Ken Rolston har designat spel sedan tiden innan många av oss ens föddes. Han har gett världen extraordinära titlar som #Morrowind och #Oblivion, något som skulle få de flesta att luta sig tillbaka och i lugn och ro åtnjuta statusen som rollspelslegend och "the golden years".

Men inte Ken Rolston.

– Uppenbarligen är jag en idiot. Men jag är bra på att designa spel och älskar att umgås med kloka, charmanta människor som gillar virtuellt blod och våld. Och det är kul med speldesign, bortsett från allt själadödande arbete och långa övertidstimmar.

En helt ny värld från en gammal räv.

Ken är aktuell med #Kingdoms of Amalur: Reckoning, ett storskaligt rollspel med och en värld designad av Todd McFarlane och en historia skriven av R.A. Salvatores vassa penna.

– Jag har ännu entusiasmen och besattheten för utmaningar inom speldesign. Men jag har inte längre samma drivkraft för att fullgöra hela spel. Det är en svaghet. Men jag har fortfarande energin och erfarenheten för att göra en skillnad. Jag ligger fortfarande vaken många sena nätter och grubblar på de ständiga frågorna hos speldesigners; hur jag ska göra något fräscht men ändå familjärt. Hur jag ska göra nya, originella och omöjliga saker. Och hur man kan göra gamla och nödvändiga saker på nya sätt som är mindre värdelösa.

Även om Ken den här gången har mindre att göra med många av spelets delar, innebär det inte att ansvaret blir mindre.

– Det ligger på mitt bord att komma på våghalsiga idéer, att bryta ner dem och hitta nya, listiga sätt att ta sig an dem.

Visionen och visionärerna

Vad är då grejen med Reckoning? Vad ville #Big Huge Games, #38 Studios och Ken uppnå med det nya rollspelsalternativet?

– Våra mål var enkla samtidigt som de var löjligt ambitiösa. Vi ville vara lika bra som alla andra, men bättre i några särskilt valda delar: i pulshöjande actionfantasy-strider och i ett stiligt och lättillgängligt användargränssnitt. Att göra ett rollspel är nästan omöjligt för en erfaren utvecklare och ännu svårare för nybörjare. Lägg också till utmaningen med att skapa ett nytt, attraktivt ip och du inser att det finns en del att göra. Men jag tycker faktiskt att det löste sig på ett förträffligt sätt.

Striderna är mer actionbetonade än i de flesta andra rollspel.

Och visionärerna bakom projektet är minst lika kända som visionerna. Hur lyckades Rolston, Salvatore och McFarlane samsas?

– Tack och lov är alla mästare var och en på sitt sätt, och älskvärt ignorant för de andras expertområden. Så vi har kompletterat varandra snarare än att konkurrera. Och chockerande nog är visionärerna trevliga och ödmjuka människor. Särskilt jag.

Ken tycker "gudskelov" inte att de rört sig från originalvisionen, varken med "dumdristiga överambitioner" eller "onödiga överskattningar" av sina förmågor. Reckoning blev kanske något större än vad som var tanken, kanske också mer polerat och elegant. Han håller tummarna för att detta bidrar till spelets förmodade framgångssaga.

– Jag hoppas att spelarna ser Reckoning som ett enkelt, opretentiöst sätt att ha kul på. Jag vill att de ska kunna dyka rakt in i det även när de spelat det på veckor eller ens månader. Jag vill att de ska säga till själva: "Vad älskar jag med Reckoning? Helt enkelt att det producerar mer glädje per minut än något annat rollspel jag spelat".

Fredagsmys: Reckoning inleds i en hög med lik.

Gällande konkurrensen är Ken säker på sin sak:

– Självklart vill jag vara bättre än de andra och vill vinna, VINNA, VINNA! På alla sätt. Jag är en gamer och älskar att vinna. Men jag oroar mig inte så värst mycket. Jag har gjort många bra spel och jag vet att detta är ett av dem. Det kommer att hitta sin publik och bli framgångsrikt. Men jag hoppas att konkurrerande spel ödmjukt kommer stjäla från Reckonings filmiska strider. På samma gång hoppas jag andra rollspel kommer med nya inslag som jag vill stjäla... låta mig inspirerar av!

Och nej, Ken Rolston planerar inte att dra sig tillbaka.

– Jag pensionerar mig inte. Jag försökte och misslyckades. Nu planerar jag bara att kläcka massvis med nya idéer. Jag förväntar mig också att min roll kommer att få ett större fokus på lärande och mentorskap. Jag måste ju lära ut allt jag kan innan jag intar min plats i Valhalla.

---

Kingdoms of Amalur: Reckoning släpptes tidigare i veckan och det har fått ett anmärkningsvärt blandat mottagande hos recensenterna, med lutning åt det positiva. Hos FZ fick det nöja sig med två av fem i betyg, vilket både prisats och smiskats av er läsare. Vad tycker du om Amalur?