsad, om än smått robotlik AI). Där kan du spendera en hel del timmar när (eller snarare om) du fastnar för spelet.

[center]

Red Bull ger dig vingar! Typ.[/center

I övrigt finns det inte mycket nytt att hänga i hjulgranen. Du kan spela online, men med max fyra spelare. Det finns lite utmaningar att ta dig an, som visserligen är hyfsat roliga, men som samtidigt känns ganska meningslösa. Och så givetvis quick play om man vill ge sig in i hetluften direkt. Har du inte spelat F1 2011 tidigare är det nog bättre att vänta in 2012-versionen som bör komma till hösten, men är du redan ett fan av serien kan F1 2011 hålla den värsta abstinensen i schack när du befinner dig långt från din stationära spelmaskin.