Hur många spelare har EVE idag?

- Borträknat den nya servern i Kina har vi ungefär 150 000 aktiva spelare. Räknar man alla spelare, även de som är i testperioden, är det uppemot 300 000. Uppdelningen mellan US och Europa är skrämmande jämn då nästan exakt hälften sitter i respektive kontinent.

Hur många anställda har CCP idag? Är det svårt att hitta tillräckligt med folk på Island?

- Idag är vi 120 stycken och därmed en av de största utvecklarna i Norden. I och med att det inte bor mer än 300 000 personer på Island är vi tvungna att rekrytera mycket från andra länder. Vi har flera anställda som vi flugit in och bosatt på Island.

[bJobbar alla med EVE Online eller har ni något annat på gång?[/b]

- Vi satsar helt på EVE Online idag, i alla fall inom datorspel. Vi är precis på väg att släppa ett kortspel i stil med Magic: The Gathering baserat på EVE Online.

EVE har klart hårdare straff när man dör än i andra spel, hur tar spelarna emot det?

- Det är inte lätt att skapa starka känslor med hjälp av ett spel. Har man inget att förlora så tar man inte heller spelet särskilt allvarligt. Vad vi märkt uppskattar spelarna att man faktiskt förlorar något om man dör i spelet. Själv förlorade jag en gång sex månaders arbete och ville inte spela på en vecka. Men sedan förundrades jag snarare över hur ett spel kunde ge mig en så stark känsla. Med de hårda straffen märker man också väldigt tydligt vem som i verkligheten är modig och vågar riskera mycket.

Hur har EVE påverkats av World of Warcraft?

- Jag är faktiskt väldigt glad för World of Warcraft. Blizzard har lyckats otroligt bra och har fått en massa spelare som tidigare inte testat MMORPGs att hitta genren. När de sedan tröttnar på World of Warcraft behöver de något nytt och många vill då testa på Sci-Fi istället för Fantasy. Varför spela ett annat fantasy-spel när man redan spelet det bästa? Det finns dessutom få andra spel som kan konkurrera med EVE Online när det gäller Sci-Fi.

- När World of Warcraft släpptes märkte vi hur vi tillfälligt inte fick så många nya spelare, men efter ett tag började det plötsligt trilla in fler spelare än tidigare. Många av dessa vet vi är gamla World of Warcraft-spelare som letar efter något lite mer hardcore. Så vi är väldigt glada för Blizzards framgångar.

[bHur ser ekonomin i EVE ut idag? Hur stor del är helt styrd av spelarna?[/b]

- Det går att köpa och sälja varor med datorkaraktärer, men det rör sig om en viss typ av varor som spelarna sällan handlar med. Handeln med NPCs uppgår endast till 5% av den totala ekonomin.

Hur ser ni på så kallade gold farmers och hur påverkar det EVE?

- Själv har jag inget emot att en enskild spelare kan sälja något från spelet för riktiga pengar. Men det är när man sätter det i system som det skapar problem. De som har det som jobb att tjäna pengar på spelet beter sig på ett onormalt sätt. Dessutom försöker de ofta hitta sätt att maximera sin vinst och utnyttjar de buggar och genvägar som finns. Dessutom uppskattar de flesta spelarna inte folk som köper sig till dyra saker i spelet med riktiga pengar. Vi vill inte att ens tillgång till pengar i verkliga livet skall få påverka ens framgång i spelet.

- Vi jobbar däremot på ett sätt att ta oss an gold farmers på ett sätt som är helt nytt för industrin. Vi kommer fråga våra spelare om de tycker vi ska införa det, annars gör vi det inte.

Hur kommer EVE utvecklas de närmaste månaderna?

- Vi släpper normalt två stora patchar med nytt innehåll per år. I nästa som kommer om ungefär två månader har vi flera stora nyheter. Bland annat ett helt nytt sätt att introducera spelet för nybörjare. Vi har fått en del klagomål på den delen innan och har jobbat med det under det senaste året. Dessutom tänker vi lägga till stöd för in-game voice, vilket skall ha klart bättre ljudkvalitet än program som Team Speak eller Game Voice.